Lijf & Lijn alle pijlers

-20 in 2020 - Tim Knol achterna

23-12-2019 09:21 374 berichten
Hallo dames (en wellicht heren),

Als Tim Knol er 30 af kan halen zijn er voor mij geen excuses om het niet ook te kunnen. Dat dacht ik toen ik de berichten las over zijn besluit tot, en uitvoering van, het worden van een ander mens.

Mijn doel voor 2020 is dan ook -20 kilo. Ik ben mezelf en het lijf dat ik heb laten ontstaan helemaal zat.
Geen gecrash, geen dure diëten, geen fratsen.
Puur een lifestyleverandering, en geleidelijk alles wat er in de afgelopen jaren bij is geslopen er kilo voor kilo weer af.
Zonder toegevoegde suikers bij andere gelegenheden dan duursport, en met veel (meer dan nu) wandelen, fietsen en krachttrainen.

Ik schreef mee in een ander topic, maar dat lijkt een beetje doodgebloed. Bij dezen begin ik er zelf eentje. Ik verwacht voor het verbannen van suikers wel regelmatig wat mentale steun nodig de hebben.

Wie doet er mee vanaf 1 januari?

Om over na te denken tijdens de kerstdagen, ook voor mezelf:

Wat is je doel? In kilo's, maar vooral in lifestyleverandering?
Wat drijft je achter dat doel, waarom wil je het echt, waarom gaat het deze keer wel lukken?
Wat zijn de aspecten waarop het niet zou kunnen lukken, en de momenten waarop je scherp moet gaan zijn?
Wat zijn vervolgens de dingen die je wilt gaan doen in plaats van naar verkeerde dingen grijpen op die slechte momenten? Patronen veranderen gaat het beste als je er iets anders voor in de plaats brengt.

Het lijkt me leuk en nuttig deze achterliggende motivatie van elkaar te weten, dan kunnen we elkaar beter steunen dan wanneer we het alleen over kilo's hebben.

Ik ben zelf rond O&N op vakantie dus begin met wegen op de 26e, daarna is zondag (evt. maandag bij afwezigheid) de handigste weegdag voor mij. Maar meer dan wegen wil ik mezelf cijfers gaan geven voor hoe ik me aan de lifestyleverandering heb gehouden in een week.

Ik ben benieuwd wie vergelijkbare plannen heeft :)

-----
Update met tabellen:

volgt; probeerde een plaatje in te voegen en toen was de hele tabel weg :bonk:
anoniem_63992f5106bb1 wijzigde dit bericht op 23-12-2019 22:36
Reden: 1e poging tot tabellen invoegen; mislukt
2.81% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Oh, en chips. Dat kan ik ook maar beter niet in huis hebben. Gelukkig heb ik er in de winkel geen last van en kost het op dat moment ook geen moeite het niet te kopen.
Alle reacties Link kopieren
Vandaag weer lekker bewogen. Ik zit nu op ruim 14.000 stappen. En zo’n 10 km gefietst! Morgen wil ik gaan zwemmen.

Eetlijstje:
O: 2 vbh pindakaas :liefde:
T: banaan
L: bak kwark met toebehoren
T: plak kruidkoek, kom heldere bouillon
D: broccoli-taart

Zo, nu even bijlezen.

Welkom, Lauekraan! Oh wauw, pas 3 keer gekookt. Wat eet je dan gewoonlijk? Take-out? En wat heftig dat je ziek bent en in de overgang hebt gezeten.

Libra: wat goed dat het je gelukt is om te sporten! Klinkt lekker die lava cake!
Alle reacties Link kopieren
Toch even de eetmeter ingevuld: ruim 2000 kcal. En ook de beweegmeter: ruim 1000 kcal gebruikt met beweging. Beide is natuurlijk met een korreltje zout. Maar toch proberen om er ergens nog een boterham extra in te krijgen morgen. Gedoe man, dat afvallen. :confused:
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een charge 3 geen problemen ermee en doet het goed.
Wat zetten sommige veel stappen zeg 👍🏻. Zelf staat mijn doel op 5000 met mijn beweeg dag en week dag ga ik daar altijd over heen. 10000 is voor mij nu nog te hoog gegrepen, door een burn-out en chronische depressie. Het doel 5000 is redelijk makkelijk te halen dus als ik het gehaald heb is dat weer een mooi tevredenheid momentje.
Goodvibes80 : even balen en dan weer doorgaan. Terugvallen zal vaker voorkomen.

Ik heb gisteren deels het ebook van lazyfitgirl gelezen, ga deze maar uitprinten, denk dat dit echt een methode voor mij is.
Misschien een tip voor meer vrouwen hier.

En ohhh zeker dat ik spierpijn heb door het sporten van gisteren :biggrin:

Ik ben nog aan het kijken voor een goede activity tracker.
Vind de fitbit charge 3 mooi maar lees daar wel negatieve reviews over.
Alle reacties Link kopieren
Goodvibes80 schreef:
06-01-2020 21:56
Ik baal nu zo van mezelf..waarom heb ik me niet beter in de hand??
Niet zo negatief zijn over jezelf hoor! Leer ervan. We gaan allemaal nog een paar keer vallen. Het gaat erom dat je daarna net zo vaak weer opstaat.

@Mensinwording, een redelijk eetlijstje? Ziet er toch keurig uit? Zelf ben ik geen fan van eiwitshakes, maar verder zit toch alles erin? Groente, fruit, noten, vezels...

@Yannahh, ik ga ook lekker zwemmen vandaag!

Tegen mijn principes in ben ik vanochtend toch nog maar een keer op de weegschaal gaan staan. En nu geeft ie dus een kilo lichter aan! Twee dagen geleden was ik nog 50 gram aangekomen. En het suffe is dat als ik me gewoon aan 1x per week wegen had gehouden ik die hele 50 gram aankomen nooit had gezien. Dan had ik gewoon gedacht dat ik in een week 950 gram was afgevallen. Mijn voornemen is vanaf nu dus om echt nog maar 1x per week te wegen. Dan wordt mijn weegdag dus dinsdag. Voorlopig schiet het toch nog niet zo op met die tabel hier, dus ik denk dat het weinig uitmaakt.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Libra86 schreef:
07-01-2020 07:00

Ik heb gisteren deels het ebook van lazyfitgirl gelezen, ga deze maar uitprinten, denk dat dit echt een methode voor mij is.
Misschien een tip voor meer vrouwen hier.
Kun je er iets over vertellen waarom is het een goede methode voor jou?
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
Avena schreef:
07-01-2020 07:32
Niet zo negatief zijn over jezelf hoor! Leer ervan. We gaan allemaal nog een paar keer vallen. Het gaat erom dat je daarna net zo vaak weer opstaat.

Mooi gezegd, Avena!
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
boannan schreef:
07-01-2020 09:13
Kun je er iets over vertellen waarom is het een goede methode voor jou?
De reden dat de methode goed voor mij is is omdat ik geen dieet meer wil volgen maar mijn mindset wil veranderen voor de rest van mijn leven.
Ik heb een stukje tekst van haar gekopiëerd.

Ik heb deze methode geschreven als een tegenbeweging naar alle strenge diëten die er op de markt zijn. De methode is geschikt voor iedereen die strijd heeft met eten of in een vicieuze cirkel van diëten is beland. Voor iedereen die nog denkt dat je om af te vallen ijzeren discipline nodig hebt, of elke dag naar de sportschool moet. Voor iedereen die denkt dat je minder moet gaan eten en meer bewegen om gewicht te verliezen. Maar ook voor iedereen die weer wil genieten van eten en op zoek is naar een gezonde balans.
Alle reacties Link kopieren
Libra86 schreef:
07-01-2020 10:06
De reden dat de methode goed voor mij is is omdat ik geen dieet meer wil volgen maar mijn mindset wil veranderen voor de rest van mijn leven.
Ik heb een stukje tekst van haar gekopiëerd.

Ik heb deze methode geschreven als een tegenbeweging naar alle strenge diëten die er op de markt zijn. De methode is geschikt voor iedereen die strijd heeft met eten of in een vicieuze cirkel van diëten is beland. Voor iedereen die nog denkt dat je om af te vallen ijzeren discipline nodig hebt, of elke dag naar de sportschool moet. Voor iedereen die denkt dat je minder moet gaan eten en meer bewegen om gewicht te verliezen. Maar ook voor iedereen die weer wil genieten van eten en op zoek is naar een gezonde balans.
Klinkt goed. Thanks voor het plaatsen.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
boannan schreef:
07-01-2020 10:17
Klinkt goed. Thanks voor het plaatsen.
Graag gedaan, en haar ebook is gratis!
Hoi allemaal,

Wat is iedereen goed bezig, vooral het aantal stappen vind ik heel knap. Hoe doen jullie dat? Ik merk dat ik met het kwartiertje fietsen naar mijn werk, een wandelingetje na de lunch en de stukjes naar de printer en het toilet echt bij lange na geen 10.000 stappen haal.

Ook ik ben best verbaasd over de negatieve ervaringen met de Fitbit. Ik heb nu een half jaartje de Fitbit charge 3 en ik heb het idee dat alles erg goed wordt bijgehouden. Ook de slaapmeter vind ik een fijne toevoeging, toch interessant om te zien hoe vaak je tussendoor wakker wordt zonder dat je het door hebt.

Vandaag heb ik een goede dag, maar dat komt bij mij vooral door het werk:
ontbijt: overnight oats met blauwe bessen (ik zie nu dat ik dat best vaak eet, maar anders gaat mijn amandelmelk zo snel over datum en dat vind ik echt zonde)
tussendoor: appel en mandarijn
Lunch: pompoensoep en een boterham met pindakaas
Avondeten: spinaziesalade met tomaat en light mozzarella en gehaktballen

@Goodvibes80, wat goed dat je gewoon vertelt dat je wat extra ongezonde dingen hebt gegeten, dat gaan we denk ik inderdaad allemaal doen en het is dan juist extra goed om weer in het "gewenste ritme" te komen

@Lauekraan, veel sterkte de komende periode, lijkt me dat je door een zware tijd gaat en dan is het extra knap dat je jezelf weet op te peppen met sporten en gezond eten! Ik denk dat wij in hetzelfde schuitje zitten, ik ben ook tijdens het studeren flink wat kilo's aangekomen door het eten en drinken!
Alle reacties Link kopieren
Annelore89 schreef:
07-01-2020 16:46
Wat is iedereen goed bezig, vooral het aantal stappen vind ik heel knap. Hoe doen jullie dat? Ik merk dat ik met het kwartiertje fietsen naar mijn werk, een wandelingetje na de lunch en de stukjes naar de printer en het toilet echt bij lange na geen 10.000 stappen haal.
Als ik een gewone dag heb en daarnaast 1x een wandeling maak van 3km kom ik ook niet aan die 10.000 stappen hoor. Dan blijf ik steken op 8.000/9.000. En als ik die wandeling niet doe rond de 5.000. Ik moet ongeveer 7,5km lopen voor 10.000 stappen (zonder de in huis op op kantoor stappen)
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik nog op kantoor werkte had ik ook grote moeite om die 10.000 stappen per dag te halen. Dan ging ik lunchwandelen, maar ook vaak na het werk nog een blokje om. Anders kwam ik er niet aan. Nu werk ik vanuit huis en zit ik niet meer hele dagen op een bureaustoel. En ik heb een hond. Ik ga twee keer per dag een blokje met hem om en dat zorgt voor de eerste 5000 stappen. Met wat ik dan verder nog loop met dagelijkse bezigheden en zo kom elke dag sowieso boven de 7500, maar meestal haal ik de 10.000 ook nog wel.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Wat schrijven jullie veel!!
Over het algeem goede berichten, en een keertje terugvallen is niet erg toch, als je daarna weer doorgaat.

Hier gaat het nog steeds top eigenlijk.
Eet alleen maar gezond, maar wel af en toe een volkoren tosti kaas en ketchup en had gisteravond een heel klein stukje pure chocola. Maar het gaat verbazingwekkend goed, ben zelf helemaal verbaasd.
2 kilo kwijt in 1 week dus dat is ook lekker motiverend.
Vanavond even uurtje kickboksen, dat is altijd wel lekker!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk inderdaad dat dat mijn grootste valkuil is, om weer door te gaan na een terugval. Ik wil absoluut niet weer aankomen, maar tegelijkertijd weet ik dat ik dan de veranderingen die ik de afgelopen maanden heb ingevoerd voor altijd bij moet houden. Ik hoop zo dat dat me lukt en dat ik de motivatie vind te blijven sporten en bewegen (en relatief gezond te eten). Voor nu ga ik vanavond voor de eerste keer naar de sportschool. Daar ben ik al zeker 15 jaar niet meer geweest. Tijdens Kerst begonnen op de fitnessapparatuur van mijn familie en nu wil ik dat dus doorzetten. Ik ben van plan 25 min te gaan roeien en 25 min te gaan rennen, als ik het volhoud.
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
avena wijzigde dit bericht op 07-01-2020 17:58
99.08% gewijzigd
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind weer opkrabbelen na een uitglijder ook het lastigst. Net als op gewicht blijven trouwens. Als ik de touwtjes weer een beetje laat vieren, schiet ik heel makkelijk weer door. Als je nog aan het afvallen bent en 'gewoon' gezond bezig bent, dan word je daar voor beloond. Je gewicht gaat omlaag, er zijn kledingstukken die opeens weer passen, je voelt je fitter. Maar weer in het gareel moeten stappen na een uitspatting vind ik veel moeilijker.
.
MensInWording schreef:
07-01-2020 17:44
Voor nu ga ik vanavond voor de eerste keer naar de sportschool. Daar ben ik al zeker 15 jaar niet meer geweest. Tijdens Kerst begonnen op de fitnessapparatuur van mijn familie en nu wil ik dat dus doorzetten. Ik ben van plan 25 min te gaan roeien en 25 min te gaan rennen, als ik het volhoud.
.
Wat goed dat je gaat! Hoop dat het bevalt!
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Wat worden er veel stappen gezet! Ik moet zeggen dat mijn doel ook op 10.000 staat maar dat ik hem eigenlijk nooit haal. Zou wel een goed streven zijn.

Over afvalmethodes; ik gaf bij mijn huisarts vanmiddag tijdens een afspraak voor wat anders aan dat ik echt wil afvallen en daarmee een betere conditie wil krijgen. Ze gaf aan dat i.p.v. doorsturen naar diëtist, ze nu meer een lange termijnplan bieden waar zowel psyche, bewegen als eten centraal staan. Is een soort lifestylecoaching voor 2 jaar en valt onder basisverzekering vanaf een bepaald BMI. Verder geen idee hoe of wat maar ik ga dit wel even uitzoeken.

En wat betreft uit de bocht vliegen denk ik zoals eerder gezegd dat het niet erg hoeft te zijn en je er juist van kan leren. Ik las laatst ergens dat een mooie manier om dit te voorkomen bij slechtere producten is door bij alles te bedenken hoe lekker je iets echt vindt. Sla alles af wat je bijv. Een 8 waard vindt, maar jezelf heel soms iets lekkers gunnen wat je een 10 waard vindt moet kunnen. Zo sla je heel veel af, eet je bewuster maar neem je heel soms nog wat lekkers.
Sansi schreef:
07-01-2020 19:23
En wat betreft uit de bocht vliegen denk ik zoals eerder gezegd dat het niet erg hoeft te zijn en je er juist van kan leren. Ik las laatst ergens dat een mooie manier om dit te voorkomen bij slechtere producten is door bij alles te bedenken hoe lekker je iets echt vindt. Sla alles af wat je bijv. Een 8 waard vindt, maar jezelf heel soms iets lekkers gunnen wat je een 10 waard vindt moet kunnen. Zo sla je heel veel af, eet je bewuster maar neem je heel soms nog wat lekkers.
Dit vind ik een hele goede!!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een kantoorbaan, maar red juist op werkdagen mijn 10.000 stappen eigenlijk altijd wel. Zo zit ik voor vandaag op ongeveer 11.500 en ik heb eigenlijk niets anders gedaan dan werken.

Ik reis met het OV en fiets eerst naar het station en moet van de trein nog overstappen op de metro en een paar minuten lopen van het metrostation naar mijn werk. Enkele reis ongeveer 2.500 stappen. Ook ga ik in de lunch altijd een stukje wandelen dat is vaak ook zo'n 3000 stappen.

Ik ben trouwens net begonnen in vet belangrijk en heb de eerste 2 hoofdstukken gelezen. Erg interessant en bedankt voor de tip! Anders was deze nog heel lang op mijn moet ik ooit lezen lijstje blijven staan.
Alle reacties Link kopieren
Goede dag achter de rug

Ontbijt: 2 rijstewafels met Philadelphia
Lunch: soja kwark met een soort van muesli
Tussendoor: appel en grote salade
Avondeten : aardappeltjes snijbonen en quorn

Mijn avond eten weeg ik ook weer netjes af zoals het hoort. (GBP)
Door de jaren heen zijn mijn porties veel te groot geworden.
Ik ken het ‘vol’ gevoel ook niet echt.
Als ik afweeg weet ik gewoon dit is het.
Nu volhouden.
Oh ja mijn eten van vandaag :

Ontbijt : havermout met blauwe bessen.
Tussendoor : appel.
Lunch : volkoren boterhammen met pindakaas.
Tussendoor : 2 mandarijnen.
Avondeten : macaroni.
Later nog 2 knäckebröd crackers met gekookt ei.
Alle reacties Link kopieren
Mijn eetlijstje van vandaag (optimistisch, want ben er nog niet, maar heb vertrouwen):

Ontbijt: 2 gekookte eieren
Tussendoor: hele komkommer
Lunch: Eiwitshake
Tussendoor: Griekse yoghurt
Avond: Wordt kip met quinoa en boerenkool

Voor na het sporten (zit in een andere tijdzone) heb ik nog amandelnoten en blauwe bessen staan.

Verder wordt vandaag m'n smartwatch geleverd, dus daar ga ik vanavond mee spelen. Ben benieuwd op hoeveel stappen ik kom, maar ik denk dat dit afhankelijk is van werk. Ik heb soms kantoordagen waarop ik die 10.000 stappen gegarandeerd niet haal, maar heb er ook dagen bij dat ik veel loop. Ik hoop dat ik ze dan wel haal. Eigenlijk zou ik sporten dan misschien moeten doen op de dagen dat ik veel zit, maar dat is qua planning niet zo handig eigenlijk, tenzij ik me kan motiveren om 's ochtends vroeg te gaan (maar als nachtuil is dat misschien te hoog gegrepen).
Alle reacties Link kopieren
Zwartvlekje schreef:
07-01-2020 21:33
Ik ben trouwens net begonnen in vet belangrijk en heb de eerste 2 hoofdstukken gelezen. Erg interessant en bedankt voor de tip! Anders was deze nog heel lang op mijn moet ik ooit lezen lijstje blijven staan.
Fijn om te horen! Gaf mij veel inzicht. Over hoe complex het menselijk lichaam werkt en waarom het voor bepaalde groepen mensen zo moeilijk is om af te vallen. Op de een of andere manier helpt het mij om met moeilijke momenten om te gaan: het idee dat hier waarschijnlijk hormonen aan het werk zijn.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven