Geld & Recht alle pijlers

Low / no buy challenge

20-05-2019 18:48 1677 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het vorige deel zit alweer vol. Om elkaar te blijven stimuleren aan de challenge mee te doen, heb ik een nieuw topic geopend. Omdat het voor mij geen strikte no buy is, heb ik de titel aangepast. Het staat iedereen vrij om de challenge in te vullen zoals je zelf fijn of nodig vind.

Hierbij een link naar het vorige deel.
In this mad house we must all survive
Alle reacties Link kopieren
@ perzikboom6 en feniks02, dank voor jullie suggesties voor wat betreft mobiele telefoon. Ik hou ze nog even in gedachten, aangezien het (iets) boven mijn budget zit.
In this mad house we must all survive
Is een schatting hoor, misschien is het nog wel iets meer.
Ben begonnen met alle boodschappen bedragen op te schrijven voor januari, ben wel benieuwd hoeveel ik nou daadwerkelijk kwijt ben.
Ik reken dan al het eten/ drinken en non food van de supermarkt incl brood van de bakker. (Ga nooit naar slager/groenteboer)
Wij hebben een aparte boodschappenrekening, daar is dit bedrag van. Zit ook wel eens wat non-food bij, maar het gaat om het supermarktbudget. We houden wel eens een tientje of 2-3 over, maar die zitten we er ook met enige regelmaat overheen. Ik zou het echt moeilijk vinden om daar structureel 25 euro per week op te besparen zonder ernstig te beknibbelen of elke week meerdere supermarkten af gaan.
Wat ik de meest geniale tip vond van vorig jaar was het budgetteren in je rekening en potjes maken.
Ik ben er inmiddels aardig mee op dreef en leg iedere maand braaf in.

Hetgeen lastig blijft is horeca, en dan voornamelijk met dagjes weg en koffie’tjes.
Ik zit snel op €75,00 en dat vind ik best veel.
Gekopbloemen schreef:
06-01-2020 18:16
Wat ik de meest geniale tip vond van vorig jaar was het budgetteren in je rekening en potjes maken.
Ik ben er inmiddels aardig mee op dreef en leg iedere maand braaf in.

Hetgeen lastig blijft is horeca, en dan voornamelijk met dagjes weg en koffie’tjes.
Ik zit snel op €75,00 en dat vind ik best veel.

Ja voor mij geldt precies hetzelfde. Ik heb overal "potjes" voor, niet letterlijk maar op papier. En ook ik heb moeite met dat horeca-potje. Daar ga ik snel over het budget heen.
herfstappeltaart schreef:
06-01-2020 18:23
Ja voor mij geldt precies hetzelfde. Ik heb overal "potjes" voor, niet letterlijk maar op papier. En ook ik heb moeite met dat horeca-potje. Daar ga ik snel over het budget heen.
Fijn hè , en dan af en toe iets vanuit het ene potje in het andere .
Beetje valsspelen maar uiteindelijk koop ik er wel minder door.

En je “ voelt “ dingen minder erg zoals bv een grote beurt voor de auto.
Alle reacties Link kopieren
RegretteRien schreef:
06-01-2020 15:34
Zeker netjes. Wij hebben 550 per maand (= ongeveer 135 per week) en komen daar al nauwelijks mee uit voor 2 volwassenen en 2 kinderen. Nou hebben mijn kinderen de memo 'kinderporties' ook niet gekregen geloof ik; die twee eten regelmatig evenveel als een volwassene. ;-D
Hier zit ik ook op per maand met 2 volwassenen en 2 kinderen. Twee jongens waarvan de oudste zeker al evenveel eet als ik eet. Nu ben ik de minst grote eter thuis, dus bereid me vast voor als ze straks echt puber worden/zijn..
Maar voor minder red ik het niet, en wil ook niet gaan bezuinigen op lekkere dingen 😉
Alle reacties Link kopieren
Zo, naar aanleiding van dit topic (en een blog van Porterenee) even gekeken naar onze uitgaven en een paar dingen bijgesteld. Ik ga vanaf deze maand een dag per week minder werken, maar wil wel nog veel blijven sparen.
Dus ons ‘zakgeld’ en ons boodschappengeld iets naar beneden (ik ga vanaf nu toch véél minder uitgeven, haha) en ons spaargeld netjes op €1000,- per maand. Op papier ziet het er goed uit, nu hopen dat de praktijk net zo mooi lukt. Aanstaande maand al niet geloof ik, want dan komen de gemeentelijke belastingen die ik in 1 keer betaal.
pixymama schreef:
07-01-2020 07:50
Zo, naar aanleiding van dit topic (en een blog van Porterenee) even gekeken naar onze uitgaven en een paar dingen bijgesteld. Ik ga vanaf deze maand een dag per week minder werken, maar wil wel nog veel blijven sparen.
Dus ons ‘zakgeld’ en ons boodschappengeld iets naar beneden (ik ga vanaf nu toch véél minder uitgeven, haha) en ons spaargeld netjes op €1000,- per maand. Op papier ziet het er goed uit, nu hopen dat de praktijk net zo mooi lukt. Aanstaande maand al niet geloof ik, want dan komen de gemeentelijke belastingen die ik in 1 keer betaal.

Je kunt ook 1x per jaar al je vaste lasten (zoals die gemeentebelasting) optellen, door 12 delen en dat bedrag elke maand wegzetten (op papier). Zo heb je altijd geld voor dit soort terugkerende uitgaven en kun je wat overblijft naar eigen wens verdelen.
Alle reacties Link kopieren
Maar die gemeentelijke belastingen vallen hier toch buiten? Het is niet alsof je daar een keuze in hebt.
Lady_Day schreef:
07-01-2020 08:46
Maar die gemeentelijke belastingen vallen hier toch buiten? Het is niet alsof je daar een keuze in hebt.

Hoe bedoel je? Die reken ik toch bij de vaste lasten?
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
07-01-2020 09:00
Hoe bedoel je? Die reken ik toch bij de vaste lasten?
Ja, ik ook maar je kunt op dit soort dingen moeilijk low of no buy gaan... :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
pixymama schreef:
07-01-2020 07:50
Zo, naar aanleiding van dit topic (en een blog van Porterenee) even gekeken naar onze uitgaven en een paar dingen bijgesteld. Ik ga vanaf deze maand een dag per week minder werken, maar wil wel nog veel blijven sparen.
Dus ons ‘zakgeld’ en ons boodschappengeld iets naar beneden (ik ga vanaf nu toch véél minder uitgeven, haha) en ons spaargeld netjes op €1000,- per maand. Op papier ziet het er goed uit, nu hopen dat de praktijk net zo mooi lukt. Aanstaande maand al niet geloof ik, want dan komen de gemeentelijke belastingen die ik in 1 keer betaal.
Die maand met gemeentelijke belastingen wordt weer gecompenseerd door vakantiegeld of eindejaarsuitkering, dus maandelijks kom je dan gemiddeld wel weer op 1000,-
O wacht even, ik geloof dat we een beetje langs elkaar heen praten. Ik begreep dat die 1000 euro over was NA het betalen van de vaste lasten.

Maar die 1000 euro is dus om de vaste lasten te betalen?
In dat geval heb ik toen eenmalig 750 euro van de spaar gehaald om als buffer te dienen voor de "dure maanden"wat betreft de vaste lasten.
Want die komen nooit netjes verdeeld inderdaad. Wij betalen het grootste deel van de vaste lasten ook aan het begin van het jaar al.
(ANWB, verzekeringen enz)
Alle reacties Link kopieren
Wij sparen maandelijks 1/12 deel *1,1 van dingen als zorgverzekering, gemeentebelasting en waterschapsbelasting. Als de rekening komt dan kunnen we het bedrag zo overmaken zonder dat we er echt iets van voelen.
Zo is de spaarrekening ook verdeeld in "potjes" en kan het ene potje bufferen voor een potje wat per ongeluk een keer "rood staat".
perzikboom6 schreef:
07-01-2020 15:17
Wij sparen maandelijks 1/12 deel *1,1 van dingen als zorgverzekering, gemeentebelasting en waterschapsbelasting. Als de rekening komt dan kunnen we het bedrag zo overmaken zonder dat we er echt iets van voelen.
Zo is de spaarrekening ook verdeeld in "potjes" en kan het ene potje bufferen voor een potje wat per ongeluk een keer "rood staat".

Ja precies!
Alle reacties Link kopieren
Ik werk met budgetten, maar niet met potjes op rekeningen of papier. Heb 1 spaarrekening waar alles op komt (en spaarrekeningen voor de kinderen), daar vanaf haal ik grote kostenposten zoals huis/vakanties etc vanaf.

Autokosten hebben wij minimaal, omdat mijn man automonteur is dus daar heb ik geen budget voor verder.

En in mijn excel sheet hou ik wekelijks en totaal per maand bij of mijn variabele kosten en budgetten voor boodschappen/kleding/uit eten beetje goed blijven lopen. Inclusief mooie grafieken enzo 😁

Mijn uitdaging/challenge zit vooral in maandelijks sparen en geen spullen te kopen die ik niet nodig heb. Sparen word in de loop van het jaar nihil ivm dubbele lasten voor 2 huizen, maar dan is mijn uitdaging het allemaal te doen zonder de spaarrekening nodig te hebben. En dat moet lukken als er geen extra onverwachte kosten zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook aan het proberen "consuminderen".
Kledij kopen is hier altijd met vlagen en ik ben me er bewust van dat dit meestal is om me beter te voelen , of uit onrust , wat dus niet echt helpt want ik wil altijd meteen weer iets anders.
Kleding is dus de grootste uitdaging. Ook het kopen voor de kinderen.
Make up koop ik zelden en als ik er haal je het van de Hema.
I
Qua boodschappen verbaast het me dat jullie 120 a 130 per week veel vinden. Ik woon in België en als je gewoon boodschappen doet zit je hier zo aan 150 of meer per week.
Ik heb een tijd geleden beslist dat dit te veel is en ben met too good to go gestart. Zitten nu rond de 100 per week voor alles.
Alleen is het zoeken naar en halen van die pakketten een nieuwe verslaving :facepalm:
Ok, relatief onschuldig maar dr vriezer puilt uit en ik kan met perioden helemaal opgaan in het opzoeken en halen van die pakketten.... heb ik dat dis weer :facepalm:
"I'm Not crazy. My reality is just different from yours" ( - Cheshire Cat)
Alle reacties Link kopieren
Wat goed dat too good to go so veel scheelt voor jou minionette! Hier vind ik de pakketten de laatste tijd behoorlijk teleurstellend.
Je zou 3 keer de waarde die je betaalt moeten krijgen, dat krijg je ook wel maar bij supermarkten zijn het vaak dingen als voorgesneden groente of pakken vla en soms duur brood of gebak. Vaak vlees wat rauw gegeten wordt (als filet americain) of borrel hapjes. Het is een behoorlijke uitdaging om er een coherente maaltijd voor 4 personen van te maken. Zonder van alles er bij te kopen wordt het niks. Op bakje rauwe haring in olie, een bakje olijven, 2 puddingbroodjes en een zak voorgesneden peen en ui kunnen wij echt niet leven.
Alle reacties Link kopieren
Goodtogo is in de omgeving waar ik woon nog niet erg veel te vinden. En ik ga er niet meer dan 5 of 10 km voor rijden 😅 wel goed initiatief vind ik het!

Ik ben vooral een koper als ik tijd heb en rustig even winkels door kan lopen. En bepaalde periodes van de maand betrap ik mezelf ook op sneller geneigd zijn om te kopen 😇 dus dan ga ik gewoon niet de winkels door! Online geen last van trouwens, puur als ik fysiek door winkels loop.
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
07-01-2020 17:56
Ja precies!
Dat snapte ik inderdaad in jouw eerste bericht ook, hoor! In theorie heb ik ook voor alle jaarlijkse kosten een bedrag opgebouwd staan, maar in de praktijk gaat dat toch anders. Dus vandaar dat we in februari niet €1000,- overhouden (na aftrek vaste lasten, zakgeld en boodschappen) om te sparen, maar dit (en nog meer - we zijn naar een dure gemeente verhuisd) naar de gemeente gaat.
Daarna ga ik die reservering inderdaad wel maken, zodat ik gewoon elke maand kan sparen.
Minionette: zo herkenbaar wat je zegt over kleding kopen om je beter te voelen. Als ik veel kleding koop, zit ik vaak niet lekker in mijn vel (onbewust).
Nu ik met "low buy" bezig ben sinds 1 januari heeft "het duiveltje" al een aantal keren tegen me gezegd: " heb je echt geen zwarte trui erbij nodig? Het staat zo mooi" of " de winterjas van je zoon moet vervangen worden want er zit een klein gaatje in"... Ik zoek echt redenen om iets te kunnen kopen.
Maar nee nee nee ik heb wel 15 truien en dat is echt ruim voldoende voor de winter.. En dat gaatje in jas van zoon kan ik echt onopvallend zelf maken.
Bizar dat dat duiveltje toch bijna dagelijks probeert roet in mijn "low buy" te gooien >:-( .
IK WIL GEEN TRUI, maar een dikke vette spaarrekening, veel leuker :)
Ik kom me ook melden! Dit jaar wil ik geen spullen kopen, dus geen kleding, maar ook geen andere materiële zaken. In 2016 heb ik een jaar lang geen kleding kopen volgemaakt, toen heb ik geen kleding, accessoires en dat soort dingen gekocht (op een spijkerbroek na, omdat in de twee die ik had allebei een gat kwam). Het laatste jaar heb ik mijn kledingkast aangevuld met wat nodig was, dus ik heb echt niks nodig. Ook andere spullen kan ik me niet bedenken wat ik nodig zou hebben. Alsde wasmachine kapot gaat zal ik wel een nieuwe kopen, maar het gaat me erom niet meer zomaar een tijdschrift te kopen onderweg, of iets anders te kopen om het kopen. Cosmetica wil ik eerst alles van opmaken wat ik heb, met cadeaupakketjes die hier nog ongebruikt liggen kan ik nog een hele tijd vooruit.

Wat ik wel nog gewoon wil kopen zijn boodschappen, planten (dus geen potten, want die heb ik genoeg) en kadootjes. We hebben veel kinderen in onze omgeving, die zijn toch altijd het meest blij met een fysiek kado. Volwassenen geven we vaak met een groep een nuttig groter kado en anders een uitje of iets dat opgaat. Ook blijf ik geld uitgeven aan mijn sporten/hobby's, dat zijn deelnamegelden, lessen en dat soort zaken dus geen spullen. Een paar sportschoenen zit nog wel in de planning, ik wil blessurevrij blijven, dus dat is voor mij dan noodzakelijk.

Ik wil me hier regelmatig komen melden voor een update en voor steun in de moeilijke week van de maand bijvoorbeeld :lol: Misschien kan ik jullie ook nog van tips voorzien, we slepen elkaar er wel doorheen :high5:
Over boodschappen; wij (twee volwassenen) geven per maand tussen de 300 en 400 euro uit. Dit is dan alleen bij de supermarkt, ik ga denk ik drie keer per jaar naar de drogist en geef daar dan 50 euro per keer uit, daar haal ik dan ook een grote fles wasmiddel waar ik bijna een jaar mee uit kan.

Ik denk dat onze lage kosten zitten in het feit dat we geen frisdranken of alcohol drinken, alleen water, limonade, koffie en thee. Met verjaardagen halen we dit wel in huis, daarna staan de flessen hier nog maandenlang in de kast. En we halen amper chocolade, snoep en koek en ook geen kant en klaar maaltijden. Ik kook altijd vers en dan gelijk voor twee dagen. Op haastdagen warmen we een bakje uit de vriezer op.

Het duurste dat ik koop zijn noten, dat tikt soms best wel aan. Ik koop dan een paar soorten en meng ze zelf met cranberry's. Elke dag neem ik een klein bakje mee naar mijn werk, heerlijk! En ik koop heel veel fruit, ik let dan niet op de prijs dus dure blauwe bessen koop ik zonder aarzeling.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn met 4 en de kinderen eten meer dan wij! Dus alles is maal 4, om over de hoeveelheid was en wasmiddel nog maar te zwijgen.
Ik probeer er vooral meer op te letten om geen voeding meer te verspillen, of toch zo Weinig mogelijk. Dus ook niet impulsief eten aankopen dat we normaal niet eten bv of teveel ineens. Lukt redelijk al gaat er soms nog overschot de vuilbak in.
"I'm Not crazy. My reality is just different from yours" ( - Cheshire Cat)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven