Mode & Beauty alle pijlers

Een jaar geen kleding kopen 2020

09-01-2020 12:48 1131 berichten
Een nieuw jaar, een nieuwe start!

Doe je ook mee met een jaar geen kleding kopen? Omdat je genoeg kleding hebt, omdat je wilt consuminderen, omdat je het milieu minder wil belasten of vanwege welke andere reden dan ook? Klets hier van je af op moeilijke momenten of geef tips aan anderen om dit jaar goed door te komen.

Veel succes!
Ik ga voorlopig voor in ieder geval 6 maanden, met verlenging van nog eens zes maanden als ik in juni concludeer dat het goed bevalt. Ik maak wel een uitzondering voor panty's, die gaan nogal eens kapot...
Alle reacties Link kopieren
Ik ga voor 3 maanden geen kleding kopen, en dan echt een no buy en niet een low buy. Wellicht als het bevalt plak ik er 3 maanden aan vast maar eerst maar even de eerste 3 maanden het winkelmandje achter slot en grendel. Baby steps!
Alle reacties Link kopieren
Ik wil ook graag meedoen. Maar een jaar lijkt me erg moeilijk. Laat ik beginnen met 3 maanden en kijk ik wel weer verder.

Ik las net in het andere topic over het wegdoen van schoenen. Dat vind ik ook erg moeilijk. Afgelopen weekend heb ik mijn schoenenkast opgeruimd en 12 paar weggedaan. Nou ja, ze staan klaar om weg te gaan. Het doet stiekem wel een beetje pijn. Het zijn mooie schoenen, maar ik draag ze nooit. Ze gaan naar de kringloop. Misschien dat iemand anders er weer blij van wordt. Dat geeft me dan een goed gevoel.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in het verleden al een aantal keet een heel jaar geen kleding gekocht. Dat kost me, normaal gesproken, dus geen moeite. Ik ben nu alleen zoveel afgevallen dat ik niets meer pas van alles wat ik in de kast had hangen (ik droeg ooit bijvoorbeeld broeken in maat 54/56, nu heb ik maat 40). Voor de komende maanden heb ik genoeg kleding, daarna moet ik even bekijken welke maat ik dan heb en of ik dan genoeg zomerkleding heb. Mijn streven is dus om zeker drie maanden niets te kopen en daarna alleen voor duurzame, tijdloze, mens- en milieuvriendelijke kleding te kiezen.

Ik maak alleen een uitzondering voor ondergoed en sportkleding, die mag ik kopen als dat nodig is. Binnenkort heb ik namelijk nieuwe wandelschoenen nodig, daarop wil ik niet bezuinigen.
Ik ga gewoon voor een heel jaar. Ik vervang alleen pantys ondergoed en shirts met gaten. Andere nieuwe kleding ga ik in principe niet kopen. Ik heb voldoende denk ik. Hoop ik
Ik ga voor zes maanden vanaf februari zodat ik een lekker bedrag heb voor een leuk reisje in de zomer. Ik vervang ook alleen panty's tussendoor. En voor ik begin moet ik nog even het volgende halen in januari:
sport bh
twee sportshirts met lange mouwen
sneaker sokjes
En misschien tijdens die zes maanden nog een paar sportschoenen
Dit alles omdat ik komend half jaar ook graag 5 kilo kwijt wil
En ik loop nog even mijn ondergoed na maar volgens mij moet ik het daar wel mee gaan redden.

Ik denk dat ik normaal echt wel 200,00 a 300,00 euro uitgeef aan kleding. Maar vooral leuke zomer en voorjaarskleding heb ik genoeg. Als het straks weer warmer is denk ik dat ik het echt makkelijk moet redden met wat er in de kast hangt. Zeker als er een paar kilo af is.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga ook proberen minder kleding te kopen.
Vallen schoenen daar ook onder? Dat vind ik lastig, maar ik heb genoeg schoenen.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.
Gaan jullie trouwens het uitgespaarde geld op een aparte rekening zetten? Ik denk er dus aan om dat wel te doen. Anders gaat het misschien ongemerkt op aan andere dingen. Ik vind het milieu ook echt een punt en als ik sportschoenen ga kopen ga ik eens opzoek naar vegan schoenen. Maar ik doe het op de eerste plaats ook vanwege de financiën.
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic Marana! ;)
4 jaar geleden heb ik in de eerste topic 1 jaar volgehouden. Nu wil ik 3 maanden meedoen. Ik ben een aantal kilo’s aangekomen en veel kleding zitten een beetje strak en niet zo lekker.
Ik probeer wat af te vallen, als dat lukt wil ik langer dan 3 maanden meedoen.

Succes allemaal!
Prrrr, mauw miawwwww.
Alle reacties Link kopieren
Ben jij dan elke maand ongeveer hetzelfde bedrag kwijt aan kleding ?
Ik heb dus totaal geen idee wat ik per maand uit geeft aan kleding.
Dat is ook elke maand anders.
Dus dan weet ik niet wat ik bespaar en wat ik dan apart kan zetten.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.
Ja ik zette elke maand van mijn salaris een deel op mijn eigen rekening wat ik dan vrij kon besteden en een deel naar de spaarrekening en een deel naar de gezamenlijke rekening.

Wat ik vrij te besteden had ging elke maand wel zo'n beetje op waarvan zeker 200,00 aan kleding.
Ik ga maar een paar keer per jaar de stad in voor kleding, zeker niet maandelijks, en de laatste 3 jaren gaf ik gemiddeld per jaar 1000 euro uit. Ik heb dus geen maandbudget wat ik opzij kan zetten.
De 2 jaar daarvoor heb ik heel erg weinig gekocht. Ik denk dat het best mogelijk is om iedere 4 jaar een niet-kopen-jaar te houden.

Ik wil ook een paar kilo afvallen, maar ik denk dat mijn kleding met 5 kilo minder echt niet ineens niet meer staat. Dat is dus geen excuus voor mij.

Trotter, in jouw geval ligt het wel heel anders, zoveel maten kleiner, wat knap! Nu een beetje zoeken naar stabiliteit voordat je meer kleding in een bepaalde maat koopt denk ik?

Keuken, voor mij vallen schoenen er ook onder. Maar je mag je eigen regels maken hoor. Ik gooi ook niet snel schoenen weg. Ze blijven zolang mooi, en ze blijven passen, dus zonde om weg te doen toch? Al draag ik ze maar 3x per jaar of zo...
anoniem_385856 wijzigde dit bericht op 09-01-2020 14:34
4.45% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ja ik doe ook mee!
Alleen met als anderen, panty's, sokken of wat echt nodig is koop ik wel, sport bh's.
En in de zomer "moet" ik echt 2 broeken hebben.
Ik droeg veel jurkjes, maar die zijn allemaal zo fleurig en kleurig, daar heb ik niet altijd zin in en wil gewoon wat basic stukken, zoals 2 normale fijn zittende broeken.

De kunst is inderdaad toch niks in de SALE kopen.
Maar als je wat nodig hebt, is dat juist wel handig.

Ik ben ook bezig mijn kledingkast uit te ruimen, propvol en 3/4 trek ik nooit aan.
Maar ik vind het zo zonde om het weg te doen, heb al vaak vuilniszakken vol weg gedaan. Nu leg ik het maar op zolder, een jaar geleden nog 4 vuilniszakken naar de kringloop gebracht.

Ook inderdaad wat schoenen betreft, zo zonde om weg te doen want misschien vind je ze later wel leuk haha.
Ik ben echt heel veel verhuisd in mijn leven en dan ruim je ook telkens veel op, zodoende ben ik al heel veel kwijt van vroeger.
Ooit werkte ik in een schoenenwinkel, ik had veel schoenen toen, niet normaal haha.
Zeker 100 paar, je blijft kopen....

Gelukkig heb ik dat niet meer zo, die drang.
Ik vind winkelen ook helemaal niet leuk meer, dat scheelt :)

Graag wil ik zo goedkoop en ontspannen mogelijk, en stress vrij leven.
En niet te veel werken. Dit is mijn motto.
Maar wel leuke dingen doen natuurlijk, keuzes maken.
Alle reacties Link kopieren
Voor mij vallen schoenen er ook onder maar als ik ze moet laten verzolen valt dat er weer niet onder.

Vorig jaar heb ik een low buy gedaan maar eigenlijk toch nog meer gekocht dan ik nodig had. Voor ik mijn low buy begon gaf ik zo'n 4 a 500 euro per maand aan kleding uit. Vorig jaar heb ik goed kunnen sparen.
Schoenen vallen er bij mij ook onder, behalve sportschoenen. Daar heb ik maar 1 goed paar van en aan de bovenkant zijn die al een beetje stuk. Mijn zaalschoenen (ik volleybal) zijn nog prima dus die verwacht ik niet te hoeven vervangen.
Als mijn gewone buitenschoenen stuk gaan heb ik gewoon pech en moet ik het met de andere doen die ik al heb. Enkellaarsjes genoeg hier die ook goed te combineren zijn met al mijn huidige kleding. En ook genoeg zomer en lente schoenen.
Lady_Day schreef:
09-01-2020 14:38

Vorig jaar heb ik een low buy gedaan maar eigenlijk toch nog meer gekocht dan ik nodig had. Voor ik mijn low buy begon gaf ik zo'n 4 a 500 euro per maand aan kleding uit. Vorig jaar heb ik goed kunnen sparen.


Dat vind ik best heel erg veel, 4-500 euro. Wat heb je het afgelopen jaar uitgegeven, weet je dat?
Alle reacties Link kopieren
Keuken1987 schreef:
09-01-2020 14:16
Ben jij dan elke maand ongeveer hetzelfde bedrag kwijt aan kleding ?
Ik heb dus totaal geen idee wat ik per maand uit geeft aan kleding.
Dat is ook elke maand anders.
Dus dan weet ik niet wat ik bespaar en wat ik dan apart kan zetten.

Het verschilt ieder maand maar ik koop allang geen design kleding meer...ik schat op jaarbasis 5 á 600,- aan kleding en schoenen.
Prrrr, mauw miawwwww.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
09-01-2020 14:38
Voor mij vallen schoenen er ook onder maar als ik ze moet laten verzolen valt dat er weer niet onder.

Vorig jaar heb ik een low buy gedaan maar eigenlijk toch nog meer gekocht dan ik nodig had. Voor ik mijn low buy begon gaf ik zo'n 4 a 500 euro per maand aan kleding uit. Vorig jaar heb ik goed kunnen sparen.
500 euro per jaar is voor mij al errug low buy :cry:
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Oh trouwens...

Happy new topic :cheer2: :cheer2: :cheer2:

:proud:
Prrrr, mauw miawwwww.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe ook mee! Ik ga voor no buy, net als in 2016. Dus helemaal niks kopen, met als enige uitzondering een paar nieuwe sportschoenen.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
09-01-2020 14:45
Dat vind ik best heel erg veel, 4-500 euro. Wat heb je het afgelopen jaar uitgegeven, weet je dat?
Ik heb het niet opgeteld maar ik schat ongeveer 1500 euro. Eigenlijk een absurd bedrag maar hier zaten ook een paar sneakers bij van 400 euro (die ik nog nooit aangehad heb want dit was een reservepaar maar de originele zien er nog heel goed uit.... ik weet het) :facepalm:
Nah, 1500 vind ik niet zo absurd, zeker niet als je die sneakers eraf trekt. Wel voor een low-buy-jaar misschien maar niet tov wat je voorheen deed, je bespaarde 3500-4000 euro tov toen :proud:
Mooi dat je die sneakers hebt, hoef je dit jaar zeker geen nieuwe te kopen :P
Ik vind 1500,00 ook helemaal niet veel nee.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe mee omdat ik afgelopen jaar uit de bocht gevlogen ben met kleding kopen. Ik heb uitgerekend dat ik e2000 heb uitgegeven wat met mijn inkomen absurd veel is. Ik heb mijn spaargeld dan ook voor de helft opgemaakt.
Voordeel is wel dat ik nu echt wel genoeg kleding voor alle seizoenen heb om er leuk bij te lopen en niks te hoeven kopen.
Ik heb geen items die ik nog nodig heb dit jaar maar zet wel e50 per maand weg om evt nodige spullen aan te schaffen. Maakt het voor mij ook wat relaxter om mee te doen want bij te strikte regels schiet ik in de stress met averechts effect.
Dit potje hoeft niet op maar heb ik dan als reserve als ik bijv een badpak nodig heb (ik zwem wekelijks) of iets anders dat echt versleten is te vervangen.
Schoenen heb ik in ieder geval genoeg, jassen ook en de rest ook eigenlijk 🤭

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven