Tot hier en niet verder. Grenzen aangeven! Hoe doe jij dat?

11-01-2020 08:55 113 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe geef jij je grenzen aan binnen je eigen cirkel? Ik merk dat ik het moeilijk vind om nee te zeggen op een constructieve manier zonder onderbouwingen. Hoe doen jullie dat?
anoniem_392495 wijzigde dit bericht op 14-01-2020 11:29
88.20% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als je al een tijdje in een vast patroon leeft, als in jij zorgt/geeft veel en je omgeving gaat er vanuit dat jij dingen wel doet, moeten zij eraan wennen als het ineens anders gaat. Dat levert weerstand op. Ik denk dat je, vooral met je gezin, hierover in gesprek kunt gaan. Van te voren over dingen spreken die je niet/anders gaat doen werkt denk ik beter dan het achteraf uitleggen.
Alle reacties Link kopieren
Stoppen met aardig gevonden willen worden. Er gaat niemand dood wanneer men je even niet aardig vindt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Jeetjemina schreef:
11-01-2020 09:00
Als je al een tijdje in een vast patroon leeft, als in jij zorgt/geeft veel en je omgeving gaat er vanuit dat jij dingen wel doet, moeten zij eraan wennen als het ineens anders gaat. Dat levert weerstand op. Ik denk dat je, vooral met je gezin, hierover in gesprek kunt gaan. Van te voren over dingen spreken die je niet/anders gaat doen werkt denk ik beter dan het achteraf uitleggen.
Helemaal mee eens. Ga erover in gesprek en leg het uit. Bovendien zijn er veel mensen die heel erg gaan tegensputteren als het niet gaat zoals zij willen (ruzie maken), daarna gaan ze nadenken en doen ze het toch zoals jij wilt. Het moet misschien even bezinken.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
11-01-2020 09:00
Stoppen met aardig gevonden willen worden. Er gaat niemand dood wanneer men je even niet aardig vindt.
Dit.

En probeer er achter te komen waarom je het zo belangrijk is om aardig gevonden te worden.
I wanna live my life with the volume full!
Moet je gelijk volle kracht om niet te verdrinken of kan het minder dienend zijn ook stap voor stap?
Alle reacties Link kopieren
Je gaat nog steeds over je grenzen heen, elke keer dat jij loopt te pleasen of sorry zegt nadat je nee hebt gezegd, neemt je kracht af en blijven mensen je niet serieus nemen en blijven over je heen lopen, je krijgt me toch een burn out van heb ik jou daar.

Vanaf nu laat je precies zien wat jij voelt, al schreeuw je keihard nee ik ben op, zie dat toch eens ik kan niet meer!!
Laat het ze naar voelen, doe net zo labiel als dat jij je voelt als jij je groot houdt gaat je laatste beetje kracht er aan.
Zeg duidelijk, ik ben het zat dat iedereen maar aan me blijft trekken en dingen van me vragen, ik kan niet meer ik moet aan mezelf denken, zeg duidelijk ik moet nu voor mezelf kiezen en als je dat niet accepteerd wil ik voorlopig met rust gelaten worden en dat wordt me ook verplicht door de dokter.

Je bent op, gebruik je zwakte als je kracht, tis nu tijd voor jou en nee is nee, kijken wie er overblijft en echt om je geeft.
Je bent niks aan niemand verplicht.
Alle reacties Link kopieren
Is het werkelijk zo dat alles om jou draait, dat jij alles doet en anderen alleen maar zitten? Of stel jij jezelf een beetje teveel centraal en heb je te weinig oog voor de inbreng van anderen?
Ik ben niet bijgelovig, dat brengt ongeluk...
Alle reacties Link kopieren
Ligt er grotendeels aan hoe je het doet. Als je altijd grif hebt gedaan wat een ander je vroeg dan is bij de ander vaak de aanname ontstaan dat je het gráág deed en dat ze je zelfs een plezier deden door het aan je te vragen.

Ik zou dan niet in een klap de boodschap geven van "doe het lekker zelf!" want dan vertrouwen ze je niet meer. Per slot van rekening heeft niemand jou afgedwongen om die taken te doen; je hebt er zelf mee ingestemd. Conclusie: die is nooit eerlijk geweest.

Ik zou dat dus langzaam ombuigen waardoor ze wennen aan het idee dat je mogelijk geen tijd of gelegenheid hebt. "Wat jammer; ik heb er nu geen tijd voor" "ow meid wat onhandig dat je er nu mee komt terwijl ik knallende hoofdpijn heb/ net naar bed wou gaan/vanavond wat rust wou nemen". Op den duur kan je zeggen dat je er de ook de komende periode geen tijd meer voor zal hebben want je wou meer tijd doorbrengen met je studie, je vriend, je nieuwe hobby enz.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niks afbuigen en afbouwen, je kunt gewoon aangeven dat je rustiger aan moet doen omdat je oververmoeid bent en dat je last van hoofdpijn/migraine hebt.
Alle reacties Link kopieren
Het kan iedereen weleens te veel zijn of worden. Dat je een x ja hebt gezegd betekent niet dat je de volgende keer geen nee kunt zeggen. Dat vinden mensen niet leuk: dat is dan maar even jammer voor die persoon. Wanneer jij duidelijk bent over wat je wel en niet wil dan ben je juist te vertrouwen. Desnoods zeg je erbij: ik heb het druk...het is mij nu even te veel, je kunt het nu beter even zelf oplossen. Doet men het niet dan was het blijkbaar niet belangrijk.

Je bent een ander niets verschuldigd omdat je ooit een x ja hebt gezegd. Je mag van mening veranderen. Je kan ook zeggen. Ik heb het eerder gedaan maar door drukte ben ik van mening veranderd. Nu gaat het niet.

Ik zou ook niet gaan verklaren of redenen verzinnen want een ander kan er van alles van vinden. Die ander vindt jouw rust, hobby, man sowieso niet belangrijk. Soms is nee gewoon nee en niet meer dan dat.

Op een vraag kun je heel veel antwoorden geven. Het is een vraag en geen bevel. Je staat niet onder bevel van al die mensen die zogenaamd iets van je moeten en die hun eigen zaken niet zelf onder controle hebben. Je ontneemt ze met al dat ontzorgen ook hun leermomenten. Wanneer jij het oplost hoeft men het zelf niet te doen en wordt men steeds meer afhankelijk van jou.
Je kunt jezelf dan belangrijk vinden maar jij gaat er aan onder door en je kweekt een omgeving van hulpeloze mensen die van jou afhankelijk zijn. Dat lijkt mij nou niet echt nodig. Beter iemand een halve dag boos laten zijn zodat ze zelf wat gaan verzinnen mbt hun probleem.
Laat de verantwoordelijkheid waar die thuishoort.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Als jij altijd en iedereen pleast, ja natuurlijk gaan ze dan sputteren als jij ineens niet meer klaarstaat. Wat je ook vaak ziet is dat mensen ineens té rigoureus nee gaan roepen en te strikt hun grenzen gaan bewaken, ook dat werkt niet. Gewoon een middenweg vinden voor jezelf.
Alle reacties Link kopieren
Mensen zoeken altijd de weg van de minste weerstand. Willen ze iets gedaan krijgen dan ga je naar iemand toe die altijd JA zegt. Niet naar iemand die waarschijnlijk NEE zegt.

Dit patroon moet dus verbroken worden. Natuurlijk sputtert iedereen in het begin tegen, want ze zijn dit niet gewend. Het is lastig, er moeten andere oplossingen gezocht worden. Dat kost meer energie.

Wat voor jou belangrijk is is echt zelf niet schuldig te voelen. Het is het probleem van iemand anders dus zij zijn dan ook verantwoordelijk voor de oplossing. En wees heel helder en duidelijk. Ga vooral niet allerlei redenen en motivaties geven waarom je NEE zegt. Want dat hebben zij vast een veel betere reden dat jij het wel moet doen.

Dus; mam ik ben vergeten mijn sportspullen in de was te doen, maar ik heb ze vanmiddag nodig. Wil jij ze even wassen?
Antwoord: Nee, dat is dan je eigen schuld. Je kan dat tshirt best nog wel een keer aan. Nee, je trekt maar een ander shirt aan. Nee, wil jij deze sportkleding aan, dan was jij ze zelf maar.

Dit wil niet zeggen dat je overal NEE op moet zeggen, alleen veel selectiever zijn in je JA's.

Of wanneer je ouders vragen "kan jij me volgende week donderdagmiddag naar het ziekenhuis rijden."
Antwoord: Nee, dat komt mij heel erg slecht uit. Hebben jullie dinsdag nog niemand anders gevonden die kan rijden. Dan kan ik proberen mijn agenda om te gooien.
9 van de 10 keer hebben ze zelf echt wel een andere oplossing gevonden.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Door sowieso geen sorry te zeggen, uit te leggen etc achteraf.
Door te beginnen met ‘ga ik over nadenken’ en dan ‘nee, sorry’. En dan punt. Of nee, nu niet. Je kan best een reden geven ( ik heb het te druk), maar dat volstaat. Dus niet op de ja maar ingaan.
Alle reacties Link kopieren
O ja en als je van iets gezegd hebt dat je het niet doet, ga dan niet van besluit veranderen uit schuldgevoel. Of uit spijt omdat je dan minder belangrijk kan worden gevonden.

Beheers je dan en vergeet het.

Hoeveel toelichting je wil geven is afhankelijk van jullie relatie. Iemand die heel dichtbij staat geef ik altijd enige toelichting maar contacten meer op een afstand praktisch nul. De schilder geef ik geen toelichting waarom ik de komende vier dagen geen gelegenheid heb, maar mijn man wél. :proud:
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
11-01-2020 09:00
Stoppen met aardig gevonden willen worden. Er gaat niemand dood wanneer men je even niet aardig vindt.
Dit. Ik kon ook lastig nee zeggen (al heb ik me nooit zo leeggezogen gevoeld als jij), totdat ik stopte met aardig gevonden willen worden. Sindsdien is het helemaal niet moeilijk meer. En mensen vinden me niet eens onaardig als ik nee zeg, blijkt ook nog.

Alleen met mijn moeder heeft het behoorlijk gebotst toen ik begon met nee zeggen. Maar ook zij heeft het inmiddels geaccepteerd en nu is het juist veel leuker tussen ons.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Je doet er anderen uiteindelijk een plezier mee als je duidelijk bent. Want niemamd heeft er iets aan als jij straks met een burnout thuis zit.
Daarnaast neem je de moeite om erover in gesprek te gaan. Die moeite neem ik niet voor mensen die voordringen in de rij, dus je naasten mogen blij zijn dat je in de relatie investeert.
Ik heb er een die bij ieder nee een drama schopt. En toch blijf ik ermee in gesprek, vind ik best vriendelijk van mezelf. Ik kan diegene ook helemaal de tering laten krijgen maar dat doe ik niet.
Toen ik het zo uitlegde kon diegene zich daar best in vinden en nu gaan de gesprekken wat makkelijker.
Daarnaast bepaalt een ander noot wat ik erg mag vinden, ik ben geen kleuter.
Vind jij mijn grens onzin dan leg ik het balletje weer terug: dan kun je net zo goed je eigen gedrag een beetje aanpassen, als het toch allemaal zo onzinnig is waarom moet ik dan veranderen en kun jij niet doen wat je van mij vraagt?
De rest: fuck them. Niet mijn probleem dat jij geen manieren hebt geleerd. Daar hoef ik niet onder te lijden.
Alle reacties Link kopieren
lolly-pop schreef:
11-01-2020 09:31
Als jij altijd en iedereen pleast, ja natuurlijk gaan ze dan sputteren als jij ineens niet meer klaarstaat. Wat je ook vaak ziet is dat mensen ineens té rigoureus nee gaan roepen en te strikt hun grenzen gaan bewaken, ook dat werkt niet. Gewoon een middenweg vinden voor jezelf.
Uiteindelijk levelt dat ook weer, dus daar hoef je ook niet zo bang voor te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Vraag in de therapie niet hoe je grenzen leert aan te geven, maar om je te leren bewust te worden van je eigen behoeften. Als jij voelt wat je wil en nodig hebt, voel je ook je grens. Pas dan kan je die echt en oprecht vanuit jezelf aangeven zonder dat het jou energie kost.

Tot die tijd: leg je gezin de stand van zaken uit. Vraag met name je partner je hier in te ondersteunen en te compenseren voor het gebrek aan eigen kracht.
Ik doe aan een soort natuurlijke selectie: als mensen over mijn grenzen heengaan (en die grenzen geef ik niet aan - dat moeten ze maar gewoon aanvoelen), dan 'maak ik het uit' met die persoon. Inmiddels bestaat mijn vriendenkring dus uit mensen die uit zichzelf niet over mijn grenzen heen gaan.

Ik vind het trouwens in zijn geheel niet belangrijk om aardig gevonden te worden. Mijn enige criterium is dat ik mezelf aardig vind.
Alle reacties Link kopieren
Met sommige mensen zoals je collega's of je kinderen kun je het niet 'uitmaken'. Het gras is ook niet altijd groener bij andere mensen. Niet alles en iedereen laten zich inruilen voor iemand die wel ruikt waar jouw grenzen liggen. Daarnaast leer je van vermijden echt helemaal niets.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
11-01-2020 09:00
Stoppen met aardig gevonden willen worden. Er gaat niemand dood wanneer men je even niet aardig vindt.
Deze kan niet vaak genoeg gequote worden.

Als je het lastig vindt om direct te beantwoorden, kun je zeggen:
'Oh ehm....:
'Ik kom er later op terug'
'Ik zal er even over nadenken'
'Kijken of het kan' (net wat past in situatie)
'Agenda ligt thuis'
Enkele seconden tijd i.p.v. naar ander moment verplaatsen kan ook:
'Wanneer is dat '...'?
'Wat bedoel je precies?'
Door een wedervraag te stellen krijg je wat extra denktijd om je respons voor te bereiden i.p.v. direct te moeten antwoorden en automatisch ja te zeggen door de spanning.

Je kunt ook sowieso stilte laten vallen en duidelijk even de tijd nemen om na te denken. Je hoeft niet direct te antwoorden.
Mensen die dan drammen met 'waarombenjestil toenou ik heb het nodig en kan niet anders en blablabla' en je geen ruimte geven: dan is het antwoord sowieso:
'Nee, ik kan niet/doe het niet'.
Punt.
Alle reacties Link kopieren
Wat Frizz zegt vind ik ook heel mooi.
Bewust zijn van je eigen behoeften.
Alle reacties Link kopieren
fitch schreef:
11-01-2020 09:15
Is het werkelijk zo dat alles om jou draait, dat jij alles doet en anderen alleen maar zitten? Of stel jij jezelf een beetje teveel centraal en heb je te weinig oog voor de inbreng van anderen?
Mwoah ik weet niet hoor. Ik ken TO niet maar mijn moeder is echt zo iemand die gewoon niet kan stoppen met alles en iedereen alles uit handen te nemen. Die mensen heb je echt.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
In een week tijd met iedereen ruzie / gedoe ? Da’s best knap.
Waar heb je in vredesnaam allemaal nee op gezegd dan ?

En wel kunnen werken en de rest is te veel ? Heb je je prioriteiten wel goed dan ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven