Mode & Beauty alle pijlers

Een jaar geen kleding kopen 2020

09-01-2020 12:48 1131 berichten
Een nieuw jaar, een nieuwe start!

Doe je ook mee met een jaar geen kleding kopen? Omdat je genoeg kleding hebt, omdat je wilt consuminderen, omdat je het milieu minder wil belasten of vanwege welke andere reden dan ook? Klets hier van je af op moeilijke momenten of geef tips aan anderen om dit jaar goed door te komen.

Veel succes!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het vooral heel fijn dat ik gewoon nog geld over heb ipv blut te zijn. En inderdaad geen gedoe met pakjes en tegenvallers (online lijkt het soms heel wat maar in de praktijk vallen kleur en materiaal vaak tegen). Het geeft mij mentaal ook meer rust door niet te kopen.
Alle reacties Link kopieren
oranjetulpen schreef:
10-01-2020 20:14
Ik vind het vooral heel fijn dat ik gewoon nog geld over heb ipv blut te zijn. En inderdaad geen gedoe met pakjes en tegenvallers (online lijkt het soms heel wat maar in de praktijk vallen kleur en materiaal vaak tegen). Het geeft mij mentaal ook meer rust door niet te kopen.
Ja, precies. En ik moet toegeven dat ik de 'tegenvallers' vaak toch hield in plaats van terug stuurde. Soms dacht ik bijvoorbeeld dat het best prima was, maar best prima is eigenlijk niet genoeg. Ik heb best wel eens items gehouden die ik achteraf beter terug had kunnen sturen.
Maar ja, langzamerhand begint de rust inderdaad wat in te dalen. Lekker wel.
Ik doe ook weer mee! Ik heb dit jaar wel al een jasje gekocht, omdat er een andere kapot was gegaan. En ik verwacht nog een pakketje met twee basic shirtjes, want daar had ik niet genoeg van.

Ik vind het heel moeilijk: ik denk steeds dat ik echt een jaar zonder aankopen moet kunnen en eerst moet ‘opmaken’ wat ik al heb. Maar even later wil ik weer heel graag iets nieuws hebben.

Wat ik lastig vind, is dat ik best veel kleding heb die te goed is om weg te doen, maar waar ik me toch niet meer helemaal goed in voel. Ik heb veel hele leuke jurkjes die eigenlijk nét iets te kort zijn voor mijn gevoel, bijvoorbeeld.

Een jaar lijkt me te moeilijk, dus ik ga eerst voor drie maanden.
Als het merkjurkjes zijn kun je ze misschien nog goed verkopen op marktplaats of facebookgroepen? Dingen waar je je echt niet goed in voelt ga je vaak toch niet meer dragen. Misschien voelt het minder zonde als je er nog iets mee verdient en iemand anders er gelukkig mee is?

Ik ben de afgelopen 2 jaar bezig geweest zowel mijn garderobe als mijn huis te updaten op deze manier. Dingen die niet meer bij me passen opruimen, verkopen of weggeven en nieuwe dingen aanschaffen die wel bij me passen, nieuw maar als het even kan ook tweede hands gekocht. Zo heb je er niet een enorm budget voor nodig.
Aan de ene kant vond Ik het zonde en misschien onnodig want ik had spullen en kleding voldoende. Aan de andere kant wilde ik na een scheiding mijn huis en garderobe aanpassen aan wie ik nu ben. Dus ikvoel me er nu beter bij.

Maar het is een soort gewoonte geworden. Speuren naar nieuwe dingen. En voor mij is het nu tijd om daar mee te stoppen. Vandaar mijn koopstop
Fijn! Klinkt goed allemaal. Ik zou feb, maart & april doen, maar ik doe nu ook gewoon mee vanaf januari. Ik dacht dat ik nog 1 paar schoenen nodig zou hebben in januari... maar heb er nu toch vanaf gezien. Voor mij een hele prestatie ;). Ik doe nu dus jan t/m april mee en als het bevalt gaan we verlengen.

Mijn vriend doet wel een beetje moeilijk; "Maar als we een weekendje weg zijn kunnen we dan niet shoppen? En wat gaan we dan doen, als we niet meer kunnen shoppen? Wat een belachelijk idee! Is toch niet nodig.." etc. etc. Maar hij went er maar aan :P Zonder al dat geshop, hebben we juist meer quality time samen <3
anoniem_63b84db6ab083 wijzigde dit bericht op 11-01-2020 13:38
7.60% gewijzigd
spuit-elf schreef:
11-01-2020 13:08
Ik doe ook weer mee! Ik heb dit jaar wel al een jasje gekocht, omdat er een andere kapot was gegaan. En ik verwacht nog een pakketje met twee basic shirtjes, want daar had ik niet genoeg van.

Ik vind het heel moeilijk: ik denk steeds dat ik echt een jaar zonder aankopen moet kunnen en eerst moet ‘opmaken’ wat ik al heb. Maar even later wil ik weer heel graag iets nieuws hebben.

Wat ik lastig vind, is dat ik best veel kleding heb die te goed is om weg te doen, maar waar ik me toch niet meer helemaal goed in voel. Ik heb veel hele leuke jurkjes die eigenlijk nét iets te kort zijn voor mijn gevoel, bijvoorbeeld.

Een jaar lijkt me te moeilijk, dus ik ga eerst voor drie maanden.
Misschien met een mooie maillot eronder, dat je je dan wat meer comfortabel voelt. Of een onderrok eronder/petticoat, als je een vintage style hebt. Dan voelt het minder bloot, maar kun je nog wel van je mooie jurkjes genieten :)
Alle reacties Link kopieren
spuit-elf schreef:
11-01-2020 13:08

Wat ik lastig vind, is dat ik best veel kleding heb die te goed is om weg te doen, maar waar ik me toch niet meer helemaal goed in voel. Ik heb veel hele leuke jurkjes die eigenlijk nét iets te kort zijn voor mijn gevoel, bijvoorbeeld.
Weg doen die dingen. Het geld ben je toch al kwijt. Als je die jurkjes ook nog eens kwijt bent zul je je veel lichter voelen.

Ik had een aantal dure kledingstukken die me net te klein waren waardoor ik ze niet graag droeg. Ik heb nog geprobeerd te verkopen of weggeven maar dat lukte niet. In plaats van dat die dingen plek innamen in mijn kast heb ik het in een zak gestopt en naar de kringloop gebracht. Er zat zelfs een jurk van Gucci bij. Ik hoop dat iemand anders er nu plezier van heeft. Ik kan er niet langer om treuren.
Alle reacties Link kopieren
Al een paar keer gespeeld met het idee om mee te doen aan een challenge als dit, maar een soort faalangst hield me tegen. Faalangst in combinatie met godsgruwelijk veel bruiloften e.d. de afgelopen jaren. Heb gelukkig sinds een tijd een feestjurk die zo leuk is dat ik hem nu naar elke bruiloft aan wil.
Ik wil nu toch gaan voor een low buy voor een heel jaar.
Ik ben geen extreme shopper, heb ook zeker niet extreem veel kleding, maar heb wel genoeg.
Omdat ik niet "veel te veel" heb mag ik van mezelf wel nieuwe sokken, ondergoed of werkkleding kopen als wat ik heb niet meer voldoet.
Ik wil geen aankopen doen "voor de leuk". Dat geldt voor kleding, schoenen, make-up en verzorgingsproducten die ik niet vaak gebruik. Ik koop wel gewoon nieuwe mascara of make-up remover bijvoorbeeld als het op is.
Ja ik doe mee voor in elk geval 3 maanden. Wel mag ik eventueel panties, sokken en ondergoed halen. Ook mag ik nog een paar bh's halen vanwege het geven van borstvoeding en een veranderde maat.

Oh ja, baby kleding in nieuwe maten mag ik ook kopen. Ik mag niets meer kopen in de huidige maat (68).
Ik heb ook besloten in 2020 geen kleding te kopen. Ik ben een paar jaar geleden flink afgevallen en heb toen veel kleren gekocht. Daarvoor was winkelen geen pretje, dan ben je allang blij dat je iets vindt dat comfortabel zit en enigszins acceptabel is, maar voor de leuk hoef je het niet te doen. Nu een kast vol leuke kleren. Schoenen en laarzen heb ik ook in overvloed.

Ik vind het wel rustgevend, dit voornemen. Niet de halve avond op webwinkels rondneuzen, niet de stad in, heerlijk eigenlijk. Natuurlijk zie je altijd wel iets leuks dat je eigenlijk best zou willen hebben, maar dan blijft de rest ongebruikt in de kast hangen, ook zonde. En aangezien ik geen heel brede smaak heb (alleen effen kleding bijvoorbeeld) lijkt alles dat ik zou kopen toch al op iets dat ik al heb.

Sokken, panty's en ondergoed zal ik wel kopen als dat echt nodig is (dochter pikt nogal eens mijn panty's en hemdjes en die stapel onderbroeken die ik laatst kocht blijken echt flutkwaliteit).
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
11-01-2020 13:39

In plaats van dat die dingen plek innamen in mijn kast heb ik het in een zak gestopt en naar de kringloop gebracht. Ik hoop dat iemand anders er nu plezier van heeft. Ik kan er niet langer om treuren.
Ik bewonder deze instelling! Ik kan het nu ook steeds beter, maar had voorheen heel veel moeite met het weg doen van dingen die duur waren of die ooit mijn favorieten waren. Dat voelde dan toch verkeerd. Terwijl, eenmaal weg, ik er nooit spijt van heb gekregen.

Ik heb vandaag gelijk even mijn kledingkast uitgemest, verbazingwekkend dat er elke keer wel weer iets weg kan. Ik ruim toch geregeld op...
Daarentegen enkele items die ik misschien wilde weg doen weer in de kast gelegd met het oog op niets kopen en misschien wel nodig hebben. Een paar hele dikke sokken, oud maar nog in orde. En een dun hardloopjasje dat ik nauwelijks draag maar wel zou kunnen dienen als reflecterende, opvallende laag over andere sportkleding. Want die is merendeels zwart momenteel...
Alle reacties Link kopieren
Ik kon heel moeilijk dingen wegdoen puur omdat het veel geld gekost had. Zonde! Ja, dat is het ook maar het geld was ik toch al kwijt. Ook kleding die ik gekregen had vond ik lastig om weg te doen. Maar niemand heeft er wat aan als het jaren bij mij in de berging ligt.

En geen dingen kopen voor 'fantasy me' zoals een hele mooie feestjurk terwijl ik eigenlijk nooit naar feesten ga.

Niet alles hoeft weg inderdaad. Ik heb ook nog behoorlijk wat spullen hoor maar het grootste deel zit in dozen en er is niks wat ik mis.
Alle reacties Link kopieren
Ok ik lees mee. Het moet echt klaar zijn nu, net weer een internetbestelling gedaan van €260,-, vorige week laarzen van €160,- en een tas van €60,- Ok ik verkocht ook 2 paar laarzen voor €270,- maar ik wil zo niet langer doorgaan.
Ik bestel vaak kleding waarvan 90% weer retour gaat, maar het lijkt wel een verslaving zo langzamerhand. Het gaat soms meer om de 'thril of the chase' zo lijkt het, net dat ene kledingstuk bemachtigen voor die prijs etc. Helemaal zoals nu als ik ziek thuis ben en de deur niet uit kan.
Ik ben denk ik een klassiek geval van FOMO (Fear Of Miissing Out) :"-(
anoniem_169698 wijzigde dit bericht op 12-01-2020 00:13
5.94% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Kopstoot, zodra je je bestelling krijgt, ongezien retourneren? Of zit er iets bij dat je wel echt nodig hebt? Dan dat item passen en houden als het echt precies is wat je zoekt. De rest weer terug!? Je kunt het!
Alle reacties Link kopieren
Veel beterschap trouwens, vervelend dat je ziek thuis zit. Is het van langere duur of hopelijk snel weer voorbij? Ken het online shoppen uit verveling ook wel.
Alle reacties Link kopieren
Mijn shopverslaving is ontstaan toen ik (chronisch) ziek werd. 2 kledingmaten afgevallen destijds waardoor ik nieuwe kleding nodig had. Ook had ik compensatiedrang omdat ik mij slecht voelde en het feit dat alle kleding opeens paste met mijn nieuwe figuur maakte dat ik los ging. Het online ‘checken’ werd een gedragspatroon en deels werd dit tijdverdrijf uit verveling.
De rush van iets nieuws dooft echter snel uit waardoor er een vicieuze cirkel ontstaat. Althans bij mij 😏
Alle reacties Link kopieren
Jaaaaa thx voor de support! Ik doe dat wel vaker zelfs, bij sommige webshops mag ik daarom niet meer achteraf betalen ><
Ik heb wel al langere tijd geleden besloten alleen maar te kopen als ik helemaal wild enthosuiast ben (en dat is toch vaak niet zo godzijdank)
Voorheen kocht ik vaak omdat het 'wel leuk was voor erbij'.
Those days are over

LieverLustDanLiefde schreef:
11-01-2020 22:32
Kopstoot, zodra je je bestelling krijgt, ongezien retourneren? Of zit er iets bij dat je wel echt nodig hebt? Dan dat item passen en houden als het echt precies is wat je zoekt. De rest weer terug!? Je kunt het!
Alle reacties Link kopieren
Ah wat lief, dank je wel! Gelukkig niet van lange duur hoor, mag maandag weer aan de slag , yay!
Tis echt pure verveling en je graag weer goed willen voelen (door een aankoop te doen).
LieverLustDanLiefde schreef:
11-01-2020 22:35
Veel beterschap trouwens, vervelend dat je ziek thuis zit. Is het van langere duur of hopelijk snel weer voorbij? Ken het online shoppen uit verveling ook wel.
Alle reacties Link kopieren
Ja heel herkenbaar dat online checken, tijdverdrijf uit verveling.
oranjetulpen schreef:
11-01-2020 22:53
Mijn shopverslaving is ontstaan toen ik (chronisch) ziek werd. 2 kledingmaten afgevallen destijds waardoor ik nieuwe kleding nodig had. Ook had ik compensatiedrang omdat ik mij slecht voelde en het feit dat alle kleding opeens paste met mijn nieuwe figuur maakte dat ik los ging. Het online ‘checken’ werd een gedragspatroon en deels werd dit tijdverdrijf uit verveling.
De rush van iets nieuws dooft echter snel uit waardoor er een vicieuze cirkel ontstaat. Althans bij mij 😏
Alle reacties Link kopieren
Ik herken de shopverslaving uit verveling ook hoor. De dagelijkse rondjes langs de webshops. En inderdaad 'the thrill of the chase'. Er gebeurt dan van alles in de hersenen. Als ik dan weer in zo'n koopgolf zat wilde ik ook alleen maar méér.

Het kriebelt momenteel even totaal niet en dat is eigenlijk wel lekker.
Dat is fijn Lady Day!

Ik heb ophet moment nog wel een kriebel. Laarsjes Ik heb me de afgelopen jaren steeds laten verleiden laarzen met hakken te kopen die te hoog zijn. Heel mooi, maar in de praktijk loop ik er dus niet op. Inmiddels heb ik op 2 paren na alle laarzen en schoenen waar ik niet op liep verkocht.
Nu had ik mezelf voorgenomen deze winter nog een paar lage laarzen uit te zoeken. Ik heb al diverse paren besteld en ook weer teruggestuurd omdat het niet pastte, niet lekker zat, een productiefout enzovoort. En dan inclusief het speuren naar kortingscodes en andere acties. En dan nam ik me voor alleen nog in een echte winkel te kopen zo dat ik ze kon passen en dan hadden ze mn maat niet. Kortom ik heb nog steeds geen nieuwe laarzen. Ik draag nu 2 oude paren af en ben nog niet 100 % overtuigd dat ik ze echt niet hoef te kopen dit jaar. We zullen zien of ik me aan mn voornemen ga houden. Maar die kriebel zit er dus nog wel
Alle reacties Link kopieren
Het helpt mij om alle nieuwsbrieven af te melden en ook alle apps van webwinkels van mijn telefoon te gooien.
Het zal ook nog wel even duren voor ik geen advertenties van kledingwinkels meer zie als ik online ben. Die zijn natuurlijk afgestemd op je zoekopdrachten en internetgedrag. Best lastig als er in de rechterkolom steeds mooie broeken, bloesjes en jurken voorbij komen. Niet klikken!

Ik heb ook besloten niks meer voor mijn huis te kopen, nu ik hier 10 jaar woon heb ik het allemaal wel voor elkaar qua meubels en accessoires. Pinterest laat ik dan voorlopig ook maar even links liggen. Je merkt dan ook wel hoeveel tijd je met kleding en interieur bezig bent zo 's avonds op de bank met je laptop. Tijd om maar weer eens boeken te gaan lezen.
De winter is al half voorbij Citronella, je redt het deze winter best met je oude paren. Gaat je lukken!

De truc is volgens mij inderdaad geen nieuwsbrieven meer ontvangen, geen rondje webwinkels meer doen en niet de stad ingaan. Ik vind zelf het eerste kwartaal vrij makkelijk om geen kleding te kopen. Voor deze winter hoeft het niet meer, en in maart is het meestal nog vrij koud, daar hoef je nog geen nieuwe kleding voor te kopen. Mocht het wel fijn weer zijn, dan red je je eerst wel met je kleding van vorig jaar. Vanaf april gaat het lastiger worden denk ik.
Nieuwsbrieven afmelden ben ik inderdaad ook mee bezig. Maar in Facebook krijg ik nog vrolijk alle advertenties te zien van de winkels waar ik regelmatig naar toe klik.
Vandaar de schoenenkriebel.
Maar je hebt gelijk Marana. Ik red het deze winter wel
Winkels vermijden is ook lastig want ik werk in het (winkel) centrum van een stad dus iedere pauze als ik een rondje loop zie ik waar er nu weer sales is

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven