Op vakantie buiten schoolvakanties

13-01-2020 18:06 106 berichten
Alle reacties Link kopieren
In april wordt mijn man 50 en zijn we 20 jaar getrouwd, reden genoeg om een luxe vakantie te boeken (normaal kamperen we). Komende meivakantie hebben we dus een vakantie geboekt naar Turkije (kinderen gaan dan voor het eerst vliegen) en nu zien we dus dat de oudste een week later pas meivakantie heeft. :facepalm:

Ondanks dat onze kinderen op verschiilende scholen zitten lopen de meivakanties al jaren gelijk, dus ik durfde het wel aan om te boeken, maar deze zag ik niet aankomen. Het gaat om 2 dagen voor de vakantie. Oudste is 15 en zit op speciaal onderwijs (waar veel kinderen dus wel vaker een dag niet naar school gaan omdat ze het even niet trekken), hij staat er verder goed voor.

Wat is nu wijsheid, open kaart spelen met risico dat ze bijzonder verlof afwijzen (en wat dan ??? ziekmelden met risico op boete) of gewoon ziekmelden ?
Heb er totaal geen ervaring mee !
gewoon aanvragen. Als je kind terug komt op school zal hij vast over de vakantie willen vertellen. Dat kan niet als je hem ziek meld. En je leert je kind dat liegen ok is
Ik zou open kaart spelen met inderdaad kans op afwijzing en tzt boete.


Boeking wijzigen nog een optie?
Gewoon aanvragen bij de school. Bepaalde speciale familiegebeurtenissen die worden gevierd geven recht op vakantie buiten de schoolvakanties.
Ook als je bv seizoenwerk doet en een bedrijf hebt dat zomers juist open is, kun je met de kids in september vakantie nemen.
Aan de andere kant, ik heb wel eens meegemaakt dat ouders 400 euro boete per dag kregen omdat ze zomaar een lang weekend weggingen, zonder dit met school te overleggen
Alle reacties Link kopieren
Ik was altijd heel braaf maar sinds er om de haverklap lessen uitvallen maak ik me niet meer druk om een extra vrije dag. Ik zou hem gewoon ziek melden.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Aristophanes schreef:
13-01-2020 18:10
Gewoon aanvragen bij de school. Bepaalde speciale familiegebeurtenissen die worden gevierd geven recht op vakantie buiten de schoolvakanties.
Ook als je bv seizoenwerk doet en een bedrijf hebt dat zomers juist open is, kun je met de kids in september vakantie nemen.
Aan de andere kant, ik heb wel eens meegemaakt dat ouders 400 euro boete per dag kregen omdat ze zomaar een lang weekend weggingen, zonder dit met school te overleggen
Ik lees niet echt een hele bijzondere reden hoor bij TO.
Alle reacties Link kopieren
Als het verlof afgekeurd wordt, moet school beslissen om al dan niet actief een melding te doen bij leerplicht. Als ze besluiten om een melding te doen, moet de leerplichtambtenaar vervolgens nog besluiten wat hij doet. Meestal word je voor een gesprek opgeroepen om uit te leggen waarom je er niet was. Soms is de uitkomst een waarschuwing (als er geen eerdere meldingen zijn), soms krijg je meteen een boete. Dat kost je dan rond de 80 euro per gemiste dag.

Ik zou het eerlijk melden dus. Het ergste wat je kan gebeuren is dat je een (geringe) boete moet betalen.
-nienke- wijzigde dit bericht op 13-01-2020 18:13
0.96% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
friezinnetje2014 schreef:
13-01-2020 18:09
gewoon aanvragen. Als je kind terug komt op school zal hij vast over de vakantie willen vertellen. Dat kan niet als je hem ziek meld. En je leert je kind dat liegen ok is
Ja zo sta ik er ook in. Wordt dit wel eens geweigerd ?
Als dat zo is zal ik toch moeten "liegen" want hij kan niet naar school
Alle reacties Link kopieren
Misschien eerst even bellen. Dan staat er niets op schrift.

Benadruk dat dit de 50e verjaardag is (dus éénmalig, het is niet alsof jullie dit elke vakantie doen) en dat het een vergissing is. Dat zou toch tot coulance moeten leiden.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Spotty schreef:
13-01-2020 18:13
Ja zo sta ik er ook in. Wordt dit wel eens geweigerd ?
Als dat zo is zal ik toch moeten "liegen" want hij kan niet naar school
Jazeker

En dan krijg je een boete, als hij tzt er niet is.
Nouschi schreef:
13-01-2020 18:11
Ik was altijd heel braaf maar sinds er om de haverklap lessen uitvallen maak ik me niet meer druk om een extra vrije dag. Ik zou hem gewoon ziek melden.
Dit. Andersom sturen ze ze ook vaak genoeg naar huis: doei!
Alle reacties Link kopieren
Nou, ik vind het feit dat de schoolvakanties niet gelijk lopen, best een goede reden eigenlijk....

Is hier ook wel eens aan de hand geweest. Beide regulier onderwijs, maar de middelbare scholen hadden zich een week vergist (openlijk toegegeven) en hadden een andere week dan het basisonderwijs. Vele ouders die inderdaad al hadden geboekt.

Het is altijd wel een gedoe met die mei-vakantie. Op de school van m'n stiefkinderen is het dit jaar ook ineens anders; 10 dagen, de 2e woensdag moeten ze weer naar school, want de SE's beginnen dan......
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
13-01-2020 18:17
Jazeker

En dan krijg je een boete, als hij tzt er niet is.
Alleen als school dit actief meldt. Wij keuren een enkele keer weleens een verlofaanvraag af (want: geen wettelijke reden voor goedkeuring), maar melden dit vervolgens niet zelf bij leerplicht.
SteunEndeToeverlaet schreef:
13-01-2020 18:15
Misschien eerst even bellen. Dan staat er niets op schrift.

Benadruk dat dit de 50e verjaardag is (dus éénmalig, het is niet alsof jullie dit elke vakantie doen) en dat het een vergissing is. Dat zou toch tot coulance moeten leiden.
Scholen willen dat je een brief stuurt naar de school, wij hebben dat ook wel eens gedaan toen we 1 dag eerder naar wintersport gingen. Voor het geval dat onderwijsinspectie toevallig op de school een check doet. Dan is de school ingedekt en hebben ze een brief.
Lijkt mij een legitieme reden (50 jaar + 20 jaar getrouwd).
En To, hadden jullie dit ook van te voren kunnen bedenken?
anoniem_393629 wijzigde dit bericht op 13-01-2020 18:27
Reden: Foutje
0.28% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
MariaDeJong schreef:
13-01-2020 18:19
Dit. Andersom sturen ze ze ook vaak genoeg naar huis: doei!
Ik vind dit echt zo’n bizarre redenatie. Omdat docenten af en toe ziek, op nascholing of bij een andere activiteit op school betrokken zijn waardoor er lessen uitvallen, mag jij wel een paar dagen extra op vakantie buiten de schoolvakanties. Wat heeft dat nu met elkaar te maken?
gizzmo-returns schreef:
13-01-2020 18:17
Jazeker

En dan krijg je een boete, als hij tzt er niet is.
Het krijgen van een boete is alleen als de onderwijsinspectie onrechtmatige absentie constateert. De school zelf kan geen boetes uitdelen.
Achterliggende gedachte is leerplichtwet en de scheve gezichten van andere kinderen.
anoniem_393629 wijzigde dit bericht op 13-01-2020 18:28
Reden: Aanvulling
1.96% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
-Nienke- schreef:
13-01-2020 18:24
Ik vind dit echt zo’n bizarre redenatie. Omdat docenten af en toe ziek, op nascholing of bij een andere activiteit op school betrokken zijn waardoor er lessen uitvallen, mag jij wel een paar dagen extra op vakantie buiten de schoolvakanties. Wat heeft dat nu met elkaar te maken?
Af en toe ziek? Nascholing? Wat dacht je van lerarentekort, langdurig ziek en geen vervanging, staking etc. Om de haverklap heeft dochter vrije uren. Er is nog geen week gewoon geweest. Vorig jaar op de basisschool niet anders.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Aristophanes schreef:
13-01-2020 18:10
Gewoon aanvragen bij de school. Bepaalde speciale familiegebeurtenissen die worden gevierd geven recht op vakantie buiten de schoolvakanties.
Ook als je bv seizoenwerk doet en een bedrijf hebt dat zomers juist open is, kun je met de kids in september vakantie nemen.
Aan de andere kant, ik heb wel eens meegemaakt dat ouders 400 euro boete per dag kregen omdat ze zomaar een lang weekend weggingen, zonder dit met school te overleggen

Ja maar dat is een verjaardag en twintig jaar getrouwd niet en TO wilde het niet eens buiten de vakantie vieren, maar had gewoon niet goed opgelet.
Star² schreef:
13-01-2020 18:28
Ja maar dat is een verjaardag en twintig jaar getrouwd niet en TO wilde het niet eens buiten de vakantie vieren, maar had gewoon niet goed opgelet.
Hoe weet je dit?
Heb je een overzicht van alle redenen?
Mijn ervaring is dat er heel redelijk wordt omgegaan met extra verlof, mits je het kunt motiveren en gewoon meldt.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad, die lui uit het onderwijs werken altijd maar één kant op.
Zodra het maar even kan worden de kinderen naar huis gestuurd, maar o wee als je zelf een keertje niet komt.
Gewoon ziek melden.
Aristophanes schreef:
13-01-2020 18:30
Hoe weet je dit?
Heb je een overzicht van alle redenen?
Mijn ervaring is dat er heel redelijk wordt omgegaan met extra verlof, mits je het kunt motiveren en gewoon meldt.
Er is gewoon een vastgestelde lijst ja. En dat een school soms coulanter omgaat is mazzel. Zij lopen dan zelf het risico om gedoe met leerplicht te krijgen.
Nouschi schreef:
13-01-2020 18:27
Af en toe ziek? Nascholing? Wat dacht je van lerarentekort, langdurig ziek en geen vervanging, staking etc. Om de haverklap heeft dochter vrije uren. Er is nog geen week gewoon geweest. Vorig jaar op de basisschool niet anders.
Sjemig Nous, gaat de kleine meid nu ineens al naar de middelbare?
Pfffff waar blijft de tijd!
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
13-01-2020 18:27
Af en toe ziek? Nascholing? Wat dacht je van lerarentekort, langdurig ziek en geen vervanging, staking etc. Om de haverklap heeft dochter vrije uren. Er is nog geen week gewoon geweest. Vorig jaar op de basisschool niet anders.
Dan is het juist slim om haar iedere dag dat er wel school is, te laten gaan :proud:

Zaken die jij noemt, spelen hier in de regio wel op de basisscholen, maar niet op de middelbare scholen. Tenminste, niet meer dan normaal: lesuitval hoort nu eenmaal bij het middelbareschoolleven. Ik herinner me ook vooral de tussenuren. Toch halen de meeste scholen ruimschoots de 1040-uren-norm, omdat ze bij het opstellen van de lesroosters rekening houden met een bepaald percentage lesuitval. Dat is echt wel anders dan op de basisschool. Maar misschien zijn wij hier verwend en speelt de problematiek in de Randstad ook bij middelbare scholen veel heviger, dat kan.

Dan nog blijf ik er trouwens bij dat het een vreemde redenatie is om ‘omdat er al zoveel uitvalt’ je kinderen nog maar wat vaker thuis te houden.
Het hangt can je school af.
Hier zou het geen probleem.zijn.
Ik ken kinderen die gewoon een week buiten de vakantie weg konden omdat de ouders zich bij het boeken een week vergist hadden 😁
Alle reacties Link kopieren
Gewoon toestemming vragen. Het gaat om twee dagen, daar zullen ze vast niet moeilijk over doen. Je hebt het tenslotte niet bewust zo gedaan toch?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven