Op vakantie buiten schoolvakanties

13-01-2020 18:06 106 berichten
Alle reacties Link kopieren
In april wordt mijn man 50 en zijn we 20 jaar getrouwd, reden genoeg om een luxe vakantie te boeken (normaal kamperen we). Komende meivakantie hebben we dus een vakantie geboekt naar Turkije (kinderen gaan dan voor het eerst vliegen) en nu zien we dus dat de oudste een week later pas meivakantie heeft. :facepalm:

Ondanks dat onze kinderen op verschiilende scholen zitten lopen de meivakanties al jaren gelijk, dus ik durfde het wel aan om te boeken, maar deze zag ik niet aankomen. Het gaat om 2 dagen voor de vakantie. Oudste is 15 en zit op speciaal onderwijs (waar veel kinderen dus wel vaker een dag niet naar school gaan omdat ze het even niet trekken), hij staat er verder goed voor.

Wat is nu wijsheid, open kaart spelen met risico dat ze bijzonder verlof afwijzen (en wat dan ??? ziekmelden met risico op boete) of gewoon ziekmelden ?
Heb er totaal geen ervaring mee !
Alle reacties Link kopieren
MariaDeJong schreef:
13-01-2020 19:14
De norm is kennelijk zo hard niet dus dan kunnen twee extra dagen best.
Echt stap af van dat stugge gezeik en geef ieder kind 5 snipperdagen. Scheelt een hoop gezeik en vakantiefiles
Met dit laatste ben ik het van harte eens. Op school van kinderen van collega hebben ze 3 snipperdagen per jaar: ideaal!
gizzmo-returns schreef:
13-01-2020 19:11
De boete is 100€ per dag per kind
https://www.oudersonderwijs.nl/op-schoo ... -vakantie/


Als TO gaat vliegen lopen die figuren dus ook voor en na de schoolvakanties rond op vliegveld.

En als school denkt dat je kind niet echt ziek is en wel van de regeletjes kunnen ze het melden en komt er iemand naar je huis.

Hoeft niet maar kan wel.

Ook zijn er scholen die bij mensen die niet elke keer twijfelachtig zieke kinderen heeft en nooit eerder verzuim hebben aangevraagd echt niet moeilijk gaan doen.

TO is de enige die een beetje kan rondvragen bij ouders over verzuimverzoeken nu.. dan inschatten wat voor soort school het is mbt verzuim.
Daarna kijken of ze anders de 100 euro per kind per dag kan betalen en dan risico wil nemen.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
13-01-2020 19:11
De boete is 100€ per dag per kind
Wij vlogen naar Amerika op een vrijdag, dus die € 100 had me echt niet uitgemaakt (was toen volgens mij nog € 75). Tickets een dag later waren veel duurder.
En het ging maar om een halve dag in ons geval.
School wenste ons een goede reis en veel plezier.
viva-life22 schreef:
13-01-2020 18:50
Dat weet je toch helemaal niet.
Dat is een aaname van jou.

Als TO het risico wil nemen om kind ziek te melden en dan op vakantie te gaan, moet zij helemaal zelf weten. Maar ik vind het liegen en een slecht voorbeeld geven. Bovendien hoe kan kind er dan van genieten, de voorpret kan kind niet delen en de napret ook niet. Want hè, kind is ziek en kon niet naar school. Duidelijk voor een kind ook (zeker in speciaal onderwijs) ik heb je ziek gemeld, maar wij gaan op vakantie. In beide gevallen komen ze er toch wel achter, dus waarom liegen?

En al die tekorten en stakingen en vrije dagen, dat is ook heel vervelend op zijn zachts gezegd. Maar dat geeft je geen vrijbrief om te liegen.
Een kind op so kan zo over de rooie zijn van de aankomende vakantie dat ie wel degelijk "ziek"is. Overbelast en overprikkeld valt ook onder ziek.
rascalles schreef:
13-01-2020 18:54
Onze school werkt op geen enkele manier mee aan verlof goedkeuren buiten de schoolvakanties om , al hebben we tig brieven van werkgevers waarin staat dat we niet binnen de reguliere vakanties weg kunnen. Nog geen dag geven ze akkoord. En ze melden ook aan de leerplichtambtenaar mocht je besluiten toch te gaan. Los van een evt.boete ben je ook strafbaar wanneer je je kind zomaar thuis houdt. Ik ken iemand die moet voorkomen om die reden.
Raar want de school moet zelf de eerste 10 dagen verzuim beoordelen. Dat is dus echt aan de directeur. Mocht die zo'n hekel aan de ouders hebben dat hij wel melding doet bij de lpa heb je grote kans dat die in gesprek gaat met die directeur. Gewoon omdat de eerste dagen bij nooit verzuim hun werk niet is.
Alle reacties Link kopieren
We hebben onlangs voor de kerstvakantie verlof aangevraagd, we wilden ze twee uur eerder ophalen op vrijdag, een dag waarop er sowieso niet meer gewerkt werd maar alleen spelletjes op het programma stonden. Werd afgewezen want regels zijn regels. Vond het persoonlijk erg kinderachtig, we hebben nog nooit bijzonder verlof gevraagd en ze zijn ook maar zelden afwezig. Een volgende keer denk ik dus wel drie keer na voor ik een formele aanvraag doe.
MariaDeJong schreef:
13-01-2020 19:14
De norm is kennelijk zo hard niet dus dan kunnen twee extra dagen best.
Echt stap af van dat stugge gezeik en geef ieder kind 5 snipperdagen. Scheelt een hoop gezeik en vakantiefiles
Op Sterrenscholen werken ze met aangepaste schooltijden en gaan de leerlingen structureel iets teveel uren naar school. De extra uren komen op een soort spaarkaart, en die uren/dagen kunnen gewoon, buiten alle reguliere vakanties om, worden opgenomen 😊
strings-attached schreef:
13-01-2020 19:24
Een kind op so kan zo over de rooie zijn van de aankomende vakantie dat ie wel degelijk "ziek"is. Overbelast en overprikkeld valt ook onder ziek.
Dan ben je thuis en niet alvast op vakantie. ;-) Iets wat soms ook gewoon getoetst word.
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
13-01-2020 18:11
Ik was altijd heel braaf maar sinds er om de haverklap lessen uitvallen maak ik me niet meer druk om een extra vrije dag. Ik zou hem gewoon ziek melden.
Dit dus. Niet druk om maken. Ziek is ziek.
gizzmo-returns schreef:
13-01-2020 19:15
Maar je noemt hier de “ erkende” uitzonderingen
Rascalles schrijft dat hun school onder geen enkele voorwaarde vrij geeft. Ook niet bij erkende uitzonderingen.
Ik vraag mij dan af, hoe ze dat doen bij begrafenissen en crematies.
anoniem_393629 wijzigde dit bericht op 13-01-2020 19:31
1.10% gewijzigd
strings-attached schreef:
13-01-2020 19:27
Raar want de school moet zelf de eerste 10 dagen verzuim beoordelen. Dat is dus echt aan de directeur. Mocht die zo'n hekel aan de ouders hebben dat hij wel melding doet bij de lpa heb je grote kans dat die in gesprek gaat met die directeur. Gewoon omdat de eerste dagen bij nooit verzuim hun werk niet is.
En ook voor die 10 dagen mbt goedkeuringen is er controle. Dus als hij dingen goedkeurt terwijl dat eigenlijk niet de bedoeling is, kan hij daar problemen mee krijgen.

Daar heeft hekel aan ouders niets mee te maken.
Aristophanes schreef:
13-01-2020 19:31
Rascalles schrijft dat hun school onder geen enkele voorwaarde vrij geeft. Ook niet bij erkende uitzonderingen.
Ik vraag mij dan af, hoe ze dat doen bij begrafenissen en crematies.
Dat is natuurlijk onzin.
Ja, gewoon ziek melden.
Luci_Morgenster schreef:
13-01-2020 19:32
Dat is natuurlijk onzin.
Vind ik dus ook.
Nogmaals: gewoon uitleggen aan de school.
Alle reacties Link kopieren
Aristophanes schreef:
13-01-2020 18:23
Scholen willen dat je een brief stuurt naar de school, wij hebben dat ook wel eens gedaan toen we 1 dag eerder naar wintersport gingen. Voor het geval dat onderwijsinspectie toevallig op de school een check doet. Dan is de school ingedekt en hebben ze een brief.
Lijkt mij een legitieme reden (50 jaar + 20 jaar getrouwd).
En To, hadden jullie dit ook van te voren kunnen bedenken?
Euh nee, al jaren vallen de meivakanties tegelijk van onze kinderen. Behalve dit jaar. Ik had toen ik boekte nog geen rooster dat het anders zou worden in 2020
TO is de enige die een beetje kan rondvragen bij ouders over verzuimverzoeken nu.. dan inschatten wat voor soort school het is mbt verzuim.

Daarna kijken of ze anders de 100 euro per kind per dag kan betalen en dat risico dus wil nemen.
Spotty schreef:
13-01-2020 19:38
Euh nee, al jaren vallen de meivakanties tegelijk van onze kinderen. Behalve dit jaar. Ik had toen ik boekte nog geen rooster dat het anders zou worden in 2020
Eh ja. Niet boeken als je geen vakantierooster hebt van beide scholen. Het is niet expres gedaan maar je had het wel kunnen weten.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
13-01-2020 19:40
Eh ja. Niet boeken als je geen vakantierooster hebt van beide scholen. Het is niet expres gedaan maar je had het wel kunnen weten.
Het is echt heel ongewoon dat scholen in een zelfde stad/regio, niet dezelfde data aanhouden hoor. Júist om dit soort dingen te voorkomen. Ik begeef mij al best een tijdje in het PO en VO, en dit jaar is het de tweede keer dat het niet 100% synchroon loopt met PO en VO in de stad hier.
Luci_Morgenster schreef:
13-01-2020 19:28
Dan ben je thuis en niet alvast op vakantie. ;-) Iets wat soms ook gewoon getoetst word.
Alleen in de laatste paar dagen voor de zomervakantie. Niet in april.

En je wil niet weten hoe vaak mijn zoon (ook VSO) dit schooljaar al een dag vrij heeft gehad omdat de leerkrachten allemaal ziek zwak en misselijk waren. Zou effe wat moois worden als ik dan ineens voor het gerecht gedaagd word omdat mijn zoon een dagje zogenaamd ziek was en daardoor wel een hele dag Onderwijs heeft gemist :rofl:
Spotty schreef:
13-01-2020 19:38
Euh nee, al jaren vallen de meivakanties tegelijk van onze kinderen. Behalve dit jaar. Ik had toen ik boekte nog geen rooster dat het anders zou worden in 2020
Toch wisselt het per regio: vriendin werkt in Arnhem, heeft een zoon in Deventer op school en 1 in Zutphen, kunnen niet gelijk op vakantie.
Maar je kunt op vakantie googlen bij Ministerie als je twijfelt.
Alle reacties Link kopieren
Aristophanes schreef:
13-01-2020 19:44
Toch wisselt het per regio: vriendin werkt in Arnhem, heeft een zoon in Deventer op school en 1 in Zutphen, kunnen niet gelijk op vakantie.
Maar je kunt op vakantie googlen bij Ministerie als je twijfelt.
Dat zijn alleen adviesdata. Alleen de data van de zomervakanties zijn vastgelegd en dienen scholen zich aan te houden. Alle andere vakanties worden gemeentelijk/regionaal afgesproken.
Irish_Wasser_Woman schreef:
13-01-2020 19:43
Het is echt heel ongewoon dat scholen in een zelfde stad/regio, niet dezelfde data aanhouden hoor.
Tja. Als je kinderen op verschillende scholen zitten en de grens tussen die regio's ligt toevallig precies tussen die scholen kan het zomaar gebeuren. En kom me niet aan met 'dan doe je die kinderen toch allemaal op dezelfde school', want zo werkt het soms niet.
Luci_Morgenster schreef:
13-01-2020 19:16
https://www.oudersonderwijs.nl/op-schoo ... -vakantie/


Als TO gaat vliegen lopen die figuren dus ook voor en na de schoolvakanties rond op vliegveld.

En als school denkt dat je kind niet echt ziek is en wel van de regeletjes kunnen ze het melden en komt er iemand naar je huis.

Hoeft niet maar kan wel.
En als ze daar staan dan geef je gewoon aan dat het om een so kind gaat en dat hij/zij ziekgemeld is .
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
13-01-2020 19:48
Tja. Als je kinderen op verschillende scholen zitten en de grens tussen die regio's ligt toevallig precies tussen die scholen kan het zomaar gebeuren. En kom me niet aan met 'dan doe je die kinderen toch allemaal op dezelfde school', want zo werkt het soms niet.
Ja, maar in dat geval neem ik aan dat je dat als ouders dus goed uitzoekt van te voren. Maar als ze dus wél in dezelfde regio op school zitten, mag je er wel vanuit gaan dat het synchroon loopt.
Alle reacties Link kopieren
Niet melden.

Ik meldde iets vergelijkbaars voor Lon. Het probleem van de directeur was nu dat hij het wist, en áls de leerplichtambtenaar zou controleren, zou dat de school een hoge boete opleveren. Ik weet niet meer hoeveel het was, maar ik dacht ergens rond de 800 euro ofzo. Als je je kind ziek meldt, ook al is dat onrechtmatig, weet school van niks en is de boete voor jou, en die is dan een stuk lager.

Wij konden alsnog toestemming krijgen omdat we stomtoevallig 12.5 jaar getrouwd waren in het jaar ervoor. Je hoeft geen vrij te vragen op de dag zelf, je mag dat vieren wanneer je wilt. Die 12,5 stonden nog officieel in de schoolgids.

Maar als je geen goedgekeurde reden hebt, dan meld je je kind ziek. En ja, achteraf vertelt hij het dan evengoed. Maar hey, het was vakantie. Kinderen vertellen over de vakantie zelf, die bespreken heus de vertrekdatum niet.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven