Is dit de normale manier v communicatie tussen juf en ouders

14-01-2020 13:03 172 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze zoon is sinds afgelopen week op de basisschool. De eerste dag ging redelijk denk ik. Daarover later meer. Nu is hij steeds meer moeite aan het krijgen om naar school te gaan. Huilen, aan mijn jas hangen… Vanuit school krijg ik nauwelijks overdracht. Ik weet dat ik geen volledig verslag kan verwachten maar ik krijg alleen te horen dat het prima gaat. Verder niets, ook niet als ik erom vraag. Nu was hij afgelopen donderdag echt ontzettend verdrietig thuis. Toen ik dat vertelde aan de juf kreeg ik als antwoord: ,, Het is donderdag, niemand heeft zin.” Als ik vertel dat ik een rondje aan het wandelen was en er toen toevallig speelkwartier was dus ik even was gaan kijken achter de bosjes zodat hij mij niet zag kreeg ik de opmerking dat dat helemaaaaaal niet fijn is voor hem. En vervolgens loopt ze weg.

Vandaag had hij een ongelukje, diarree. Hij was tijdens het buitenspelen de straat over gestoken en naar een sportvereniging gelopen. Daar vond n sporter hem die hem had teruggebracht. Ik werd gebeld om hem te verschonen. Dat laatste is geen probleem maar het feit dat hij ongezien weg kan lopen en een wildvreemde hem moet terugbrengen baart mij zorgen. Nu was het een lieve man maar de volgende keer kan het iemand zijn met slechtere intenties. We wonen aan de bosrand. Daar is ook de school dus hij had ook zo t bos in kunnen lopen Ik wil hier heel graag het gesprek over in gaan maar omdat ik zo kort door de bochten antwoorden krijg van de juf weet ik niet zo goed hoe.
Zoals andere al eerder aangaven: Dat hij weg heeft kunnen lopen is iets waar ik zeker een gesprek over zou willen. De rest zou ik nog even aankijken. Sommige kinderen moeten gewoon wat langer wennen. Neem aan dat niet alle klasgenootjes elke dag huilend de school ingesleurd worden door hun ouders terwijl ze hevig tegenstribbelen. Dan zou ik er vanuit gaan dat het vanzelf wel beter gaat. Ik zou dat even aanzien tot de voorjaarsvakantie. Dan nog steeds huilend naar school? Dan een gesprek aanvragen hoe hij is in de klas en hoe hij is in de groep.
Alle reacties Link kopieren
Nee. Als.ik.er was gaan liggen niet nee.
Maar dat zeg ik ook niet

Onze.bosjes zijn ruim twee meter hoog. Dus sta er gewoon.

Overigens is dat ook gebeurd omdat ik zulke wisselende signalen opvang. Volgens de juf is t allemaal prima en andere ouders zien hem alleen maar huilen en zich afzonderen.
Mamaindezorg schreef:
14-01-2020 13:25
Nee. Als.ik.er was gaan liggen niet nee.
Maar dat zeg ik ook niet

Onze.bosjes zijn ruim twee meter hoog. Dus sta er gewoon.

Overigens is dat ook gebeurd omdat ik zulke wisselende signalen opvang. Volgens de juf is t allemaal prima en andere ouders zien hem alleen maar huilen en zich afzonderen.

Die zijn de hele dag op school?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou meteen door naar de directie gaan. Dat je kind van school wegloopt mag absoluut niet gebeuren. Tuurlijk hoort je kind dat ook niet te doen maar dat kind is 4! Juf is verantwoordelijk. Verder een gesprek met de juf inplannen zodat ze de tijd voor je heeft ipv even snel snel een gesprekje. En daarin uitleggen hoe je de eerste week ervaren hebt en dat je moeite hebt met het gebrek aan communicatie. Ik snap heel goed dat juf geen tijd heeft om alle ouders uitgebreid te woord te staan maar mijn ervaring is dat nieuwe ouders echt wel wat vaker worden geinformeerd. Een juf snapt ook dat het allemaal nieuw en spannend is, ook voor de ouders.
Alle reacties Link kopieren
Zijn die ouders de hele dag op school dan?
Alle reacties Link kopieren
Juf heeft veel ervaring met kinderen en weet dat het straks waarschijnlijk gewoon beter gaat. Ook met jouw zoontje. En hoe kunnen die andere ouders dat weten/zien?
justagirly wijzigde dit bericht op 14-01-2020 13:27
27.34% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
14-01-2020 13:21
Maar het is niet toevallig dat je dan in de bosjes gaat liggen.
:HA:

TO, waarom had je het gevoel dat je in de bosjes moest gaan zitten toekijken?
Ik snap dat je liever meer info van de juf hebt. Maar ze heeft 25 kinderen ofzo. Met zo vaak een nieuweling die net 4 jaar is. Met al die ouders de gesprekken aangaan heeft ze een dagtaak aan. Kind (en jij!) moeten gewoon even wennen.

Zou overigens wel het weg kunnen lopen aankaarten.
-
Dat weglopen is voor mij wel een alarmbel de rest vind ik niet echt alarmerend.

De juf heeft echt geen tijd om een hele samenvatting voor jou alleen te maken. Zou wat zijn dat ze elke dag iedereen persoonlijk een update gaat geven over wat XYZ de hele dag heeft gedaan.
Alle reacties Link kopieren
justagirly schreef:
14-01-2020 13:22
Na 1 week al naar een andere school Pandax? o_o

Ja, als ze na één week mijn kleuter al waren kwijtgeraakt had ik het per direct naar een andere school gebracht. Ik heb geen geduld meer met onnozelheid in het onderwijs.
Het mag niet zo zijn dat een kleuter zomaar weg kan lopen de straat over kan steken zonder dat iemand van school dat in de gaten heeft.

Daar zou ik wel een behoorlijk punt van maken en dat zouden juf/school ook moeten doen.
Alle reacties Link kopieren
ZijZei schreef:
14-01-2020 13:28
Dat weglopen is voor mij wel een alarmbel de rest vind ik niet echt alarmerend.

De juf heeft echt geen tijd om een hele samenvatting voor jou alleen te maken. Zou wat zijn dat ze elke dag iedereen persoonlijk een update gaat geven over wat XYZ de hele dag heeft gedaan.

En ik vind ook dat je van een kleuterjuf enige sensitiviteit mag verwachten bij startende kleuters en hun ouders. Als ze die niet hebben: prima, maar niet bij mijn kind.
Alle reacties Link kopieren
Vanuit de bosjes gaan staan kijken vind ik ook raar, maar ik vind het ook niet oké hoe de juf communiceert. Je krijgt niet automatisch een verslag van alles wat je kind gedaan heeft, nee, maar als je na schooltijd een keer (dus niet elke dag ;) ) naar de juf loopt om te vragen hoe het gaat, dan kan ze best even 10 minuutjes voor je vrij maken. Het is niet zo dat er in januari opeens 20 nieuwe kinderen beginnen en dit teveel wordt. Mijn dochter zit nu in groep 7 en ik kan nog steeds op welke dag dan ook na school bij de juf terecht en die maakt dan tijd.

Dat je zoon zomaar weg kan lopen, vind ik ook echt niet kunnen. Bij kleuters moeten ze gewoon zorgen dat ze niet zomaar weg kunnen. Daar zou ik echt een gesprekje met de directeur aan wagen.
Pandax schreef:
14-01-2020 13:31
En ik vind ook dat je van een kleuterjuf enige sensitiviteit mag verwachten bij startende kleuters en hun ouders. Als ze die niet hebben: prima, maar niet bij mijn kind.
Wie zegt dat ze dat niet heeft?
We lezen hier 1 kant van het verhaal hoe to het opgevat heeft.
We waren er niet bij ...
ZijZei schreef:
14-01-2020 13:33
Wie zegt dat ze dat niet heeft?
We lezen hier 1 kant van het verhaal hoe to het opgevat heeft.
We waren er niet bij ...

Dan hoef je op geen enkel topic te reageren.
Allemaal een kant van het verhaal.
Die gesprekjes bij de deur (vooral) in de ochtend en eind van de dag zijn heel irritant.

Maak een afspraak daarvoor, dat is de bedoeling op 99% van de scholen.

Ik had de dag van het weglopen van je kind een afspraak gemaakt met de juf voor een gesprek na school. Misschien kan niet dezelfde dag maar een dagje later.
Alle reacties Link kopieren
ZijZei schreef:
14-01-2020 13:33
Wie zegt dat ze dat niet heeft?
We lezen hier 1 kant van het verhaal hoe to het opgevat heeft.
We waren er niet bij ...

Nee, misschien is het kind ook wel niet weggelopen, we waren er niet bij. Dus we doen het met de input en de ervaringen van TO.
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
14-01-2020 13:26
Zijn die ouders de hele dag op school dan?
Het is druk in de bosjes
Hoe was de overdacht bij het wegloopverhaal dan TO?
Luci_Morgenster schreef:
14-01-2020 13:34
Die gesprekjes bij de deur (vooral) in de ochtend en eind van de dag zijn heel irritant.

Maak een afspraak daarvoor, dat is de bedoeling op 99% van de scholen.

Ik had de dag van het weglopen van je kind een afspraak gemaakt met de juf voor een gesprek na school. Misschien kan niet dezelfde dag maar een dagje later.

Een afspraak maken om even te vragen hoe de eerste week van je kleuter gaat?
Alle reacties Link kopieren
Phloxx schreef:
14-01-2020 13:27
:HA:

TO, waarom had je het gevoel dat je in de bosjes moest gaan zitten toekijken?
Ik snap dat je liever meer info van de juf hebt. Maar ze heeft 25 kinderen ofzo. Met zo vaak een nieuweling die net 4 jaar is. Met al die ouders de gesprekken aangaan heeft ze een dagtaak aan. Kind (en jij!) moeten gewoon even wennen.
Ouders moeten niet elke dag in de klas staan voor een verslag, natuurlijk niet. Maar als TO het gevoel heeft dat haar zoon echt veel moeite heeft, kan een leerkracht echt wel even tijd maken hoor. Even 10 minuutjes om haar met een gerust gevoel weer weg te laten gaan. Dat vind ik niet meer dan normaal en gelukkig is dat op de school van mijn kinderen ook heel normaal.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
14-01-2020 13:07
Dus er is geen afgesloten speelplein? Vreemd. Dat is het enige waarover ik zou zeuren, dat mijn kind dus ongezien kan weglopen.
onze school had ook geen gesloten hek hoor
Kinderen van 4 kun je ook leren, dat je niet van het plein af mag

Heb met je te doen TO, de wentijd op school is ook erg rot. Huilend kind aan je benen is niet fijn.
Ging het vroeger op de KDV wel beter?? (dan weet je, dat het goed komt)
Pandax schreef:
14-01-2020 13:35
Nee, misschien is het kind ook wel niet weggelopen, we waren er niet bij. Dus we doen het met de input en de ervaringen van TO.
Met de input van TO krijgt ik een idee dat moeder teveel verwacht mbt overdracht.
Alle reacties Link kopieren
Friezin71 schreef:
14-01-2020 13:35
Het is druk in de bosjes
:proud:
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
14-01-2020 13:36
Een afspraak maken om even te vragen hoe de eerste week van je kleuter gaat?
Ik vraag gewoon of het uitkomt en zo niet, op welke dag ik na school wel even terecht kan. Misschien dat ze dat bedoelt met afspraak.
Hetvrijewoord schreef:
14-01-2020 13:36
Een afspraak maken om even te vragen hoe de eerste week van je kleuter gaat?
Vaak krijg je die na een paar weken vanuit de leerkracht. Maar anders inderdaad zelf even vragen ja. Zeker als je anders in de bosjes gaat liggen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven