Werk & Studie alle pijlers

Groepsapp werk

12-01-2020 22:02 96 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal

Ik zit een beetje met een dilemma. Deze maand ben ik begonnen met een nieuwe baan, 3 dagen per week; van maandag t/m woensdag. Hiernaast volg ik een studie, voornamelijk thuis maar soms lesdagen op vrijdag. De stage volg ik in het weekend. Donderdag en vrijdag dus zijn mijn weekend dagen, en tegelijkertijd mijn studeer dagen. Ik heb deze baan aangenomen omdat het goed overeenkomt en te combineren is met mijn stage en studie.

Maar de leidinggevende wil mij toevoegen in de groepsapp van werk. Eigenlijk heb ik daar niet zo heel veel zin in, er komt waarschijnlijk veel onzin voorbij waar ik niets mee te maken heb, ook op mijn vrije dagen. Ondertussen heeft hij ook laten doorschemeren dat deze app voornamelijk bedoelt is om in te vallen waar nodig, als er bijvoorbeeld iemand ziek is. En dat er eigenlijk een beetje vanuit wordt gegaan dat je invalt als je kan. Ik vind dat nogal wat. Donderdag is mijn enige zekere vrije dag in de week, de vrijdag af en toe. Het bedrijf werkt van maandag t/m vrijdag, dus in principe ben ik in hun ogen altijd beschikbaar in mijn 'weekend'.
Mijn studie en stage zijn bekend bij het bedrijf. Maar ik ben bang dat daar weinig rekening mee wordt gehouden, want als ik op donderdag vrij ben ben ik in principe beschikbaar. Ook heb ik geen zin in de spanning als er iemand voor inval vraagt op de donderdag en ik mezelf dan schuldig zou voelen. Ik wil het liefst weigeren in de groepsapp toegevoegd te worden, maar kan/mag dit? En hoe zouden jullie dit oplossen?
Gele_Suikerspin schreef:
14-01-2020 14:46
Dit soort dingen zou ik echt niet willen in een zakelijke app. Ik vind het ook geen vorm van omzien naar elkaar.

Maar 'ramptoeristme'
Als je echt wil weten hoe het met een collega gaat, bel je die persoonlijk of ga je samen een koffie doen.

Iedereen heeft zo zijn issues in eigen leven en omgeving. Ik zou niet familair op d ehoogte gehouden worden van een familie kwestie van een collega.

Ik zou die collega privé een berichtje doen. En dat die kan laten weten als ik dat kan doen. Persoonlijk vind ik dit meer betrokkenheid en oprechter.

Ik ben dan ook benieuwd hoe lang jullie dit al vol houden en gaan volhouden. De gevoelige mensen zullen zich dit te erg aantrekkelijk al deze informatie. En een keer uitvallen met overspannenheids klachten.

Je kan nu eenmaal niet alle ellende uit de wereld aanhoren en er voor iedereen zijn.

En ze moet dit niet delen. Dit zijn zaken die onder privacy vallen. Zelfs een leidinggevende hoef je niet te vertellen waarom je tijdelijk niet of minder functioneert als je ziek bent.

Ik vind dan ook dat er een kans is dat de balans in jouw team sowieso niet goed zit. Vraag iedereen eens persoonlijk of ze hier daadwerkelijk op zitten te wachten.

Ramptoerisme?
Wij hebben een ander gevoel mbt collegialiteit en onderlinge verhoudingen dan jij denk ik.
Iedereen die er wel op zit te wachten zit in de app, en de drie die er niet op zitten te wachten niet. En ik vind dat in sommige gevallen best jammer.
De collega met zorgverlof die waakt aan het bed van haar zieke vader zit niet te wachten op telefoontjes van 10 andere collega's over hoe het nu gaat. Het is voor haar prettig om te melden 'vandaag is de palliatieve pijnstilling gestart'. De andere collega's leven mee, en als de man ergens later deze week overlijdt is dit een eenvoudige manier om alle collega's op de hoogte te stellen. Het staat ieder vrij om (privé) een berichtje terug te sturen met sterkte of zo, maar het is voor de betreffende collega en voor mij als leidinggevende prettig dat zo iedereen in 1x weet dat het zover is.

Je mag natuurlijk vinden dat het onder privacy valt, maar binnen een team van 10 personen verzwijg je je terminale ouder niet. Wij kennen elkaars partners en (thuiswonende) kinderen, hebben soms elkaars ouders ook ontmoet. Ik ben blij dat mijn team zo hecht is dat ze met elkaar meeleven. En zich allemaal vrij genoeg voelen om dit soort dingen te delen in de app, als ze dat willen. Ze moeten dat niet, ze mogen dat.

Overigens is er vrijwel geen chitchat in de appgroep, en zijn de meeste berichtjes in de orde van 'ik ben een beetje later' of 'straks komt iets op tv wat met ons werk te maken heeft' (waarbij je natuurlijk niet de plicht hebt om dat te kijken, maar dan weet je wel waar het morgen tijdens de koffie waarschijnlijk over zal gaan).
Er zijn sinds 1 januari 12 berichten in de werkapp gezet. Je kunt daar moeilijk over gaan doen, natuurlijk.

Ik vind het heel opvallend dat jij er overspannendheidsklachten en een verkeerde balans bij betrekt.
Gele_Suikerspin schreef:
14-01-2020 14:41

En alleen je manager hoeft te weten dat je een uur later bent.

Ik vind het ongezonde controle drang en te veel onzin informatie. En Popie Jopie gedrag. Zie mij eens druk zijn. Zie mij eens interesse tonen. Zie mij eens een ander helpen.

Dit komt sociaal over. Maar is het niet. Het is uiterlijke schijn.

Alleen de manager? Dat hangt heel erg van je werk af. Ik kan genoeg banen verzinnen waarin het prettig is als je collega weet dat je later bent, bijv als zij dan de telefoontjes moet opvangen, of misschien een client moet vragen nog even te wachten.

Ik snap echt niet wat je daar voor ongezonde controledrang en popiejopiegedrag in ziet.
Marana schreef:
14-01-2020 15:40
Ik snap echt niet wat je daar voor ongezonde controledrang en popiejopiegedrag in ziet.
Eens.
En ik snap ook al dat neurotische gedoe over een groepsapp niet. Alsof het je hele leven op z'n kop zet door de enorme stress die een paar berichten je geven, je door die groepsapp echt nooit meer loskomt van je werk en het ook nog eens een enorme inbreuk op je privacy is...
Kom op zeg, het is maar een app.
Lijkt me heel vermoeiend als je zo in het leven moet staan. Dat geeft een stuk meer stress dan een groepsapp van je werk.
Ik maak me er nooit druk over, ik heb er alleen helemaal geen zin in. Meer is het niet.

En als ik niet of nooit bijlees heeft het ook geen nut. Ik zit alleen met mijn privenummer in groepen met vrienden.

Lekker boeiend als een ander dan denkt dat je heel vermoeiend in het leven staat.

En TO heeft er wel last van. Ook boeiend dat iemand anders daar iets van vind. Gewoon waar jij je het prettigst bij voelt TO.
Alle reacties Link kopieren
TI is bang voor niet-werkgerelateerde onzin en dat ze wordt gevraagd om in te vallen op dagen dat ze dat niet wil.

Ik zeg: een groepje kan ook handig zijn, weinig tot geen onzin bevatten en vragen of je wilt invallen kan ook zonder app.
Bovendien maakt het misschien niet zo’n positieve indruk als je meteen ‘njet’ zegt.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
makreel schreef:
14-01-2020 22:07
Bovendien maakt het misschien niet zo’n positieve indruk als je meteen ‘njet’ zegt.
Inderdaad niet. Op de meeste bedrijven is de voertaal ook niet Russisch! :proud:
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
14-01-2020 15:40
Alleen de manager? Dat hangt heel erg van je werk af. Ik kan genoeg banen verzinnen waarin het prettig is als je collega weet dat je later bent, bijv als zij dan de telefoontjes moet opvangen, of misschien een client moet vragen nog even te wachten.

Ik snap echt niet wat je daar voor ongezonde controledrang en popiejopiegedrag in ziet.
Eens. De manager? Wie is dat ook alweer?!
makreel schreef:
14-01-2020 14:32
Wat een anti-app-sentiment hier! Ik werk in een klein team aan it- en creatieve projecten, wij hebben een groepsapp met zakelijke dingetjes en soms wat privé dingen. Een nieuwe collega die daar vanwege principe niet in zou willen, zou bij ons wel voor een opgetrokken wenkbrauw zorgen. Handig toch, even snel wat werkdingetjes uitwisselen? In de categorie: weet iemand waar dat of dat staat, huppeldepup wil je zo en zo terugbellen en ik ben een uurtje later want tandarts?
Ik vind dat dat soort dingen niet in een groepsapp horen. Die eerste misschien wel, dat tweede stuur je gewoon direct naar die persoon via mail en dat laatste geef je alleen door aan je leidinggevende.
Alle reacties Link kopieren
Letsgetlosttonight schreef:
15-01-2020 09:03
Ik vind dat dat soort dingen niet in een groepsapp horen. Die eerste misschien wel, dat tweede stuur je gewoon direct naar die persoon via mail en dat laatste geef je alleen door aan je leidinggevende.
Dat laatste is dus niet overal zo.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij op het werk hebben we ook een groepsapp. In eerste instantie zat ik daar ook in, maar ben daar vorig jaar uitgestapt. Ik had het helemaal gehad met die groepsapp. Het ging maar door: hele discussies wanneer er een wijziging was, elke zucht en scheet (vooral op privé gebied) 'moest' worden gedeeld. Vanwege de vele (facebook-achtige) plaatjes en het hoge 'hihi' gehalte leek het soms wel een kleuterklas.

Ik ben er op gegeven moment uitgestapt en ik mis er niks aan. Het geeft me zo veel meer rust, omdat ik de overload aan met name niet relevante informatie totaal niet mis. Privé dingen deel ik met een beperkt aantal collega's waar ik wel een band mee heb, de rest gaat het gewoon niet aan. En noodzakelijke informatie voor mijn werk ontvang ik via andere kanalen, dus ik blijf toch wel op de hoogte van belangrijke informatie.
In this mad house we must all survive
Alle reacties Link kopieren
In mijn vorige baan hadden wij ook een vrijblijvende groepsapp. In dit team waren wij meer dan collega's en zagen sommigen elkaar ook privé.
Wij hadden veel vrijheid, mits we er geen potje van maakten. In de zin van een dag omruilen met een collega was altijd goed. In dit team hadden wij veel voor elkaar over en droegen we mede daardoor met zijn allen verantwoording voor het werk en het ging supergoed. Ik ging elke dag met veel plezier naar mijn werk, mede door de vrijheid en een goede balans werk en privé.
Daarnaast een goed salaris. Deze organisatie is jammer genoeg wegbezuinigd.

Werk nu in de detailhandel, heel wat anders dan een non profitorganisatide en ik merk ook dat ik de kont tegen de kribbe wil gooien hier.
Naast het belabberde minimumloon, ook nog andere dingen zoals een 0 uren contract, het flexibel 'moeten' zijn, e learning in je vrije tijd, superstreng op het in en uitklokken (plassen in de pauze, als je bent uitgeklokt).

Kloksysteem staat geregistreerd van 8.30 tot 17.30 uur maar je moet 5-10 minuten van te voren aanwezig zijn op je werkplek, ook voor info over reclame en acties die week etc. terwijl je werktijd 'pas' om 8.30 uur ingaat. Kassa's tellen na 17.30 uur als de winkel gesloten is terwijl je uitbetaald krijgt tot 17.30 uur en geen minuut langer.
Dan hebben we het het over zo een 20 minuten per dag dat je niet wordt uitbetaald of iets langer pauze mag nemen. Afsluiten + ronde lopen moet met tenminste 4 personen vanwege de veiligheid en ook die tijd dat je langer aanwezig bent wordt niet uitbetaald. Een keer in de 2 weken is dit vrijwillig verplicht.

Ik moet ook verplicht in de groepsapp. Heb dat lange tijd geweigerd maar idd die wenkbrauwen die dan omhoog gaan en je voelt je aan de zijlijn gezet. Nou heb ik niets met deze baan en weinig met collega's maar toch is dat een rotgevoel.

Ik lees hier als tip om de telefoon/app op stil te zetten. Ik heb ook de blauwe vinkjes al uit gezet en laatst gezien status. Maar wat je niet kunt uitzetten is je online status. Dus heb je een snitch van een collega, en ja die heb ik, dan kun je dus nooit meer zeggen dat je je app niet hebt gelezen.


Svp niet quoten.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt niet oké, die kas tellen is natuurlijk gewoon werktijd.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit ook een soort van verplicht in de werkapp, heb ongeveer 70 collega's die erin zitten. Er zijn wel regels aan verbonden zoals geen onzin berichten sturen. Ik heb deze altijd op stil staan en lees berichten soms pas een dag later. Ik zeg ook altijd dat ik Whatapp bijna niet prive gebruik en er daarom ook niet constant op kijk. Het meest irritante vind ik dat dus al mijn collega's mijn privenr hebben en dan op rare tijdstippen gaan vragen of ik voor ze in kan vallen.
Je hoeft niet bang te zijn voor de dood. Als jij er bent is de dood er niet, ben jij er niet dan is de dood er.
Alle reacties Link kopieren
Maar van die 70 collega's is er vast wel een die jou wel online heeft gezien. Dan kun je toch niet meer zeggen dat je pas de volgende dag het bericht hebt gelezen.
Of negeer je dan ook al je privé berichten?

Je online status kun je niet uitzetten volgens mij.
Balteriootje, dit is niet normaal hoor. In je eentje kun je weinig veranderen natuurlijk en mijn eigen ervaringen met de detailhandel zijn dat als je weerstand hebt en uit tegen zulke dingen, ze gaan pesten met rotdiensten en je overal en nergens heensturen qua filiaal.

Je werkt om te leven, niet andersom. Je wordt nu uitgebuit.

Mijn advies: solliciteren. Het is een werknemersmarkt nu en je kunt vast ergens terecht. Genoeg werkgevers die hun personeel wel op waarde weten te schatten!
Alle reacties Link kopieren
Als de werkdruk zo hoog is dat je er knettergek van wordt dat een collega je alweer vraagt om in te vallen, ligt dat dan aan WhatsApp of aan je werk?

Als je zo gestresst bent van je werk dat je van een vrijblijvende vraag over je werk op je vrije dag je helemaal in de vlekken schiet, ligt dat dan aan WhatsApp of aan je werk?
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Letsgetlosttonight schreef:
15-01-2020 09:03
Ik vind dat dat soort dingen niet in een groepsapp horen. Die eerste misschien wel, dat tweede stuur je gewoon direct naar die persoon via mail en dat laatste geef je alleen door aan je leidinggevende.
We werken op flexibele werkplekken, dus die eerste twee dingen via mail is niet handig (we werken niet altijd in de buurt van de computer met mail) en mijn manager laten weten dat mijn trein uitvalt en ik daarom een kwartier later ben? Die zou me voor gek verklaren en meteen zeggen: regel dat even met je collega's, daar heb ik niks mee te maken.

Dus jouw regels over wat wel en niet via WhatsApp hoort en wat niet, gaan niet voor elk beroep op.
En omdat we niet weten wat de mores is van het bedrijf waar TO gaat werken, vind ik het lastig om daar advies over te geven.

Ik hoor dat er veel mensen in de zorg werken en die worden helemaal gestoord van appgroepjes (met 70 collega's, heremetijd) waarin het alleen over overwerken en overdracht gaat. Lijkt me ook best logisch eigenlijk. Maar er zijn dus ook beroepen en organisaties waarin het anders werkt.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
balteriootje schreef:
15-01-2020 17:30
Maar van die 70 collega's is er vast wel een die jou wel online heeft gezien. Dan kun je toch niet meer zeggen dat je pas de volgende dag het bericht hebt gelezen.
Of negeer je dan ook al je privé berichten?

Je online status kun je niet uitzetten volgens mij.
Die kun je idd niet uitzetten. Heb wel mijn laatst gezien uitgezet. Dat ik online ben geweest zegt niet dat ik de berichten uit mijn werkapp heb gelezen. Ik kijk overigens maar twee keer per dag op whatsapp hooguit, ik gebruik privé altijd de fb messenger. Priveberichten reageer ik wel op maar dat kan best dus een (halve) dag duren.
Je hoeft niet bang te zijn voor de dood. Als jij er bent is de dood er niet, ben jij er niet dan is de dood er.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een groepsapp op het werk waarin alleen de beheerders wat kunnen melden. Voordeel is dat het altijd werkgerelateerd is. Geen onzin van foto's van vakanties of andere dingen. En ja dat krijg ik ook op mijn vrije dagen binnen. Kan niet anders aangezien ik ergens werk wat 24/7 in bedrijf is.

En iedere afdeling heeft zijn eigen groepsapp, dus dingen die mij niks aan gaan krijg ik ook niet binnen, dat hoor ik dan wel op de werkvloer

Zodra 1 van mijn collega's privé wat heeft en daardoor bv zal uitvallen of minder aanwezig is gaat dat altijd via de mail waarin die betreffende collega dan even niet is toegevoegd. Dan kunnen wij zelf besluiten of wij contact willen opnemen of juist niet. Meestal lost zich dat vanzelf op en onderhouden 1 of 2 collega's contact en die houden de rest dan op de hoogte. Werkt in mijn ogen perfect. Voordeel is ook dat de manager dan wordt benaderd door de andere collega's om eventueel diensten over te nemen ipv dat hij weer 20 man bij langs kan gaan om een dienst te slijten. Of dat collega zelf naar die betreffende persoon gaan en aangeven ook diensten over te nemen.
Alle reacties Link kopieren
Wat een hoop reacties! Dat had ik niet verwacht.
Ik heb besloten niet in de groepsapp te gaan. Ook hier rond de 50 personen in de app. Ik heb navraag gedaan wat er in de app wordt besproken, en er worden ook veel privézaken besproken dus ik heb vriendelijk bedankt.
Alle reacties Link kopieren
Da's ook een hele grote groepsapp zeg!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven