Geld & Recht alle pijlers

Waarborgsom aan energiemaatschappij betalen?

14-01-2020 17:40 124 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iemand ooit zoiets meegemaakt?

Wij willen overstappen van energieleverancier. We willen van Greenchoice naar Nuon/Vattenfall vanwege de welkomsbonus (blijf toch Hollander he.....)
In heel 2018 zijn we daar ook klant geweest.

Nu krijgt man net een mail dat Vattenfall van ons een waarborgsom wil (van 350 euro) omdat uit onderzoek (toetsing noemen ze het) is gebleken dat ons betaalgedrag niet positief heeft uitgepakt, dus willen ze die waarborgsom, en als we een jaar keurig op tijd betalen, krijgen we dat weer terug.

What de fuck?!

Er zit uiteraard een bijlage bij met uitleg, maar daar staat eigenlijk exact hetzelfde in, en als we de uitslag willen inzien, moeten we contact opnemen en dan moeten we schriftelijk toestemming geven, en dan krijgen we een uitslag. Oké, dat zullen we uiteraard doen, want, nogmaals, what de fuck? Wij betalen altijd alles keurig op tijd, dus dit komt behoorlijk uit de lucht vallen.


Mijn vraag; iemand hier die ook ooit zoiets aan de hand heeft gehad? Ik snap dat jullie geen glazen bol hebben, en mij natuurlijk niet kunnen vertellen waarom wij zo'n uitslag hebben gekregen, maar misschien heeft iemand een idee? En iemand dus ooit zoiets gehad en betaald?

ps: ik ben echt zo'n brave burger die altijd alles op tijd betaald (automatisch af laat schrijven ook) Ik heb nog nooit een BKR registratie of whatever gehad, en dus ook nog nooit zoiets raars als dit aan de hand gehad. Vandaar dat ik het zo raar vind.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou een ander nemen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Irish_Wasser_Woman schreef:
14-01-2020 18:45
Op jaarbasis ruim 100 euro duurder helaas :) Maar bedankt voor de tip!
Reden waarom wij weggingen bij Nuon was dat zij sjoemelden met hun groene stroom certificaten en ongeveer 20% duurder waren.
Wij betalen nu 160 euro all in 😉per maand
anoniem_393629 wijzigde dit bericht op 14-01-2020 18:53
Reden: Aanvulling
2.16% gewijzigd
retrostar schreef:
14-01-2020 18:51
Ik zou een ander nemen.
Zeker weten.
Enne, Agem levert landelijk groen gas en groene stroom 😉
Alle reacties Link kopieren
Als ik dit lees wil ik ook wel overstappen. Welke gegevens heb je nodig om dat te regelen? En: wij hebben zonnepanelen, maakt dat wat uit?
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
merano schreef:
14-01-2020 18:13
In 2018 zat je ook bij Nuon??? Pffft.

Als iedereen nou eens ophoudt met dat malle overstappen.

Uiteindelijk betaal je die bonus zelf want het geld moet toch ergens vandaan komen.

Nou ja, jij en je oude buurman die niet handig is met internet. Die betaalt wel voor jouw bonus maar krijgt zelf niks.

Wat is er mis met gewoon betalen voor je eigen energie?
Ik vind het ook irritant dat ik als langdurige klant bij bijvoorbeeld Ziggo nooit korting krijg op mijn maandrekening en als ik een mediabox wil, die zelf moet betalen terwijl de nieuwelingen de cadeaus om de oren vliegen. Maar dit is nu eenmaal hun manier van zakendoen: nieuwe klanten aantrekken met kortingen en ervan uitgaan dat toch wel een zeker percentage niet opzegt en daar blijft plakken.

Ook al zouden ze geen cadeautjes aan nieuwelingen geven dan wil dat niet zeggen dat ze dat geld gaan verdelen onder de oude klanten. :proud:
retrostar wijzigde dit bericht op 14-01-2020 19:03
0.31% gewijzigd
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Gewoon aanmelden via de site van het bedrijf waar je naartoe wilt.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
14-01-2020 19:02
Ik vind het ook irritant dat ik als langdurige klant bij bijvoorbeeld Ziggo nooit korting krijg op mijn maandrekening en als ik een mediabox wil, die zelf moet betalen terwijl de nieuwelingen de cadeaus om de oren vliegen. Maar dit is nu eenmaal hun manier van zakendoen: nieuwe klanten aantrekken met kortingen en ervan uitgaan dat toch wel een zeker percentage niet opzegt en daar blijft plakken.
Dat dacht ik ook altijd maar toen ik bij een (outbound) callcenter werkte hoorde ik dat cadeaus aan bestaande klanten vanuit de overheid gezien wordt als gift en dus zo zwaar belast wordt dat bedrijven daar niet aan doen omdat het teveel kost.
Cadeaus voor nieuwe klanten wordt door de overheid gezien als promotie en dan wordt het niet belast.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat Vattenfall die waarborgsom wel terugbetalen zal (d.w.z. ik denk dat ze niet binnen een jaar failliet gaan) maar ik zou mij misschien zo hard ergeren dat ik om opheldering vragen zou.

Dus een berichtje sturen:
"wij hebben altijd onze rekeningen aan Nuon op tijd betaald. Als u andere informatie heeft, willen wij daarvan een kopie krijgen.
Op grond van de Algemene verordening gegevensbescherming bent u verplicht aan dit verzoek te voldoen.
Als blijkt dat deze gegevens onjuist zijn, zullen wij correctie eisen.

Indien uw bericht een vergissing was, verzoeken wij u dat z.s.m. te melden en ons een voorstel te doen zonder een waarborgsom van €... te eisen."
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
makreel schreef:
14-01-2020 18:59
Als ik dit lees wil ik ook wel overstappen. Welke gegevens heb je nodig om dat te regelen? En: wij hebben zonnepanelen, maakt dat wat uit?
Wij hebben ook zonnepanelen, via Agem.
Welke gegevens ze nodig hebben weet ik niet, gewoon morgen even bellen 😎
Alle reacties Link kopieren
Ik zou wel willen weten wat de oorzaak was, maar los daarvan: als ik als netjes betalende burger zo'n moeite zou moeten doen om ergens klant te mogen worden, dan zou ik een andere leverancier zoeken.
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
14-01-2020 19:09
Dat dacht ik ook altijd maar toen ik bij een (outbound) callcenter werkte hoorde ik dat cadeaus aan bestaande klanten vanuit de overheid gezien wordt als gift en dus zo zwaar belast wordt dat bedrijven daar niet aan doen omdat het teveel kost.
Cadeaus voor nieuwe klanten wordt door de overheid gezien als promotie en dan wordt het niet belast.
Ik bedoel een presentje in de vorm van korting op het abonnement. Ik denk dat dit niet effectief genoeg voor ze zou zijn.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ja precies, wat Haarklover zegt.
Dit is gewoon een kromme en oneerlijke situatie en dat zou mij ook irriteren.
Je hebt verdeurie altijd netjes betaald!!
Waarschijnlijk heeft je vorige leverancier je (per abuis?) afgemeld met ‘einde levering’ ipv ‘uithuizing’. Dan krijg je een rode vlag. Je kunt dit checken bij je netbeheerder.
haarklover schreef:
14-01-2020 19:09
Ik denk dat Vattenfall die waarborgsom wel terugbetalen zal (d.w.z. ik denk dat ze niet binnen een jaar failliet gaan) maar ik zou mij misschien zo hard ergeren dat ik om opheldering vragen zou.

Dus een berichtje sturen:
"wij hebben altijd onze rekeningen aan Nuon op tijd betaald. Als u andere informatie heeft, willen wij daarvan een kopie krijgen.
Op grond van de Algemene verordening gegevensbescherming bent u verplicht aan dit verzoek te voldoen.
Als blijkt dat deze gegevens onjuist zijn, zullen wij correctie eisen.

Indien uw bericht een vergissing was, verzoeken wij u dat z.s.m. te melden en ons een voorstel te doen zonder een waarborgsom van €... te eisen."

Maar To is nog niet overgestapt naar Nuon (zou ze ook nooit moeten doen) dus nog geen klant. En dan heeft Nuon toch geen gegevens van haar ?
Alle reacties Link kopieren
Is ze wel geweest in 2018.
En nee ik vind Nuon ook ruk.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben weleens een jaar bij Nuon geweest en bij hen als enige energiehandelaar moet ik het maximale voorschot betalen (gebaseerd op een heel hoge schatting) terwijl ze heel makkelijk bij de netbeheerder het verbruik van de vorige jaren hadden kunnen bekijken.

Ik kreeg het wel allemaal terug dus op zich kon het me niet schelen. Kreeg meer dan 1000 euro bij de eindafrekening.
retrostar wijzigde dit bericht op 14-01-2020 19:17
3.43% gewijzigd
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
justagirly schreef:
14-01-2020 19:15
Is ze wel geweest in 2018.
En nee ik vind Nuon ook ruk.
Ja, maar als ze nu geen klant is, mogen ze toch niets doen, wegens de privacywetgeving?
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
14-01-2020 19:12
Ik bedoel een presentje in de vorm van korting op het abonnement. Ik denk dat dit niet effectief genoeg voor ze zou zijn.
Dat wordt dus gezien als gift en heel zwaar belast
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
14-01-2020 19:18
Dat wordt dus gezien als gift en heel zwaar belast
Werkelijk? Ik zou dan gewoon minder voor een dienstverlening betalen. Net als bij de energieleverancier.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
retrostar schreef:
14-01-2020 19:02
Ik vind het ook irritant dat ik als langdurige klant bij bijvoorbeeld Ziggo nooit korting krijg op mijn maandrekening en als ik een mediabox wil, die zelf moet betalen terwijl de nieuwelingen de cadeaus om de oren vliegen. Maar dit is nu eenmaal hun manier van zakendoen: nieuwe klanten aantrekken met kortingen en ervan uitgaan dat toch wel een zeker percentage niet opzegt en daar blijft plakken.

Ook al zouden ze geen cadeautjes aan nieuwelingen geven dan wil dat niet zeggen dat ze dat geld gaan verdelen onder de oude klanten. :proud:

Ik wilde vorig jaar een deel van het Ziggo-abonnement opzeggen. In het bel-menu kom je dan automatisch bij de afdeling Opzeggen terecht en volgens mij dachten ze dat ik mijn hele abonnement wilde opzeggen. Uiteindelijk heb ik meer abonnement dan ik wilde, voor minder geld. Ik heb er niet eens moeite voor hoeven doen. Mediaboxen heb ik trouwens sowieso nooit betaald.
Alle reacties Link kopieren
Ze hebben onderzoek laten doen door EDR en op basis van de door ons verstrekte gegevens maken zij een inschatting of we op tijd gaan betalen, bla, bla, bla.
Ja dat mogen ze wel. Als ze is afgemeld met einde levering. Dat kan de nieuwe leverancier zien. Duidt praktisch altijd op betalingsachterstanden. Maar gebeurt soms ook per ongeluk als de klant zelf opzegt.
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
14-01-2020 19:20
Ik wilde vorig jaar een deel van het Ziggo-abonnement opzeggen. In het bel-menu kom je dan automatisch bij de afdeling Opzeggen terecht en volgens mij dachten ze dat ik mijn hele abonnement wilde opzeggen. Uiteindelijk heb ik meer abonnement dan ik wilde, voor minder geld. Ik heb er niet eens moeite voor hoeven doen. Mediaboxen heb ik trouwens sowieso nooit betaald.
Sommigen schijnen idd kortingen te krijgen door te dreigen op te zeggen. Zover ben ik nog nooit gegaan. Als ik ga dan ga ik gewoon en dan meen ik het. Pervers is het wel.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
coravanmora schreef:
14-01-2020 19:11
Ik zou wel willen weten wat de oorzaak was, maar los daarvan: als ik als netjes betalende burger zo'n moeite zou moeten doen om ergens klant te mogen worden, dan zou ik een andere leverancier zoeken.

Dit ook. Aan dit soort idioterie doe ik niet mee.
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
14-01-2020 19:24
Ja dat mogen ze wel. Als ze is afgemeld met einde levering. Dat kan de nieuwe leverancier zien. Duidt praktisch altijd op betalingsachterstanden. Maar gebeurt soms ook per ongeluk als de klant zelf opzegt.
Voor zover ik weet (man heeft t geregeld deze keer) zegt je nieuwe leverancier de oude op. Ik heb (nog) geen opzegging/reactie van Greenchoice gehad.....

Als ze mij geen goed antwoord kunnen geven, heb ik er inderdaad niet zo'n zin meer in....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven