Mode & Beauty alle pijlers

Een jaar geen kleding kopen 2020

09-01-2020 12:48 1131 berichten
Een nieuw jaar, een nieuwe start!

Doe je ook mee met een jaar geen kleding kopen? Omdat je genoeg kleding hebt, omdat je wilt consuminderen, omdat je het milieu minder wil belasten of vanwege welke andere reden dan ook? Klets hier van je af op moeilijke momenten of geef tips aan anderen om dit jaar goed door te komen.

Veel succes!
maylina schreef:
13-01-2020 19:51
Oooh, Enthousiasteling, 90% korting is wel heel moeilijk te weerstaan! Wat ik me bij dat soort aanbiedingen altijd bedenk is dat het meestal het laatste overgebleven spul is, of alleen nog maat 32 of XXXL, meestal zit er toch niet echt meer iets begeerlijks tussen.
Klopt helemaal. Veel hele kleine of hele grote maten. En eigenlijk niet wat ik nodig denk te hebben, maar gewoon wel leuk om te hebben. Maar ik heb al heel veel jurkjes, vesten, broeken enzo. Dus...
Voor mij is het om een doorbreking van de gewoonte, maar vooral om het milieu. Qua spullen ed maakt het me niet bijzonder veel uit, na1,5 jaar in een ‘nieuwe’ maat is het niet overdreven veel. Maar het is genoeg en het is zonde als ik probeer bij te dragen aan een beter milieu en dat met mijn shopgedrag weer allemaal teniet doe.

Krijgen vind ik ook een uitzondering! Alleen maar extra leuk als je zelf niets mag kopen.

Ik heb bijna mijn hele ‘eerdere’ garderobe gegeven aan iemand die weinig geld had voor kleding. Precies haar maat en ze heeft er regelmatig wat van aan. Zo zijn we allebei geholpen!
Lady_Day schreef:
13-01-2020 20:39
Precies, Jufjoke. Ik vraag mij altijd af of ik de volle mep ervoor betaald zou hebben. Meestal is het antwoord 'nee' en is het dus geen goede deal.
Bij mij is het toch meer dat ik in de uitverkoop probeer kwalitatief betere kleding, en bij voorkeur duurzamere kleding, te kopen dan ik mij normaal kan veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
LevadeII schreef:
13-01-2020 23:41
Bij mij is het toch meer dat ik in de uitverkoop probeer kwalitatief betere kleding, en bij voorkeur duurzamere kleding, te kopen dan ik mij normaal kan veroorloven.
Oh ja, dat kan ook natuurlijk en is een goede manier van een mooie, duurzame garderobe bij elkaar scharrelen - als je de stukken dan ook daadwerkelijk aanhebt natuurlijk.
RegretteRien schreef:
13-01-2020 21:50
Ik heb (behalve mijn man) niemand verteld dat ik een no-buy jaar doe. Toeval of niet: vandaag van een collega een paar schoenen gekregen, heel tof, mooi merk. Ja had ze een maat te klein gekocht. Dus nu zit ik stijlinspiratie te googlen van wat (uit mijn eigen kast!) nou tof zou staan erbij. :-D
ik roep het overal rond, dan is de kans het grootst dat ik me er aan ga houden, denk ik, hoop ik
Alle reacties Link kopieren
90% korting weerstaan vind ik persoonlijk een topprestatie! Zelf heb ik bij mijn favoriete merken van tevoren al een paar dingen op het oog waarbij ik dan wacht tot het afgeprijsd is. Vaak is mijn maat dan weg maar vaak ook niet.
De volle mep betaal ik er überhaupt niet voor want deze spullen zijn echt totaal boven mijn budget. Goedkopere, minder duurzame kleding koop ik eigenlijk niet. Vanwege principe.
oranjetulpen schreef:
14-01-2020 10:33
90% korting weerstaan vind ik persoonlijk een topprestatie! Zelf heb ik bij mijn favoriete merken van tevoren al een paar dingen op het oog waarbij ik dan wacht tot het afgeprijsd is. Vaak is mijn maat dan weg maar vaak ook niet.
De volle mep betaal ik er überhaupt niet voor want deze spullen zijn echt totaal boven mijn budget. Goedkopere, minder duurzame kleding koop ik eigenlijk niet. Vanwege principe.
hahahaha, dankjewel! Zo voelt het ook! Gelukkig was datgene wat ik denk nodig te hebben niet 90% goedkoper. Dat scheelde. Wel veel hele leuke vesten en jurkjes. En 2 ook in mijn maat. Maar ik heb echt genoeg vestjes en jurkjes en ik heb iedereen verteld dat ik geen kleding meer koop. Dus dan moet ik aan mensen uitleggen dat ik toch ben gezwicht en ook dat doet me nog ene keer nadenken.
Ik heb veel kleding weggegeven aan mijn moeder. Zij koopt nooit iets nieuws, of heel zelden maar ze vermaakt de kleding zodat het bij haar lichaam past. Mouwen eraf, de halslijn iets veranderen, iets korter maken etc. En het gekke is dat het haar dan fantastisch staat. Ze krijgt van mij een vuilniszak vol, in mijn ogen, oude kleding en maakt er dan echt iets moois van. Vol trots laat ze me dan zien wat ze ervan heeft gemaakt op een hangertje en zonder kreukels of een vlek weggewerkt. Ik voel me dan echt een enorme verspiller. In die zin is zij dus ook een voorbeeld voor mij. Ik kan echt niet naaien en mis de creativiteit om te doen wat zij doet. Mijn cadeaus aan haar zijn dan ook altijd een mooie dure panty of een prachtige sjaal. Ze is er dan oprecht zo blij mee! Heerlijk!
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 15-01-2020 10:37
Reden: Off topic
98.80% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik doe mee! Sterker nog: ik ben al bezig.

Een paar jaar geleden heb ik ook een jaar lang niets gekocht, maar ik zwichtte in maand 11, omdat mijn panty's en onderbroeken stuk waren. Dus dit jaar is dat de uitzondering. En eventueel sportkleding, als ik écht niet kan sporten omdat ik iets mis of er iets stuk gaat. Ruilen of krijgen kan wel.

Ik moet wel zeggen dat ik me na dat jaar ontzettend uit de mode voelde. En dat vind ik belachelijk. Ik wil mezelf niet laten aanpraten dat als je een jaar lang niks koopt, dat je dan hopeloos achterloopt, want dat is gewoon niet zo.
Die ene tight die ik nog mocht kopen (moest kopen van mijn vriend) heb ik vandaag gekocht, bij de Lidl voor 9,99. Nu is het klaar, koop ik geen kleding meer voor 1 juli (en hopelijk daarna ook niet dit jaar).
Alle reacties Link kopieren
Pumps_italiaans schreef:
14-01-2020 15:13
[...]
.

Veel plezier van je shirts.
Maar dit topic gaat over helemaal niets kopen en dus graag ook geen vermelding van wat je wel gekocht hebt.

Ik twijfel nog, maar wens iedereen veel succes.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 15-01-2020 10:37
Reden: Quote verwijderd
47.57% gewijzigd
Ik doe mee!
Niet voor een jaar, maar in ieder geval tot 1 mei geen kleding kopen en geen make up (behalve hardloopschoenen die ik echt nog nodig heb).
Doel is om dit jaar minimaal 3000 euro te sparen
Alle reacties Link kopieren
OOooo ik heb het echt even moeilijk (al heb ik de bestelling van zaterdag compleet retour gestuurd). Een droomjurk voor de helft (die anders echt onbereikbaar is qua bedrag) in de sale. Ik houd enorm van lange jurken, maar helaas kan ik ze naar het werk niet aan omdat ik een heel eind moet fietsen (en dan onherroepelijk verstrikt raak onderweg).
Ook heb ik een sportbh besteld omdat ik een oude heb waar het elastiek helemaal doorheen komt) en wat basics. Deze dingen heb ik echt nodig want alles is versleten.
Maar die jurk :cry: Ik weet dat ik het niet moet doen. Be strong woman!
Eviva1983 schreef:
14-01-2020 18:50
Ik doe mee!
Niet voor een jaar, maar in ieder geval tot 1 mei geen kleding kopen en geen make up (behalve hardloopschoenen die ik echt nog nodig heb).
Doel is om dit jaar minimaal 3000 euro te sparen


Ga je dat hele bedrag besparen op het kopen van kleding en make-up? :O Wel een ontzettend mooi voornemen, zoveel sparen!
kopstoot schreef:
14-01-2020 19:16
OOooo ik heb het echt even moeilijk (al heb ik de bestelling van zaterdag compleet retour gestuurd). Een droomjurk voor de helft (die anders echt onbereikbaar is qua bedrag) in de sale. Ik houd enorm van lange jurken, maar helaas kan ik ze naar het werk niet aan omdat ik een heel eind moet fietsen (en dan onherroepelijk verstrikt raak onderweg).
Ook heb ik een sportbh besteld omdat ik een oude heb waar het elastiek helemaal doorheen komt) en wat basics. Deze dingen heb ik echt nodig want alles is versleten.
Maar die jurk :cry: Ik weet dat ik het niet moet doen. Be strong woman!


Goed dat je die bestelling hebt geretourneerd, heel goed bezig!

Die sportbh telt niet bij iedereen mee voor de challenge he, je mag je eigen regels wat dat betreft er op na houden. Goede sportkleding en ondergoed zijn gewoon nodig, bij mij zou het niet meetellen.
De basics, tja, ik merk dat ik nogal eens denk dat ik meer basics nodig heb terwijl dat helemaal niet zo is.

Die jurk, wees sterk! Je kunt het weerstaan!
Marana schreef:
14-01-2020 19:47
Ga je dat hele bedrag besparen op het kopen van kleding en make-up? :O Wel een ontzettend mooi voornemen, zoveel sparen!
Haha nee, niet alleen hoor. Ik heb ook meer inkomsten gekregen als vorig jaar, dus als ik zuinig ben moet ik 300 euro per maand kunnen sparen.
Knap van je, Kopstoot! Nu alleen nog even doorzetten betreffende de jurk. Je hebt vast een hele hoop andere mooie jurken. En nieuwe combinaties met je huidige garderobe nog te maken. Zet door! Je kunt het :)
@Pumps Italiaans: Inderdaad, zoals eerder al gezegd is het een beetje irritant om steeds te vermelden wat je wél hebt gekocht. Dit is niet het topic ervoor. Hiermee ondermijn je onze gezamenlijke doelstelling. Dus graag een ander topic vinden om je aanwinsten te delen. Thanks!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vastbesloten het 3 maanden vol te houden. Drie maanden he.... waar hebben we het over. En toch best lastig. Ik heb me voor de meeste nieuwsbrieven uitgeschreven maar kreeg net een mail van Fashionette en daar zag ik een paar schoenen met fikse korting die ik al heel lang graag wil hebben (maar waar ik geen 500 euro aan uit wil geven). Toch maar op de link geklikt. Goddank niet meer verkrijgbaar in mijn maat. Idioot dat ik dan opgelucht ben. Ik zou beter moeten weten.
Alle reacties Link kopieren
kopstoot schreef:
14-01-2020 19:16
OOooo ik heb het echt even moeilijk (al heb ik de bestelling van zaterdag compleet retour gestuurd). Een droomjurk voor de helft (die anders echt onbereikbaar is qua bedrag) in de sale. Ik houd enorm van lange jurken, maar helaas kan ik ze naar het werk niet aan omdat ik een heel eind moet fietsen (en dan onherroepelijk verstrikt raak onderweg).
Ook heb ik een sportbh besteld omdat ik een oude heb waar het elastiek helemaal doorheen komt) en wat basics. Deze dingen heb ik echt nodig want alles is versleten.
Maar die jurk :cry: Ik weet dat ik het niet moet doen. Be strong woman!
Ontzettend goed van je dat je alles retour hebt gestuurd. Heel stoer.
Misschien maak je het jezelf een stuk makkelijker als je niet op de hoogte bent van wat er precies in de uitverkoop is, en voor hoeveel procent. Dus niet de stad in, niet windowshoppen, geen nieuwsbrieven ontvangen, niet snuffelen op Zalando, Wehkamp of aanverwanten.

Waarom is dít per se een droomjurk? Gaat het je leven aanzienlijk veraangenamen? Ga je het werkelijk vaak genoeg dragen om de aankoop te rechtvaardigen? Voel je je beter als je hem koopt? Of misschien slechter? Welk gat zou deze jurk dichten? En heb je daar die jurk wel voor nodig? En noem het voor jezelf geen droomjurk. Het is gewoon een jurk die je erg mooi vindt en eigenlijk zou willen kopen maar van jezelf niet mag. Het als droomjurk benoemen maakt het alleen maar begeerlijker.

Het
Is
Echt
Gewoon
Een
Jurk

Zomaar wat dingen die je jezelf af kan vragen als het even moeilijk is. Want dat gaat gebeuren. En gaat ook over. Een beetje relativeren helpt.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe ook mee om een tijd helemaal geen kleding te kopen. Een jaar is voor mij denk ik wel heel erg lang. Koop namelijk elke week wel iets! Doe daarom in eerste instantie graag mee tot 1 mei en wie weet hou ik het langer vol.
Ik woon midden in het centrum van een dorp met heel veel leuke boetiekjes, er langs lopen zonder te kijken zal voor mij al best een uitdaging worden! Maar ik ben weer helemaal gemotiveerd om een tijd niets te kopen. Ook ik let altijd echt op het milieu, behalve dan bij het kopen van kleding. Dit moet nu maar eens veranderen.
Jufjoke schreef:
14-01-2020 21:16
Ontzettend goed van je dat je alles retour hebt gestuurd. Heel stoer.
Misschien maak je het jezelf een stuk makkelijker als je niet op de hoogte bent van wat er precies in de uitverkoop is, en voor hoeveel procent. Dus niet de stad in, niet windowshoppen, geen nieuwsbrieven ontvangen, niet snuffelen op Zalando, Wehkamp of aanverwanten.

Waarom is dít per se een droomjurk? Gaat het je leven aanzienlijk veraangenamen? Ga je het werkelijk vaak genoeg dragen om de aankoop te rechtvaardigen? Voel je je beter als je hem koopt? Of misschien slechter? Welk gat zou deze jurk dichten? En heb je daar die jurk wel voor nodig? En noem het voor jezelf geen droomjurk. Het is gewoon een jurk die je erg mooi vindt en eigenlijk zou willen kopen maar van jezelf niet mag. Het als droomjurk benoemen maakt het alleen maar begeerlijker.

Het
Is
Echt
Gewoon
Een
Jurk

Zomaar wat dingen die je jezelf af kan vragen als het even moeilijk is. Want dat gaat gebeuren. En gaat ook over. Een beetje relativeren helpt.
Goede post!
Dit probeer ik mezelf ook in te denken, waarom wil ik dat kledingstuk nou eigenlijk hebben?
Het zal niemand wat interesseren of ik nou wel een nieuw kledingstuk heb of niet en voor mezelf heb ik het niet nodig én dan ben ik nog 100 euro armer ook.
Eviva1983 schreef:
14-01-2020 22:12
Goede post!
Dit probeer ik mezelf ook in te denken, waarom wil ik dat kledingstuk nou eigenlijk hebben?
Het zal niemand wat interesseren of ik nou wel een nieuw kledingstuk heb of niet en voor mezelf heb ik het niet nodig én dan ben ik nog 100 euro armer ook.
Heb je zo'n jurk? En zo ja, draag je die ook?
Denk je dat ie je figuur goed complimenteert? Zou een jurk uit je kast hetzelfde kunnen doen?
Of is het misschien meer dat je zo iemand zou willen zijn die dat soort jurken draagt/ het leven heeft dat automagisch bij zo'n jurk hoort?

Het onderzoeken van wat het is dat je zo hebberig maakt kan (hoeft niet, kan) het makkelijker maken om een bevredigend alternatief te verzinnen uit eigen kast.

En anders gaat weer op: Het is maar een jurk.
Volgend jaar zijn er nog steeds jurken te koop.
Echt waar, ik beloof het.
Automagisch :proud:

Goeie posts dames, daar hebben we wat aan! Lekker om elkaar zo erdoor te helpen
Goede motivatie postshier!

Voorkomen dat je wat ziet werkt ook bij mij. Ik heb niets nodig, maar wanneer je dan iets leuks ziet dan heb je het zoooo nodig. :facepalm:

En er komt inderdaad altijd weer wat nieuws. Of wat ouds komt terug :P

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven