Is dit de normale manier v communicatie tussen juf en ouders

14-01-2020 13:03 172 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze zoon is sinds afgelopen week op de basisschool. De eerste dag ging redelijk denk ik. Daarover later meer. Nu is hij steeds meer moeite aan het krijgen om naar school te gaan. Huilen, aan mijn jas hangen… Vanuit school krijg ik nauwelijks overdracht. Ik weet dat ik geen volledig verslag kan verwachten maar ik krijg alleen te horen dat het prima gaat. Verder niets, ook niet als ik erom vraag. Nu was hij afgelopen donderdag echt ontzettend verdrietig thuis. Toen ik dat vertelde aan de juf kreeg ik als antwoord: ,, Het is donderdag, niemand heeft zin.” Als ik vertel dat ik een rondje aan het wandelen was en er toen toevallig speelkwartier was dus ik even was gaan kijken achter de bosjes zodat hij mij niet zag kreeg ik de opmerking dat dat helemaaaaaal niet fijn is voor hem. En vervolgens loopt ze weg.

Vandaag had hij een ongelukje, diarree. Hij was tijdens het buitenspelen de straat over gestoken en naar een sportvereniging gelopen. Daar vond n sporter hem die hem had teruggebracht. Ik werd gebeld om hem te verschonen. Dat laatste is geen probleem maar het feit dat hij ongezien weg kan lopen en een wildvreemde hem moet terugbrengen baart mij zorgen. Nu was het een lieve man maar de volgende keer kan het iemand zijn met slechtere intenties. We wonen aan de bosrand. Daar is ook de school dus hij had ook zo t bos in kunnen lopen Ik wil hier heel graag het gesprek over in gaan maar omdat ik zo kort door de bochten antwoorden krijg van de juf weet ik niet zo goed hoe.
Alle reacties Link kopieren
En van die ouders die aan de deur blijven hangen zijn zo irritant!
Wil je een keer wat belangrijks vertellen moet je eerst door 4 ouders heen wurmen met hun weekend verhaaltjes en weetjes vragen om bij de juf te komen. Doe gewoon mailen of een afspraak maken.
Alle reacties Link kopieren
Route88 schreef:
14-01-2020 19:38
En van die ouders die aan de deur blijven hangen zijn zo irritant!
Wil je een keer wat belangrijks vertellen moet je eerst door 4 ouders heen wurmen met hun weekend verhaaltjes en weetjes vragen om bij de juf te komen. Doe gewoon mailen of een afspraak maken.
Waarom zouden jouw verhaaltjes en weetjes belangrijker zijn dan die van de andere vier ouders, die er eerder stonden?
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
14-01-2020 18:58
en als het niet goed ging?
ik kwam eens (overblijven) op school en zag net hoe mijn 4jarige, duwen kreeg van een hele grote 5 jarige
dat vond ik echt heel rot om te zien
Ik maakte me meer zorgen dat zoon zich eenzaam zou voelen op school, in de pauze... En daardoor irritant zou zijn. In geval van ruzie met 1 ander kind, zou ik het denk ik even met zoon bespreken, maar die is inmiddels zes. In zoons geval hoeft het namelijk echt niet aan het andere kind te liggen als er eens ruzie is ;)

Gelukkig hoor ik eigenlijk alleen succesverhalen van de juf en de iber :) en gaat zoon blij naar school en komt er idem weer vandaan...
Alle reacties Link kopieren
Wat jammer dat er zoveel niet goed lezen naar wat TO schrijft. Ze is ACHTER een bosje gaan staan. Zo flauw dat dan meteen wordt afgedaan als spioneren vanuit de bosjes. Mij zoontje is 1.5 en sinds kort overgegaan naar het KDV vanuit gastouder. Voor hem maar ook voor ons erg wennen en spannend. Gelukkig zijn de pedogisch begeleidsters erg begaan met hem en ons. Ik kan me voorstellen dat het heel anders is bij de basisschool, maar een beetje begeleiding in de overgang (gesprekje, ruimte voor vragen) vind ik niet meer als normaal. Zowel vanuit mijn rol als moeder maar ook professional in de zorg.
Het feit dat hij zomaar uit zicht kan verdwijnen vind ik heel kwalijk en zeker een gesprek waard!
Verander wat je niet kunt accepteren, accepteer wat je niet kunt veranderen
Alle reacties Link kopieren
Ceester schreef:
14-01-2020 19:59
Waarom zouden jouw verhaaltjes en weetjes belangrijker zijn dan die van de andere vier ouders, die er eerder stonden?
Omdat ik moet doorgeven dat kind ziek is.
En de meeste ouders graag willen vertellen dat jantje zo leuk de geitjes heeft gevoerd. Of juist een hele discussie willen aangaan. Daar is dat moment niet voor. Dat is voor leerlingen die belangrijk zijn voor dat moment.
Alle reacties Link kopieren
Route88 schreef:
14-01-2020 21:08
Omdat ik moet doorgeven dat kind ziek is.
En de meeste ouders graag willen vertellen dat jantje zo leuk de geitjes heeft gevoerd. Of juist een hele discussie willen aangaan. Daar is dat moment niet voor. Dat is voor leerlingen die belangrijk zijn voor dat moment.
Waarom ga je naar school om te melden dat kind ziek is? Wij hebben daarvoor een afmeldsysteem...
Alle reacties Link kopieren
Doe gewoon mailen, je zegt het zelf al...
Alle reacties Link kopieren
Route88 schreef:
14-01-2020 19:38
En van die ouders die aan de deur blijven hangen zijn zo irritant!
Wil je een keer wat belangrijks vertellen moet je eerst door 4 ouders heen wurmen met hun weekend verhaaltjes en weetjes vragen om bij de juf te komen. Doe gewoon mailen of een afspraak maken.
Het is bij ons soms zelfs zo erg dat de kinderen de klas niet in kunnen, omdat zo'n moeke de deur blokkeert.
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Route88 schreef:
14-01-2020 21:08
Omdat ik moet doorgeven dat kind ziek is.
En de meeste ouders graag willen vertellen dat jantje zo leuk de geitjes heeft gevoerd. Of juist een hele discussie willen aangaan. Daar is dat moment niet voor. Dat is voor leerlingen die belangrijk zijn voor dat moment.
Tip: Jouw kind zou niet belangrijk moeten zijn op dat moment, jouw kind had thuis op de bank moeten liggen als het ziek is. Stuur de volgende keer dus een berichtje via de ouderapp of zo dat hij er niet is.
Alle reacties Link kopieren
T is nogal een drukke week geweest!

Je zoon is gestart op school (zal dus voor school even wat aandacht van de juf gevraagd hebben, wat logisch is).

Je zoon gaat huilend naar school. Weer heeft de juf ‘s morgens tijd nodig om je zoon van jouw af te plukken als hij aan je jas hangt.

Na school is kort gemeld dat het prima gaat.

Ander moment na school nogmaals gevraagd hoe het gaat (maar geen info gekregen)

Donderdag juf aangesproken over het feit dat hij thuis verdrietig was. .

Je hebt in de bosjes gezeten om je kind te begluren (eerst zeg je dat het toevallig was, later dat het niet toevallig was want ouders gaven aan dat het niet goed gaat met hem)
(Bijzondere actie !)

Dus blijkbaar ook nog even bij ouders naar informatie gevist.

Je zoon ziek naar school gestuurd. Als een kind diarree heeft hoort het thuis te blijven (al weet je dit soms nog niet ‘s ochtends)
Weet je hoe het is om met buikkrampen op school te zitten? Wordt kind niet blij van!

Kind heeft in zijn broek gepoept. Maakt dat hij zich wellicht schaamt om weer naar school te moeten/bang voor herhaling.

Kind weggelopen! .

Over weglopen en poep weer een klein gespreksmoment.

Kijk eens eerlijk naar deze lijst en realiseer je daarbij dat er nog een klas vol kinderen en ouders is.
Zoals je ziet zijn er nogal wat contactmomentjes. Probeer eens wat te relaxen! Hier wordt niemand blij van.
moizer wijzigde dit bericht op 15-01-2020 06:52
7.49% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
moizer schreef:
15-01-2020 00:41
Tip: Jouw kind zou niet belangrijk moeten zijn op dat moment, jouw kind had thuis op de bank moeten liggen als het ziek is. Stuur de volgende keer dus een berichtje via de ouderapp of zo dat hij er niet is.
Ach nee, genoeg kind kan best buikpijn hebben en naar school
. Dat is nou net iets, wat je wel s morgens even zegt
Ceester schreef:
15-01-2020 00:04
Waarom ga je naar school om te melden dat kind ziek is? Wij hebben daarvoor een afmeldsysteem...

Tja, wij niet. Als je je ene kind wel moet brengen en je andere niet dan is even melden bij de deur de makkelijkste optie.

Verder herken ik het wel, sommige ouders hebben elke week wel een paar keer iets te melden anderen nooit. En sommige dingen zijn soms net even belangrijker dan andere en soms zijn dingen totaal onbelangrijk. Sommige ouders spel je als juf gewoon te vaak, neemt niet weg dat je dat professioneel moet doen of afkappen.
Alle reacties Link kopieren
Niet alles gelezen maar ik vind de reacties van sommige mensen wel raar.

Mijn zoontje is ook al eens weg gelopen
Maar juf had dat al heel snel in de gaten en is hem gelijk achter na gegaan.

Zeker in een eerste week op school zou ik wel van juf verwachten dat ze even wat tijd maakt om te vertellen hoe het gegaan is.
Gebeurt hier wel, gelukkig
En anders vraag ik er wel naar.
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
moizer schreef:
15-01-2020 00:41
Tip: Jouw kind zou niet belangrijk moeten zijn op dat moment, jouw kind had thuis op de bank moeten liggen als het ziek is. Stuur de volgende keer dus een berichtje via de ouderapp of zo dat hij er niet is.

Ja want schijt aan dat andere kind dat wel naar school moet :facepalm:
Skawa schreef:
14-01-2020 13:21
Het is je kind! Die is je toch heilig!!!
Overdrijven is ook een kunst
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
15-01-2020 06:53
Tja, wij niet. Als je je ene kind wel moet brengen en je andere niet dan is even melden bij de deur de makkelijkste optie.
Maar de andere ouders moeten ' doe gewoon even mailen'. En voor wie is dat de makkelijkste optie? Juist ja, voor haarzelf. En zo denken ' al die andere irritante ouders' dus ook ;)

Ze doet precies hetzelfde, maar loopt te zeuren over dit soort gedrag... Beetje typisch...
Alle reacties Link kopieren
Ceester schreef:
15-01-2020 08:14
Maar de andere ouders moeten ' doe gewoon even mailen'. En voor wie is dat de makkelijkste optie? Juist ja, voor haarzelf. En zo denken ' al die andere irritante ouders' dus ook ;)

Ze doet precies hetzelfde, maar loopt te zeuren over dit soort gedrag... Beetje typisch...
herken je het niet dan?
ik sprak de juf echt alleen aan, als het noodzaak was. Maar er waren altijd moeders die blijkbaar elke dag noodzaak hadden, die elke dag de juf bezig hielden.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
15-01-2020 07:39
Ja want schijt aan dat andere kind dat wel naar school moet :facepalm:
Misschien als ze een alleenstaande moeder is... En dan nog geldt ook voor haar: doe gewoon even mailen!
Alle reacties Link kopieren
Ceester schreef:
15-01-2020 08:18
Misschien als ze een alleenstaande moeder is... En dan nog geldt ook voor haar: doe gewoon even mailen!
mailen was op onze school geen optie, bellen kon (ziekmelding)
Mail werd pas halverwege de ochtend een keer gelezen, als het iets is wat de juf om 8.30 even moet weten, dan is even influisteren echt beter
Alle reacties Link kopieren
Mailen kan bij ons ook niet als kind ziek is. Afbellen of, als je er toch al bent, persoonlijk doorgeven.
Ceester schreef:
15-01-2020 08:18
Misschien als ze een alleenstaande moeder is... En dan nog geldt ook voor haar: doe gewoon even mailen!
Je snapt dus niet wat ik schrijf.
Alle reacties Link kopieren
En ook niet wat ik schreef.
Mailen komt te laat aan bij de leerkracht en wordt niet gewaardeerd.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
15-01-2020 08:19
mailen was op onze school geen optie, bellen kon (ziekmelding)
Mail werd pas halverwege de ochtend een keer gelezen, als het iets is wat de juf om 8.30 even moet weten, dan is even influisteren echt beter
Wat ik bedoel te zeggen is dat iedereen denkt dat hij/zij alleen belangrijke dingen te vertellen heeft. Aan de juf. In de ochtend. Ik herken het zeker wel, maar loop niet te zeuren over de andere ouders, terwijl ik er net zo hard aan mee doe....

En als mijn kind ziek is, dan ziet de juf zelf ook wel dat hij er niet is... En leest ze de mail en denkt: goh, lekker rustig dagje vandaag ;)

En kind kan natuurlijk ook zelf even zeggen als hij zich niet lekker voelt terwijl hij een handje schudt... ( Ik denk niet als hij 4 is, maar vorig jaar en nu met zes gaat dat prima)
Alle reacties Link kopieren
Misschien doet de juf wel zo kortaf omdat je nog meer wil weten dan je hier vermeldt?! Aangezien je in de bosjes gaat liggen, zou ik dit niet gek vinden.
Relax!
En voor de komende jaren:
Soms tref je juffen die lief en betrokken zijn, die alle tijd voor je nemen.
Maar soms tref je er een die dat niet is. Die altijd wat chagrijnig lijkt en kortaf is.
Maar wat is daar mis mee? Ik had vroeger ook wel eens een leraar die heel saai was. Ja dat is dan zo, volgend jaar weer een ander.

Wat betreft het weglopen: Hier zou ik zeker een gesprek over aan gaan, want dit moet niet kunnen ( waarbij ik niet gelijk zeg dat het de "schuld" van de juf is) En maak hier een afspraak voor,dan sta je niet in de rij bij al die andere ouders die door moeten geven dat Pietje een snotneus heeft, Jantje gister op zijn knie gevallen is, Truusje op mag voor haar B diploma enz.
Heb er ook wel eens een "gevangen" die de klas uit liep zonder dat de juf het door had. Maar dit kwam dus door die 10 ouders die om de juf heen staan om onzin te melden.
Alle reacties Link kopieren
paggy schreef:
15-01-2020 10:10
Misschien doet de juf wel zo kortaf omdat je nog meer wil weten dan je hier vermeldt?! Aangezien je in de bosjes gaat liggen, zou ik dit niet gek vinden.
Relax!
Over relax gesproken :-? Ze is helemaal niet in de bosjes gaan liggen, hoe kom je daar bij? Ze liep langs school, wilde even kijken hoe het met zoontje ging (want in de ochtend was hij zo van streek) en in plaats van heel zichtbaar te gaan staan (want als kind je ziet, zie dan nog maar eens weer weg te komen) heeft ze zich verdekt opgesteld. Heel logisch!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven