Is dit de normale manier v communicatie tussen juf en ouders

14-01-2020 13:03 172 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze zoon is sinds afgelopen week op de basisschool. De eerste dag ging redelijk denk ik. Daarover later meer. Nu is hij steeds meer moeite aan het krijgen om naar school te gaan. Huilen, aan mijn jas hangen… Vanuit school krijg ik nauwelijks overdracht. Ik weet dat ik geen volledig verslag kan verwachten maar ik krijg alleen te horen dat het prima gaat. Verder niets, ook niet als ik erom vraag. Nu was hij afgelopen donderdag echt ontzettend verdrietig thuis. Toen ik dat vertelde aan de juf kreeg ik als antwoord: ,, Het is donderdag, niemand heeft zin.” Als ik vertel dat ik een rondje aan het wandelen was en er toen toevallig speelkwartier was dus ik even was gaan kijken achter de bosjes zodat hij mij niet zag kreeg ik de opmerking dat dat helemaaaaaal niet fijn is voor hem. En vervolgens loopt ze weg.

Vandaag had hij een ongelukje, diarree. Hij was tijdens het buitenspelen de straat over gestoken en naar een sportvereniging gelopen. Daar vond n sporter hem die hem had teruggebracht. Ik werd gebeld om hem te verschonen. Dat laatste is geen probleem maar het feit dat hij ongezien weg kan lopen en een wildvreemde hem moet terugbrengen baart mij zorgen. Nu was het een lieve man maar de volgende keer kan het iemand zijn met slechtere intenties. We wonen aan de bosrand. Daar is ook de school dus hij had ook zo t bos in kunnen lopen Ik wil hier heel graag het gesprek over in gaan maar omdat ik zo kort door de bochten antwoorden krijg van de juf weet ik niet zo goed hoe.
Alle reacties Link kopieren
MrsDuck schreef:
15-01-2020 12:31
School is niets bijzonders dus benadruk het niet door overdreven enthousiast te zijn of proberen zijn angsten te temperen door te zeggen dat mama zo terug komt, het toch weer bijna vakantie is, hij woensdag maar 1 keer moet. Kinderen hebben nog geen rationeel tijdsbesef. Wat ze willen, willen ze nu en niet morgen. Bovendien bevestig je dan dat school inderdaad vervelend is. Negeer het theater wat in het begin alleen maar erger gaat worden tot hij er in berust. Het leuk vinden komt pas daarna. Vindt een ritme en geef het tijd.

Leg je kind uit dat weglopen niet zo slim is en als hij buikpijn heeft en in de broek poept, hij dat rustig tegen de juf moet zeggen. Dat dat niet erg is en Juf weet dan wel wat ze moet doen.

Vraag daarnaast een gesprek aan over het weglopen, hoe hij gestart is, wat het beleid is bij ongelukjes etc. Hoe jullie en school elkaar kunnen helpen om je kind zich sneller op zijn gemak te laten voelen.

De overige ouders zijn er ook niet de hele dag en vertrekken minuten na jou dus is het toch logisch dat hij nog van streek is of nasnift? Ik zou dat met een korrel zout nemen. Je schreef dat je achter de bosjes hebt staan kijken, was hij toen van streek?
Als je nét begonnen bent, is het wel degelijk iets bijzonders. En bij zo’n kersverse kleuter is iets meer overdracht dan deze juf geeft ook nog wel op z’n plek, zeker als het kind zich kennelijk nog zo onveilig voelt dat het bij diarree de school uit vlucht - maar misschien zijn er zes plakouders in de klas waardoor ze daar niet meer aan toe komt....


En het gaat over kleuters he, niet over babies. Die hebben inmiddels net wat meer besef van tijd dan jij suggereert.
Alecta schreef:
15-01-2020 13:19
Geen open vluchtwegen dus. Ik zou dat onwenselijk vinden.
Elke school doet minstens een keer per jaar een brandoefening, ik ben daar wel eens bij geweest. Bel gaat en alle leerlingen verlaten in ganzepas de school en blijven buiten in groep staan. Docent is er als laatste bij, zij checkt of er nog ll in de klas zijn en doet evt ramen dicht.
De ll leren hierdoor rustig naar buiten te gaan en op schoolplein, of daarbuiten te verzamelen.
Zelf ben ik met cultuureducatieprojecten op ca 160 basisscholen geweest door het hele land.
Een leuke ervaring.
Wat mij opviel is dat de instroomgroepen 1/2 zelden groter zijn dan 23-25 ll, dan wordt er een nieuwe groep gestart. Juist de kleuters zijn wat temperamentvoller dan bv leerlingen van groep 7. Er zijn aan het einde van het schooljaar soms wel drie groepen 1/2.
Wel zag ik vaak wat andersoortige docenten in de kleutergroep: soms echt ervaren dames, maar helaas ook wel eens uitgebluste kleuterjuffen die hun tijd uitzitten.
Meestal wel een onderwijsassistent, Lio of Pabo stagiere erbij. Zelden mannen.

En ja, als ik afspraken maakte met een docent belde ik altijd ruim na schooltijd, met het continuerooster zijn ze trouwens verplicht door de Onderwijsbond, om meteen na lesuren, vaak 14.00 uur of 14.15 uur een half uur pauze te nemen. Dan mogen ze ook niet meteen afspraken maken.
Maar meeste docenten zijn tot ongeveer 17.30 op school...
Alle reacties Link kopieren
Ceester schreef:
15-01-2020 12:15
Sorry, nee, ik herken dit niet... Niet bij de juf in elk geval... Wel ouders die lang bij hun kind bleven rondhangen bij het wegbrengen. ( Ik was ook zo, maar bracht en breng bijna nooit weg en tegenwoordig mogen ouders volgens mij niet meer het lokaal in...)
Omdat je er zelf eentje bent (plakouder dus). :lightbulb:
Quincy2 schreef:
15-01-2020 13:59
Bij mijn kinderen op school had je zelfs Plakstellen.
Hoewel die misschien niet iedere dag langdurig met de leerkracht praatten, stonden die wel met zijn tweeën in de klas te kletsen met andere plakkers en zo alles te blokkeren. (Dus vader én moeder...)

Ze hadden eens de inloop afgeschaft vanwege de drukte, maar die is weer ingevoerd omdat ouders geklaagd hadden dat ze hun verhaal niet kwijt konden op de 4 ochtenden dat ze niet mee naar binnen mochten.
Bij de kleutergroepen waar ik kwam, hadden ze inloop van 5 voor half 9 tot half negen.. dan ging de bel en moesten alle ouders weg, ook niet bij de ramen blijven staan.
Alle reacties Link kopieren
Aristophanes schreef:
15-01-2020 14:20
Bij de kleutergroepen waar ik kwam, hadden ze inloop van 5 voor half 9 tot half negen.. dan ging de bel en moesten alle ouders weg, ook niet bij de ramen blijven staan.
Dat lijkt me ook weer druk, zo allemaal tegelijk: dat is maar 10-15 seconden per kind. Als er dan ook nog een ouder iets wil zeggen...

(Had iemand de buggy's al genoemd die ook altijd mee de kleuterklas in moesten?)
Alle reacties Link kopieren
Ik zie allemaal afleveringen van de Luizenmoeder voor me nu...... :rofl:
Vlaginvaas schreef:
15-01-2020 14:38
Ik zie allemaal afleveringen van de Luizenmoeder voor me nu...... :rofl:

Heel herkenbaar hoor. De luizenmoeder is wel wat overdreven maar de kale situaties komen echt regelmatig voor op school.

Iemand schreef het al eerder dat niet alle ouders het verschil helder hebben tussen need-to-know en nice-to-know.

Als LKO hoor ik vooral de nice-to-know verhalen want de need-to-know zijn meestal gewoon voor de leerkracht. Sommige ouders weten echt geen maat te houden bij de nice-to-know-dingen die vertellen ook dingen die niet eens nice-to-know zijn.

En andere ouders zijn dan weer veel te bescheiden. Ik vind het wel prettig om te weten dat opa gisteren op de verjaardag van Joep met de ambulance is opgehaald. Als Joep van vier dat ineens begint te vertellen is best fijn als ik dat al weet zodat ik er adequaat mee om kan gaan. Zeker als Joep slecht uit zijn woorden komt en er ineens erg emotioneel onder is.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
15-01-2020 12:27
Om 9.40 schreef je nog van wel.
Geitjes verhalen herken ik echt niet... Van de weinige keren dat ik breng, herken ik wel dat een stuk of vier/ vijf ouders iets tegen de juf zeggen, maar gezien de tijd die het duurt per ouder, schat ik dat dit enkel huishoudelijke mededelingen zijn. Ik hoor meestal niet wat ze zeggen, ga niet staan luisteren. Ik denk dat het in de categorie ' Jos gaat bij Perry spelen' valt. Ik heb ook weleens zoiets mede gedeeld.
Hoe kinderen zich voelen, vertellen ze inmiddels gewoon zelf, soms aangespoord door een opmerking van de juf: wat zie je bleek. Of: goed geslapen vannacht?
Ouders die meer dan 1 zin tegen de juf spreken, worden meestal weg gebonjourd. Vorig jaar, in groep 3 vroeg ik na school wat meer aandacht ja. Kind was net 5 geworden in de vakantie en ik vond groep 3 toen heel spannend. Zou hij het wel trekken? Allemaal nieuwe klasgenoten, zou hij dat wel trekken? En zij hem? Na de herfst vakantie nam dat behoorlijk af. In groep drie spraken de juffen mij ook weleens aan als ik kwam halen, om uit zichzelf een kleine overdracht te geven. Vond ik heel fijn...
Bij de kleuters nooit extra aandacht gevraagd, kind vertelde toen zelf nog honderduit...
Alle reacties Link kopieren
Skawa schreef:
14-01-2020 13:21
Dat zovelen dit normaal vinden verbaasd me echt!

Als mijn dochter nu 3,5 straks weg loopt bij school ben ik in alle staten. En ik verwacht ook normale vriendelijke communicatie van de juf die overdag voor mijn kind zorgt.

Het is je kind! Die is je toch heilig!!!

Ik zou zeker gesprek aan gaan met juf en vertellen dat je onprettig gevoel gekregen hebt.
En als dat gesprek jullie niet dichter bij elkaar brengt directie betrekken
Mensen die niet zeuren bij de juf (bijna iedereen) geven niet om hun kind ;-)

Wat is dat toch, zie je zo vaak.. ouderliefde gelijk stellen aan overbezorgd zijn en zeiken.
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
15-01-2020 13:19
Geen open vluchtwegen dus. Ik zou dat onwenselijk vinden.
De schoolpleinen zijn in ons geval groot genoeg om met zijn allen vanaf het verzamelpunt te kijken hoe de boel affikt. Minstens drie keer per jaar zijn er aangekondigde en onaangekondigde brandoefeningen, dus de leerlingen weten waar ze naartoe moeten. Vind ik een stuk veiliger dan het idee dat een kleuter zomaar van het plein af kan lopen en de straat oversteken als hij het op de heupen krijgt.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren
permis schreef:
15-01-2020 21:02
Mensen die niet zeuren bij de juf (bijna iedereen) geven niet om hun kind ;-)

Wat is dat toch, zie je zo vaak.. ouderliefde gelijk stellen aan overbezorgd zijn en zeiken.
Eens hoor, maar je kan het feit dat een kleuter zomaar ongezien het plein af kan niet zomaar wegwuiven.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren
Ceester schreef:
15-01-2020 18:48
Geitjes verhalen herken ik echt niet... Van de weinige keren dat ik breng, herken ik wel dat een stuk of vier/ vijf ouders iets tegen de juf zeggen, maar gezien de tijd die het duurt per ouder, schat ik dat dit enkel huishoudelijke mededelingen zijn. Ik hoor meestal niet wat ze zeggen, ga niet staan luisteren. Ik denk dat het in de categorie ' Jos gaat bij Perry spelen' valt. Ik heb ook weleens zoiets mede gedeeld.
Hoe kinderen zich voelen, vertellen ze inmiddels gewoon zelf, soms aangespoord door een opmerking van de juf: wat zie je bleek. Of: goed geslapen vannacht?
Ouders die meer dan 1 zin tegen de juf spreken, worden meestal weg gebonjourd. Vorig jaar, in groep 3 vroeg ik na school wat meer aandacht ja. Kind was net 5 geworden in de vakantie en ik vond groep 3 toen heel spannend. Zou hij het wel trekken? Allemaal nieuwe klasgenoten, zou hij dat wel trekken? En zij hem? Na de herfst vakantie nam dat behoorlijk af. In groep drie spraken de juffen mij ook weleens aan als ik kwam halen, om uit zichzelf een kleine overdracht te geven. Vond ik heel fijn...
Bij de kleuters nooit extra aandacht gevraagd, kind vertelde toen zelf nog honderduit...
zie je, dat je het niet herkend, omdat je zelf een nice-to-know-moeder bent, ipv een need-to-know-moeder???
waarschijnlijk reageer je daarom ook (onbewust) zo fel
Alle reacties Link kopieren
Jeetje als ik dit zo lees hebben ze het op de school van mijn kind handig opgelost. Digitaal systeem voor ziekmeldingen en andere bijzonderheden die je per dag kunt invullen, anders mail je. Kinderen worden bij de voordeur afgezet door ouders en melden zich dan aan bij een ouder die de aanwezigheid bijhoudt. Ophalen is of op het schoolplein met een juf of na de bso, dan loop je wel de klas even in.
Alle reacties Link kopieren
mariposa2 schreef:
16-01-2020 09:04
Jeetje als ik dit zo lees hebben ze het op de school van mijn kind handig opgelost. Digitaal systeem voor ziekmeldingen en andere bijzonderheden die je per dag kunt invullen, anders mail je. Kinderen worden bij de voordeur afgezet door ouders en melden zich dan aan bij een ouder die de aanwezigheid bijhoudt. Ophalen is of op het schoolplein met een juf of na de bso, dan loop je wel de klas even in.
even mee mogen de klas in, is leuk hoor
Even zien welke puzzel er gemaakt wordt etc. Maar dat moment zag ik voor Mij&Kind, niet voor Mij&Juf
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, ik was zeker een Nice to know moeder, maar nu niet meer. Maar langdradige verhalen over het weekend heb ik nooit gedaan.

Het is ook in combinatie met de juffen... Deze juf geeft geen ruimte, vorig jaar deden ze dat wel. Daarbij heb ik dit jaar ook minder behoefte aan die ruimte (lees: informatie) omdat ik kan zien dat het goed gaat met zoon...

Het was bij mij niet zozeer maar meer info willen over het wel en wee in groep drie...

Ik liet ook altijd andere ouders voor, want ik wist dat mijn kind de uitzondering is... Daarbij had zoon begin groep drie problemen met het plannen van de weektaak rekenen en hebben de juffen hem daarbij geholpen ;)
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
16-01-2020 09:06
even mee mogen de klas in, is leuk hoor
Even zien welke puzzel er gemaakt wordt etc. Maar dat moment zag ik voor Mij&Kind, niet voor Mij&Juf
Bij de kleuters zag ik dat ook zo... Wij gingen ook weleens met zijn tweeën wegbrengen ;)
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
15-01-2020 14:05
Als je nét begonnen bent, is het wel degelijk iets bijzonders. En bij zo’n kersverse kleuter is iets meer overdracht dan deze juf geeft ook nog wel op z’n plek, zeker als het kind zich kennelijk nog zo onveilig voelt dat het bij diarree de school uit vlucht - maar misschien zijn er zes plakouders in de klas waardoor ze daar niet meer aan toe komt....


En het gaat over kleuters he, niet over babies. Die hebben inmiddels net wat meer besef van tijd dan jij suggereert.
Ik bedoelde meer dat school iets normaals moet zijn vanuit het gedrag van de ouders. Dat is iets anders dan dat je het als kind niet spannend mag vinden en als ouder niet speciaal dat je kind de stap maakt. Ga je als ouders mee in het drama dan benadruk je dus dat het eng is. To lijkt daar een neiging toe te hebben.

To zal niet de eerste kleuter hebben die bij angst en stress even terugvalt naar "jonger" gedrag zoals ongelukjes en gebrek aan tijdsbesef. Je bent bang, je wil je moeder en je wil dat ze blijft. Dat ze na 3 uur weer terugkomt (of langer bij continu-rooster, BSO etc.) wil er dan echt niet in. Wat is 3 uur, de meeste kleuters kijken geen klok. De meeste kleuters leven toch nog echt op de dag en zitten in het hier en nu. En ook dat is normaal. V

Vandaar ook de dagritmekaarten in de klas. Oh van nu doen we dit en straks doen we dat. Het begin van tijdsbesef en planning/verwachtingen. En als hij weet hoe dat werkt, weet kind ook wanneer mama weer komt. En juist dat ritme moet hij nu leren. Het ene kind heeft daar meer moeite mee dan het andere. En ook dat geeft niet zolang je als ouder je aan je woord houdt (wees dus op tijd) en niet mee gaat in het drama (die knoop in je maag huil je er thuis maar uit). Makkelijk is anders, maar het moet wel.
Alle reacties Link kopieren
MrsDuck schreef:
16-01-2020 09:19
Ik bedoelde meer dat school iets normaals moet zijn vanuit het gedrag van de ouders. Dat is iets anders dan dat je het als kind niet spannend mag vinden en als ouder niet speciaal dat je kind de stap maakt. Ga je als ouders mee in het drama dan benadruk je dus dat het eng is. To lijkt daar een neiging toe te hebben.

To zal niet de eerste kleuter hebben die bij angst en stress even terugvalt naar "jonger" gedrag zoals ongelukjes en gebrek aan tijdsbesef. Je bent bang, je wil je moeder en je wil dat ze blijft. Dat ze na 3 uur weer terugkomt (of langer bij continu-rooster, BSO etc.) wil er dan echt niet in. Wat is 3 uur, de meeste kleuters kijken geen klok. De meeste kleuters leven toch nog echt op de dag en zitten in het hier en nu. En ook dat is normaal. V

Vandaar ook de dagritmekaarten in de klas. Oh van nu doen we dit en straks doen we dat. Het begin van tijdsbesef en planning/verwachtingen. En als hij weet hoe dat werkt, weet kind ook wanneer mama weer komt. En juist dat ritme moet hij nu leren. Het ene kind heeft daar meer moeite mee dan het andere. En ook dat geeft niet zolang je als ouder je aan je woord houdt (wees dus op tijd) en niet mee gaat in het drama (die knoop in je maag huil je er thuis maar uit). Makkelijk is anders, maar het moet wel.
Je vult wel veel in. Veel verse kleuters vinden afscheid nemen in het begin moeilijk. Dat is normaal. Dat je als ouder even wilt weten wat er gebeurt als je eenmaal weg bent, is ook normaal - en dat je daar als kleuterjuf op ingespeeld bent ook. Als er bij het halen en brengen onvoldoende ruimte is om daar op te reageren, stel dan voor een afspraak te maken.
Als, zoals to beschrijft, de juf je afwimpelt, kan ik me wel voorstellen dat je je eerder meer dan minder zorgen gaat maken. We hebben niet gehoord hoe de juf reageerde op het wegloopincident, maar als ze toen nog steeds niet aangaf dat het goed zou kunnen zijn om even met elkaar om de tafel te gaan zitten, zou dat voor mijn vertrouwen weinig goed doen.
DG2015 schreef:
16-01-2020 08:40
Eens hoor, maar je kan het feit dat een kleuter zomaar ongezien het plein af kan niet zomaar wegwuiven.
En dat gebeurt amper. Bijna iedereen zegt dat dat niet oke is en dat ze daar zeker met juf/school over moet hebben.
DG2015 schreef:
16-01-2020 08:38
De schoolpleinen zijn in ons geval groot genoeg om met zijn allen vanaf het verzamelpunt te kijken hoe de boel affikt. Minstens drie keer per jaar zijn er aangekondigde en onaangekondigde brandoefeningen, dus de leerlingen weten waar ze naartoe moeten. Vind ik een stuk veiliger dan het idee dat een kleuter zomaar van het plein af kan lopen en de straat oversteken als hij het op de heupen krijgt.
Het hoeft natuurlijk niet per se een brand te zijn. Er kunnen meer dingen gebeuren, ik zou het zelf geen fijn idee vinden dat kinderen afhankelijk zijn van iemand met een sleutel om het schoolterrein af te komen en ik zou het zelf niet willen voor mijn kinderen. Ik heb het ook nog niet eerder gehoord, dat het zo bij een school gebeurt (maar dat zegt natuurlijk niets).
Eze schreef:
16-01-2020 09:42
Je vult wel veel in. Veel verse kleuters vinden afscheid nemen in het begin moeilijk. Dat is normaal. Dat je als ouder even wilt weten wat er gebeurt als je eenmaal weg bent, is ook normaal - en dat je daar als kleuterjuf op ingespeeld bent ook. Als er bij het halen en brengen onvoldoende ruimte is om daar op te reageren, stel dan voor een afspraak te maken.
Als, zoals to beschrijft, de juf je afwimpelt, kan ik me wel voorstellen dat je je eerder meer dan minder zorgen gaat maken. We hebben niet gehoord hoe de juf reageerde op het wegloopincident, maar als ze toen nog steeds niet aangaf dat het goed zou kunnen zijn om even met elkaar om de tafel te gaan zitten, zou dat voor mijn vertrouwen weinig goed doen.
Mee eens, zeker na een wegloopincident lijkt het mij logisch dat school met de ouders bespreekt hoe dit heeft kunnen gebeuren en met welke maatregelen dit in de toekomst voorkomen kan worden. In de kleuterklas van mijn jongste was ook een notoire wegloper en hier werden dus enkele maatregelen (in overleg met de ouders) genomen om herhaling te voorkomen.
Mamaindezorg schreef:
14-01-2020 13:17
Prima dan is het niet toevallig.
Speelkwartier is altijd om half 11
Ik maakte mijn rondje juist om 9,na t wegbrengen. Zijn ze vroeger naar buiten gegaan. Was dus totaal niet gepland.

Het is de juf niet opgevallen dat ik er was trouwens.
Ik geef je gelijk. Als je geen goed gevoel hebt over school/juf dan doe je dat soort dingen. Je wil toch weten hoe het met je kind gaat. En ja als er niet goed genoeg gecommuniceerd wordt dan moet het maar zo. Maar ik ben er ook zo een hoor die als ik er niet zo'n goed gevoel over heb ik wel eens wil weten hoe ze dan met mijn kind omgaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven