Werk & Studie alle pijlers

Extra files door citrix problemen?

17-01-2020 10:56 86 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben benieuwd of we het volgende week op de weg en in de trein kunnen merken dat steeds meer bedrijven hun thuiswerkomgeving voorlopig uitzetten nu de citrixservers niet meer veilig zijn.

Op mijn werk voorzie ik in elk geval een probleem met het aantal werkplekken. We hebben niet voor iedere medewerker een werkplek omdat ervan uitgegaan wordt dat medewerkers regelmatig thuiswerken. Ik ben heel benieuwd hoe dat volgende week gaat.

Heb jij last van de citrixstoring?

Totaal aantal stemmen: 176

Citrix? Nooit van gehoord. (26%)
Mijn werk is niet geschikt om thuis te werken. (18%)
Jazeker, bij mijn werk kun je voorlopig niet thuiswerken door de citrixproblemen (18%)
Bij mijn werk kun je gewoon nog van afstand inloggen. (38%)
Alle reacties Link kopieren
Ik mis nog een optie in je poll: op mijn werk gaat inloggen zelfs als je op het werk bent via Citrix.
Mijn partner zit in die situatie en voorziet wel wat problemen op zijn werk...
Alle reacties Link kopieren
Er is bij mij genoeg te doen zonder Citrix maar het zal zeker voor veel ongemak zorgen.
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik ga hier mogelijk last van krijgen. En hopelijk niet al te druk in OV nee.
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben geen Citrix meer dus zowel op werk als thuis gaat alles hetzelfde.
Ik had het niet eens meegekregen.
Alle reacties Link kopieren
Wij loggen zowel op het werk als thuis via Citrix in en dat is geen probleem. De ICT-afdeling heeft iets aangepast in afwachting van de definitieve oplossing door Citrix.
Ik heb er enorm veel problemen mee en kan niet in het programma waar ik het meeste mee werk omdat die volledig op citrix draait. Zelfs niet op kantoor. Thuiswerken kan ook niet voorlopig tot citrix met een patch komt. Een drama. Elk programma wat ik open moet ik me weer compleet inloggen. Met wachtwoorden die je al lang vergeten bent (maar ik had ze gelukkig nog in de telefoon). Maar het programma wat ik zeg maar 80% van de tijd nodig heb is 'out of order' en kan ik niet bij. Zelfs niet op de zaak.

Nog erger voor de projectleiders die met hun eigen laptop werken. Die kunnen zelfs niet OP de zaak inloggen tot nader order.

En schoonma krijgt een operatie vandaag maar ze kunnen niet bij haar EPD wegens citrix gedoe.

Bij ons moesten ze alles wel dichtzetten gezien het soort bedrijf wat we zijn (financiele branche. Wij nemen de incasso's over van grote verzekeraars, bedrijven en banken e.d.) dus alles moet echt extreem op slot nu wegens de gegevens die we hebben van mensen met schulden
Trotter schreef:
17-01-2020 11:08
Wij loggen zowel op het werk als thuis via Citrix in en dat is geen probleem. De ICT-afdeling heeft iets aangepast in afwachting van de definitieve oplossing door Citrix.
Hadden ze bij ons ook gedaan eerst, maar die workaround schijnt net zo onveilig en lek te zijn. Zijn daarvoor zelfs gebeld door het Nationaal Centrum voor Cybersecurity volgens de mail die we vanochtend kregen.
Citrix? Wass dat?
Alle reacties Link kopieren
Ik herken me in Trotter en Peponi. :) Maar geen mail gehad hierover.
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
Coerage schreef:
17-01-2020 11:16
Ik herken me in Trotter en Peponi. :) Maar geen mail gehad hierover.
Dit staat in de mail:

"Sinds een aantal weken is er een kwetsbaarheid bekend in de Citrix software waar wij als (naam bedrijf) gebruik van maken, iets wat jullie wellicht hebben meegekregen. Wij hebben samen met onze leverancier (naam leverancier) in december al een aantal mitigerende maatregelen genomen, waarmee we niet kwetsbaar meer zouden zijn voor deze kwetsbaarheid.

Op basis van nieuwe informatie welke we gisteren hebben verkregen via het Nationaal Centrum voor Cybersecurity, is vanmorgen besloten een aanvullende maatregel te nemen. Hierdoor is het voorlopig niet meer mogelijk in te loggen op Citrix"
Op mijn werk is er een extra beveiliging toegevoegd en kunnen we vooralsnog thuiswerken,
Alle reacties Link kopieren
Ik werk altijd thuis, zonder citrix.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
17-01-2020 11:35
Ik werk altijd thuis, zonder citrix.
O_o
Alle reacties Link kopieren
Trotter schreef:
17-01-2020 11:41
O_o
Wat is daar vreemd aan?
Alle reacties Link kopieren
Roseaux schreef:
17-01-2020 11:47
Wat is daar vreemd aan?

Madeliefjees is huisvrouw, maar wil blijkbaar zo graag meepraten in dit topic dat ze het huishouden 'werken' noemt.
trotter wijzigde dit bericht op 17-01-2020 12:07
3.45% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Niet eens aan gedacht dat op het werk ook problemen kunnen zijn, nu dat ga ik maandag dan wel zien. Hier werken mail en agenda op afstand dus ook niet, dus daar moet ik ook wat dingen in veranderen (ik houd nu alle afspraken bij in mijn werkagenda omdat het handig is om ze op 1 plaats te hebben, maar daar kan ik nu dus niet bij).

Bij ons werd tot gister ook gezegd dat wij geen problemen hadden omdat alle geadviseerde maatregelen genomen waren. Dat blijkt alleen niet genoeg, daarom is het vannacht toch allemaal uitgezet. Ik vermoed dat er nog wel meer bedrijven volgen die nu nog gewoon doorwerken.

Zouden bedrijven citrix hier aansprakelijk voor kunnen stellen?
Alle reacties Link kopieren
Ik zit zo'n beetje in de zelfde situatie als de projectleiders van peponi. Voordat ik zelfs maar bij het internet of mijn eigen opgeslagen bestanden kan moet ik inloggen via citrix.
Het is nog maar afwachten of we maandag überhaupt aan het werk kunnen, ik heb begrepen dat ICT er mee bezig is.
BIj mij zouden alle computers een patch moeten krijgen, maar de mijne is nog niet geinstalleerd. Ik heb nog niet geprobeerd of ik vanuit huis kan werken.

Overigens begreep ik de titel de "extra files" eerst computerfiles ("failes" dus) in plaats van files ("fielus"), dus dat eropeens extra files op je computer komen te staan door die problemen, maar dat komt vast omdat ik met de fiets naar het werk ga.
Alle reacties Link kopieren
Werken ook met citrix, maar het is mij onduidelijk wat ze exact ermee doen vanuit ict e.d.
Ik heb ergens gewerkt waar dit programma gebruikt werd en een ander programma. Een keer was er een storing bij de ICT waardoor niemand er meer in kon voor een uur of 2-3. Sommige collega's besloten een halve dag vrij op te nemen, anderen gingen maar internetten en wachten tot we er weer in konden. En ik besloot met een collega de kasten met kantoor artikelen enzo eens uit te zoeken en op te ruimen nadat we alles gedaan hadden wat we wel konden doen. Die kasten uitzoeken was een klusje wat al lang een keer gedaan moest worden maar niemand tijd voor had.
Daarna wat langer pauzeren en toen we terug kwamen van pauze deed de boel het weer.

Maar goed als je de hele dag storing hebt of meerdere dagen, dan zijn die andere klusjes die je zonder dat programma kan doen natuurlijk ook een keer klaar.
Wij hebben niet eens meer kasten. Alles is zo god als papierloos. Ik zit maar wat te forummen op mijn telefoon en ga straks richting ziekenhuis voor schoonmam maar
Alle reacties Link kopieren
Ik werk ermee maar nog geen orders gehad om hier iets mee te moeten. Alles is ook gewoon nog online. Ik zie het wel.
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me wel af waarom dit alleen een Nederlands probleem lijkt. Ik heb op buitenlandse nieuwssites er niets over kunnen vinden (terwijl het toch een Amerikaans bedrijf is).
Niet zo mooi weer in ieder geval.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven