Geld & Recht alle pijlers

Waarborgsom aan energiemaatschappij betalen?

14-01-2020 17:40 124 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iemand ooit zoiets meegemaakt?

Wij willen overstappen van energieleverancier. We willen van Greenchoice naar Nuon/Vattenfall vanwege de welkomsbonus (blijf toch Hollander he.....)
In heel 2018 zijn we daar ook klant geweest.

Nu krijgt man net een mail dat Vattenfall van ons een waarborgsom wil (van 350 euro) omdat uit onderzoek (toetsing noemen ze het) is gebleken dat ons betaalgedrag niet positief heeft uitgepakt, dus willen ze die waarborgsom, en als we een jaar keurig op tijd betalen, krijgen we dat weer terug.

What de fuck?!

Er zit uiteraard een bijlage bij met uitleg, maar daar staat eigenlijk exact hetzelfde in, en als we de uitslag willen inzien, moeten we contact opnemen en dan moeten we schriftelijk toestemming geven, en dan krijgen we een uitslag. Oké, dat zullen we uiteraard doen, want, nogmaals, what de fuck? Wij betalen altijd alles keurig op tijd, dus dit komt behoorlijk uit de lucht vallen.


Mijn vraag; iemand hier die ook ooit zoiets aan de hand heeft gehad? Ik snap dat jullie geen glazen bol hebben, en mij natuurlijk niet kunnen vertellen waarom wij zo'n uitslag hebben gekregen, maar misschien heeft iemand een idee? En iemand dus ooit zoiets gehad en betaald?

ps: ik ben echt zo'n brave burger die altijd alles op tijd betaald (automatisch af laat schrijven ook) Ik heb nog nooit een BKR registratie of whatever gehad, en dus ook nog nooit zoiets raars als dit aan de hand gehad. Vandaar dat ik het zo raar vind.
Alle reacties Link kopieren
Willen ze bij Vattenfall geen klanten ofzo?
stempelinkt schreef:
15-01-2020 11:43
Wij zitten al jaren bij Nuon. Hebben geen zin om over te stappen en van alles uit te zoeken.

Maar als jij 500 euro terugkrijgt, was je termijnbedrag toch gewoon te hoog.
Dat geven ze je niet omdat je zo’n trouwe klant bent.
Klopt, en toen wij van Nuon naar Greenchoice overstapten, bleek stroom ook nog goedkoper te zijn. En toen wij later overstapten naar Agem
Was de stroom nog goedkoper en kregen wij door ‘verstandig gebruik’ ook meer terug.
Nu hebben we 12 zonnepanelen en onze spouwmuren laten vullen. Ben benieuwd 😉
Alle reacties Link kopieren
Joyce48 schreef:
15-01-2020 11:56
Dan was je termijnbedrag te hoog en krijg je terug omdat je minder hebt verbruikt.

Voor jouw informatie: ik heb even mijn eindafrekening nagekeken en die 506 euro is bij mij ook deels terug te voeren tot 'te hoog ingeschat en minder verbruikt'. Ook zit er 125 euro betaalde borg bij.

Dat neemt niet weg dat ik toch echt 150 euro bonus terugkrijg, waarvoor ik verleden jaar niet veel anders heb hoeven doen dan een simpele muisklik. Dit jaar ben ik weer overgestapt naar de nu voordeligste energieleverancier, en krijg volgend jaar omstreeks deze tijd weer 150 euro bonus terug. Makkelijk verdiend, en waarom zou ik het niet pakken?
En wie, denk jij, gaat die bonus betalen? De energiemaatschappij omdat ze zo'n goed hart hebben? Of is op de één of andere manier gewoon de consument daar de pisang van?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Djessy schreef:
15-01-2020 09:50
Dan heb je gewoon 500 euro teveel betaald.

Zelfde geldt voor die zogenaamde bonus.
Een beetje offtopic, maar als je vindt dat je voorschotbedrag te hoog is ingeschat, kun je dat met een simpel belletje laten corrigeren.
merano schreef:
14-01-2020 18:13
In 2018 zat je ook bij Nuon??? Pffft.

Als iedereen nou eens ophoudt met dat malle overstappen.

Uiteindelijk betaal je die bonus zelf want het geld moet toch ergens vandaan komen.

Nou ja, jij en je oude buurman die niet handig is met internet. Die betaalt wel voor jouw bonus maar krijgt zelf niks.

Wat is er mis met gewoon betalen voor je eigen energie?
Ik snap echt niets van jouw post..Overstappen zorgt er (helaas) niet voor dat je niet meer voor je energie hoeft te betalen..Ik stap sinds 2005 elk jaar over.. Waarom? Omdat het amper werk kost en ik blij wordt van een overstapbonus ook al betaal ik m dan misschien uit eigen zak.
Alle reacties Link kopieren
Zeepje-uit-de-zee schreef:
15-01-2020 20:08
Ik snap echt niets van jouw post..Overstappen zorgt er (helaas) niet voor dat je niet meer voor je energie hoeft te betalen..Ik stap sinds 2005 elk jaar over.. Waarom? Omdat het amper werk kost en ik blij wordt van een overstapbonus ook al betaal ik m dan misschien uit eigen zak.
Zo hou ik ook mijn servicekosten (huurhuis) ongeveer 50 euro hoger dan mijn daadwerkelijke kosten. Natuurlijk komt het uit mijn eigen zak maar eens per jaar 600 euro "terug" krijgen is gewoon lekker. Plus, ik hoef niet bang te zijn dat ik ineens bij moet betalen.
Dat doe ik dus met mijn energie ook. Standaard 15 euro bovenop het aanbevolen termijnbedrag en overstapbonus zijn gewoon een leuk bedrag aan het einde van het jaar.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
15-01-2020 19:38
En wie, denk jij, gaat die bonus betalen? De energiemaatschappij omdat ze zo'n goed hart hebben? Of is op de één of andere manier gewoon de consument daar de pisang van?
Natuurlijk is het aan het eind van de rit de consument die dat betaalt, dat wordt ongetwijfeld ingecalculeerd in de tarieven. Maar als ik die overstap bonus niet ieder jaar pak betaal ik de bonus van al die andere mensen die denken dat dat moeilijk of ingewikkeld of veel werk is ..... dan voel ik me een dief van mijn eigen portemonnee, dus pak ik die bonus, gewoon omdat het kan.
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
15-01-2020 19:41
Zelfde geldt voor die zogenaamde bonus.
Als ik bij dezelfde leverancier blijf ga ik het jaar erop (in 9 van de 10 gevallen) meer betalen dan wanneer ik wel overstap. Dan zou ik toch gek zijn om niet over te stappen?
...
Alle reacties Link kopieren
Joyce48 schreef:
15-01-2020 23:38
Natuurlijk is het aan het eind van de rit de consument die dat betaalt, dat wordt ongetwijfeld ingecalculeerd in de tarieven. Maar als ik die overstap bonus niet ieder jaar pak betaal ik de bonus van al die andere mensen die denken dat dat moeilijk of ingewikkeld of veel werk is ..... dan voel ik me een dief van mijn eigen portemonnee, dus pak ik die bonus, gewoon omdat het kan.
Maar in feite houden we onszelf dan dus voor de gek, want die bonus komt uit de zak van... de klanten, de gebruikers, van jou en mij. Echt niet uit de zak van de president-directeur van Eneco, of uit de tegoeden van Essent. WIJ betalen die bonus gewoon zélf, dus we maken ons blij met een sigaar uit eigen doos...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Ach ja, mensen zijn erg goed in zichzelf voor de gek houden. Ik stap niet jaarlijks over.
Half jaar geleden wel toen ik er achter kwam dat ik teveel betaalde in verhouding. En dat is dan je dank als blijvende klant.
Vond ik niet oké, dus overgestapt.
Als je je maandbedrag iets hoger zet krijg je aan het eind ook geld terug en heb he he eigen bonus gespaard. Links of rechtsom doe je dat toch.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap overstappen ook niet, je kan ook een leuke deal maken met je bestaande energiemaatschappij.
Voor iedereen een groene tuin
Wat maakt het nou uit uit wiens zak die bonus komt, goedkoper is toch goedkoper? Ik ben mooi overgestapt en betaal dit jaar aanzienlijk minder.

En dat er hier mensen zijn die expres meer gaan betalen zodat ze aan het eind van het jaar ook een soort "bonus" terugkrijgen, daar begrip ik echt helemaal niets van. Hoe kom je er nou toch bij dat dat een voordeel is? :nut:
Djessy schreef:
15-01-2020 23:56
Als ik bij dezelfde leverancier blijf ga ik het jaar erop (in 9 van de 10 gevallen) meer betalen dan wanneer ik wel overstap. Dan zou ik toch gek zijn om niet over te stappen?

Ik heb Nuon blijven loont. Elk jaar reken ik het weer even helemaal door. Het is precies 0 gevallen voordelig voor mij om over te stappen. Zeker als je kijkt naar de prijs per m3 / kwh.

Bovendien gaan er genoeg overstappen mis, zit je ineens met een boete, mensen stappen voor de zomer over en krijgen een immense naheffing, netbeheerder dreigt met afsluiting omdat je overstap is misgegaan....

Ik heb het allemaal langs zien komen.
RikM schreef:
17-01-2020 09:16
Wat maakt het nou uit uit wiens zak die bonus komt, goedkoper is toch goedkoper? Ik ben mooi overgestapt en betaal dit jaar aanzienlijk minder.

En dat er hier mensen zijn die expres meer gaan betalen zodat ze aan het eind van het jaar ook een soort "bonus" terugkrijgen, daar begrip ik echt helemaal niets van. Hoe kom je er nou toch bij dat dat een voordeel is? :nut:
Natuurlijk is dat geen bonus. Maar als je overstapt betaal je de bonus ook zelf. Dus als je overstapt voor de bonus, kun je net zo goed blijven en je maandbedrag hoger zetten. Als je overstapt komt je bonus gewoon uit je maandelijkse betaling hoor. Je krijgt niks voor niks.
Tess1981 schreef:
17-01-2020 09:54
Natuurlijk is dat geen bonus. Maar als je overstapt betaal je de bonus ook zelf. Dus als je overstapt voor de bonus, kun je net zo goed blijven en je maandbedrag hoger zetten. Als je overstapt komt je bonus gewoon uit je maandelijkse betaling hoor. Je krijgt niks voor niks.
Die bonus betaal je sowieso, het is alleen de vraag of je het ook ontvangt.

Het teveel betaalde terug krijgen is echt heel wat anders dan de overstapbonus.
Tess1981 schreef:
17-01-2020 09:54
Natuurlijk is dat geen bonus. Maar als je overstapt betaal je de bonus ook zelf. Dus als je overstapt voor de bonus, kun je net zo goed blijven en je maandbedrag hoger zetten. Als je overstapt komt je bonus gewoon uit je maandelijkse betaling hoor. Je krijgt niks voor niks.

Dat maakt toch niet uit als je onder de streep goedkoper uit bent?

Minder betalen en x terugkrijgen is toch niet hetzelfde als meer betalen en x terugkrijgen?
Alle reacties Link kopieren
Het jaarbedrag qua kosten is nagenoeg gelijk, alleen gaat er daarna nog die bonus vanaf. Dus, hoe kan ik deze dan alsnog zelf betalen? Ik snap het echt niet....
Irish_Wasser_Woman schreef:
17-01-2020 10:16
Het jaarbedrag qua kosten is nagenoeg gelijk, alleen gaat er daarna nog die bonus vanaf. Dus, hoe kan ik deze dan alsnog zelf betalen? Ik snap het echt niet....
Omdat men ervan uit gaat dat die bonus bij je tarief in berekend zit. Dat als er geen bonussen verstrekt zouden worden, je tarief dus lager zou zijn.
Als je je gegevens precies invult op gaslicht.com, dus je daadwerkelijke verbruik van het afgelopen jaar. En dan de jaarafrekening van vorig jaar erbij pakt, wat je precies betaald hebt voor dat daadwerkelijke verbruik. Dan kan je precies zien wat het scheelt. De prijzen op gaslicht.com zijn allemaal al ínclusief de bonus.

Nou ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar de prijzen bij gaslicht.com zijn allemaal hoger dan dat ik daadwerkelijk bij Nuon heb betaald. En dan ook minstens 100 euro. En dan zit die zogenaamde bonus er dus al bij in.

Dus overstappen loont helemaal niet per se. Je moet het heel goed bekijken en berekenen.
Alle reacties Link kopieren
makreel schreef:
14-01-2020 18:59
Als ik dit lees wil ik ook wel overstappen. Welke gegevens heb je nodig om dat te regelen? En: wij hebben zonnepanelen, maakt dat wat uit?
Welke gegevens je nodig hebt:
- Verbruik dag/nachttarief (of normaal/laag of hoe ze het ook noemen).
- Verbruik gas
- Eventueel hoeveel je terug hebt geleverd en/of hoeveel panelen je hebt.

Ik heb laatst ook zitten kijken naar een andere leverancier en wij hebben ook zonnepanelen (en zijn gasloos). Vergelijken met zonnepanelen is wat lastig omdat de vergelijkingssites niet altijd geschikt zijn om deze in te vullen.
Ik heb zelf de waarden van het voorgaande jaar (dus zonder zonnepanelen) aangehouden om een inschatting te maken van wat de kosten zouden zijn zonder panelen. Sowieso ga je lager uitvallen, doordat hetgeen dat je opwekt eerst verrekend wordt met hetgeen dat je verbruikt.

Wij zaten via de FNV bij Greenchoice, na vergelijking bleek dit contract nog steeds gunstig te zijn. Voor ons zijn de verschillen tussen de meeste contracten niet zo heel groot, doordat wij enkel elektra afnemen en ook nog eens weinig (ook voor wij panelen hadden). Dus voor die 10-20 euro op jaarbasis heb ik toen besloten niet over te stappen. Maar ik sluit wel elk jaar een nieuw contract met vaste prijzen af, eventueel bij dezelfde aanbieder. De variabele prijzen zijn tot nu toe altijd hoger geweest.

Als over een paar jaar de salderingsregeling voor zonnepanelen gaat vervallen, zal het wel weer meer uitmaken waar je zit. Maar dan zullen de vergelijkingssites ook wel up-to-date zijn.

Je mag mij eventueel ook een pb sturen als je vragen hebt.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het jammer dat zonnepanelen zo prijzig zijn in aanschaf. Wij verbruiken maar 60 euro stroom, per jaar.... Dan is het nogal een investering, die zich amper terugbetaald. Liever bespaar ik op gas, maar zelf kunnen we daar al niet zo heel veel meer aan bezuinigen. Ja, koken op stroom ipv gas, maar ik wil een apparaat dat het nog heel goed doet (en wij hebben zo'n hele brede Smegg, met dito oven) niet zomaar vervangen. Kost toch 3000 euro met inductie..... Laatst was er iets aan stuk, dat bleek (gelukkig) een zekering te zijn. Paar euro en het was weer gefixed....
Alle reacties Link kopieren
Irish_Wasser_Woman schreef:
17-01-2020 18:29
Ik vind het jammer dat zonnepanelen zo prijzig zijn in aanschaf. Wij verbruiken maar 60 euro stroom, per jaar.... Dan is het nogal een investering, die zich amper terugbetaald. Liever bespaar ik op gas, maar zelf kunnen we daar al niet zo heel veel meer aan bezuinigen. Ja, koken op stroom ipv gas, maar ik wil een apparaat dat het nog heel goed doet (en wij hebben zo'n hele brede Smegg, met dito oven) niet zomaar vervangen. Kost toch 3000 euro met inductie..... Laatst was er iets aan stuk, dat bleek (gelukkig) een zekering te zijn. Paar euro en het was weer gefixed....
60 euro maar? Dat is 300 kWh; 10 keer minder dan gemiddeld.

Of is dit inclusief vermindering energiebelasting, dat is zo'n 300-400 euro per jaar:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... 2790bd1110

Die krijg je ook terug als je zonnepanelen hebt; ik krijg dus netto geld omdat ik zonnepanelen heb :sun:
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
Irish_Wasser_Woman schreef:
17-01-2020 18:29
Ik vind het jammer dat zonnepanelen zo prijzig zijn in aanschaf. Wij verbruiken maar 60 euro stroom, per jaar.... Dan is het nogal een investering, die zich amper terugbetaald. Liever bespaar ik op gas, maar zelf kunnen we daar al niet zo heel veel meer aan bezuinigen. Ja, koken op stroom ipv gas, maar ik wil een apparaat dat het nog heel goed doet (en wij hebben zo'n hele brede Smegg, met dito oven) niet zomaar vervangen. Kost toch 3000 euro met inductie..... Laatst was er iets aan stuk, dat bleek (gelukkig) een zekering te zijn. Paar euro en het was weer gefixed....
Dat is wel hééél weinig. Of bedoel je per maand? Is alles bij jou op gas dan?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven