Gezondheid alle pijlers

de ongemakken van de overgang

22-08-2016 13:44 3831 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Sinds een half jaar zo ongeveer ben ik begonnen met de pre menopauze zoals dat chique heet.

De menstruaties zijn veel heviger dan normaal en duren ook zeker 2 a 3 dagen langer.

Het verschijnsel pijn in alle ledematen alsof er overheen gewalst is heb ik ook.

De psychische kant vind ik veel erger.

Ben in een rollercoaster van emoties terecht gekomen waarin ik mezelf soms zo onredelijk vind reageren op situaties maar kan ze niet tegen gaan.

Ben een ontzettende twijfelaar geworden. Heb heel veel moeite met gezag gekregen en kan overal om huilen.

Mijn huisarts wil er voorlopig niets mee doen....het hoort bij je leeftijd en het wordt weer beter kreeg ik te horen.

Voel me sommige momenten ontzettend verdrietig en alleen en verlang dan ineens naar iemand naast me en andere momenten kan ik euforisch van de daken schreeuwen dat ik alles alleen kan en me daar prettig bij voel.



Zijn er misschien dames hier die er met mij over willen schrijven in een ongedwongen sfeer?

Het forum vrouw en overgang heb ik uiteraard bekeken maar dat is het niet voor mij.
Alle reacties Link kopieren
Belachelijk eigenlijk dat er zo weinig over bekend is en dat het maar normaal is dat je jaren loopt te tobben. Bij mij gaat het mentaal wat beter maar ik word moedeloos van dat vele en heftige vloeien.....we moeten ook zoveel he, huis, gezin, baan, ik weet niet hoe ik het rustiger aan zou kunnen doen....
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat je maandag bij je huisarts terecht kunt. Ik heb ook een vrl. huisarts zo fijn dat ze de klachten zo serieus nam.
Ik vind de hele overgang een zwaar onderschat probleem. Op je werk moeten presteren, zorgen voor ouders een vrolijke moeder en echtgenote zijn, terwijl je nauwelijks slaapt en volledig uit balans bent.

Ik hoop dat het snel beter met je gaat tslankie
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen fijne huisarts en zie er daarom ook tegenop om er naar toe te gaan. Als ik weer in een neerslachtige bui ben denk ik 'maak die afspraak nu gewoon' en als het weer beter gaat voel ik me zo'n miep.

Het gebrek aan goede slaap begint me op te breken. Momenteel heb ik overdag nauwelijks last van opvliegers maar 's nachts word ik er wakker van. Soms wel 4 of 5x. Dan weer koud, dan weer warm. Ik heb geen kinderen maar ik stel me voor dat ouders met babies een dergelijk schema hebben.

En omdat ik soms totaal uitgeput ben heb ik een kort lontje. Dan is alles op het werk 'gezeik' en moet ik me vaak inhouden om niet bot te reageren. Gelukkig hoef ik niet naar kantoor. Ik zou al dat rumoer ook totaal niet trekken.

Maar dit nog 10 jaar.... nee, dat kan echt niet. Ik heb er af en aan nu ongeveer een jaar last van en ik word er geen leuker mens van ook.
Alle reacties Link kopieren
Angie10 schreef:
13-12-2019 20:13
Fijn dat je maandag bij je huisarts terecht kunt. Ik heb ook een vrl. huisarts zo fijn dat ze de klachten zo serieus nam.
Ik vind de hele overgang een zwaar onderschat probleem. Op je werk moeten presteren, zorgen voor ouders een vrolijke moeder en echtgenote zijn, terwijl je nauwelijks slaapt en volledig uit balans bent.

Ik hoop dat het snel beter met je gaat tslankie
Thanks! En je hebt ook helemaal gelijk! Het is echt absurd dat 'je er maar mee moet leren leven".
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
13-12-2019 20:39
Ik heb geen fijne huisarts en zie er daarom ook tegenop om er naar toe te gaan. Als ik weer in een neerslachtige bui ben denk ik 'maak die afspraak nu gewoon' en als het weer beter gaat voel ik me zo'n miep.

Het gebrek aan goede slaap begint me op te breken. Momenteel heb ik overdag nauwelijks last van opvliegers maar 's nachts word ik er wakker van. Soms wel 4 of 5x. Dan weer koud, dan weer warm. Ik heb geen kinderen maar ik stel me voor dat ouders met babies een dergelijk schema hebben.

En omdat ik soms totaal uitgeput ben heb ik een kort lontje. Dan is alles op het werk 'gezeik' en moet ik me vaak inhouden om niet bot te reageren. Gelukkig hoef ik niet naar kantoor. Ik zou al dat rumoer ook totaal niet trekken.

Maar dit nog 10 jaar.... nee, dat kan echt niet. Ik heb er af en aan nu ongeveer een jaar last van en ik word er geen leuker mens van ook.
Herkenbaar Lady! Alles voelt zwaarder en somberder. Maak toch maar die afspraak. En anders laat je je doorsturen naar een assistente oid?
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Lady_Day schreef:
13-12-2019 20:39
Ik heb geen fijne huisarts en zie er daarom ook tegenop om er naar toe te gaan. Als ik weer in een neerslachtige bui ben denk ik 'maak die afspraak nu gewoon' en als het weer beter gaat voel ik me zo'n miep.

Het gebrek aan goede slaap begint me op te breken. Momenteel heb ik overdag nauwelijks last van opvliegers maar 's nachts word ik er wakker van. Soms wel 4 of 5x. Dan weer koud, dan weer warm. Ik heb geen kinderen maar ik stel me voor dat ouders met babies een dergelijk schema hebben.

En omdat ik soms totaal uitgeput ben heb ik een kort lontje. Dan is alles op het werk 'gezeik' en moet ik me vaak inhouden om niet bot te reageren. Gelukkig hoef ik niet naar kantoor. Ik zou al dat rumoer ook totaal niet trekken.

Maar dit nog 10 jaar.... nee, dat kan echt niet. Ik heb er af en aan nu ongeveer een jaar last van en ik word er geen leuker mens van ook.

Herkenbaar hoor.
Ik werd ook helemaal panisch bij het idee zo nog 10 jaar door te moeten.
Laat je anders doorverwijzen naar een overgangspoli, dan hoef je verder niks met je huisarts en ze hebben er ook nog eens meer verstand van.
Alle reacties Link kopieren
Hoe was het bij de huisarts tslankie? Nam ze je klachten serieus en kon ze iets voor je doen?
Alle reacties Link kopieren
hoi, ik zit ook (vervroegd) in de overgang en had last van extreme somberheid, als ik echt eerlijk ben was ik zelfs depressief. Ik vond het leven niet meer leuk en werd doodongelukkig als ik eraan dacht dat ik op deze manier oud zou moeten worden (ben pas 37...). Daarbij had ik ook andere klachten en alles bij elkaar wees dat op de overgang.
De huisarts heeft me vanwege mijn leeftijd en ernst van mijn klachten doorverwezen naar de gynaecoloog, maar ik ben ook enkele keren bij een overgangsconsulente geweest, zij heeft me hormoonsuppletie aangeraden. De gynaecoloog ging hierin mee. Ik gebruik nu enkele maanden hormonen en vanaf dag 1 voelde ik me zoveel beter! Ik voel me weer opgewekt, energiek, en eindelijk weer gewoon als mezelf. Voor mij zijn de hormonen een godsgeschenk, ik wilde niet aan de pil omdat ik daar te heftig op reageer (teveel hormonen), en omdat ik geen anticonceptiewens heb is hormoonsuppletie voldoende (als je géén kinderwens hebt is hsp niet geschikt, dan heb je een (aanvullend) anticonceptiemiddel nodig).
Als je je niet prettig voelt bij je huisarts is een overgangsconsulente wellicht een goede optie. Er zijn ook vrouwenpoli's, daar is zoveel meer kennis over de overgang dan bij een huisarts. Vaak zijn daar ook gynaecologen in dienst, en bij mijn weten hoef je voor de vrouwenpoli geen verwijzing van de huisarts te hebben (maar dat weet ik niet helemaal zeker).
Heel veel succes, en laat je niet afschepen. Hormonen kunnen echt gekke dingen met je doen, gelukkig kunnen ze ook hele goede dingen voor je doen als ze wél in balans zijn dus ga daarvoor!
Hoi,

Fijn dat er een topic is over de overgang. Ben nu 50 en heb het idee dat de overgang bij mij begonnen is. Al weet ik dat niet zeker. Twee jaar geleden heb ik een burn out met angst -en paniekstoornis gekregen. Hier ben ik redelijk van hersteld en werk weer volledig. Maar de laatste tijd heb ik het gevoel alsof mijn gevoelens alle kanten op schieten: van somber, verdrietig en futloos naar blij, energiek etc. Bovendien lijkt mijn cyclus ook korter te worden. Normaal ca 25 dagen, maar de laatste 2 keer een week eerder. Het ergste vind ik dat mijn gevoel zo op en neer gaat.
Nu zit ik op de 13e dag van mijn cyclus en ik voel weer rugpijn, alsof ik weer ongesteld moet worden. En ik ben steeds moe. Ook kort lontje. Maar ik heb ook een hekel aan de decembermaand. Het liefst kruip ik een maand onder een steen. Maar ik werk ook in het onderwijs en dan is december een verschrikking, vind ik.
Ik heb een paar keer aan mijn huisarts gevraagd of ik misschien in de overgang kon zijn. Zit in een praktijk van vier vrouwelijke artsen. Een zei: bent u nog regelmatig? Ik: ja. Zij: dan bent u niet in de overgang. Paar maanden later eerder ongesteld dan normaal. Andere huisarts: dit kan bij de overgang passen gezien uw leeftijd. Nu heb ik er niet meer zo’n trek in om weer naar de huisarts (moet uitstrijkje laten maken) te gaan,omdat ik het gevoel heb niet serieus genomen te worden. Daarom heb ik besloten om naar een overgangsconsulente te gaan. Kan pas in januari. Maar ze zei in mail dat burn out en overgangsklachten zeker overeen komen qua klachten. Ik heb echt geen zin om dit ca 10 jaar door te moeten maken.

Wie herkent deze klachten? Herkenning zou me zoveel helpen.
Alle reacties Link kopieren
Huisartsen hebben vaak geen idee, ben nu weer ongesteld na 48 dagen.. was erg depri afgelopen week. Te erg gewoon. Ik zit nu soms op 50 dagen en dan weer 40.

De schommelingen begonnen in 2015/16.

Heb er een app voor.

Ik slik extra vitamine d. Zit wegens eerdere depressie al lang aan de ad.

Ik ben alleenstaand zonder kinderen. Wel oudere ouders. Respect voor moeders die alle ballen hoog moeten houden.

Overgang en pubers lijkt mij echt hel. Vriendin van mij heeft dat nu ...

Ik doe sinds kort weer aan krachttraining bij de fysio dat helpt ook.
Alle reacties Link kopieren
Miste69

Dat zei mijn huisarts ook. Terwijl de overgangsconsulente zei dat ik begonnen was. Die schommelingen zijn het begin!

Ik heb ook een vrouwelijke huisarts. Ik heb wat de overgang betreft niks aan haar. Zij is zo'n taaie tante...

De overgang begint al voor je het aan je menstruatie merkt. De schommelingen, dat is de pre overgang met alle hormonale klachten etc...
Welke app heb je hiervoor? Zelf gebruik ik Maya app.

En ik slik ook antidepressiva en extra vitamine D. Helaas heb ik ook een puberdochter van 14. Gelukkig valt het nog mee, maar die moeheid en futloosheid breken me op.

Waarom hebben mannen geen overgang? :@
Maar ik ben wel gek op mijn dochter!
Alle reacties Link kopieren
Cyclus kalender heet de app!

Het is wennen aan die schommelingen idd. Slechter slapen etc.

Ik moet niks meer van mezelf, dat helpt, doe echt wat ik leuk vind, spreek met mensen af als ik echt zin heb en praat erover met vriendinnen.
Dank je voor de tip! Ga er eens naar kijken.
Nu verjaardag van man vieren. We doen het lekker rustig aan. Straks bios.

Dat laatste wat je schrijft, dat probeer ik ook steeds meer toe te passen.
Alle reacties Link kopieren
Angie10 schreef:
18-12-2019 08:00
Hoe was het bij de huisarts tslankie? Nam ze je klachten serieus en kon ze iets voor je doen?
Ja goed! Ik kwam jankend binnen dus zo schrok zich rot! Ze had het over een interventie, ik ben aan de pil sinds gisteren en ik heb Oxazepam voor de ergste paniek aanvallen en somberheid gekregen. Ze denkt dat mijn hormoonhuishouding zo schommelt dat ik daardoor van het padje ben. Ik ben benieuwd. Als deze lage dosering pil aanslaat dan ga ik over drie maanden over op het speciale overgangs-hormoon. Ben even vergeten hoe het heet. Ze heeft me ook slaappillen gegeven maar die sla ik even over. Ik heb gisternacht ineens vanzelf 6 uur doorgeslapen. Ik moet zeggen dat de erkenning van haar (en die van mijn psycholoog) me ook wel goed doet.

Ik hoop zo dat het wat gaat doen. Ik herken mezelf al zo lang niet meer...
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
13-12-2019 20:39
Ik heb geen fijne huisarts en zie er daarom ook tegenop om er naar toe te gaan. Als ik weer in een neerslachtige bui ben denk ik 'maak die afspraak nu gewoon' en als het weer beter gaat voel ik me zo'n miep.

Het gebrek aan goede slaap begint me op te breken. Momenteel heb ik overdag nauwelijks last van opvliegers maar 's nachts word ik er wakker van. Soms wel 4 of 5x. Dan weer koud, dan weer warm. Ik heb geen kinderen maar ik stel me voor dat ouders met babies een dergelijk schema hebben.

En omdat ik soms totaal uitgeput ben heb ik een kort lontje. Dan is alles op het werk 'gezeik' en moet ik me vaak inhouden om niet bot te reageren. Gelukkig hoef ik niet naar kantoor. Ik zou al dat rumoer ook totaal niet trekken.

Maar dit nog 10 jaar.... nee, dat kan echt niet. Ik heb er af en aan nu ongeveer een jaar last van en ik word er geen leuker mens van ook.
Herkenbaar en denk dat wij dezelfde huisarts hebben.. drijf snachts mijn bed uit, en dan de hele week werken in een nieuwe baan en gezin met kinderen..
Alle reacties Link kopieren
Miste69, ga iig wel voor je uitstrijkje. Beter even wel laten checken voor alle zekerheid, ik had geen klachten maar had toch echt een uitslag die wel behandeling vereiste. Niet om je bang te maken, maar beter voorkomen dan genezen....
Alle reacties Link kopieren
Gewoon even :hug: voor ons allemaal. Voel me af en toe zo brak. De opvliegers, droge huid, haren die op mijn kin groeien, niet zo opgewekt meer, een lijf dat veranderd, om alles huilen, twee keer in de maand ongesteld, pfffffff.
sweetfirefly wijzigde dit bericht op 22-12-2019 10:17
3.85% gewijzigd
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook zo bizar... vlak nadat ik schreef dat ik wel 4 of 5 keer per nacht wakker word vanwege warm/koud stopte het weer. Ik slaap nu ongeveer een week weer goed en heb geen opvliegers meer nou ja, misschien 1 kleintje per dag waar prima mee te leven valt. Ik heb de afgelopen week gewoon 8 a 9 uur per nacht kunnen slapen en voel me meteen een ander mens.

Ik ga over een aantal maanden verhuizen naar een nieuwe stad en ben nu al op zoek naar een goede huisarts. Ik weet niet wat het is maar ik tref steeds van die huisartsen waar ik geen klik mee heb. En dus ga ik daar niet heen tenzij het absoluut noodzaak is.

Jaren geleden ben ik met de pil gestopt omdat ik me er niet goed bij voelde maar wellicht dat HRT toch wel wat voor me is. Ik heb geen zin in jaren gebroken nachten.
Zijn we er allemaal doorheen, die overgang? Het is hier ineens zo rustig...

Ik heb last van onrustige benen 's avonds, en ik lees dingen over magnesium, olie, spray, voetenbadjes...
Hebben jullie hier ervaring mee?
Alle reacties Link kopieren
Ik zit in het voorstadium heb ik besloten. Hormonale dingetjes, maar vooral zeer onregelmatig ongesteld.

Over magnesium en benen/voeten is eerder in dit topic veel geschreven!
Such fun!1
MarindaH schreef:
18-01-2020 18:35
Ik zit in het voorstadium heb ik besloten. Hormonale dingetjes, maar vooral zeer onregelmatig ongesteld.

Over magnesium en benen/voeten is eerder in dit topic veel geschreven!
Weet jij op (ongeveer) welke pagina? ;-D
Alle reacties Link kopieren
Desalniette_ schreef:
18-01-2020 18:37
Weet jij op (ongeveer) welke pagina? ;-D

Euh... @( Qua topic niet eens zo heel erg lang geleden...

Edit: onderaan pagina 106 iig.
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
Desalniette_ schreef:
18-01-2020 18:29
Zijn we er allemaal doorheen, die overgang? Het is hier ineens zo rustig...

Ik heb last van onrustige benen 's avonds, en ik lees dingen over magnesium, olie, spray, voetenbadjes...
Hebben jullie hier ervaring mee?

Ik heb er wel aardig wat ervaring mee. Vooral 's nachts kreeg ik akelige krampen in mijn kuiten en voeten, werd er soms wakker van, kreupel van de pijn rond het bed hinken :'(
En daarna soms nog dagen spierpijn alsof ik een zware workout had gedaan. Bizar.

Ik gebruik nu heel trouw elke dag magnesiumcitraatpoeder (koop het per kilo, via een onlinewinkel, dan is het niet zo duur) en heb nog amper last.
Magnesiumolie (spray) had ik staan voor noodgevallen, bij een krampaanval.
Warm voetenbadje met magnesiumvlokken in de avond is ook heel fijn, je valt er heerlijk ontspannen van in slaap.

Onrustige benen kan ook met de vaten in je benen te maken hebben trouwens.
nounou

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven