Mode & Beauty alle pijlers

Een jaar geen kleding kopen 2020

09-01-2020 12:48 1131 berichten
Een nieuw jaar, een nieuwe start!

Doe je ook mee met een jaar geen kleding kopen? Omdat je genoeg kleding hebt, omdat je wilt consuminderen, omdat je het milieu minder wil belasten of vanwege welke andere reden dan ook? Klets hier van je af op moeilijke momenten of geef tips aan anderen om dit jaar goed door te komen.

Veel succes!
Alle reacties Link kopieren
spuit-elf schreef:
21-01-2020 18:08
Troostkopen (of retail therapy) is inderdaad de goeie omschrijving. Het woord alleen al zorgt dat ik besef wat een onzin het is, om dan naar nieuwe schoenen of een mooie badmat te gaan zitten googelen! En waarschijnlijk leidt het ook nog tot miskopen, omdat ik dan dingen wil gaan kopen die ik eigenlijk niet echt wil hebben, gewoon omdat ik “nu!” iets wil kopen.


Goed om dat te beseffen! Ik ga me nu afmelden voor alle nieuwsbrieven die ik steeds krijg.
Goed bezig Spuit-elf 👏🏻👏🏻👏🏻
Gekopbloemen schreef:
21-01-2020 19:09
Heel knap van je ! Ik ben in ieder geval gestopt met snoepen en eet minder.
En bewegen moet ik echt, echt gaan doen.
Daar is veel winst te behalen denk ik.
Go for it!

Ik heb een sport gevonden die ik gewoon onwijs leuk vind om te doen, dus het voelt niet als een zelfopgelegde verplichting om aan mijn lijn en gezondheid te werken, het is een bijproduct. Verder helpt het als je meer gaat bewegen in je dagelijks leven, fiets ipv auto als het kan, trap ipv lift. Je wordt dan fitter waardoor je steeds meer beweegdingen gaat doen. Goed dat je niet meer snoept, dat lukt mij nog niet zo goed.
Oh, nee! Een onuitwasbare vlek in een leuke trui :'( Ik krijg hem niet schoon en hij is er na 5 keer wassen met verschillende vlekkengoedjes ook niet mooier op geworden. Ik durf hem niet weg te gooien, maar ik kan hem ook niet meer aan. Zo kom ik dus aan een kast vol kleding en niks om aan te trekken >:-(
Alle reacties Link kopieren
spuit-elf schreef:
22-01-2020 18:41
Oh, nee! Een onuitwasbare vlek in een leuke trui :'( Ik krijg hem niet schoon en hij is er na 5 keer wassen met verschillende vlekkengoedjes ook niet mooier op geworden. Ik durf hem niet weg te gooien, maar ik kan hem ook niet meer aan. Zo kom ik dus aan een kast vol kleding en niks om aan te trekken >:-(
Poetslap van maken of weg doen. Hoezo wil je dit nog bewaren?
oranjetulpen schreef:
22-01-2020 10:04
Goed bezig Spuit-elf 👏🏻👏🏻👏🏻
Dank je :) Ik merk dat ik nu al meer rust krijg.

Wel irritant dat die verkooptechnieken zo hardnekkig zijn. Ik kreeg zelfs een pushbericht van een app van een kledingmerk. Die app heb ik ook maar direct verwijderd.
Lady_Day schreef:
22-01-2020 18:43
Poetslap van maken of weg doen. Hoezo wil je dit nog bewaren?
Ja, dat is dus het stomme: het voelt zonde om weg te gooien, want afgezien van die vlek is het een mooie trui. Ik hem hem nu in de oxi-action gegooid. Als dat niet helpt gooi ik hem weg.
Alle reacties Link kopieren
spuit-elf schreef:
22-01-2020 18:52
Ja, dat is dus het stomme: het voelt zonde om weg te gooien, want afgezien van die vlek is het een mooie trui. Ik hem hem nu in de oxi-action gegooid. Als dat niet helpt gooi ik hem weg.
Zonde maar niets aan te doen als je m er niet meer uit krijgt. En geloof me, ik ben ervaringsdeskundige want ik ben er heel goed in om de meest gekke vlekken in mijn kleding te krijgen. Ik kook bijv. altijd met keukenschort en nog ben ik in staat om er naast te knoeien.
Maak niet de fout die ik deze week maakte nadat mijn tuniek verwassen bleek. Vd stress ging ik online shoppen. Alles gaat echter weer retour: het was gewoon tijdelijke verstandsverbijstering. Ook zonder die tuniek overleef ik wel. Net zoals jij zonder die trui.
Natuurlijk hoop ik dat je de vlek er nog uit krijgt en anders is het gewoon jammer maar helaas.
oranjetulpen schreef:
22-01-2020 19:11
Zonde maar niets aan te doen als je m er niet meer uit krijgt. En geloof me, ik ben ervaringsdeskundige want ik ben er heel goed in om de meest gekke vlekken in mijn kleding te krijgen. Ik kook bijv. altijd met keukenschort en nog ben ik in staat om er naast te knoeien.
Maak niet de fout die ik deze week maakte nadat mijn tuniek verwassen bleek. Vd stress ging ik online shoppen. Alles gaat echter weer retour: het was gewoon tijdelijke verstandsverbijstering. Ook zonder die tuniek overleef ik wel. Net zoals jij zonder die trui.
Natuurlijk hoop ik dat je de vlek er nog uit krijgt en anders is het gewoon jammer maar helaas.
Ja, ik weet dat het onzin is om hem te bewaren. Ik wilde hem al weggooien, maar dan voel ik me dus schuldig. Heel raar. Ik heb zelfs zitten bedenken wanneer ik hem gekocht heb (drie jaar geleden) en hoe veel ik hem gedragen heb (veel) om te bedenken of ik me niet schuldig hoef te voelen.

Maar jullie hebben gelijk: jammer maar helaas en het is maar een trui.
Oh, en ik ga nu op mijn handen zitten om niet het web af te struinen naar een soortgelijke trui. Want die is er toch niet, en dan heb ik straks een andere trui maar baal ik nog steeds van deze, en dan voel ik me extra schuldig en ga ik nog meer kopen. (Okay, volgens mij ben ik rijp voor de psycholoog. Is dit voor jullie herkenbaar, of ben ik gewoon raar? :$ )
Alle reacties Link kopieren
Helemaal herkenbaar. Dus allebei rijp voor de psycholoog denk ik :flag:
maylina schreef:
22-01-2020 16:20
Go for it!

Ik heb een sport gevonden die ik gewoon onwijs leuk vind om te doen, dus het voelt niet als een zelfopgelegde verplichting om aan mijn lijn en gezondheid te werken, het is een bijproduct. Verder helpt het als je meer gaat bewegen in je dagelijks leven, fiets ipv auto als het kan, trap ipv lift. Je wordt dan fitter waardoor je steeds meer beweegdingen gaat doen. Goed dat je niet meer snoept, dat lukt mij nog niet zo goed.
Bedankt , ik ga mijn best doen...
Lady, wat vindt jij eigenlijk van American Vintage ?
Alle reacties Link kopieren
Gekopbloemen schreef:
22-01-2020 20:13
Lady, wat vindt jij eigenlijk van American Vintage ?
Jaaaaaa. Ik vind het fijn spul. Ze hebben vaak prachtige kleuren. Wat ik wel vervelend vind is dat ze van sommige truien en vesten maar 2 maten hebben. Ik ben al niet zo groot en soms verzuip ik dan echt in de XS/S.
Alle reacties Link kopieren
spuit-elf schreef:
22-01-2020 19:23
Oh, en ik ga nu op mijn handen zitten om niet het web af te struinen naar een soortgelijke trui. Want die is er toch niet, en dan heb ik straks een andere trui maar baal ik nog steeds van deze, en dan voel ik me extra schuldig en ga ik nog meer kopen. (Okay, volgens mij ben ik rijp voor de psycholoog. Is dit voor jullie herkenbaar, of ben ik gewoon raar? :$ )
Sorry, Spuit-elf, ik stem voor een beetje raar. Ik kan wel echt balen als ik een kledingstuk niet meer aan kan (stuk, vlek, versleten, whatever). Maar schuldig voelen, of zelfs gewoon houden...nee, dat niet. Ik ga trouwens ook niet op zoek naar iets soortgelijks, want dat valt dan vaak toch tegen. (En nu natuurlijk sowieso niet).

Ik heb trouwens verschillende mensen in mijn omgeving die gewoon ronduit zeggen dat ik het nooit vol ga houden. Pfoe, hoe durven ze!
Ik heb het buiten mijn partner aan niemand verteld. Maar als ik het niet haal is dat omdat mijn vriend het saboteert. Hij vindt het onzin. Lekker dan :P
Alle reacties Link kopieren
@spuit-elf
Heb je niet een andere fijne trui in je kast die voor nu voldoet?

@Marana
Waarom vind je vriend het onzin?
Trui ligt in de container. Nu ben ik het ook al weer (bijna) vergeten. Ik kom de winter wel door met wat ik nog heb.

Mijn vriend vind het ook onzin. Ik heb het er maar niet meer over met hem. Daar heb ik jullie voor :-D
Alle reacties Link kopieren
In mijn omgeving denken ze ook dat ik het nooit ga redden... ik heb het bewust wel aan een aantal mensen verteld, is toch voor mij een stok achter de deur.

Ik constateerde deze week dat als ik bijvoorbeeld naar de slager ga, ik automatisch kijk in de kledingrekken die winkels buiten hebben staan (kom er langs aardig wat). Dit doe ik eigenlijk automatisch en dan realiseer ik mij plotseling wat ik doe en loop ik snel door. Herkenbaar voor anderen?
Alle reacties Link kopieren
Reigie3 schreef:
23-01-2020 18:30
In mijn omgeving denken ze ook dat ik het nooit ga redden... ik heb het bewust wel aan een aantal mensen verteld, is toch voor mij een stok achter de deur.

Ik constateerde deze week dat als ik bijvoorbeeld naar de slager ga, ik automatisch kijk in de kledingrekken die winkels buiten hebben staan (kom er langs aardig wat). Dit doe ik eigenlijk automatisch en dan realiseer ik mij plotseling wat ik doe en loop ik snel door. Herkenbaar voor anderen?
Ja, dat zou ik ook doen. Gelukkig zijn er in mijn dorp überhaupt geen kledingwinkels. Daar moet ik dus bewust naar op zoek, en dat doe ik nu natuurlijk niet. Wel blijft het internet verleidelijk.
Vandaag had ik een behoorlijke aanval van koopdrift. Niet aan toegegeven, maar ik vond het even lastig vandaag. Morgen wordt mijn nieuwe salaris gestort, en ik had warempel nog geld over. Dan was ik geneigd om iets te kopen. Dus die drang had ik nu ook, macht der gewoonte. Ik heb nu wat over was naar mijn spaarrekening geboekt, dat voelde ook goed.
Alle reacties Link kopieren
spuit-elf schreef:
23-01-2020 18:18
Trui ligt in de container. Nu ben ik het ook al weer (bijna) vergeten. Ik kom de winter wel door met wat ik nog heb.

Mijn vriend vind het ook onzin. Ik heb het er maar niet meer over met hem. Daar heb ik jullie voor :-D
Goed gedaan, Spuit-elf. Wat je hier uiteindelijk mee opschiet, is dat je alleen maar kleding in je kast hebt waar je ook echt blij van wordt, en die je ook daadwerkelijk draagt. De rest is overtollige ballast, daar heb je niets aan.
Alle reacties Link kopieren
Jufjoke schreef:
23-01-2020 18:57

Vandaag had ik een behoorlijke aanval van koopdrift. Niet aan toegegeven, maar ik vond het even lastig vandaag. Morgen wordt mijn nieuwe salaris gestort, en ik had warempel nog geld over. Dan was ik geneigd om iets te kopen. Dus die drang had ik nu ook, macht der gewoonte. Ik heb nu wat over was naar mijn spaarrekening geboekt, dat voelde ook goed.
Inderdaad macht der gewoonte! Goed dat je niet aan koopdrift heb toegegeven. Hoop dat het steeds iets gemakkelijker wordt.
Ook ik hou deze maand wat geld over terwijl ik pas 2 weken niets meer gekocht heb. Ik kocht dus duidelijk (te) veel...
Katjespatatjes schreef:
23-01-2020 13:48

@Marana
Waarom vind je vriend het onzin?


Hij vindt dat ik gewoon iets leuks moet kunnen kopen als ik iets leuks zie. Ik ga gewoon niet met hem winkelen, dan komt dat wel goed :proud:
Zijn ex kocht echt veel en veel meer kleding dan ik, hij vindt dus dat ik al vrij streng ben voor mezelf.
Alle reacties Link kopieren
Reigie3 schreef:
23-01-2020 20:20
Inderdaad macht der gewoonte! Goed dat je niet aan koopdrift heb toegegeven. Hoop dat het steeds iets gemakkelijker wordt.
Ook ik hou deze maand wat geld over terwijl ik pas 2 weken niets meer gekocht heb. Ik kocht dus duidelijk (te) veel...
Precies. Enerzijds fijn, anderzijds een pijnlijke conclusie. Ik heb vandaag (als tegengif voor de kooplust) opgeteld wat ik in 2019 bij mijn twee favoriete winkels heb uitgegeven. Ik schrok me rot! Ik wist wel dat het teveel was, maar zo veel! Ai....
Alle reacties Link kopieren
Jufjoke schreef:
23-01-2020 20:34
Precies. Enerzijds fijn, anderzijds een pijnlijke conclusie. Ik heb vandaag (als tegengif voor de kooplust) opgeteld wat ik in 2019 bij mijn twee favoriete winkels heb uitgegeven. Ik schrok me rot! Ik wist wel dat het teveel was, maar zo veel! Ai....
Je bent niet de enige. Ook ik heb deze week opgeteld wat ik vorig jaar aan kleding uitgegeven heb. Echt een belachelijk hoog bedrag! Schaam me hier ook best voor. Moest wel nieuwe kleding kopen omdat oude kleding niet meer paste maar ik ben wel heel erg los gegaan...
Alle reacties Link kopieren
Voorheen kocht ik elke week wel wat. Meestal was ik zo'n 400 euro per maand kwijt aan kleding, soms ook wel (veel) meer. Het is ook wel een beetje een hobby dus ik wil ook niet al te hard voor mezelf zijn. Verder doe ik ook niet zulke gekke dingen.

Dat gezegd hebbende.... toen ik ging stoppen met kopen begon ik wel een kick te krijgen van al het geld wat ik op mijn spaarrekening kon zetten. Na een jaar heb ik toch wel een heel mooi bedrag gespaard. En ik heb geen enkele dag gehad dat ik niets had om aan te trekken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven