Nieuwe laptop nodig, hebben jullie tips?

22-01-2020 21:06 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn huidige laptop is redelijk op en ik wil me oriënteren op een nieuwe. Momenteel heb ik een Asus (welk typenummer het is weet ik niet) en hij was altijd prima voor wat ik erop wilde doen: Netflixen, scriptie schrijven, internetten. Verder geen zware dingen zoals games of grote programma's erop.

Ik heb op internet al wat rondgekeken en de keuze is reuze. Ik heb als budget maximaal 500-600 euro in gedachten. Ik heb geen idee wat voor laptop goed is, welk merk aan te raden is en waar ik het beste eentje kan aanschaffen. Hebben jullie misschien tips voor mij? :-D
Alle reacties Link kopieren
Zoals ze al adverteren, kan je bij Coolblue een laptop uitzoeken door de vereiste eigenschappen aan te vinken.

Je weet dan welke laptops voor jou de beste zijn. Je hoeft hem daar niet te kopen, maar het is wel een keurige winkel met een vriendelijke klantenservice.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een refurbished gekocht, en ben daar heel tevreden mee
deze, maar via BOL https://www.remarkt.nl/hp-elitebook-fol ... gItevD_BwE

maar dan 250 euro
Moet je veel met die laptop slepen naar je hogeschool, terwijl je ook nog studieboeken meesleept?
Dan een lichtgewicht laptop (1600gram) met een 12 inch-monitor.

Die heb je wel voor 500 euro.

Ik kijk naar de recensies en aantal sterren die op de website staan.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou Acer en Medion ontwijken.

Voor 500 tot 600 kun je een prima dingetje scoren, 1 van deze bijvoorbeeld:

https://www.coolblue.nl/laptops/prijs:- ... 2000000000

Vanaf 8 GB RAM en een i5 Intelcore of AMD Rhyzen 5 en een beetje goede opslagruimte (minimaal 512 GB SSD en anders 1TB HDD erbij) kun je goed mee vooruit de komende jaren.

Maar met jouw wensen hoef je niet persé 500+ uit te geven, deze zullen ook prima werken zolang je niks zwaars doet:

https://www.coolblue.nl/laptops/prijs:- ... 2000000000

Deze hebben Ryzen 3 of Intelcore i3 en minimaal 4 GB ram, 256 of 512 GB SSD. Enige nadeel is hier de opslagruimte, de meeste van deze hebben maar 256GB. Dat is niet erg als je geen films downloadt of je laptop volstopt met andere dingen, of als je een externe harde schijf hebt. Als je wel veel grote dingen op slaat op je laptop (films bijvoorbeeld) en geen externe harde schijf hebt zou ik voor minimaal 512GB gaan.
Ugli schreef:
22-01-2020 21:21
Ik zou Acer en Medion ontwijken.
Ik lees even mee.
Zelf nooit een Acer of Medion gehad.
Zijn dit minder goede merken?
Alle reacties Link kopieren
Asus is een goed merk, ik zou daar in principe bij blijven (dat doe ik zelf wel, en ben nooit teleurgesteld) . Wat ik wel altijd doe is het touchpad uitproberen, als je dat veel gebruikt. Zijn niet allemaal even fijn.
.
Alle reacties Link kopieren
Ook als je alleen maar internet is het best fijn als er flink wat RAM geheugen in zit. Mijn vorige had 8 GB en nu heb ik 16 GB en de snelheid waarmee hij programma's opent (al is het je browser maar) en pagina's laadt is best fijn.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Odense* schreef:
22-01-2020 21:23
Ik lees even mee.
Zelf nooit een Acer of Medion gehad.
Zijn dit minder goede merken?
Dit zijn echte budget merken. Veel bang for your buck, maar oh wat heb ik er slechte ervaringen mee, zowel persoonlijk als in mijn directe omgeving.

Mensen in mijn ongeving hadden Acers waarbij bij 1 de koelpasta smolt en de binnenkant van de laptop ruineerde, 1 waarbij het scherm af brak, 1 die zelfs na meermaals formatteren bleef crashen en ze waren allemaal onder de 5 jaar, meer rond de 2 of 3 jaar.

De kast van mijn Medion PC is extreem goedkoop en slecht gebouwd wat heeft geleid tot het vroegtijdig overlijden van mijn pittig dure grafische kaart, die toen dus vervangen moest worden voor een nieuwe pittig dure grafische kaart (ik ben gamer). Er is geen fatsoenlijk support voor hun builds op hun site, dus je mag alles lekker zelf uitzoeken. Hij ratelt als een malle, puur omdat hij van binnen zo rot in elkaar zit.

Ik had ondertussen een simpel HP laptopje die het 6 jaar zonder piepen heeft uitgehouden voor de harde schijf er aan ging (5 jaar is de gemiddelde levensduur van een HDD). Mijn HP was ook vele malen luxer/sterker gebouwd dan de Acers, die voelde zo goedkoop aan.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
22-01-2020 21:32
Ook als je alleen maar internet is het best fijn als er flink wat RAM geheugen in zit. Mijn vorige had 8 GB en nu heb ik 16 GB en de snelheid waarmee hij programma's opent (al is het je browser maar) en pagina's laadt is best fijn.
Volgens mij doet je processor dat en niet je RAM, vandaar de recommendatie voor een i5 of een Ryzen 5. Je RAM bewaart alleen dingen die je geopend hebt zodat je computer er snel naar kan refereren. Hoe meer RAM, hoe beter je kunt multitasken (bijvoorbeeld 30 internet pagina's open (vooral Chrome vreet RAM), Netflix draaien en ondertussen een Powerpoint in elkaar zetten terwijl je je tabellen uit Excel kopieert en de plaatjes uit Photoshop vraagt RAM).

Maar iets met klok en klepel, correct me if I'm wrong. :)
Alle reacties Link kopieren
ik doe ongeveer wat jij doet. Ik heb een chromebook gekocht voor rond de 260 euro, een Acer. Voldoet helemaal prima voor mij .
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Alle reacties Link kopieren
pokkewijf schreef:
22-01-2020 21:44
ik doe ongeveer wat jij doet. Ik heb een chromebook gekocht voor rond de 260 euro, een Acer. Voldoet helemaal prima voor mij .
Elke laptop doet het in het begin goed. Het verschil ga je merken na verloop van tijd.
.
Alle reacties Link kopieren
@Ugli; zowel de processor als het RAM geheugen zijn belangrijk; het geheugen is de meest effectieve manier om een laptop sneller te maken. Dat heeft iets te maken met de snelheid van RAM. Opslaan in het RAM geheugen is sneller dan eerst kopiëren naar de harde schijf en he daarna weer te voorschijn halen als er RAM vrij is.

Wat de processor betreft meen ik dat ik ergens, vermoedelijk op Webwereld gelezen had dat Windows 10 grenzen stelt aan de snelheid waarmee de processor mag werken maar ik weet niet meer de context.

Zonder genoeg RAM is een snelle processor ook vrij zinloos. De langzaamste schakel is de harde schijf. Tegenwoordig zit er vaak ook Flash geheugen in en dat is weer sneller dan de harde schijf. En stiller.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
22-01-2020 22:01
@Ugli; zowel de processor als het RAM geheugen zijn belangrijk; het geheugen is de meest effectieve manier om een laptop sneller te maken. Dat heeft iets te maken met de snelheid van RAM. Opslaan in het RAM geheugen is sneller dan eerst kopiëren naar de harde schijf en he daarna weer te voorschijn halen als er RAM vrij is.

Wat de processor betreft meen ik dat ik ergens, vermoedelijk op Webwereld gelezen had dat Windows 10 grenzen stelt aan de snelheid waarmee de processor mag werken maar ik weet niet meer de context.

Zonder genoeg RAM is een snelle processor ook vrij zinloos. De langzaamste schakel is de harde schijf. Tegenwoordig zit er vaak ook Flash geheugen in en dat is weer sneller dan de harde schijf. En stiller.
Is dat niet afhankelijk van waar de bottleneck zit? Mijn ervaring is dat de processor (of bij zware dingen de grafische kaart, of beiden zelfs) vaker de bottleneck is dan RAM.

Nou ja mag mag, je kan Windows 10's default settings gewoon wijzigen als het goed is.

Ja klopt, SSD is het nieuwe HDD, is ook lekker snel. En je hebt helemaal gelijk, toen ik nog een Vista PCtje had was mijn 1 GB RAM een zware bottleneck (thanks Vista), maar tegenwoordig heb je voor dingen als internet, Netflix en scriptie schrijven aan 4 GB prima genoeg (maar ik ben fan van minimaal 8GB en als je serieuze dingen wil mimimaal 16GB).
Alle reacties Link kopieren
SixthGun schreef:
22-01-2020 21:06
wat ik erop wilde doen: Netflixen, scriptie schrijven, internetten. Verder geen zware dingen zoals games of grote programma's erop.
Overweeg een Chromebook: goedkoop, niet vatbaar voor virussen, geen Windows

Als je toch Windows wil: een HP, 14 inch, met SSD, 8GB, met een i3-processor. Dat kan je weer 5 jaren werken. Even zoeken, en moet kunnen in de 400-euro-range.
Bijv https://www.coolblue.nl/product/832344/ ... tent=17632
Alle reacties Link kopieren
evaq schreef:
22-01-2020 22:19
Overweeg een Chromebook: goedkoop, niet vatbaar voor virussen, geen Windows
Ik hoor inderdaad veel positieve verhalen over Chromebooks, maar iemand heeft het mij afgeraden omdat het geen Windows heeft en je echt alles via internet doet. Heb je ervaring ermee?
Alle reacties Link kopieren
Laatste 3 laptops heb ik gekocht bij Asbas in Utrecht.
Deze koopt afgeschreven zakelijke laptops in, maakt ze schoon, poetst ze op en verkoopt ze.

De specificaties zijn uitstekend. De bouwkwaliteit is uitstekend - deze dingen kunnen net iets meer hebben dan de goedkopere modellen uit de MediaMarkt. Ze zijn gemaakt voor bedrijven die liever iets meer uitgeven aan een laptop, dan dat een medewerker een hele dag niet kan werken.

Nieuw kosten deze dingen vaak richting de 1000 euro, tweedehands heb je ze voor 300-400 euro.

Je krijgt er een schone windows op, en er is gewoon niks mee, ze doen het gewoon en ze blijven het doen.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Alle reacties Link kopieren
@Ugli; de grafische kaart gebruikt vaak een flink gedeelte van het geheugen vooral de goedkopere laptops en dat maakt het geheel weer veel langzamer dan wanneer de kaart zijn eigen geheugen had wat bij de duurdere computers vaak het geval is.

Mijn vorige had een i3 processor en 8 GB wat idd voor een groot deel gebruikt werd door de videokaart, en toen was ik dik tevreden, maar nu, als ik een enkele keer de oude laptop opstart vind ik hem bloedirritant doordat hij niet opschiet.

Ik denk dat ik verwend ben geworden. Had niet gehoeven want ik was toen ook gelukkig.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Goede ervaringen met HP laptops. Zou dan kiezen voor een laptop met beeldscherm van 15,6 inch, 8 GB geheugen, SSD, i5 core en minimaal 250 GB opslag. Moet lukken binnen je budget.
Alle reacties Link kopieren
SixthGun schreef:
22-01-2020 22:34
Ik hoor inderdaad veel positieve verhalen over Chromebooks, maar iemand heeft het mij afgeraden omdat het geen Windows heeft en je echt alles via internet doet. Heb je ervaring ermee?
Ja, ik heb sinds een paar maanden een Chromebook. Lekker, degelijk, eenvoudig, goedkoop, veilig. Daarmee kan je prima "Netflixen, scriptie schrijven, internetten." zoals jij doet.

"Geen Windows": correct. Niet nodig voor "Netflixen, scriptie schrijven, internetten.".
Ja, alles via Internet. Als je offline bent kan je wel teksten schrijven: https://support.google.com/chromebook/a ... 9731?hl=nl
SixthGun schreef:
22-01-2020 22:34
Ik hoor inderdaad veel positieve verhalen over Chromebooks, maar iemand heeft het mij afgeraden omdat het geen Windows heeft en je echt alles via internet doet. Heb je ervaring ermee?
Windows heb je vrijwel nooit echt nodig
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
22-01-2020 22:38
@Ugli; de grafische kaart gebruikt vaak een flink gedeelte van het geheugen vooral de goedkopere laptops en dat maakt het geheel weer veel langzamer dan wanneer de kaart zijn eigen geheugen had wat bij de duurdere computers vaak het geval is.

Mijn vorige had een i3 processor en 8 GB wat idd voor een groot deel gebruikt werd door de videokaart, en toen was ik dik tevreden, maar nu, als ik een enkele keer de oude laptop opstart vind ik hem bloedirritant doordat hij niet opschiet.

Ik denk dat ik verwend ben geworden. Had niet gehoeven want ik was toen ook gelukkig.
Oh dat wist ik niet, leuk om te weten. Dus stel je hebt een grafische kaar van 2 GB en je lappie heeft er niet genoeg aan, gaan hij gewoon RAM snoepen? Of snoept hij altijd RAM, ongeacht of die 2 GB in gebruik zijn ja of nee? Of is dit alleen het geval bij die integrated krengen zonder eigen geheugen?

Wat betreft chromebooks, ik zou dan wel goed kijken of je geen specifieke programma's voor je studie nodig hebt, want een heleboel draait niet op een Chromebook zonder moeilijk doen en bidden tot Cthulhu.
Alle reacties Link kopieren
Ugli schreef:
23-01-2020 09:25
Oh dat wist ik niet, leuk om te weten. Dus stel je hebt een grafische kaar van 2 GB en je lappie heeft er niet genoeg aan, gaan hij gewoon RAM snoepen? Of snoept hij altijd RAM, ongeacht of die 2 GB in gebruik zijn ja of nee? Of is dit alleen het geval bij die integrated krengen zonder eigen geheugen?
Volgens mij neemt hij alleen wat hij nodig heeft.
Let wel: Dit is echt een stuk goedkoper dan een aparte grafische kaart. Die laatste heb je nodig voor zware spellen. Voor alle normaal gebruik kun je prima zonder aparte grafische kaart. Je kunt ook wat extra geheugen erbij nemen, zeg, 8gb minimaal in de laptop; 12 of 16 mag ook. Dat kan hij universeel inzetten om sneller te werken en dat geheugen voor de grafische kaart mis je dan ook niet.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een paar jaar terug een Acer gekocht.
Wat een rotding!

Vanaf het begin ontiegelijk traag en wat ik ook doe, het ding blijft traag.
Opstarten duurt eeuwig, een programma openen ook, net als foto's.

Gelukkig heb ik een uitstekende Dell laptop van de zaak en een iPad.
Dus ik gebruik die Acer eigenlijk nooit. Maar als dat gewoon een normaal werkend ding was geweest had ik er meer gebruik van gemaakt.
When in doubt, the auditor is always right!
Alle reacties Link kopieren
Auditor schreef:
23-01-2020 18:09
Ik heb een paar jaar terug een Acer gekocht.
Wat een rotding!

Vanaf het begin ontiegelijk traag en wat ik ook doe, het ding blijft traag.
Opstarten duurt eeuwig, een programma openen ook, net als foto's.

Gelukkig heb ik een uitstekende Dell laptop van de zaak en een iPad.
Dus ik gebruik die Acer eigenlijk nooit. Maar als dat gewoon een normaal werkend ding was geweest had ik er meer gebruik van gemaakt.
Als hij vanaf het begin al traag was, ligt het dan niet gewoon aan de specs? Is die Dell qua geheugen, processor en soort schijf wel vergelijkbaar of ben je nu een BMW aan het vergelijken met een Fiat Panda?
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven