Geld & Recht alle pijlers

Wat moet een 18-jarig kind zelf betalen? Met poll!

24-01-2020 10:07 155 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hier is net een topic over geopend, maar ik ben heel benieuwd naar een wat meer kwantitatief antwoord op deze vraag.

Onze zoon wordt dit jaar 18 en hij heeft al vaak laten merken heel erg uit te kijken naar de studiefinanciering die hij dan gaat krijgen. Hij is niet zo goed met geld en wij doen ons best om hem te leren daar mee om te gaan. Ik wijs hem er dan ook op dat onze kosten voor hem sterk gaan toenemen, maar daar haalt hij zijn schouders over op en dan gaat hij vrolijk verder mijmeren. In gedachten heeft hij dat geld al diverse keren uitgegeven aan kleding, scooter(s), uitgaan, vakanties, etc.

Natuurlijk willen wij aan de ene kant graag alles voor hem betalen, zodat hij lekker kan leven, maar ook kan studeren en veilig en goed verzorgd is, maar aan de andere kant willen we hem ook leren met geld om te gaan, zodat hij beter voorbereid is als hij het huis uitgaat. Ik heb daarom de posten die ik in het andere topic zag op een rij gezet en vraag jullie om aan te vinken welke posten jullie je 18-jarige thuiswonende kind zelf zouden laten betalen.

In het kader van TO trapt af: ik neig nu naar kiezen voor Kapper e.d., Kleding, Schoolspullen, Sporten, Telefoon, Uitgaan, Vakantie (tenzij hij met ons meegaat), Vervoer, maar alleen onderhouds- en gebruikskosten, zijn fiets heeft hij gewoon van ons gekregen. Scooter of auto mag hij dan weer wel zelf betalen. Hij krijgt hiervoor wel zakgeld (meer dan voldoende) en dat houdt hij natuurlijk ook gewoon.

Wat vinden jullie? Je kan zoveel aanvinken als je wil.

Welke kosten mag je 18-jarige ZELF betalen

Totaal aantal stemmen: 1742

Kapper e.d. (11%)
Kleding (12%)
Schoolgeld (2%)
Schoolspullen (4%)
Sporten (8%)
Telefoon (14%)
Uitgaan (16%)
Vakantie (bij zelf gaan) (15%)
Vervoer (fiets/scooter/auto) (10%)
Zorgverzekering (8%)
Spreuken 18:2
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie hem ook financieel opgevoed? De waarde van geld aangeleerd? Heeft hij een bijbaan? Dat hij zo uitkijkt naar dat geld doet mij vermoeden dat hij nu geen/weinig geld heeft?

Ik zou juist niet de kapper en al die persoonlijke dingen voor hem betalen. Als hij zijn geld op heeft gemaakt, loopt hij maar mooi 4 weken met te lang haar. Voelt hij het meteen als hij niet goed heeft nagedacht.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Wat genuanceerder dan de poll.
Kleding, maar alleen de basis en daar zuinig op zijn. Dus geen jassen van 1000 euro. Of om de week nieuwe schoenen omdat de moeite niet wordt genomen om de veters los te maken.
Een degelijke fiets wil ik best betalen, maar elke week reparaties door tegen stoepen op fietsen oid wordt toch zelf betalen.
Sportabonnement zou ik wel betalen.
School ook.
Maar goed ook alleen als dat geld er is?
En eigenlijk als er genoeg geld is, wil ik best veel voor de kinderen betalen, als ze maar de waarde van alles inzien en er dus ook zo mee omgaan.
Because when you stop and look around this life is pretty amazing.
Ik mis de optie ‘Geen van bovenstaande’.
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
24-01-2020 10:10
Hebben jullie hem ook financieel opgevoed? De waarde van geld aangeleerd? Heeft hij een bijbaan? Dat hij zo uitkijkt naar dat geld doet mij vermoeden dat hij nu geen/weinig geld heeft?

Ik zou juist niet de kapper en al die persoonlijke dingen voor hem betalen. Als hij zijn geld op heeft gemaakt, loopt hij maar mooi 4 weken met te lang haar. Voelt hij het meteen als hij niet goed heeft nagedacht.
Ja, natuurlijk voeden we hem financieel op. Of hebben dat gedaan. Zo goed mogelijk. Hij heeft een bijbaan gehad, maar vond de moeite het geld niet waard en is daar weer mee gestopt. Hij heeft inderdaad niet veel geld en zodra hij iets krijgt, geeft hij het meteen uit. Als hij eens wel veel geld heeft, geeft hij dat meteen uit aan iets duurs :)

Die kapper etc. moet hij ook zelf betalen, ik noem namelijk de posten die de 18-jarige ZELF moet betalen. Ik hoop dat iedereen dat goed leest....
Spreuken 18:2
Alle reacties Link kopieren
BeaTea schreef:
24-01-2020 10:15
Ik mis de optie ‘Geen van bovenstaande’.
Dan vink je niets aan :) Voor de uiteindelijk eindverdeling maakt dat namelijk niet uit. Die stond er eerst overigens wel bij, maar ik mocht maar 10 opties doen in de poll.
Spreuken 18:2
Alle reacties Link kopieren
Satchel schreef:
24-01-2020 10:15
Ja, natuurlijk voeden we hem financieel op. Of hebben dat gedaan. Zo goed mogelijk. Hij heeft een bijbaan gehad, maar vond de moeite het geld niet waard en is daar weer mee gestopt. Hij heeft inderdaad niet veel geld en zodra hij iets krijgt, geeft hij het meteen uit. Als hij eens wel veel geld heeft, geeft hij dat meteen uit aan iets duurs :)

Die kapper etc. moet hij ook zelf betalen, ik noem namelijk de posten die de 18-jarige ZELF moet betalen. Ik hoop dat iedereen dat goed leest....
Als hij het niet de moeite waard vond, dan heeft hij enorm geluk gehad met jullie als ouders om hem te sponsoren met gratis geld. Dat is dus vanaf nu afgelopen. Dan zou ik dus het hele rijtje zelf laten betalen. Zoveel is een thuiswonende studie ook niet bepaald. Als hij dat al veel geld vind, komt hij van een koude kermis thuis. En beter nú ontdekken, dan als het te laat is en hij een klant van mij wordt :)
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Satchel schreef:
24-01-2020 10:17
Dan vink je niets aan :) Voor de uiteindelijk eindverdeling maakt dat namelijk niet uit. Die stond er eerst overigens wel bij, maar ik mocht maar 10 opties doen in de poll.

Maar bij niks aanvinken werkt de verstuurknop niet.
Alle reacties Link kopieren
Alleen het uit gaan moesten onze kinderen zelf betalen maar eigenlijk ook weer niet want ze kregen nog steeds elke maand zakgeld toen ze nog geen vaste baan hadden. Ze hadden wel bijbaantjes om wat meer te besteden te hebben.
Heb gestemd op kapper, kleding, sporten, uitgaan en vakantie (bij zelf gaan)

Maar ja, wat is "zelf betalen"? Ik denk niet dat ik zou zeggen: Hier is 30,- euro omdat je naar de kapper gaat, hier heb je kleedgeld en "alsjeblieft, 50 euro, voor als je dit weekend uitgaat..." Maar ik zou een volwassen kind nog wel maandelijks een soort "zakgeld-bedrag" overmaken en hij mag ook spaargeld gebruiken om uit te gaan of op vakantie. Dus ja, is dat dan "zelf betalen" of niet? Ik vind in elk geval niet dat ze alles moeten betalen door er zelf voor te werken.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het er ook aan ligt vanuit welke situatie je komt.
Wat is de situatie nu? Betaal je nu alles en krijgt hij zeg maar zakgeld voor de leuk en is dat vrij te besteden of is hij al op weg met zak/kleedgeld en moet hij daar bepaalde dingen zelf van doen?

Ik ben voorstander van een kind eerst leren omgaan met geld door ze een x bedrag aan zak en/of kleedgeld te geven en daar afspraken over te maken wat ze daar van moeten doen zodat ze inzicht krijgen.

Tot 10 jaar krijgen en kregen ze hier hun leeftijd in zakgeld (per maand) dus echt voor de leuk voor de rest betalen wij alles. Daarna gaat dat omhoog maar moet je ook incalculeren dat er cadeautjes van betaald moeten worden voor vriendjes die jarig zijn.

Oudste gaat inmiddels naar het voortgezet onderwijs en krijgt 50 euro per maand. dat klinkt veel misschien maar dat is wel voor de extra's op school als hij geen eten van huis mee neemt, voor eventuele cadeautjes maar ook als hij een keer wil gaan zwemmen/bios/lunchen/mcdrek of wat dan ook. Tot nu toe valt het niet tegen en komt hij er aardig mee uit.

De volgende stap is kleedgeld, al zal ik dat wel moeten stimuleren want hij geeft geen bal om kleren.

Verder zijn er afspraken, tot je zelf een bijbaantje kan hebben is je telefoon een overblijver van mij of partner, heb je wel een bijbaantje dan is er een x budget en wil je perse die dure iphone die net op de markt is dan ga je er maar voor werken.
Dito met schoenen, je hebt je kleedgeld en wil je allemaal dure dingen dan kan je werken.

Dus als je dat al een beetje met hem hebt gedaan dan zou ik zeggen sowieso zorgverzekering (daar krijgen ze immers zorgtoeslag voor) en telefoon abbo.
Alles rondom school vind ik eigenlijk gewoon plicht van de ouders (tenzij je financiële situatie het niet toelaat door omstandigheden)
En als ze niet uitkomen met kleed en zakgeld omdat ze teveel leuke dingen willen doen dan is er dus een bijbaantje nodig. Sowieso ben ik voorstander van bijbaantjes om goed beeld te krijgen van het feit dat geld niet vanzelf komt.
Geniet van vandaag want je weet nooit of morgen je gegeven is...
Alle reacties Link kopieren
Vrijenblij hoeveel zakgeld kregen jouw 18 jarige?
Alle reacties Link kopieren
Ben je niet een beetje laat? Als je nou een paar jaar eerder was begonnen met kleedgeld, dan was de overgang veel minder extreem geweest. In plaats van dat hij geld van jullie kreeg, krijgt hij het nu (deels) als stufi, maar dan waren niet de inkomsten en uitgaven tegelijk aangepast.

Ik zou het opdelen in 3 delen:
- Absoluut noodzakelijke kosten. Schoolgeld en zorgverzekering bijvoorbeeld. Die zou ik voor hem betalen. Schoolspullen vallen daaronder als het gaat om bijvoorbeeld een noodzakelijke laptop, of boeken, niet om schrijfwaren en een tas.
- Noodzakelijke kosten. Kleding, basisvervoer, telefoon, etc. Daarvoor zou ik samen met hem een budget opstellen, kijken wat er van stufi kan, en eventueel aanvullen met bijdrage in kleedgeld/zakgeld, op voorwaarde dat hij bijhoudt wat hij uitgeeft. Zonder verantwoording volgende maand geen kleedgeld, dat zorgt voor wat blijkbaar nodige discipline.
- Luxe: uitgaan, scooter, kapper, etc. Dat zou ik hem lekker zelf laten regelen. Neem maar een zaterdagbaantje.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
Tęssa44- schreef:
24-01-2020 10:29
Vrijenblij hoeveel zakgeld kregen jouw 18 jarige?
Van ons kregen ze 50 euro per maand en van opa 100.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind wat een kind zelf moet betalen ook wel per situatie afhangen, wat voor studie hoeveel tijd kost dat, hoeveel kun je besteden aan een bijbaan, woon je thuis of niet.. etc.

Als een 18 jarige bv niet meer op school zit, vind ik zelfs dat hij/zij kostgeld moet betalen om te stimuleren in ieder geval wat te gaan doen.

Wordt er erg hard gewerkt aan de studie enzo zou ik geneigd zijn weer meer te betalen, met andere woorden hangt per situatie af.
Alle reacties Link kopieren
vrijenblij20220 schreef:
24-01-2020 10:31
Van ons kregen ze 50 euro per maand en van opa 100.
WoW dat is 150 euro zakgeld vrij te besteden.. oei dat vind ik wel veel. Of moesten ze ook kleding hiervan kopen.

(Ik vraag het trouwens puur uit interesse hoor, mijne is nu 15 en krijgt 20 euro per maand, wanneer is de tijd om dat op te hogen of juist niet.. telefoonabonnement krijgt hij ook van mij. Stiefzoon kreeg alles en heeft nooit gewerkt, dat vond ik bv niet oké.)
Alle reacties Link kopieren
Tęssa44- schreef:
24-01-2020 10:33
WoW dat is 150 euro zakgeld vrij te besteden.. oei dat vind ik wel veel. Of moesten ze ook kleding hiervan kopen.

(Ik vraag het trouwens puur uit interesse hoor, mijne is nu 15 en krijgt 20 euro per maand, wanneer is de tijd om dat op te hogen of juist niet.. telefoonabonnement krijgt hij ook van mij. Stiefzoon kreeg alles en heeft nooit gewerkt, dat vond ik bv niet oké.)
Nee, de kleding betaalden wij ook voor hen. Dochter kocht er wel eens extra kleding van of make-up.
Alle reacties Link kopieren
Zorgverzekering is maar 10 euro of zo.7
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
En die studiefinanciering is dat een lening? Zo ja, dan voor hem de schoolkosten betalen en hem zelf laten werken voor zakgeld, kleding, vervoer etc.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Wij betalen:

*Telefoon & abonnement (maar is als kerstcadeautje verpakt)
*Alles omtrent studie & auto, muv tanken
*Bed, bad, brood

Ze woont nog thuis en heeft dus gewoon onbeperkt toegang tot internet en koelkast, voordat er iemand denkt dat ze alleen nog droog brood krijgt ;-D .

Van haar bijbaan en stufi (MBO) betaalt ze al het andere. Ze heeft een kast vol kleren, dus als er zonodig de zoveelste grijze trui moet komen, dan vind ik dat niet mijn verantwoordelijkheid.
Goed, als we gezellig samen gaan shoppen betaal ik de lunch en ik sponsor regelmatig. Als we bijvoorbeeld in dezelfde winkel een paar schoenen kopen wil ik dat nog wel eens in één keer afrekenen. En als ik haar uitnodig om mee naar de sauna te gaan is dat ook op mijn kosten. Maar dat is geen vanzelfsprekendheid, over het algemeen staat ze zelf al klaar met haar pinpas.
ceylon wijzigde dit bericht op 24-01-2020 10:50
5.93% gewijzigd
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Madeliefjees schreef:
24-01-2020 10:45
Zorgverzekering is maar 10 euro of zo.7
Hoe kan dat? Is dat voor een achttienjarige dan zoveel goedkoper?
Alle reacties Link kopieren
Maak met hem een begroting voor als hij 18 jaar wordt.

Ene kolom met inkomsten, Stufi en zorgtoeslag
Andere kolom met vaste lasten en reserveringen voor alle kosten.

Kijk of je de begroting sluitend kunt maken of dat blijkt dat hij niet uit gaat komen en vraag hem dan hoe hij het gaat oplossen om uit te komen. En nee, geld bijleggen om ZIJN probleem op te lossen is geen oplossing. Hij zal dan zuiniger moeten leven of inkomsten moeten verhogen.
(en natuurlijk trek je af en toe wel je portemonnee, maar NIET structureel)
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
24-01-2020 10:49
Hoe kan dat? Is dat voor een achttienjarige dan zoveel goedkoper?
Nee, zo kun je ook rekenen als je de zorgtoeslag van 104 euro per maand werkelijk besteed aan de zorgverzekeringsfactuur. Per saldo hou je dan maar een beetje over. Ik doe dat niet zo, maar anderen rekenen zo wel.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Studiefinanciering is tegenwoordig meestal een lening hè! Dus zeker als hij het geld niet nodig heeft, zou ik toch even een heel serieus gesprek voeren over het lenen van geld.

En verder eens met degene die zei dat het van de situatie af hangt. Een 18 jarige die serieus met zijn studie bezig is, veel contacturen, drie uur reistijd per dag en op zaterdag boodschappen gaat doen met de oude buurvrouw, zou van mij niet extra te hoeven gaan werken om de kapper te betalen. Hetzelfde voor iemand die (veel) ander vrijwilligerswerk doet, dat zou meen ze van mij niet op hoeven geven om betaald werk te gaan doen. Dat hebben mijn ouders ook gedaan. Ik deed een studie met 40 contacturen per week (eerst practica, later stage). Daarnaast 3 uur reistijd per dag en thuis nog theorie studeren. S avonds werken was dus geen mogelijkheid, de enige optie was in het weekend en daarmee mijn sport opgeven. Dat vonden mijn ouders niet nodig, die vonden een werkweek van 45 uur plus reistijd wel genoeg, mits ik dat wel serieus nam. Allemaal natuurlijk onder voorbehoud dat je het als ouders kúnt betalen.

Maar een 18-jarige die 4 dagen per week een werk-leer traject volgt, gewoon een inkomen heeft en iedere dag om vijf uur thuis is, mag best leren dat dingen geld kosten. En een 18-jarige die denkt dat je de hele week op de bank kan gaan zitten gamen ook.
Mijn kinderen zijn 15 en 16 en ze krijgen maandelijks zakgeld. De jongste werkt ook regelmatig. Ik merk nu al dat ze steeds meer gewoon zelf iets kopen wat ik vroeger voor hen zou hebben betaald. Ik verwacht dus dat het allemaal vrij natuurlijk verloopt. Tijdens hun studie zal ik hen meer zakgeld geven dan nu, maar daar tegenover staat ook dat ik verwacht dat ze daar meer van doen. Een baantje hangt af van de studie die ze kiezen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven