Autisme spectrum stoornis (ASS) vs karaktereigenschappen

24-01-2020 22:18 121 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon van 7 heeft sinds kort de diagnose ASS gekregen (autisme spectrum stoornis)
Hij is een ontzettend moeilijke jongen, heel dwars, alles moet op zijn manier, alles is een strijd. Wij proberen hem veel tegemoet te komen en begrip te hebben voor de situatie maar dat is soms zo ontzettend moeilijk.

Ik vind het heel moeilijk om te snappen wat te wijten is aan zijn autisme en wat nou gewoon bij zijn karakter hoort. Wat moet je (streng) aanpakken en wat moet je van je af laten glijden en hem tegemoet komen.

Voorbeeld: als hij iets wil zegt hij ‘maak brood!’ of ‘ik willll’ ‘maak het nuuuu’.
Ik zeg dan dat hij dat netjes moet vragen. Hij word dan bozer en gaat de hele tijd door lopen zeuren en klieren en huilen tot er een broodje gemaakt word. Zelf doet hij het gewoon niet, netjes vragen ook niet....vaak veel strijd gehad maar uiteindelijk maak ik dat broodje maar gewoon.

Zijn alle kinderen met autisme zo koppig en moeilijk? Hebben alle kinderen met autisme dagelijk woede aanvallen?Hebben alle kinderen zo een sterke wil of hoort dat echt bij zijn karakter?

Wij proberen alles echt zo makkelijk mogelijk te maken voor hem, leggen alles uit, proberen drukke situaties te vermijden, proberen rust en regelmaat te hebben maar er hoeft maar iets anders te gaan dan dat hij dat wil en hij ontploft. Wij lopen op onze tenen in huis...

Soms wil ik hem echt achter het behang plakken maar meestal breekt mijn hart voor hem omdat ik gewoon niet weet hoe ik hem moet helpen.
"Zijn alle kinderen met autisme zo koppig en moeilijk? Hebben alle kinderen met autisme dagelijk woede aanvallen?"

Nee, ze zijn allemaal verschillend en hun autisme uit zich ook verschillend. Natuurlijk, er zijn overeenkomsten. Veel gedrag vloeit voort uit angst, onduidelijkheid, gebrek aan overzicht, overvraging of overprikkeling.

Hebben jullie oudereducatie gehad? Of andere begeleiding?
Alle reacties Link kopieren
Nee, niet alle autisten zijn zo. Een van mijn kinderen is autistisch en is zo makkelijk, daar had ik er wel 10 van kunnen hebben. Eerlijk, doet alle klusjes die ik vraag, lief.

Veel sterkte met je zoon, lijkt me pittig. Krijgen jullie psychoeducatie? Daar kan je dit soort vragen allemaal stellen.
Alle reacties Link kopieren
elke persoon met autisme is anders! spectrum is zodanig breed! mss moeten zowel hij als jullie begeleiding vragen.
Alle reacties Link kopieren
Ass is deel van je karakter, of bepaalt dat mede. Je kunt dat niet los zien van elkaar. Zo ervaar ik dat (heb zelf deze diagnose en ken ook veel andere assers).
Dit onderscheid willen maken gaat je niet helpen. En idd, iedereen met ass is anders.

Heb wel eens gehoord dat ze (wij) weinig gevoelig zijn voor correctie dmv straf en beloning. In mijn geval gaat dat wel op geloof ik.
impala wijzigde dit bericht op 24-01-2020 22:37
43.28% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
Op de gang zetten. Hij kan terug komen wanneer hij weer normaal kan doen.

Ik herken dit niet van autisme bij Kids met autisme. Dit is voor elk mens en zeker met autisme, te onduidelijk. Je moet zeggen wat je doet en doen wat je zegt.

Wat jij zegt en doet komt niet overeen. Dat is niet duidelijk. Hier kan iemand met autisme niks mee.

Je zegt, ik smeer geen brood als je het zo vraagt, maar doet het toch.

2 of 3x waarschuwen, bij de 3e keer, negeren en op de gang zetten. En dan mag hij pas terug komen als hij normaal doet.

Eerder geen brood smeren.

Sowieso 7, kan hij zelf niet zijn brood smeren?
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad, wat de vorigen ook zeggen, hebben jullie bij de instantie die het 'labeltje' op zoon heeft geplakt, ook ouderbegeleiding gehad? Zo niet, dan zou ik dat echt aanbevelen. En verdiep je eens in de 'geef me de 5' methode (ik heb geen aandelen :winkie: ).
Jij vraagt in jouw ogen iets makkelijks aan hem, maar hij snapt niet wat je bedoelt: jouw zoon communiceert anders dan dat jij doet, bijvoorbeeld met dat broodje: weet hij zelf hoe je een broodje moet klaar maken? Wat heb je daarvoor nodig, hoe gebruik je dat, hoe lang doe je er over, is het moeilijk, waar liggen alle spullen, moet het op een bord, en moet er ook boter op en wat voor beleg moet er dan op, en kan ik dat wel?
Dat zijn vragen die in het hoofd van je zoon zitten en die eerst beantwoord moeten worden, voordat hij zelf aan de slag kan.
Maar ik zeg ook, elke autist is anders. De mijne denkt een beetje zoals bovenstaande.
Iedereen vlamt op zijn eigen moment.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon heeft daar ook wel een handje van ja. Hij is nu 8 en heeft net de diagnose ass gekregen.

Wat hier vaak wel werkt (tegenwoordig) is hem een ultimatum stellen. Bijvoorbeeld: als je wil dat ik je help met aankleden dan moet je dat nu doen, want als ik klaar ben dan ga ik naar beneden om je lunch te maken en dan kom ik niet meer naar boven.
Of als hij zeurt dat ik iets voor hem moet doen (wat hij prima zelf kan): je ziet dat ik bezig ben. Als ik dat voor jou moet doen dan kan ik geen lunch voor je klaar maken en heb je straks niks te eten.
Of: dan ga je maar in je blote kont naar school, helpt ook.

In het begin is het nog wel even dat er flink tegengas werd gegeven, maar door gewoon stoicijns te zijn er in en door te gaan met wat ik aan het doen ben, kiest hij nu steeds sneller eieren voor zijn geld.

En als hij schreeuwt zeg ik tegenwoordig dat ik niks hoor omdat er iemand doorheen schreeuwt.

Oftewel, ik blijf hem sturen...
En ja, daar waar ik zaken eenvoudig aan kan passen aan mijn 'schema' zal ik dat wel proberen te doen, maar in het even kan hij nu eenmaal niet altijd zijn zin krijgen en ik heb ook nog wel andere dingen te doen dan hem bedienen. Dus als hij iets wil uit de koelkast: hij weet waar die staat...

Wij hebben nog niet specifiek begeleiding voor hem, daar zijn we nog mee bezig.
Alle reacties Link kopieren
De manier waarop je iets zegt kan misschien invloed hebben?
Want wat is 'het netjes vragen'? Dat is heel erg subjectief, dus hij zal misschien niet weten wat jij bedoelt met netjes.
Helpt het hem letterlijk te vragen wat je van hem verwacht?

Op moment dat er ruis zit in jullie manier van communiceren, kan dat voor hem net zo lastig zijn als voor jou. En als jullie elkaar niet begrijpen, kan dat voor hem misschien ook net zo machteloos voelen als voor jou. Dan is controle willen in situaties ook een soort van grip krijgen op zijn leven.
Niet alle kinderen met ASS zijn gevoelig voor letterlijke taal, maar ik ken er wel veel.
Hips, hopsakee en pierlala.
Mijn dochter was ook wel een bewerkelijk kind. Straf gaf ik niet, dat leverde niemand iets op. Ja, een hoop herrie, maar uiteindelijk heb je meer aan meeveren en andere oplossingen zoeken. Je weet nooit zeker wat de ASS is en wat ‘de leeftijd’ maar kinderen willen altijd lief gevonden worden, en zuigend zeurgedoe is niet om jou dwars te zitten maar omdat er kennelijk iets scheef zit bij het kind.
Alle reacties Link kopieren
Veel assers willen pas iets doen, of laten, als ze daar het nut van inzien. Straffen helpt niet veel. Een goede reden geven werkt beter. Moet hij die reden zelf ook zien. Dus bv je moet een jas aan want het is koud, werkt alleen als hij het idd koud heeft. Of al eens eerder koud heeft gehad zonder jas.
impala wijzigde dit bericht op 24-01-2020 22:54
38.04% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
24-01-2020 22:49
Mijn dochter was ook wel een bewerkelijk kind. Straf gaf ik niet, dat leverde niemand iets op. Ja, een hoop herrie, maar uiteindelijk heb je meer aan meeveren en andere oplossingen zoeken. Je weet nooit zeker wat de ASS is en wat ‘de leeftijd’ maar kinderen willen altijd lief gevonden worden, en zuigend zeurgedoe is niet om jou dwars te zitten maar omdat er kennelijk iets scheef zit bij het kind.
Een kind moet leren dat het niet altijd lief is. Geen enkel mens is altijd lief en aardig. Ook op de basisschool zullen ze Kids tegenkomen die hun niet leuke en lief vinden.

Ik vind het voorbeeld van TO niks te maken hebben met karakter of met ASS maar met opvoeding.

Hoe op te voeden in combi met ass, zijn er al wel goede tips gegeven..
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
24-01-2020 22:25
"Zijn alle kinderen met autisme zo koppig en moeilijk? Hebben alle kinderen met autisme dagelijk woede aanvallen?"

Nee, ze zijn allemaal verschillend en hun autisme uit zich ook verschillend. Natuurlijk, er zijn overeenkomsten. Veel gedrag vloeit voort uit angst, onduidelijkheid, gebrek aan overzicht, overvraging of overprikkeling.

Hebben jullie oudereducatie gehad? Of andere begeleiding?

Dit inderdaad. Vooral overprikkeling.

Ik ken een kind met autisme dat heel gevoelig was voor bepaalde voedingsstoffen. (ik heb de voedingsproducten gewist) Kon dan vooral slecht inslapen. Hij kon zijn energie niet kwijt, en kon dan ook boos worden. Laat hem eens testen op voedselovergevoeligheid.

TO, Heb je geen thuisbegeleiding voor kinderen met autisme? Is ook goed voor de ouder.
fleurtje_5 wijzigde dit bericht op 24-01-2020 23:19
Reden: voedselproducten gewist
5.47% gewijzigd
Rotoorlog, ik zeg NEE tegen deze OORLOG.
Alle reacties Link kopieren
Fleurtje_5 schreef:
24-01-2020 22:53
Dit inderdaad. Vooral overprikkeling.

Ik ken een kind met autisme dat heel gevoelig was voor bepaalde voedingsstoffen. Vooral chocola en suiker, Kon slecht inslapen. Hij kon dan zijn energie niet kwijt, en kon dan ook boos worden. Laat hem eens testen op voedselovergevoeligheid.

TO, Heb je geen thuisbegeleiding voor kinderen met autisme? Is ook goed voor de ouder.
is het dan niet meer adhd dan ass?
Alle reacties Link kopieren
icequeen2000 schreef:
24-01-2020 22:54
is het dan niet meer add dan ass?
Ass en add of adhd hebben heel veel raakvlakken.
.
Niet gehinderd door kennis of ervaring vraag ik mij af: waarom maak jij dat broodje uiteindelijk maar gewoon? Hij mankeert toch niks aan zijn handen en niks aan zijn spraak?
Gele_Suikerspin schreef:
24-01-2020 22:53
Een kind moet leren dat het niet altijd lief is. Geen enkel mens is altijd lief en aardig. Ook op de basisschool zullen ze Kids tegenkomen die hun niet leuke en lief vinden.

Ik vind het voorbeeld van TO niks te maken hebben met karakter of met ASS maar met opvoeding.

Hoe op te voeden in combi met ass, zijn er al wel goede tips gegeven..
Jij bent van de three strike out, ik doe niet aan straffen. Mijn kinderen zijn inmiddels prima opgevoed. Kind met ASS is nog steeds een bewerkelijk persoontje. Het werkt nu eenmaal net iets anders in haar brein.
Alle reacties Link kopieren
icequeen2000 schreef:
24-01-2020 22:54
is het dan niet meer adhd dan ass?

Ik denk dat iemand met ADHD druk is zonder een overgevoeligheid voor bepaalde voedingsstoffen. Ik denk dat het lang niet het zelfde is, een druk kind dat blijft friemelen en niet rustig kan blijven zitten, of een kind dat boos reageert omdat het overgevoelig is voor wat het eet of drinkt.
Rotoorlog, ik zeg NEE tegen deze OORLOG.
Alle reacties Link kopieren
Merl0t schreef:
24-01-2020 22:47
De manier waarop je iets zegt kan misschien invloed hebben?
Want wat is 'het netjes vragen'? Dat is heel erg subjectief, dus hij zal misschien niet weten wat jij bedoelt met netjes.
Helpt het hem letterlijk te vragen wat je van hem verwacht?

Op moment dat er ruis zit in jullie manier van communiceren, kan dat voor hem net zo lastig zijn als voor jou. En als jullie elkaar niet begrijpen, kan dat voor hem misschien ook net zo machteloos voelen als voor jou. Dan is controle willen in situaties ook een soort van grip krijgen op zijn leven.
Niet alle kinderen met ASS zijn gevoelig voor letterlijke taal, maar ik ken er wel veel.
Ik sluit me aan bij dit advies.
Onze zoon van 8 heeft geen ass,maar een informatie verwerkingsprobleem.
Als ik bepaald gedrag van hem verwacht gaan we eerst op een rustig moment om de tafel en vertel ik letterlijk hoe hij iets moet zeggen/doen. Bij de eerst volgende gelegenheid hoef ik hem er alleen maar zonder al teveel woorden op te wijzen en blokkeert hij niet meteen, omdat het hem niet zo overvalt.

Elk kind met ass is inderdaad anders, maar wat wel een veelvoorkomend iets is dat ze van slag raken als iets anders gaat dan ze in hun hoofd hebben. Onze oudste heeft ass en die kan ook heel boos worden, omdat ik anders reageer dan hij verwacht had. En dat is weleens lastig. Gelukkig kan hij het zelf steeds beter relativeren naarmate hij ouder wordt, en heeft hij geleerd om zijn emoties beter te kanaliseren.
clueless17 wijzigde dit bericht op 24-01-2020 23:06
0.20% gewijzigd
Je zoon gaat tekeer als hij iets NU wil.
Jij geeft daar aan toe.

Nu vraag je je af of dit onder ASS of karakter valt.
Ik denk dat het onder opvoeding valt.

Kinderen met ASS zijn ook op te voeden, en voldoende kinderen met ASS hebben manieren, vragen wat ze willen op een vriendelijke (aangeleerde) manier. Jij geeft toe aan onbeschoft gedrag, dus de oorzaak is MOEDER.
Doe het voor, bemoem wat je wil horen, concreet en negeer zijn eisen.
anoniem_392035 wijzigde dit bericht op 24-01-2020 23:06
17.80% gewijzigd
Wat is: netjes vragen?

Leer je kind hoe hij iets netjes kan vragen. Dat is fijn voor jou, voor hem en iedereen om hem heen.

Hij zal zich als autist moeten handhaven in een maatschappij die niet is ingericht op autisten. Van die hele maatschappij kan misschien best verwacht worden dat die iets beter ingesteld raakt op mensen met autisme en van de autist dat hij bepaalde standaard omgangsvormen leert gebruiken om niet iedereen direct tegen zich in het harnas te jagen.
Alle reacties Link kopieren
ikBedoelHetGoed schreef:
24-01-2020 22:58
Niet gehinderd door kennis of ervaring vraag ik mij af: waarom maak jij dat broodje uiteindelijk maar gewoon? Hij mankeert toch niks aan zijn handen en niks aan zijn spraak?
Lijkt mij ook ja. Ik zou me niet laten commanderen, ass of niet. Wil hij zelf geen brood pakken, dan maar niet hoor. Of je zet hem zonder discussie op gezette tijden een boterham voor. Geen strijd over aangaan in elk geval.
.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
24-01-2020 23:06
Wat is: netjes vragen?

Leer je kind hoe hij iets netjes kan vragen. Dat is fijn voor jou, voor hem en iedereen om hem heen.

Hij zal zich als autist moeten handhaven in een maatschappij die niet is ingericht op autisten. Van die hele maatschappij kan misschien best verwacht worden dat die iets beter ingesteld raakt op mensen met autisme en van de autist dat hij bepaalde standaard omgangsvormen leert gebruiken om niet iedereen direct tegen zich in het harnas te jagen.
Ja, hier zit ook zeker iets in.
Zeg je hem dan letterlijk wat hij moet zeggen? 'Netjes vragen' is te vaag.
.
Alle reacties Link kopieren
MevrKakel schreef:
24-01-2020 23:05
Je zoon gaat tekeer als hij iets NU wil.
Jij geeft daar aan toe.

Nu vraag je je af of dit onder ASS of karakter valt.
Ik denk dat het onder opvoeding valt.

Kinderen met ASS zijn ook op te voeden, en voldoende kinderen met ASS hebben manieren, vragen wat ze willen op een vriendelijke (aangeleerde) manier. Jij geeft toe aan onbeschoft gedrag, dus de oorzaak is MOEDER.
Doe het voor, bemoem wat je wil horen, concreet en negeer zijn eisen.

Klopt, ze hebben ook juist structuur en regelmaat nodig.
Rotoorlog, ik zeg NEE tegen deze OORLOG.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
24-01-2020 23:06
Lijkt mij ook ja. Ik zou me niet laten commanderen, ass of niet. Wil hij zelf geen brood pakken, dan maar niet hoor. Of je zet hem zonder discussie op gezette tijden een boterham voor. Geen strijd over aangaan in elk geval.
Dit idd.
Rotoorlog, ik zeg NEE tegen deze OORLOG.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven