Costa Rica of Namibië in augustus

25-01-2020 11:42 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het is nogal een luxe probleem maar we komen er niet goed uit, misschien heeft er iemand hands on ervaring?

We zijn nog niet uit onze bestemming voor de vakantie aanstaande augustus (schoolgaand kind dus periode staat vast). We twijfelen tussen rondreizen in Costa Rica met huurauto en hotels of een rondreis door Namibië eventueel met dak tent maar meer waarschijnlijk ook auto en lodges. Onze focus ligt op de landschappen en natuur/dieren.

Het twijfelpunt bij beide bestemmingen zit hem in het weer; in Costa Rica is het regenseizoen en ik vond tijdens een eerdere vakantie in Canada de regen best wel een domper aangezien we graag wandelen. Maar “men zegt” dat de regen in Costa Rica meestal kort en hevig is en de temperatuur ligt natuurlijk hoger dan in Canada tijdens de dag. Is dat dan een uurtje regen eind van de middag of toch ook wel hele dagen druilerig en geen blauwe luchten?
optie 2; In Namibië is het in augustus eind van de winter. Hoe koud is dit? Dat het in de nacht hard af koelt begrijp ik maar is het overdag warm genoeg voor korte broek T-shirt? Een warmer relatief veilig land met prachtige safari’s zou Tanzania kunnen zijn maar doordat je daar met een chauffeur op pad moet is dat voor ons afgevallen.

Heeft er iemand ervaring met deze landen in augustus en kan er iets zinnigs over zeggen?
Ik zou naar Tanzania gaan. Die chauffeur is echt geen probleem. Met een privé chauffeur kun je het afspreken zoals je het wilt.
Ik heb overigens geen ervaring in de door jou genoemde landen. Wel met Kenia, en dat was heel erg leuk. Goede temperatuur, niet te warm, ‘s avonds ook nog prima te doen. Tanzania stond eigenlijk bovenaan mijn lijstje, maar was (nog meer) buiten budget.
Alle reacties Link kopieren
Waarom moet je in Tanzania met chauffeur op pad? Als je in Namibië durft te rijden, kan dat ook gewoon in Tanzania.
Alle reacties Link kopieren
https://www.youtube.com/watch?v=TVJ6er2qaWs


https://www.youtube.com/watch?v=Xo9BiJecxxg


https://www.youtube.com/watch?v=XE1NYr9uPDE
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoor van verschillende mensen dat je de betaalbare accommodatie en auto-met-daktent in Namibië al heel lang van te voren moet vastleggen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Costa-Rica zou ik doen maar dat is omdat ik daar zelf al jaren naar toe wil.
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
25-01-2020 12:18
Ik hoor van verschillende mensen dat je de betaalbare accommodatie en auto-met-daktent in Namibië al heel lang van te voren moet vastleggen.
Zeker anderhalf jaar, als het al niet langer is.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
HennieHen schreef:
25-01-2020 12:10
Waarom moet je in Tanzania met chauffeur op pad? Als je in Namibië durft te rijden, kan dat ook gewoon in Tanzania.
Dit. Of Kenia of Oeganda.
Ik zou niet in augustus naar Namibië gaan, maar later. November is fijn. Is toch wel prettig als je ‘s avonds nog lekker buiten kunt zitten eten op de camping.
Alle reacties Link kopieren
https://daphnedevries.nl/op-reis-naar-n ... de-vragen/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Hoe oud is dat schoolgaande kind ? In Namibië zul je hele dagen in de auto zitten en Costa Rica is meer hiken / abseilen / raften / zwemmen / snorkelen / tokkelen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
HennieHen schreef:
25-01-2020 12:10
Waarom moet je in Tanzania met chauffeur op pad? Als je in Namibië durft te rijden, kan dat ook gewoon in Tanzania.
Omdat je zonder gids de nationale parken niet in mag en daar dan dus elke keer als of een gids moet huren, is dus geen kwestie van wel/niet durven rijden.
Chauffeur/gids lijkt ons een enorme inbreuk in de gezinstijd, misschien valt dat reuze mee maar het spreekt ons niet aan om altijd iemand mee op reis te hebben.

Qua accomodaties in Namibië lijkt het best mee te vallen, ik heb via booking Iig in alle parken wel beschikbaarheid gevonden en ook nog wel binnen redelijke prijsklassen.

Wb Costa Rica; ik heb een bindweefselziekte waardoor ziplinen/raften etc niet kunnen dus dat zullen man en kind (van 11 jaar) hooguit 1 of 2 keer doen. In beide landen zou het meer wandelen zijn (Etosha natuurlijk niet maar in fish river enzo wel) en zou kind zich wel amuseren. Helaas behoort november zoals gesuggereerd werd Ivm school dus niet tot de mogelijkheden, in ieder geval de komende 8 (ofzo?) jaren niet.
blijfgewoonbianca schreef:
25-01-2020 12:31
Hoe oud is dat schoolgaande kind ? In Namibië zul je hele dagen in de auto zitten en Costa Rica is meer hiken / abseilen / raften / zwemmen / snorkelen / tokkelen.
Dit. Wat verwacht je van Namibië? Lijkt me voor een klein kind niet zo interessant.
Ik vond het geweldig mooi, maar houd van leegte, eindeloze vlaktes. Maat zoals Bianca al schrijft zijn de ritten veelal lang.
Alle reacties Link kopieren
Dankje, had al veel gevonden maar dit blog niet
Alle reacties Link kopieren
eva-luna schreef:
25-01-2020 12:58
Dit. Wat verwacht je van Namibië? Lijkt me voor een klein kind niet zo interessant.
Ik vond het geweldig mooi, maar houd van leegte, eindeloze vlaktes. Maat zoals Bianca al schrijft zijn de ritten veelal lang.
We verwachten daarvan deels rode rotsen en woestijn met weinig voorzieningen/bebouwing en mooie vergezichten met mogelijkheden tot wandelen en anderzijds in Etosha en caprivi strip juist game drives. Costa Rica verwacht ik ook aardig wat rijden en de activiteiten wandelen/dieren spotten juist in de ochtend Ivm de regen later op de dag dus dan ben je denk ik meer gebonden aan je hotel/lodge Ivm het weer.
Alle reacties Link kopieren
Costa Rica heeft op de meeste plekken geen "buitjes" tijdens het regenseizoen. De ene wolkenbreuk na de andere, geen blauwe lucht te bekennen, spekgladde hiking trails en bijna alle dieren verschuilen zich voor de regen.

Een fantastisch mooi land, maar ik zou echt niet in augustus gaan. Dan zie je maar de helft.
Adelaar81 schreef:
25-01-2020 12:55
Omdat je zonder gids de nationale parken niet in mag en daar dan dus elke keer als of een gids moet huren, is dus geen kwestie van wel/niet durven rijden.
Chauffeur/gids lijkt ons een enorme inbreuk in de gezinstijd, misschien valt dat reuze mee maar het spreekt ons niet aan om altijd iemand mee op reis te hebben.

Qua accomodaties in Namibië lijkt het best mee te vallen, ik heb via booking Iig in alle parken wel beschikbaarheid gevonden en ook nog wel binnen redelijke prijsklassen.

Wb Costa Rica; ik heb een bindweefselziekte waardoor ziplinen/raften etc niet kunnen dus dat zullen man en kind (van 11 jaar) hooguit 1 of 2 keer doen. In beide landen zou het meer wandelen zijn (Etosha natuurlijk niet maar in fish river enzo wel) en zou kind zich wel amuseren. Helaas behoort november zoals gesuggereerd werd Ivm school dus niet tot de mogelijkheden, in ieder geval de komende 8 (ofzo?) jaren niet.
Wij hadden in Kenia een chauffeur. Die man bracht ons van A naar B, maar zat er niet bij bij het eten of andere activiteiten. In de auto kun je je gewoon op je eigen gezin richten, en je hoeft echt niet met de chauffeur bezig te zijn. Ze zullen best ervaring hebben met mensen die geen gesprekken willen voeren.
In de parken is het natuurlijk heel fijn dat je hem hebt. Hij staat in contact met de rangers, dus als er ergens iets moois te zien is, seinen ze de anderen in.
Alle reacties Link kopieren
apppie schreef:
25-01-2020 13:06
Costa Rica heeft op de meeste plekken geen "buitjes" tijdens het regenseizoen. De ene wolkenbreuk na de andere, geen blauwe lucht te bekennen, spekgladde hiking trails en bijna alle dieren verschuilen zich voor de regen.

Een fantastisch mooi land, maar ik zou echt niet in augustus gaan. Dan zie je maar de helft.
Weet je dit uit ervaring? Dit is precies waar ik bang voor ben namelijk maar de reisorganisaties waar we info opgevraagd hebben zeggen dat dat wel mee valt ...
Alle reacties Link kopieren
Adelaar81 schreef:
25-01-2020 13:08
Weet je dit uit ervaring? Dit is precies waar ik bang voor ben namelijk maar de reisorganisaties waar we info opgevraagd hebben zeggen dat dat wel mee valt ...
Uit ervaring ja. Ik ben een keer in de zomer geweest en daarna nog eens in februari, omdat de eerste keer gewoon een half weggegooide vakantie was. Zou dat echt niemand aanraden :(
Alle reacties Link kopieren
apppie schreef:
25-01-2020 13:11
Uit ervaring ja. Ik ben een keer in de zomer geweest en daarna nog eens in februari, omdat de eerste keer gewoon een half weggegooide vakantie was. Zou dat echt niemand aanraden :(
Dankjewel. Er is natuurlijk een reden dat er meer toeristen zijn in het droge seizoen;-) toch jammer dat we geen langere schoolvakantie in de winter hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou naar Namibië gaan. Echt prachtig land. Je hoeft daar echt geen hele dagen in de auto te zitten hoor, genoeg te doen.

Het is alleen zolang geleden, dat ik niet eens meer weet wat voor seizoen ik daar was :$ .

Wel ervaring met Zuid-Afrika in onze zomer (dus daar winter) en daar kon je overdag makkelijk in korte broek en t-shirt. ‘s Avonds koelt het wel snel af.
Alle reacties Link kopieren
Adelaar81 schreef:
25-01-2020 13:08
Weet je dit uit ervaring? Dit is precies waar ik bang voor ben namelijk maar de reisorganisaties waar we info opgevraagd hebben zeggen dat dat wel mee valt ...
https://bestemmingpuravida.nl/costa-rica-regenseizoen/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou denken: een regenseizoen heet niet voor niets een regenseizoen. Dus ik zou het er niet op gokken.
Here am I in my little bubble
Alle reacties Link kopieren
Ik ben in augustus op rondreis geweest in Namibië en Botswana, zeker een aanrader! Overdag warm, korte broek hemdje echt heet af en toe dus zwembaden op campings waren fijn. En s nachts koelt het inderdaad flink af, maar met een goede slaapzak heb ik het niet koud gehad. S ochtends begin je wel in lange broek en vest, maar het warmt al snel op. Echt een van de mooiste reizen die ik ooit heb gemaakt! Wij deden een kampeer groepsrondreis, dus niet zelf hoeven rijden maar werd wel heel veel gedaan door stelletjes enzo.

Costa rica ook geweest :-D
Ik was er later in het jaar, je hebt inderdaad heftige tropische buien, soms een uur en dan is het weer bloedheet. Is ook echt prima zelf te rijden, is toeristische en er zijn ook vooral veel Amerikanen. Prachtig land en prachtige dieren.

Dus ik kan je niet echt adviseren, beide is gewoon top!
Alle reacties Link kopieren
Een familielid van mij is onlangs (met auto en daktent) naar Namibië geweest. Als ik de foto's zie is het jaloersmakend (buiten aan een meertje zitten en aan de overkant zijn olifanten aan het badderen 😍). Het schijnt voor een Afrikaans land ook veilig te zijn. Ik zou daarvoor gaan.

Het probleem met het regenseizoen in Costa Rica is niet de regen maar de hoge luchtvochtigheid en de hoeveelheid muggen. Meer muggen is een hogere kans op Dengue (En Zika mocht dat van toepassing zijn). In de afgelopen 2 jaar hebben drie directe familieleden uit die regio Dengue opgelopen en dat was allemaal in augustus. Daar zou ik mee oppassen met een kind. Daarom vermijden wij altijd het regenseizoen als we op familiebezoek gaan.
Alle reacties Link kopieren
Beide landen zijn prachtig. Namibië was ik in augustus, overdag is het lekker maar ‘s nachts wel echt fris, en dan hadden wij huisjes ipv een tent. Botswana is trouwens ook fantastisch (vonden wij mooier dan Namibië) misschien is combineren een optie, want Namibië waren wij vrij vlot wel doorheen.

Costa Rica was ik net na het regenseizoen, maar had aan de kust wel pech met het weer, nog steeds iedere middag buien en in de ochtend bewolkt. Het was niet koud, maar wel enorm vochtig dus je kreeg niets echt droog. Wat meer landinwaarts was het stukken beter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven