Gezondheid alle pijlers

de ongemakken van de overgang

22-08-2016 13:44 3831 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Sinds een half jaar zo ongeveer ben ik begonnen met de pre menopauze zoals dat chique heet.

De menstruaties zijn veel heviger dan normaal en duren ook zeker 2 a 3 dagen langer.

Het verschijnsel pijn in alle ledematen alsof er overheen gewalst is heb ik ook.

De psychische kant vind ik veel erger.

Ben in een rollercoaster van emoties terecht gekomen waarin ik mezelf soms zo onredelijk vind reageren op situaties maar kan ze niet tegen gaan.

Ben een ontzettende twijfelaar geworden. Heb heel veel moeite met gezag gekregen en kan overal om huilen.

Mijn huisarts wil er voorlopig niets mee doen....het hoort bij je leeftijd en het wordt weer beter kreeg ik te horen.

Voel me sommige momenten ontzettend verdrietig en alleen en verlang dan ineens naar iemand naast me en andere momenten kan ik euforisch van de daken schreeuwen dat ik alles alleen kan en me daar prettig bij voel.



Zijn er misschien dames hier die er met mij over willen schrijven in een ongedwongen sfeer?

Het forum vrouw en overgang heb ik uiteraard bekeken maar dat is het niet voor mij.
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames...ik ben in overleg met (betrokken) huisarts weer aan de pil... superblij mee. Dat idiote vloeien is nu gestopt en door de ijzertijd komt mn energie ook langzaam terug.
Ik heb inmiddels wat oude vermeldingen uit dit topic gevonden.
(zoeken met <site:forum.viva.nl/gezondheid/de-ongemakken-van-de-overgang/ magnesium>)

Ik wil eigenlijk voor de voetenbadjes gaan. Zaza, ik zag dat jij het besteld van jacob en hooij. Is er ook een variant te vinden bij de kruidvat of etos ofzo? Gewoon een klein potje om uit te proberen?
Kan ik gewoon Epsom salt van het kruidvat nemen?
En hoeveel doe ik dan in het voetenbad?

Deze vond ik
https://www.kruidvat.nl/kruidvat-epsom- ... /p/4966186
en
https://www.kruidvat.nl/kruidvat-magnes ... /p/4745504
Alle reacties Link kopieren
Ijzertijd=ijzerkuur
Alle reacties Link kopieren
De magnesium voor een voetenbad (Zechsal) die ik gebruik, dat zijn magnesiumchloride-vlokken. Hebben ze zo te zien bij Etos.
Geen idee wat die Kruidvat-kristallen zijn, Epsomzout is magnesiumsulfaat.

Zechsal raad aan 125 gram per 4 liter water. Ik gebruik een handje, 30-40 gr.
Verpakking héél goed sluiten want voor je het weet is het een klont :clown:

edit: de zak zoutkristallen van Kruidvat is 'dodezeezout', dat is zout met een beetje magnesium en andere mineralen. Niet vergelijkbaar met magnesiumzoutvlokken (dat is puur magnesiumchloride).
zazamaenade wijzigde dit bericht op 18-01-2020 22:57
80.68% gewijzigd
nounou
Alle reacties Link kopieren
Voor de kramp in mijn voeten en benen vind ik magnesium een uitkomst. Ik slik tabletten van Davitamon.

Ben nog op zoek naar iets voor het nachtelijk transpireren.
Heb van mijn meedenkende huisarts wel slaapmedicatie gekregen maar dat durf ik niet te nemen.
Alle reacties Link kopieren
Oh vaag, ik heb mijn reactie over magnesiumcitraat gewist :facepalm:

Als je een potje tabletten bij Kruidvat of Etos koopt let dan op dat het geen magnesiumoxide is, dat is veel goedkoper maar neemt minder goed op in je lichaam (schijnt het).

Magnesiumcitraatpoeder (Jacob Hooy) is in een potje van 140 gr, voor ruim 2 maanden, te koop bij oa Holland&Barrett. Die winkel is normaal vrij duur, maar ze hebben nu weer een 1+1 actie.

Tabletten zijn natuurlijk wel gemakkelijker in gebruik.
nounou
Zazamaenade schreef:
18-01-2020 19:49
De magnesium voor een voetenbad (Zechsal) die ik gebruik, dat zijn magnesiumchloride-vlokken. Hebben ze zo te zien bij Etos.
Geen idee wat die Kruidvat-kristallen zijn, Epsomzout is magnesiumsulfaat.

Zechsal raad aan 125 gram per 4 liter water. Ik gebruik een handje, 30-40 gr.
Verpakking héél goed sluiten want voor je het weet is het een klont :clown:

edit: de zak zoutkristallen van Kruidvat is 'dodezeezout', dat is zout met een beetje magnesium en andere mineralen. Niet vergelijkbaar met magnesiumzoutvlokken (dat is puur magnesiumchloride).
Dank je Zaza, ik zal morgen eens kijken of de etos dat heeft staan. Is magnesiumsulfaat niet goed? Als ik google op epsomzout vind ik wel dat dat helpt tegen rusteloze benen.
Alle reacties Link kopieren
Desalniette_ schreef:
18-01-2020 23:01
Dank je Zaza, ik zal morgen eens kijken of de etos dat heeft staan. Is magnesiumsulfaat niet goed? Als ik google op epsomzout vind ik wel dat dat helpt tegen rusteloze benen.

Weet ik niet :)
Misschien eens vergelijken?

Er is een uitspraak van de Reclame Code Commissie dat Zechsal misleidt met de reclameboodschap dat magnesium beter door de huid wordt opgenomen dan in de darmen. Daar is geen afdoende wetenschappelijk bewijs voor.
https://www.reclameboek.nl/artikelen/on ... ia-de-huid
Zelf vind ik het erg prettig spul, daarnaast heeft het een beetje olie-achtig effect op de huid.
nounou
Deze heb ik gehaald
https://www.etos.nl/producten/betteryou ... 36369.html

Als het op is haal ik het poeder bij de h&b.
Eens kijken of het helpt
Alle reacties Link kopieren
Desalniette_ schreef:
19-01-2020 16:22
Deze heb ik gehaald
https://www.etos.nl/producten/betteryou ... 36369.html

Als het op is haal ik het poeder bij de h&b.
Eens kijken of het helpt

Heb je al gebadderd met de magnesium?
nounou
Alle reacties Link kopieren
Ik zit ontzettend met die onregelmatige menstruatie zeg. Het ging ook zo plotseling. Het begon een jaar geleden met 2 weken te laat, dus een periode van 6 weken. Toen na 3 weken weer. Daarna zat er zo'n 7 weken tussen. Toen weer eens 28 dagen en was het weer een aantal maanden normaal. Toen weer 5, 6 weken. Dan weer 28 dagen. Nu na 2 weken weer een dag bloeding. Is dit normaal?? @(
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
Tsja, wat is normaal :P

Bij mij heeft het meer dan 4 jaar geduurd, dat geëmmer. Cyclus van 17 dagen, dan weer 35 dagen, dan weer 24. Inclusief één keer een half jaar geen bloed, en één keer bijna 11 maanden, en dan begon het weer.
Ik had geen extreme hoeveelheden bloed dus het was alleen een beetje lastig en onvoorspelbaar. Als je leegloopt lijkt het me erger.
Sommigen vrouwen doen het allemaal in een paar maanden en dan is het over.

Verlies je veel bloed, Marinda?

Wel vreemd dat het zo stil op dit topic, trouwens.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Nee, niet veel bloed gelukkig. Soms bij een 'normale' menstruatie wel een dag leegloop, maar verder niet. Ik ga me soms gewoon zorgen maken dat het iets anders is, maar ik heb net een uitstrijkje gehad waaruit geen gekke dingen bleken.

Vervelend allemaal.
Such fun!1
Zazamaenade schreef:
21-01-2020 14:06
Heb je al gebadderd met de magnesium?
As we speak ;-)

Ik weet niet of het echt iets doet, maar de eerste nacht sliep ik echt als een blok, en afgelopen nacht had ik een nachtmerrie. Ik ben benieuwd wat deze nacht voor me in petto heeft.
Mijn wenkbrauwen worden kaler, schijnt ook samenhangen met oestrogeen.
Maar ik vraag me dus nu af waarom mijn man juist zulke harige wenkbrauwen krijgt nu hij ouder wordt, juist door vermindering van testosteron?
En hoe zijn mannen in staat om met relatief weinig oestrogeen een normale lichaamstemperatuur te handhaven, zonder op- en neervliegers?
Waarom gebruiken vrouwen in de vruchtbare leeftijd oestrogeen voor zoveel dingen die je vervolgens in de overgang gaat missen?
Mijn wenkbrauwen zijn vooral lichter geworden, niet veel dunner denk ik. Ik verf ze nu regelmatig.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op aanraden van huisarts weer met de pil beginnen ivm overmatig vloeien maar in de eerste stopweek is het weer bal. Ik moet echt elk uur verschonen , dag en nacht en dat 4-5 dagen achter elkaar. Heb nu weer doorverwijzing voor gynaecoloog . Van mij mag Mn hele kippenhok eruit.
Alle reacties Link kopieren
Waarom houd je een stopweek?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Omdat ik bang was voor tussentijds bloeden en dacht met de pil ben ik vast een stuk minder ongesteld... niet dus.... ga ik dus niet meer doen... Iemand ervaring met maandenachtereen doorslikken?
Alle reacties Link kopieren
Vreemd, vlag in vaas
Ik ben een 49, maar slik al 25 jaar de pil, altijd met stopweek.
De laatste paar jaar de Trigynon, via pilonline.nl
Apotheek kon die niet leveren.
Geen zware bloedingen hier, maar wel toen ik nog niet aan de pil was!
Ik ben 56 geworden maar helaas menstrueer ik nog gewoon.....
Ik vraag me af wanneer het eindelijk gaat stoppen, ben het na 45j ZO beu!
Alle reacties Link kopieren
Heb gisteravond laat dit topic gelezen en prompt van vreselijk bloedverlies en doorlekken gedroomd. Op een bedrijfsfeestje van mijn man. Waarbij er geen toilet was om te verschonen...
Alle reacties Link kopieren
Moemoe64 schreef:
26-01-2020 00:28
Ik ben 56 geworden maar helaas menstrueer ik nog gewoon.....
Ik vraag me af wanneer het eindelijk gaat stoppen, ben het na 45j ZO beu!
Ik was ook 56. Na een paar jaar periodes van soms tussenpozen van 2 of 3 maanden en dan weer 3 a 4 weken een pauze van 6 maanden waarin ik dacht dat het eindelijk weg was, toch nog een laatste bloeding van 1 dag.

Mijn zus was 57 toen het circus stopte.
Ik heb sinds een jaar of.. een tijdje in ieder geval veel meer last van mijn menstruatie. Het duurt langer, veel meer bloedverlies en ik voel me er ook gewoon fysiek ziek van. Vaker hoofdpijn ook. Verder geen opvliegers nog. Als dit het voorstadium is van de overgang ben ik er nu al klaar mee. Me iedere maand minimaal een week kut voelen door hoofdpijn en bloedverlies, slecht slapen etc. Begint het zo? De overgang?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven