De grote klimaat & milieudraad

06-07-2019 14:04 1937 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat klimaat en milieu onderwerpen steeds in andere draden opduiken is het nuttig er een verzameldraad van te maken.

Een draad waarin je kan vertellen wat je vind van het klimaatakkoord, of je voor windmolens bent of tegen, foto's kan plaatsen van je zonnepanelen en uitleggen waarom je het allemaal onzin vind bijvoorbeeld omdat ze in andere landen niets doen of omdat het toch al "5 over 12 is"

Misschien wil je vertellen wat je zelf doet (of niet doet)

Afbeelding

Ik heb een poll toegevoegd

TO trap af

Ik denk dat de mens verantwoordelijk is voor het vernielen van de aarde maar vrees dat het al 5 OVER 12 is.
Toch moeten we in actie komen met diverse maatregelen zoals consuminderen, statiegeld op kleine flesjes, overstappen op wind / zon en kernenergie, minder vlees, meer op de fiets en stoppen met budgetvluchten zoals voor €12,- naar Dublin

Ik roep zo maar wat me te binnen schiet.

Zelf fiets ik veel, OV kaart aangeschaft, gescheiden afvalverwerking, binnen Europa de voorkeur voor de trein, maar 2 keer per week vlees.
Maaaaaar zou wel meer kunnen doen vermoed ik.

Ik denk dat mensen verantwoordelijk zijn voor klimaatverandering

Totaal aantal stemmen: 202

Absoluut (72%)
Ja maar maakt me niets uit, ik haat koud weer (5%)
Onzin (13%)
Ik twijfel (10%)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Oude Baas heeft gelijk: het zijn juist de jongeren die consumeren en volstrekt niet tegen een eenvoudige levensstijl kunnen.

20km naar school fietsen? Vergeet het maar.

Als ze terug moeten naar de standaarden van de jaren 70 worden ze al gek. Dat voor de show een beetje de veganist uithangen is makkelijk. Nee, geen mobiel, auto, kast vol kleding, droger etc. Niks baantje bij een start-up, maar handjes in de grond en bollen pellen.

Dan nog zien op wie ze stemmen.
Vroeger was alles beter, bla bla bla.
Moirmel schreef:
26-01-2020 21:11
Vroeger was alles beter, bla bla bla.

Niet beter, niet slechter. Wel soberder en ik kan me niet herinneren dat mijn ouders en ik ongelukkig waren. Er kwam veel minder informatie op je af wat het leven wel zo overzichtelijk maakte.
@Oudebaas & Mouthgard:
Best wel verwerpelijk hoe jullie schuilen achter mensen die grofweg dertig jaar na het rapport van de club van Rome geboren zijn.

@*TanteSjaan*: ik spreek me niet uit over het leven vroeger. Maar je kunt moeilijk jongeren verwijten dat we het vroeger moeilijker hadden terwijl je rondrijdt in je nieuwe SUV en tokkelt op je smartphone.
Alle reacties Link kopieren
Moirmel schreef:
26-01-2020 22:09
@Oudebaas & Mouthgard:
Best wel verwerpelijk hoe jullie schuilen achter mensen die grofweg dertig jaar na het rapport van de club van Rome geboren zijn.

@*TanteSjaan*: ik spreek me niet uit over het leven vroeger. Maar je kunt moeilijk jongeren verwijten dat we het vroeger moeilijker hadden terwijl je rondrijdt in je nieuwe SUV en tokkelt op je smartphone.
.
Niks schuilen. Alleen even aanwijzen dat de jeugd niet de oplossing in handen heeft. En het onterecht is te verwachten dat de jeugd zich echt gaat matigen. Gaat gewoon niet gebeuren.
*TanteSjaan* schreef:
26-01-2020 21:30
Niet beter, niet slechter. Wel soberder en ik kan me niet herinneren dat mijn ouders en ik ongelukkig waren. Er kwam veel minder informatie op je af wat het leven wel zo overzichtelijk maakte.
Men kwam van nog veel minder, dus alles wat wij in onze jeugd hadden was al luxer dan wat er voorheen beschikbaar was.
Nu zou je je verworven comfort/luxe moeten inleveren of er zoveel meer voor moeten gaan betalen dat het alleen voor de rijken beschikbaar is.
Dat denk ik ook. Jongeren van nu zijn met zoveel meer luxe in hun leven geboren dan de meeste 35 plussers. Is dat eerlijk? Geen idee, maar ik geef de jeugd van nu niet de schuld van hun massaconsumptie.

Heel de maatschappij is ingericht op hebben, hebben en nog meer hebben. Ze zullen vast begaan zijn met het klimaat, maar ze ook begaan met hun looks, instagram, de nieuwste iPhone en globetrotten.

Het is niet cool als je nu met je club vrienden naar de Appelhof gaat. Lloret de Mar is ook helemaal uit en Albufeira is in. Of Ibiza. Ook leuk.

Geef ik al die stakkers daar de schuld van? Nee. Ik ben ook jong geweest en had in deze tijd als jongere waarschijnlijk hetzelfde gedaan en gewild. Ze worden ouder, de meeste worden rustiger, wijzer en gaan op hun veertigste mopperen op de verwende jeugd van tegenwoordig.

Ze doen we al tweeduizend jaar en de komende tweeduizend jaar zal er niet veel veranderen. Ja, gemiep over maatschappelijke vraagstukken, maar het zal niet veranderen hoe we naar de verwende jeugd kijken.
redbulletje schreef:
26-01-2020 22:50
Men kwam van nog veel minder, dus alles wat wij in onze jeugd hadden was al luxer dan wat er voorheen beschikbaar was.
Nu zou je je verworven comfort/luxe moeten inleveren of er zoveel meer voor moeten gaan betalen dat het alleen voor de rijken beschikbaar is.

Is dat erg?
Ik hou van op vakantie gaan en leuke kleding kopen, maar ik ga niet dood of raak niet depressief als dat niet meer kan. Net als ik de vaatwasser een heel handig ding vind, maar afwassen kan ik ook. Of niet het hele huis warm stoken, maar ijsbloemen op de ramen hebben in de winter ook geen ramp is.

Je raakt gewend aan luxe, maar je raakt er ook aan gewend als het niet meer kan.
Alle reacties Link kopieren
Klopt, maar de jeugd gaat echt niets inleveren. Zeker niet wanneer over de hele wereld anderen op Insta showen hoe gaaf het is om te reizen of de nieuwste gadgets en kleding te hebben.
*TanteSjaan* schreef:
26-01-2020 22:56
Is dat erg?
Ik hou van op vakantie gaan en leuke kleding kopen, maar ik ga niet dood of raak niet depressief als dat niet meer kan. Net als ik de vaatwasser een heel handig ding vind, maar afwassen kan ik ook. Of niet het hele huis warm stoken, maar ijsbloemen op de ramen hebben in de winter ook geen ramp is.

Je raakt gewend aan luxe, maar je raakt er ook aan gewend als het niet meer kan.
Ik zou het heel erg vinden als ik mijn comfort moet inleveren en al helemaal mijn vrijheid om te kunnen reizen!
Ik leef niet om alleen maar adem te halen, ik moet genoeg genotsprikkels hebben om verder te willen.
Alle reacties Link kopieren
Jongeren die niet meer 20 km naar school fietsen? Hoe denk je dan dat ze gaan? Sommigen hebben wel elektrische fietsen tegenwoordig, maar geef ze eens ongelijk. Jongeren kunnen nog geen autorijden en hun ouders hebben echt geen tijd om ze elke dag te brengen.

Voor het gemak vergeten jullie ook even alle initiatieven van jongeren, NIET van ouderen: de klimaatprotesten, de plastic arm van Boyan Slat, ook 'influencers' of bekende mensen (zoals acteurs) die plastic opruimen op stranden en zich inzetten voor Greenpeace. Natuurlijk zijn er ook oudere beroemdheden die dat soort dingen doen (Leonardo di Caprio) maar het meeste komt van de jonge generatie af.

Juist de jongeren voeren het hardst actie, omdat het onze toekomst is (oke ik ben iets ouder dan een middelbare scholier, maar toch, het is ook nog steeds mijn toekomst). De ouderen boeit het niet want ze zijn dan toch al dood. Maar degenen die over 50 jaar nog niet dood zijn, willen graag een leefbare wereld houden. En natuurlijk zijn er jongeren die er totaal niet bij nadenken, maar er zijn er genoeg die hier wel over nadenken en echt iets willen veranderen.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
27-01-2020 08:49
Ik zou het heel erg vinden als ik mijn comfort moet inleveren en al helemaal mijn vrijheid om te kunnen reizen!
Ik leef niet om alleen maar adem te halen, ik moet genoeg genotsprikkels hebben om verder te willen.
Ja, maar jij bent dan ook het schoolvoorbeeld van de egocentrische mens.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Cleopatra, waar ben jij het schoolvoorbeeld dan van?

Jongeren voeren actie en dat is hartstikke goed. Je vergeet alleen dat deze jongeren op een gegeven moment volwassen zijn en dat de meeste een burgerlijk leven gaan leiden. Een leuke partner, vier dagen werken in de week, een setje kinderen, een (elektrische) bakfiets, twee auto's voor de deur en twee a drie keer per jaar op vakantie. Ik heb niet de illusie dat ze dan willen inleveren op comfort, hoe zeer ze nu ook actie voeren.
Alle reacties Link kopieren
Dat zijn aannames, dat weet je helemaal niet.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
CleopatraVII schreef:
27-01-2020 10:56
Dat zijn aannames, dat weet je helemaal niet.

Klopt. Dat weet ik niet. Ik baseer het op hoe mijn generatie en de generatie voor mij ouder is geworden.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk ook dat de meeste jongeren niet willen inleveren op hun comfort. Daar zijn ze intussen zo aan gewend. Toen ik jong was moest ik sparen om op vakantie te kunnen. Nu is mijn dochter net terug van een weekend Milaan en over een paar weken gaat ze een weekend naar Barcelona. Ik kan haar geen ongelijk geven en mijn man en ik vliegen zelf nu ook een aantal keren per jaar. Ik zou het ook moeilijk vinden om een stapje terug te doen en ik doe dat ook niet. Als vandaag bv de vaatwasser kapot gaat dan staat er morgen een nieuwe.
vrijenblij20220 schreef:
27-01-2020 12:27
Ik denk ook dat de meeste jongeren niet willen inleveren op hun comfort. Daar zijn ze intussen zo aan gewend. Toen ik jong was moest ik sparen om op vakantie te kunnen. Nu is mijn dochter net terug van een weekend Milaan en over een paar weken gaat ze een weekend naar Barcelona. Ik kan haar geen ongelijk geven en mijn man en ik vliegen zelf nu ook een aantal keren per jaar. Ik zou het ook moeilijk vinden om een stapje terug te doen en ik doe dat ook niet. Als vandaag bv de vaatwasser kapot gaat dan staat er morgen een nieuwe.
Een paar keer per jaar vliegen voor een korte vakantie heeft niks met comfort te maken, maar met ongebreideld egocentrisch consumentisme, Met schijt hebben aan de gevolgen van je handelingen. Slecht voorbeeld doet slecht volgen.
Alle reacties Link kopieren
JuriaanB schreef:
27-01-2020 13:14
Een paar keer per jaar vliegen voor een korte vakantie heeft niks met comfort te maken, maar met ongebreideld egocentrisch consumentisme, Met schijt hebben aan de gevolgen van je handelingen. Slecht voorbeeld doet slecht volgen.
Wat jij wil :-D Dat reislustige hebben de kinderen wel van ons ja want ze vliegen al van baby af aan. Je leeft maar ene keer dus dan maar goed ook.
Alle reacties Link kopieren
Moirmel schreef:
26-01-2020 11:17
En ontnemen bij 70.
Ontnemen bij 70? En dan ook maar meteen verplicht een voltooid leven pil en de organen eruit of dat nog net niet?
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Alle reacties Link kopieren
*TanteSjaan* schreef:
26-01-2020 10:32
Klopt. Ik ben in de veertig en wij gingen met een hele club na ons eindexamen naar Lloret de Mar. Met de bus.

Mijn tiener zit zijn eindexamentrip al te plannen met vrienden. Ze willen naar Albufeira. Met het vliegtuig. Ze hebben heel hard gelachen bij het idee van met de bus op vakantie gaan.
O ja met een club vriendinnen meer dan 24 uur in de bus naar Lloret de Mar maar wat was het leuk.
Daarvoor gingen we ook vaak met de trein op tienertoer en kamperen op Terschelling.
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Alle reacties Link kopieren
CleopatraVII schreef:
27-01-2020 10:22
Ja, maar jij bent dan ook het schoolvoorbeeld van de egocentrische mens.
Redbulletje is eerlijk. Verder handelt ze niet anders dan de gemiddelde mens. Ze doet er alleen niet hypocriet over zoals de meeste mensen.
*TanteSjaan* schreef:
27-01-2020 10:43
Cleopatra, waar ben jij het schoolvoorbeeld dan van?

Jongeren voeren actie en dat is hartstikke goed. Je vergeet alleen dat deze jongeren op een gegeven moment volwassen zijn en dat de meeste een burgerlijk leven gaan leiden. Een leuke partner, vier dagen werken in de week, een setje kinderen, een (elektrische) bakfiets, twee auto's voor de deur en twee a drie keer per jaar op vakantie. Ik heb niet de illusie dat ze dan willen inleveren op comfort, hoe zeer ze nu ook actie voeren.
Die jongeren die protesteren zijn slechts een minderheid. De meerderheid van de jongeren loopt op het moment dat de klimaatjongeren protesteren gewoon door de Primark en H&M om nóg meer dingen te hebben voor hun volgende hippe stedentripje.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
Nee, die zitten dan op school. De klimaatprotesten zijn onder schooltijd...
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
CleopatraVII schreef:
28-01-2020 18:21
Nee, die zitten dan op school. De klimaatprotesten zijn onder schooltijd...

Dus ze shoppen niet bij de Primark en consorten?

Ik help je uit de droom: mijn puber met bijbehorende vriendenclub gaan allemaal en masse naar de Primark. Zo vaak mogelijk voor zoveel mogelijk spullen. Ik vind het helemaal niks, maar ze kopen al die zooi van hun eigen kleedgeld.
vrijenblij20220 schreef:
27-01-2020 13:18
Wat jij wil :-D Dat reislustige hebben de kinderen wel van ons ja want ze vliegen al van baby af aan. Je leeft maar ene keer dus dan maar goed ook.
En dan, als dat ticket Barcelona straks weer 800 euro kost, sta je dan op het Malieveld?

Ik vind overigens dat je gewoon op een schone manier naar Barcelona moet kunnen vliegen. Maar het is aannemelijk dat die techniek in het begin duur zal zijn.
Alle reacties Link kopieren
*TanteSjaan* schreef:
28-01-2020 19:32
Dus ze shoppen niet bij de Primark en consorten?

Ik help je uit de droom: mijn puber met bijbehorende vriendenclub gaan allemaal en masse naar de Primark. Zo vaak mogelijk voor zoveel mogelijk spullen. Ik vind het helemaal niks, maar ze kopen al die zooi van hun eigen kleedgeld.
Dat zei ik niet, maar niet onder schooltijd (over het algemeen), zoals degene boven me zei.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven