Geld & Recht alle pijlers

Beleggen met Peaks, wie nog meer?

03-02-2020 16:39 138 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie belegt er nog meer met Peaks? Wat zijn je ervaringen? Ik zag dat Peaks toch al een aantal jaren bestaat, iemand al zolang daar mee bezig? Misschien leuk om in dit topic een beetje te kletsen over Peaks.

*Dit is geen 'deel je code' topic. Mocht je toch een actiecode willen voor €5 tegoed, stuur degene boven je die aan Peaks doet dan even een berichtje, om het een beetje eerlijk te houden. :)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nu sinds 2 weken aan het beleggen met Peaks. Nog niet heel veel ervaring dus maar ik lees graag mee :-)
Alle reacties Link kopieren
Ik lees mee
Ik ook sinds twee weken. Verlies nu van 1,5% :facepalm:
Ik heb gekozen voor scherp
anoniem_6500601441f07 wijzigde dit bericht op 03-02-2020 17:39
Reden: Foutje in beleggingsprofiel
6.67% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik doe ook aan Peaks, sinds iets meer dan 2 weken. Ik ben dit gaan doen omdat de manier van sparen (je wisselgeld op zij zetten) me aansprak, beleggen hield me eert tegen,verder ook geen ervaring mee.

Afgelopen paar dagen ook ineens op verlies, terwijl daar voor op winst stond.
Was eigenlijk van plan gewoon in te leggen en dan een poos niet te kijken hoe het er mee gaat,maar de app maakt het heel toegankelijk om toch steeds te kijken, hoe het met mijn beleggingen gaat en hoe veel wisselgeld ik al weer op zij heb gezet.
Alle reacties Link kopieren
De kosten wegen niet op tegen de eventuele winst daarom doe ik bewust geen Peaks.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
03-02-2020 17:33
De kosten wegen niet op tegen de eventuele winst daarom doe ik bewust geen Peaks.
Daar heb je absoluut een punt ja. Ik zit daarom ook te twijfelen of dit nu zo verstandig was.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
03-02-2020 17:33
De kosten wegen niet op tegen de eventuele winst daarom doe ik bewust geen Peaks.
Nou,op zich valt dit wel mee, de eerste 3 maanden is het in pricipe gratis en dan ga je een 1 euro per maand betalen. Maar met kortingscodes had ik al € 10 gekregen, dus daarmee heb ik in ieder geval nog 10 maanden de kosten gedekt en daarna hoop ik genoeg ingelegd te hebben dat het rendement de kosten dekt, maar dat is even afwachten.
Op mijn spaarrekening levert het in ieder geval niets op
Alle reacties Link kopieren
sneeuwwitje80 schreef:
03-02-2020 17:35
Daar heb je absoluut een punt ja. Ik zit daarom ook te twijfelen of dit nu zo verstandig was.
Nee dat is het niet.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Het kost veel meer dan dat maar de Rabobank maakt die kosten niet inzichtelijk en houdt het automatisch in van het resultaat. Naast de kosten voor de app gelden er kosten voor de indexfondsen en beurshandelaren. Deze kosten worden niet apart in rekening gebracht, maar worden verrekend met de koers van het fonds. Je weet dus niet wat je in totaal aan kosten betaald.

Ik ben een beetje huiverige voor belegingsproducten die waarvan de kosten niet inzichtelijk worden gemaakt door de aanbieder.
viva-amber wijzigde dit bericht op 03-02-2020 17:47
22.52% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
LadyPhoxy schreef:
03-02-2020 17:36
Nou,op zich valt dit wel mee, de eerste 3 maanden is het in pricipe gratis en dan ga je een 1 euro per maand betalen. Maar met kortingscodes had ik al € 10 gekregen, dus daarmee heb ik in ieder geval nog 10 maanden de kosten gedekt en daarna hoop ik genoeg ingelegd te hebben dat het rendement de kosten dekt, maar dat is even afwachten.
Op mijn spaarrekening levert het in ieder geval niets op
Ik beleg via een andere weg.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Wij doen het al 2 jaar, maar niet per de voor de winst. Meer voor het ongezien sparen van een potje geld waar je niet zo makkelijk bij komt als bij je spaarrekening. Laten het alleen uitbetalen als we een duidelijk doel voor het geld hebben.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
03-02-2020 17:43
Het kost veel meer dan dat maar de Rabobank maakt die kosten niet inzichtelijk en houdt het automatisch in van het resultaat. Naast de kosten voor de app gelden er kosten voor de indexfondsen en beurshandelaren. Deze kosten worden niet apart in rekening gebracht, maar worden verrekend met de koers van het fonds.
Dat klopt, maar ook bij andere manieren van beleggen zijn die kosten er, al ben ik het met je eens dat het wat transparanter kan.
Maar goed,voor mij is dit nu een startpunt om me in beleggen te verdiepen en met het gekregen tegoed van € 10 vond ik het de moeite waard om het in ieder geval 6 maanden aan te kijken.
viva-amber schreef:
03-02-2020 17:43
Het kost veel meer dan dat maar de Rabobank maakt die kosten niet inzichtelijk en houdt het automatisch in van het resultaat. Naast de kosten voor de app gelden er kosten voor de indexfondsen en beurshandelaren. Deze kosten worden niet apart in rekening gebracht, maar worden verrekend met de koers van het fonds. Je weet dus niet wat je in totaal aan kosten betaald.
Ik heb dit inderdaad inmiddels ook gelezen. Het was een opwelling na de zoveelste brief van de abn over mijn rente die naar beneden ging. En nu zit ik te dubben. Geld eraf halen en verlies als leergeld zien of beleggen is lange termijn denken. Laat het staan en misschien komt het allemaal helemaal goed. Ik heb maar 400 aan inleg gedaan en nu 30 euro pm inleg van m’n wisselgeld.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een rekening bij Binck/Giro , nu iets langer dan 1 jaar, waarbij voor mij gemixd wordt belegd oa in indexfondsen, obligaties en vastgoed met lage en inzichtelijke kosten. Je kan een risicoprofiel e.d. invullen om te zien wat bij je past en zelf kun je e.a. goed monitoren. Vorig jaar had ik een rendement van 10-12 procent. Kan natuurlijk in een slecht jaar ook veel minder zijn en dat was met een risicoprofiel van een schaal op 5 ongeveer op 3 zat (gebalanceerd). Dus wel wat risico maar niet maximaal. Ik heb een start ingelegd en elke maand 100 euro. Volgens mij doe je beleggen niet met je gevoel maar met je verstand. Je legt nu gevoelsmatig peanuts weg aan wissel geld en de enige die rijk wordt is de Rabobank die niets voor je doet maar je wel het verlies laat pakken omdat je niet weet waar je mee bezig bent.

Bij Peaks kun je het eerste jaar vrijwel niet verdienen:

Rendement
Bij Peaks beleg je zonder advies in een vooraf gekozen portfolio. Je kunt op ieder moment wisselen van portfolio.
Bij ieder portfolio hoort een vaste verdeling in obligaties en aandelen. Hoe hoger het percentage aandelen, hoe hoger het verwachte rendement.

Portfolio % aandelen % obligaties verwacht rendement
Mild 30 70 2,6%
Pittig 50 50 3,7%
Scherp 70 30 4,9%
Heet 90 10 6,1%
Op het eerste oog zijn de verwachte rendementen niet onaardig. Maar wat levert Peaks nu eigenlijk op? We geven een aantal rekenvoorbeelden.

Wat levert beleggen met Peaks op?
Voorbeeld 1

Periode: 1 jaar
Inleg: €30 per maand
Kosten eerste jaar: €9
Opbrengst na aftrek van de kosten:
portfolio Mild: - €3,79
portfolio Pittig: - €2,02
portfolio Scherp: - €0,10
portfolio Heet: €1,82
Bij de eerste 3 portfolio's vallen de kosten in het eerste jaar (€9) dus nog hoger uit dan de opbrengst.

Voorbeeld 2

Periode: 3 jaar
Inleg: €30 per maand
Kosten: €33
Opbrengst na aftrek van de kosten:
portfolio Mild: €8,38
portfolio Pittig: €25,78
portfolio Scherp: €44,96
portfolio Heet: €64,37
Bij het meest defensieve portfolio Mild heb je dus na 3 jaar altijd nog maar ongeveer €8 winst gemaakt.

Voorbeeld 3

Periode: 1 jaar
Eenmalige inleg: €2500
Maandelijkse inleg: €30
Kosten: eerste 3 maanden gratis, daarna 0,5% over het gemiddelde vermogen
Opbrengst na aftrek van de kosten:
portfolio Mild: €54,48, rendement 2,21%
portfolio Pittig: €81,38, rendement 3,30%
portfolio Scherp: €110,65, rendement 4,49%
portfolio Heet: €139,88, rendement 5,68%
In deze situatie ben je met alle portfolio's na 1 jaar dus ruim uit de kosten.

Ik heb vorig jaar verspreid 1250 euro ingelegd bij Binck/Giro en 100 euro winst in het eerste jaar.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor je uitleg Viva Amber, dit probeerde ik ook uit te leggen in een ander topic.

Toch heb ik Peaks (aangestoken)
Meer voor de gein, beleg ook bij DeGiro en eigen bank. Peaks heeft wel een hele leuke app vind ik!
Prrrr, mauw miawwwww.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het heel goed dat je het zo duidelijk uitlegt viva-amber.
Maar ik neem aan (misschien ten onrechte) dat als je bij Peaks bent gaan beleggen, dat je de uitleg en de rekenvoorbeelden hebt gezien. Dan weet je ook dat het op 1 jaar sowieso eigenlijk niks oplevert (en als je heel weinig inlegt ook niet, door de kosten).
Ik ben er zeker niet aan begonnen met de gedachte om er rijk van te worden, maar over een paar jaar is er waarschijnlijk wel wat winst wat zeker meer is dan de rente op een spaarrekening.
Als ik veel geld wil gaan beleggen dan zijn er wel andere opties. Dit is meer 'voor de fun' omdat je er niks voor hoeft te doen/weten.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben door Peaks wel uit gaan zoeken of ik wilde beleggen en hoe. Ik heb alleen bewust de keuze gemaakt om niet met mijn gevoel te investeren maar met mijn verstand. Ik heb wel het doel om een mooie pot op te bouwen mede omdat ik in de toekomst mogelijk een pensioengat (mocht het zo zijn dan ga ik pensioen beleggen met belastingvoordeel) heb en omdat ik een familielid wil helpen met haar studie. Rijk is denk ik voor sommige vrouwen nog steeds een vies woord maar ik ga niet beleggen om er 8 euro per jaar mee te verdienen.

Ik vind het ook leuk om te checken hoe het gaat. Deze maand had ik bijv 1,2 % verlies maar op de eerdere winst maakt dat niet uit...Ik vind het ook fijn dat de hele portefeuille is uitgelegd en dat je deze ook naar excel kan downloaden. Dat alle inleg, wint en kosten zijn benoemd en je grafieken kunt raadplegen. In het verleden heb ik wel meer irrationele financiële besluiten gemaakt (wie niet) en dat leverde niets op. Peaks is een leuke instap voor iemand die met beleggen begint maar ik zou na enige tijd en zeker met grotere bedragen overstappen op iets anders.
viva-amber wijzigde dit bericht op 04-02-2020 09:14
35.18% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Beleggen is eigenlijk ook wel een zwaar woord voor Peaks, om eerlijk te zijn.

Ik vind echt beleggen zoals jij het doet toch wel iets heel anders!
Ik doe het al bijna 2 jaar. Ik weet dat het in principe niet heel veel oplevert, maar ik heb er toch na 15 maanden ruim 100,- meer van opgenomen dan ik heb ingelegd. Dus dat het niet winstgevend zou zijn snap ik aan de hand van de voorbeelden, maar de praktijk is toch dat ik bij wijze van spreken 1200,- heb ingelegd en 1330,- heb opgenomen.

Dus of ik snap het niet, of die rekenvoorbeelden kloppen niet. Maar ik doe het vooral om ongezien te sparen. Afspraak was dat als we 1000,- hadden we dat ergens anders zouden beleggen, maar uiteindelijk hebben we dat eerst op een spaarrekening gezet. Ik heb nog geen zin en tijd om me verder in beleggen te verdiepen
Alle reacties Link kopieren
Erg leuk om te lezen Th∅rdis :D
Alle reacties Link kopieren
Thordis in het 2de jaar of met een heel agressief profiel kan dat.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik had idd profiel scherp, en ergens rond de 17/18 maanden heb ik alles opgenomen. Toen had ik best veel rendement. Maar ik heb ook weleens 20% verlies gehad. Maar mijn idee was dat ik het dan gewoon zo lang liet staan dat ik weet in de + zat.
Jeetje 20% verlies staan. Het is bij mij echt geen groot bedrag maar daar zou ik wel onrustig van worden.

Maar ik las/hoorde laatst dan vrouwen de betere beleggers zijn omdat ze juist dan dus rustig blijven en niet te snel verkopen of stoppen. Dus ik ga echt op mijn handen zitten als mijn app 20% verlies aangeeft en dat als een mantra hardop tegen mezelf zeggen.

Ik heb dus 400,00 eenmalige inleg gedaan. En ik schat in zo'n 30-40 per maand aan wisselgeld. En dus profiel scherp. Ik sta nu op 0,44% verlies.
sneeuwwitje80 schreef:
04-02-2020 12:36
Jeetje 20% verlies staan. Het is bij mij echt geen groot bedrag maar daar zou ik wel onrustig van worden.

Maar ik las/hoorde laatst dan vrouwen de betere beleggers zijn omdat ze juist dan dus rustig blijven en niet te snel verkopen of stoppen. Dus ik ga echt op mijn handen zitten als mijn app 20% verlies aangeeft en dat als een mantra hardop tegen mezelf zeggen.

Ik heb dus 400,00 eenmalige inleg gedaan. En ik schat in zo'n 30-40 per maand aan wisselgeld. En dus profiel scherp. Ik sta nu op 0,44% verlies.
Oh daar kan ik echt niet warm of koud van worden. Ik kijk dan gewoon een paar weken niet en dan is het vanzelf weer ok. Ik heb alle van -25% tot +25 %wel eens gezien. En ik ' spaar ' het ook van extra geld. Zie ik het nooit meer terug, dan is dat zuur maar eet ik er geen boterham minder om.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven