Alleen reizen zonder je gezin

04-02-2020 09:38 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
na aanleiding van een topic over als alleenstaande ouder reizen met je kind(eren), ben ik erg benieuwd of er hier moeders/vaders zijn die ook wel eens gewoon alleen op vakantie gaan zonder hun gezin of kinderen.
Hoe kijk je er tegenaan?
Laat je dan juist als ouder je kind(eren) in de steek, of is het juist goed op even voor wat ‘me-time’ te kiezen?

En zo ja, vanaf welke leeftijd kind vind je normaal? En hoe lang ga je weg? En zou je dan ook voor een verre vliegvakantie gaan (6+ uur vliegen bijv of 10+) of blijf je dan toch het liefste zo dicht mogelijk in de buurt?


Ik ben me zelf een beetje aan het oriënteren om even alleen weg te gaan, maar ben dan ook weer heel bang een slechte moeder te zijn. Vandaar dat ik benieuwd ben naar ervaringen!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou nooit in mijn eentje op vakantie gaan zonder mijn gezin.

Dat vind ik ongezellig. Waarom in je eentje dingen bekijken? Waarom in je eentje eten? Waarom in je eentje aan het strand liggen?

Ik vind het veel leuker om dingen te kunnen delen.

En wat maakt het uit of je op 2 uur autorijden, 2 uur vliegen of 6 uur vliegen of 24 uur vliegen van huis bent.

Afwezig is afwezig. Zonder je gezin is zonder je gezin.
Alle reacties Link kopieren
Wil je echt alleen gaan of bijvoorbeeld met een vriendin? Alleen zou ik zelf niet doen, omdat me dat niet fijn lijkt.

Ik vind dat een keer een weekend ( en als je het geregeld krijgt kan ook een week) moet kunnen hoor, dat maakt je toch geen slechte moeder?

Volg je gevoel zou ik zeggen.
Ik ga elk jaar een weekje met vriendinnen weg. Ik ben de enige met kinderen.
Ik zou niet weten waarom dat van invloed is op de kwaliteit van mijn moederschap. We gaan dan ongeveer 4 uur vliegen en zijn een week weg.

Dat doe ik sinds de jongste een jaar of 8 was. Ik vond het namelijk wel fijn dat mijn man niet naast zijn werk nog héél druk was met kinderen die totaal niet zelfredzaam waren.

Niemand die daar wat van vindt, de kinderen vinden het ‘stom’ dat ze niet mee mogen. Maar hé, die hebben ook vaak zat kamp, logeerpartijtjes of meerdaagse klassenreisjes naar het buitenland inmiddels. Dus het is niet alsof ze iets tekort komen. Of dat het in plaats van onze gezamenlijke vakantie is.

Ik mis ze altijd enorm. Maar zij mij maar matig :) En ik vind het een genot om een keer op vakantie te kunnen zonder ‘mam, mama, mahaaam’ op de achtergrond, zonder dat ik iedereens spullen mee moet slepen en zonder ‘gaan we nu alwéér wandelen, kunnen we niet zwemmen, ik wil niet!’.

In de zomervakantie doen we dingen voor de kinderen en dat zijn niet per se mijn favoriete dingen of bestemmingen. Dus dit zorgt voor een goede balans.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk kan je als ouder of als ouders op vakantie zonder de kinderen. Is in mijn ogen best gezond, je bent veel meer dan alleen maar ouders.

Wanneer je een goede logeerplek hebt voor de kinderen, of een oppas thuis of je partner blijft gewoon thuis, dan is het toch geen probleem?

Er zijn genoeg ouders die vaker een aantal nachten van huis zijn voor werk of vakantie. En dat zijn echt geen slechte ouders.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Th∅rdis schreef:
04-02-2020 09:53

zonder dat ik iedereens spullen mee moet slepen.
Waarom sleep jij met de spullen van de rest van je gezin?

Op vakantie doe ik natuurlijk ook dingen die vriend en kind leuk vinden.
Dingen die ik zelf leuk vind doen we ook. Dan hoeft kind ook echt niet te gaan zeuren want dan is het mond houden gisteren hebben we jouw zin gedaan. Nu doen we wat mama wil.
sugarmiss schreef:
04-02-2020 09:59
Waarom sleep jij met de spullen van de rest van je gezin?

Op vakantie doe ik natuurlijk ook dingen die vriend en kind leuk vinden.
Dingen die ik zelf leuk vind doen we ook. Dan hoeft kind ook echt niet te gaan zeuren want dan is het mond houden gisteren hebben we jouw zin gedaan. Nu doen we wat mama wil.
Omdat ik toch degene ben met tas en een flesje water en mag mijn telefoon even in je tas en mam had je die broodjes nog meegenomen en heb je nog een kauwgompje.

En uiteraard doe ik ook dingen die ik zelf leuk vind en uiteraard heeft gemekker geen resultaat. Maar toch vind ik een vakantie voor mezelf heerlijk.
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
04-02-2020 09:56
Natuurlijk kan je als ouder of als ouders op vakantie zonder de kinderen. Is in mijn ogen best gezond, je bent veel meer dan alleen maar ouders.
Een beetje verre of lange vakantie kost best veel geld. Daar zou ikn mij toch schuldig over voelen als ik in mijn eentje zo'n enorme hap uit het te besteden budget opmaak.

Al snap ik dan ook wel weer als je zo als thordis een vriendinnen groepje hebt dat elk jaar op vakantie gaat dat je mee wil.

Niet leuk om thuis te blijven als de rest wel gaat. Dan val je ook een beetje buiten de boot als de rest het dan later over de vakantie heeft.
sugarmiss schreef:
04-02-2020 10:04
Een beetje verre of lange vakantie kost best veel geld. Daar zou ikn mij toch schuldig over voelen als ik in mijn eentje zo'n enorme hap uit het te besteden budget opmaak.

Al snap ik dan ook wel weer als je zo als thordis een vriendinnen groepje hebt dat elk jaar op vakantie gaat dat je mee wil.

Niet leuk om thuis te blijven als de rest wel gaat. Dan val je ook een beetje buiten de boot als de rest het dan later over de vakantie heeft.
Nou ja, ik ben er mee begonnen met die vakantie en heb de rest meegesleept :)
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
04-02-2020 10:04
Een beetje verre of lange vakantie kost best veel geld. Daar zou ikn mij toch schuldig over voelen als ik in mijn eentje zo'n enorme hap uit het te besteden budget opmaak.

Al snap ik dan ook wel weer als je zo als thordis een vriendinnen groepje hebt dat elk jaar op vakantie gaat dat je mee wil.

Niet leuk om thuis te blijven als de rest wel gaat. Dan val je ook een beetje buiten de boot als de rest het dan later over de vakantie heeft.

Geld kan voor sommige een probleem zijn. Maar wanneer er geld voldoende is voor het gezin, mag ik echt zelf bepalen wat ik (in overleg met partner) met mijn geld doe. Of ik daar een nieuwe auto voor koop, een dure camera, een paard, een dure hobby etc. Ik werk hard voor mijn geld dus mag ik ook bepalen wat ik met mijn vrij te besteden geld doe. Geld wat na de vaste lasten, gezamenlijke spaar, gezamenlijke rekeningen ets overblijft. Dus nee, daar zou ik me niet schuldig over voelen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
hamerhaai schreef:
04-02-2020 10:08
Geld kan voor sommige een probleem zijn. Maar wanneer er geld voldoende is voor het gezin, mag ik echt zelf bepalen wat ik (in overleg met partner) met mijn geld doe. Of ik daar een nieuwe auto voor koop, een dure camera, een paard, een dure hobby etc. Ik werk hard voor mijn geld dus mag ik ook bepalen wat ik met mijn vrij te besteden geld doe. Geld wat na de vaste lasten, gezamenlijke spaar, gezamenlijke rekeningen ets overblijft. Dus nee, daar zou ik me niet schuldig over voelen.
Nee ik ook niet. Er gaat maandelijks genoeg naar de kinderen, sport, uitjes, ook gewoon een vakantie. En het is niet alsof zij minder kunnen of mogen omdat ik op vakantie ga.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
04-02-2020 10:04
Een beetje verre of lange vakantie kost best veel geld. Daar zou ikn mij toch schuldig over voelen als ik in mijn eentje zo'n enorme hap uit het te besteden budget opmaak.

Al snap ik dan ook wel weer als je zo als thordis een vriendinnen groepje hebt dat elk jaar op vakantie gaat dat je mee wil.

Niet leuk om thuis te blijven als de rest wel gaat. Dan val je ook een beetje buiten de boot als de rest het dan later over de vakantie heeft.
Dit vind ik een hele gekke redenering. Als je vind dat je het beter niet kan doen vanwege je gezin, dat het feit dat vriendinnen wél gaan, dat opeens anders zou maken. Zijn vriendinnen dan belangrijker dan je gezin?
(Ik vind zelf trouwens dat het sowieso gewoon kan. En ik kan me ook heel goed voorstellen dat je wel eens lekker alleen weg wil zonder de hele tijd rekening te moeten houden met kinderen en idd met allerlei zooi moet sleuren).
.
Alle reacties Link kopieren
Wat een onzin dat je een slechte moeder zou zijn als je eens een keer zonder je gezin op vakantie zou willen. Lijkt me heel gezond. Je bent meer dan een moeder. Ik heb zelf geen kinderen, maar een vriendin van mij doet dat minstens een keer per jaar. Haar man trouwens ook. En ook rustig alleen. Soms overigens gewoon een paar dagen wandelen op de wadden of zo, dus het hoeft ook niet per se duur te zijn. Is toch heerlijk? En ja, ze gaan ook gewoon als gezin op vakantie.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga minstens eens per jaar op vriendinnenweekend en toen de kinderen jonger waren gingen ze zelf elk jaar 1 or 2 weken bij opa & oma logeren - en dan gingen wij zelf ook een paar dagen weg. Nu ze ouder zijn is dat logeren korter geworden, want ze vinden er niet zoveel meer aan.

Maar nu doen we vaker weekenden weg, juist met de kinderen, stedentripjes of zo. Vroeger kon je ze dat niet aandoen, maar nu vinden ze dat heel leuk.
Echt langer op vakantie, 2, 3 weken of zo, doen we sowieso nooit.
Ik ben zeker 1 a 2 keer per jaar een (lang) weekend weg met vrienden, maar ben ook wel eens helemaal alleen een weekend weg geweest. Een keer ook een hele week, naar verschillende vrienden in het buitenland, dat was zalig. Op dit moment moet ik ook nogal vaak voor mijn werk weg, waardoor ik sociaal weggaan even beperk.

Geen enkel schuldgevoel over en al helemaal niet over mijn moederschap in het algemeen. Zou ook niet weten waarom niet, ze hebben tenslotte ook nog een vader (die meestal het huishouden in zijn eentje beter doet dan als we samen een weekend thuis zijn... ;-) ).

Een groter probleem dan budget vind ik de beperktheid van vakantiedagen. Soms is er al een hoop opgegaan aan vakanties met/voor de kinderen en calamiteiten, dan voel ik me bezwaard om dagen voor mezelf te pakken waardoor ik bijvoorbeeld in de herfst- of kerstvakantie niet meer met het gezin vakantie kan hebben.
Alle reacties Link kopieren
Hier zijn de kinderen inmiddels 14+, dus het gaat allemaal wat makkelijker. Bovendien ben ik getrouwd. Dus als we los van elkaar op reis gaan, is de ander er voor de kinderen.

Maar we gaan ook af en toe (eens per 1-2 jaar) met zijn tweetjes een weekend weg of op reis. Onze langste reis zonder kinderen was 2 weken VS. Onze kinderen moesten in die periode één week naar school en hadden daarna zelf herfstvakantie. De twee oudsten (toen middelbare school) logeerden de eerste week bij vrienden en mijn ouders kwamen hier in huis voor de jongste twee die nog naar de basisschool gingen. Vervolgens zijn de kinderen de tweede week allemaal uit logeren gegaan bij hun andere oma en twee tantes.

Andersom hebben we hier thuis elk jaar wel een of meer kinderen te logeren. Soms voor de lol, maar meestal omdat hun ouders geen vrij kunnen krijgen in een schoolvakantie of samen op reis gaan.

Als je de opvang goed regelt, is mijn ervaring dat kinderen het juist leuk vinden. Ik heb me dus nooit schuldig gevoeld.
Alle reacties Link kopieren
ja .. ik.. al meerdere keren waaronder ook lange reizen. Dat doe ik pas sinds de kinderen oud genoeg zijn en ze geen oppas nodig hebben.

Maar echt lange reizen sinds 2015 (Ghana, China, Canada). Heerlijk.. geen mama horen .. alleen doen wat ik wil.. geen rekening hoeven houden met. Ik heb een niet alledaagse gezin dus ik geniet er dubbel van. Soms is het wel wat eenzaam maar gelukkig is er watsapp bellen en/of skype.

En schuldig voelen omdat het geld kost ? Nope. Als het kan , kan het. Kinderen komen niets te kort. En ik ga met hen ook vaak zat ergens heen.. ook ver als het zo uitkomt
Alle reacties Link kopieren
Met partner ga ik overigens ook apart weg. In 2018 zijn we samen weggeweest en nu in 2020 gaan we ook weer met zijn 2-en. Zomervakanties waren altijd zonder vader de laatste jaren ivm werk. In 2019 voor het eerst sinds jaren weer als gezin weggeweest.

De kinderen vinden het overigens ook niet raar of erg als ik alleen ga. Ze weten dat ik met hen ook nog gerust op reis ga.. dus.. niemand komt iets tekort
Alle reacties Link kopieren
yette schreef:
04-02-2020 11:04
Hier zijn de kinderen inmiddels 14+, dus het gaat allemaal wat makkelijker. Bovendien ben ik getrouwd. Dus als we los van elkaar op reis gaan, is de ander er voor de kinderen.

Maar we gaan ook af en toe (eens per 1-2 jaar) met zijn tweetjes een weekend weg of op reis. Onze langste reis zonder kinderen was 2 weken VS. Onze kinderen moesten in die periode één week naar school en hadden daarna zelf herfstvakantie. De twee oudsten (toen middelbare school) logeerden de eerste week bij vrienden en mijn ouders kwamen hier in huis voor de jongste twee die nog naar de basisschool gingen. Vervolgens zijn de kinderen de tweede week allemaal uit logeren gegaan bij hun andere oma en twee tantes.

Andersom hebben we hier thuis elk jaar wel een of meer kinderen te logeren. Soms voor de lol, maar meestal omdat hun ouders geen vrij kunnen krijgen in een schoolvakantie of samen op reis gaan.

Als je de opvang goed regelt, is mijn ervaring dat kinderen het juist leuk vinden. Ik heb me dus nooit schuldig gevoeld.
Heerlijk hoor. Waarom ik dat dan ook niet doe.....schuld gevoel of zo. En als je het goed kan regelen is iedereen blij.
Alle reacties Link kopieren
6 dagen Mallorca met manlief. Heerlijk. Opa en oma hier in huis, iedereen blij.
Ik ben superblij met een vriendin die zonder haar kinderen met mij op vakantie wil zo nu en dan.

Ik zou als ik een gezin zou hebben wellicht ook wel af en toe alleen weggaan. Zo heerlijk om je eigen tijd en vakantie in te delen zoals je het zelf wilt.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties

Op de vraag of ik met een vriendin wil gaan of waarom alleen:

Ik reis al vanaf jeugd alleen, backpacken, mensen ontmoeten, ik heb nooit een saaie vakantie gehad in mijn eentje, ik stond voor grote avonturen, en vond het heerlijk om met niemand rekening te hoeven houden en mijn eigen plan kon trekken.

Een keer een weekendje New York met vriendin wel, maar echt de langere vakanties ging ik liever alleen.

Qua onderkomen kind heb ik uiteraard de vader en opa’s en oma’s die met liefde oppassen als papa werkt.

Ik kreeg eigenlijk alleen maar positieve reacties, dat elke ouder dat zo eens in het jaar zou moeten doen, als het mogelijk is uiteraard. Maar een vriendin reageerde zo lullig toen ik het erover had, dat ik dat niet kon maken voor mijn kind, wat als er iets gebeurd bij het thuisfront ect ect.
Ik ging bijna aan mezelf twijfelen of ik nu zo egoïstisch denk. Ik ben verder alleen maar aan het zorgen zorgen zorgen, heb helemaal niks voor mezelf.
Arabian-nights schreef:
04-02-2020 11:43

Ik kreeg eigenlijk alleen maar positieve reacties, dat elke ouder dat zo eens in het jaar zou moeten doen, als het mogelijk is uiteraard. Maar een vriendin reageerde zo lullig toen ik het erover had, dat ik dat niet kon maken voor mijn kind, wat als er iets gebeurd bij het thuisfront ect ect.
Ik ging bijna aan mezelf twijfelen of ik nu zo egoïstisch denk. Ik ben verder alleen maar aan het zorgen zorgen zorgen, heb helemaal niks voor mezelf.
Met zulke vriendinnen heb je geen vijanden nodig...
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het lekker doen! Even tijd voor jezelf, dan kun je er daarna weer voor de volle 100% voor jouw gezin zijn.

Ik ben zelf gek op de wadden (geen Texel). Ontzettend relaxed, vakantie begint al op de boot!


De vader & grootouders zijn er voor de kinderen, prima toch? Als er echt iets heftigs aan de hand is, ben je snel genoeg terug.
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt mij heerlijk.
In 2012 ben ik voor het laatst een weekje met een vriendin weggeweest.
Inmiddels heb ik geen vriendinnen meer die dit zouden willen of kunnen doen, helaas.

En bovendien komt het er ook echt niet van. Ik heb 4, soms hooguit 5, weken vakantie per jaar, man en kinderen 12. Ik wil niet ook nog eens een van die 4 weken zonder hen doorbrengen, want ik vind dat ik toch al veel te weinig met ze mee kan. Zij gaan dus met z'n allen wel zonder mij regelmatig op stap, en mijn man gaat ook zonder mij met alleen vrienden elk jaar een week weg. Ik zou het al heerlijk vinden om wat extra tijd met mijn gezin door te kunnen brengen, maar om dan ook nog eens van die paar weken die ik wel heb, er een voor mezelf in te pikken, dat gaat me echt te ver. Het liefst zou ik dus én én hebben: een week extra met mijn gezin en een week extra voor mezelf, haha.
..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven