Aantal Nederlanders dat emigreert is toegenomen

03-02-2020 15:40 119 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het aantal Nederlanders dat naar het buitenland emigreert of plan is dat te doen is toegenomen volgens een onderzoek van de Emigratiebeurs. Er worden meerdere redenen genoemd.

Men vind het te druk. Ook ruimtegebrek is een reden. Toenemende klimaatregels is een nieuw motief om te vertrekken staat er. Ook de slechte mentaliteit in Nederland word als belangrijke reden genoemd. De files en criminaliteit spelen een minder belangrijke rol las ik.
Het verbaasd me dat men zegt dat de toenemende woningnood mensen motiveert om te vertrekken.

Ik hou van de vier jaargetijden in ons land. En zou zelf nooit naar een ander land willen vertrekken om daar 'te genieten' van het pensioen.

Zou jij willen emigreren? Zoja, waar naar toe? en waarom?


http://a.msn.com/01/nl-nl/BBZAN3P?ocid=st

Afbeelding
foto:Aangeboden door De Telegraaf Ook in de winkelstraten is het vlak voor kerst vrij vol.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Nee, want overal is er wel wat. Ook zou ik niet zo ver van familieleden en vrienden af willen wonen. Daarnaast is het leven in Nederland gewoon goed.
Ik zou mijn moeder en mijn huis niet willen achterlaten. Ook ben ik inmiddels afhankelijk van de gezondheidszorg hier.

Die leuke finca's in zuid Europa zijn verder ook niet bepaald levensloop bestendig. Die huizen zitten vol met onhandige trappen en opstapjes, laat staan de steile weggetjes overal.

En in landen als Australie/Nieuw Zeeland of USA/Canada krijg je geen woonvisum als je niet jong en gezond bent en een baan hebt.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
03-02-2020 15:42
Nee, want overal is er wel wat. Ook zou ik niet zo ver van familieleden en vrienden af willen wonen. Daarnaast is het leven in Nederland gewoon goed.

Ik ben het helemaal met je eens.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Nee, je krijgt het nergens zo goed als in Nederland.
ik geef mn bek ook maar een douw
Ik heb familie in het buitenland wonen. Uiteindelijk is het daar ook het gewone leven, met de gewoonlijke ups en downs. Weliswaar in een mooiere omgeving, maar wel ver bij je familie vandaan.
Ik kan me wel iets voorstellen bij de drukte in dit land. In mijn dorp wordt nu druk huizen uit de grond gestampt en ik zie dat er gewoon rond huizen wordt gebouwd. Dus heb je als enige uitkijk een stukje straat, staat daar tegenover een huis. Links, rechts en achter je een huis.
Zelf heb ik nog enorm veel mazzel, ik kijk nu uit op een boerenveld met daarachter een voetbalveld. Maar, ik hoor ook geruchten dat ook daar een keer gebouwd gaat worden. Ik heb daar toch best een beetje moeite mee, het voelt zo verstikkend.

Emigreren, echter, is niet aan de orde. Met tijden kan ik echt wegdromen bij een 'cabine in the woods' ideaalplaatje, maar levensbestendig is het niet. Daarnaast ben ik blij met onze voorzieningen in dit land. Het ideale land bestaat niet en ik woon ook gewoon graag bij mijn (schoon)familie en vrienden in de buurt.
Alle reacties Link kopieren
Echt emigreren voorlopig niet, mijn ouders zouden het vreselijk vinden en daarbij is Nederland in veel opzichten zo slecht nog niet. Wel zou ik heel graag een tweede huis(je) in Portugal willen in een mooie omgeving, om heel vaak heen te gaan. Ik hou van dat land en ik haat het weer/klimaat in Nederland. Aangezien ik mijn werk overal ter wereld kan doen, zou ik daar dan steeds een aantal weken kunnen zijn en daar gewoon mijn uren maken. Ik ben hier al gelukkig, maar dan zou het compleet zijn.
Ik snap de eerste impuls wel. Het vliegt mij ook weleens aan hoe druk en vol het is (niet overal, nee) en de problemen die daarmee gepaard gaan. Woningnood. Immigratie. Drukte op de weg.

Als je echt heel veel waarde hecht aan ruimte en rust om je heen en een heel andere manier wil van leven en reizen (ipv hutje mutje en files zoals hier), dan snap ik het wel, maar dan moet je wel de rest op de koop toe kunnen nemen (ergens weer opnieuw aarden, 'de buitenlander' zijn, andere zaken die in het buitenland wellicht minder zijn dan hier) en dat kan ik denk ik niet.

Zou dan bijvoorbeeld naar landen als Canada, Noorwegen, IJsland willen. Een (voor mij) fijn klimaat, vrij dunbevolkt, maar toch een hoge levensstandaard.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon al hemel lang niet meer in Nederland. En vind Nederland veel te vol.... Dus, ja! Ik begrijp iedereen die wil emigreren.... Wat ik niet begrijp is dat er mensen zijn die zich slecht daarop voorbereiden....... Maar dat is weer een ander verhaal!
Alle reacties Link kopieren
missie_m schreef:
03-02-2020 15:40
Het aantal Nederlanders dat naar het buitenland emigreert of plan is dat te doen is toegenomen volgens een onderzoek van de Emigratiebeurs. Er worden meerdere redenen genoemd.

Nee, dat het aantal Nederlanders dat emigreert is toegenomen kun je niet uit het artikel in de Telegraaf halen.
Dit artikel gaat over de motieven van mensen die emigreren, die zouden veranderd zijn.
Het is een 'onderzoek' van de Migratiebeurs onder bezoekers van hun beurs, hier het persbericht.
https://www.perssupport.nl/persbericht/ ... mte-elders

De titel van je topic klopt niet en is misleidend.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben serieus gekeken naar Scandinavië en hebben daar ook familie wonen die daar al heen geëmigreerd zijn. We zijn er snel van teug gekomen. Niet door het klimaat of de donkere winters (dat hebben we in NL ook).

De welvaartstaat daar is deels schone schijn en vaak niet veel beter of toegankelijker dan in NL. Juist dat die landen dunbevolkt zijn geeft nadelen. Je kind vanaf 12 in een internaat omdat hij naar school moet in de grote stad uren verderop, naar het ziekenhuis als je iets bijzonders hebt? Kan je uren naar de hoofdsteden gaan reizen. Werk? Beperkt. Kortom: de faciliteiten zijn ook minder als er minder mensen zijn...

Het is met een jong gezin eigenlijk alleen ideaal als je vlakbij of in de grote steden gaat wonen. Dat is duur. En tja, wat is dan nog het verschil met in Nederland wonen?
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
03-02-2020 15:50
Nee, je krijgt het nergens zo goed als in Nederland.
Je kan je misschien beter vervangen voor ik.
Want wij hebben het hier ( buitenland) wel veel beter. De kinderen zitten op een geweldige nederlandse school met kleine klassen en geen stakingen en gesmijt met etiketjes.
Mijn man verdient bijna 2 keer meer dan in nederland. Ik ben een eigen bedrijf gestart en zit niet meer dag in dag uit achter de computer. Werk in mijn eigen tijd, de kinderen hoeven nooit naar de opvang.
Familie en vrienden zien we genoeg, we komen regelmatig naar nederland.
Huizen zijn goedkoop en bijna allemaal vrijstaand ( wij betalen nu 600 euro huur voor een vrijstaand huis, centraal gelegen met grote tuin).
Gezondheidszorg is ok.
Mar zie genoeg mensen die er met de overstap wel erop achteruit zijn gegaan en ook weer met bosjes terug naar nederland komen.
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt me niet dat een onderzoek onder bezoekers van een Emigratiebeurs heel representatief is voor "de Nederlanders". Evenmin als een onderzoek onder bezoekers van de Kama Sutrabeurs heel veel zal zeggen over het seksleven van "de Nederlander".

Om de vraag te beantwoorden: ik heb in een groot aantal verschillende landen gewoond, gestudeerd en gewerkt. Elk land heeft zijn voor- en nadelen. Discussies over "het buitenland" zijn nogal zinloos: bedoel je België of Zaïre? Zeker als mensen vergelijkingen gaan trekken tussen Nederland en "het buitenland" blijkt al snel dat het geen vergelijking is, maar het uiten van ontevredenheid.

Emigreren is sowieso veel minder permanent en dramatisch dan het vroeger was. Verhuizen naar bv. Canada was vroeger inderdaad vaak een enkele reis: geen snelle vliegverbindingen, alleen een boot, en een reis was heel duur. Terugkomen was da niet makkelijk, en al helemaal niet voor een paar dagen. Internationaal telefoneren was niet te betalen, en alleen brieven schrijven bleef over.

En nu? Skype, internet, en voor een paar honderd euro vlieg je naar de andere kant van de wereld. Bevalt je emigratie niet, dan kom je weer terug , Hetzelfde als verhuizen.
juliadenders schreef:
03-02-2020 16:41
Je kan je misschien beter vervangen voor ik.
Want wij hebben het hier ( buitenland) wel veel beter. De kinderen zitten op een geweldige nederlandse school met kleine klassen en geen stakingen en gesmijt met etiketjes.
Mijn man verdient bijna 2 keer meer dan in nederland. Ik ben een eigen bedrijf gestart en zit niet meer dag in dag uit achter de computer. Werk in mijn eigen tijd, de kinderen hoeven nooit naar de opvang.
Familie en vrienden zien we genoeg, we komen regelmatig naar nederland.
Huizen zijn goedkoop en bijna allemaal vrijstaand ( wij betalen nu 600 euro huur voor een vrijstaand huis, centraal gelegen met grote tuin).
Gezondheidszorg is ok.
Mar zie genoeg mensen die er met de overstap wel erop achteruit zijn gegaan en ook weer met bosjes terug naar nederland komen.
In welk land woon je dan?
Oost-Europa schijnt populair te zijn.
Alle reacties Link kopieren
juliadenders schreef:
03-02-2020 16:41
Je kan je misschien beter vervangen voor ik.
Want wij hebben het hier ( buitenland) wel veel beter. De kinderen zitten op een geweldige nederlandse school met kleine klassen en geen stakingen en gesmijt met etiketjes.
Mijn man verdient bijna 2 keer meer dan in nederland. Ik ben een eigen bedrijf gestart en zit niet meer dag in dag uit achter de computer. Werk in mijn eigen tijd, de kinderen hoeven nooit naar de opvang.
Familie en vrienden zien we genoeg, we komen regelmatig naar nederland.
Huizen zijn goedkoop en bijna allemaal vrijstaand ( wij betalen nu 600 euro huur voor een vrijstaand huis, centraal gelegen met grote tuin).
Gezondheidszorg is ok.
Mar zie genoeg mensen die er met de overstap wel erop achteruit zijn gegaan en ook weer met bosjes terug naar nederland komen.
En waarom gaan die kinderen niet naar een lokale school zodat ze integreren?
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
nee ik hou van noord Nederland :-D
redbulletje schreef:
03-02-2020 16:43
In welk land woon je dan?
even geloept, curacao als het goed is.
persoonlijk kan ik me het niet voorstellen dat je het daar beter hebt dan hier maar oke.
denk dat mensen wel vrolijker zijn met het goede weer.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
03-02-2020 15:50
Nee, je krijgt het nergens zo goed als in Nederland.
Zou het slechter zijn in Zweden , bijv ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
03-02-2020 15:42
Nee, want overal is er wel wat. Ook zou ik niet zo ver van familieleden en vrienden af willen wonen. Daarnaast is het leven in Nederland gewoon goed.
Als ik al zou emigreren dan zou het een Westers land zijn. Ik hou wel van de luxe die we hier kennen (toilet, een warme douche kunnen nemen, tv, internet enz.).
Ik zit heus weleens te dromen bij mooie landen met mooie natuur, maar volgens mij is het dagelijks leven daar uiteindelijk ook gewoon het dagelijks leven. Met het enige verschil dat je niet even naar je familie of vrienden kunt.
Alle reacties Link kopieren
Als mijn kinderen mee zouden gaan zou ik er over na willen denken, anders niet.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
04-02-2020 17:14
Als mijn kinderen mee zouden gaan zou ik er over na willen denken, anders niet.
En waar zou je dan naar toe willen?
Alle reacties Link kopieren
Als ik verzekerd zou zijn van (medische) hulpmiddelen (en ik me geen zorgen hoef te maken over geld) dan zou ik naar Schotland/Shetland eilanden vertrekken.
Snjókorn falla, á allt og alla
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
04-02-2020 17:21
En waar zou je dan naar toe willen?
O, zat mooie - warme - plekken op de aardbol .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven