Waarom geloof jij wel of niet in een god?

06-02-2020 17:04 1657 berichten
Alle reacties Link kopieren
Alles wordt ook verheerlijkt terwijl het eigenlijk niet goed is voor de mens. Denk alleen al aan uitgaan, roken, drinken en op ontdekking gaan naar je zelf en experimenteren. Waarom? Tuurlijk is het leuk en spannend allemaal, en zou dit niet schadelijk te hoeven zijn als je dit met mate doet. Maar laten we eerlijk zijn, het is niet voor niets verboden volgens het geloof dat al eeuwen geleden is gekomen met alleen maar wijsheid. Hoe gek is het alleen al niet dat er een heilige boek is geschreven met zo veel kennis, waarvan tot de dag van vandaag nu pas ontdekt worden? Hierdoor kan je er al sterk van overtuigd worden dat het onverklaarbaar is en zeker iets is wat wij niet kunnen bevatten.
Vele mensen die niet geloven, willen ook gewoon niet geloven. Ik zelf ook hoor, tijden getwijfeld enz. Maar toen kwam ik er achter dat ik iedere keer maar redenen aan het zoeken was waarvan ik bijv het niet mee eens was om vervolgens te willen concluderen dat het niet bestaat. Waarom? Zo kun je natuurlijk het vrije leven leiden met de geruststellende gedachte dat je later er niet voor wordt bestraft. Maar als je niet door het boek kunt leiden, waaruit maak je dan een grens wat wel of niet mag dat eigenlijk slecht is maar door maatschappij en winstgevende industrie ons probeert aan te praten. We vinden het natuurlijk allemaal geweldig, onze begeertes en verlangen volgen. Maar op lange termijn maakt het je toch niet gelukkig doordat de mens zo is gemaakt. Om te aanbidden. Hoe kun je dat al weten, door een simpel voorbeeld dat vele mensen doen wanneer zij in nood of kritieke toestand verkeren. Ze hopen dat iemand ze kan bijstaan of helpen en bidden dat ze worden geholpen. Zelfs mensen die nog nog hebben gelooft hebben zich hierin betrapt waardoor ze uiteindelijk de kans hebben gegeven om het te gaan onderzoeken.
Daarnaast blijf je een bepaalde leegte voelen dat alleen gevoed kan worden door aanbidding. Denk maar aan artiesten en miljonair die alles hebben maar nog steeds niet gelukkig zijn. Sommige gaan daardoor het opzoeken in de spirituele wereld en mediteren. Terwijl bidden ook al een vorm van mediteren is, blijven we zoeken naar andere mogelijkheden om de waarheid te willen blijven negeren.

Zo kan ik nog doorgaan, velen zullen het niet met me eens zijn. Dat snap ik, maar wat ik dan niet snap is dat vele ook niet openstaan betreft inhoudelijk een discussie voeren.

Ik was namelijk ook heel lang zoekende en ben ook verschillende heilige boeken gaan lezen. Uiteindelijk is de christendom, jodendom en islam allemaal een geloof die overeenkomt alleen in verschillende tijdperken is uitgebracht. Er is ook gewoon een dezelfde god en niet sprake van verschillende goden. Als de mens hier voor zou openstaan, zou hij/zij zomaar kunnen bekeren doordat je er zelf achterkomt. Het is alleen wel een hele moeilijke zoektocht, doordat de boeken niet in eenvoudige taal is geschreven en sommige stukken dien je ook meer kennis voor te hebben om het te kunnen begrijpen. Zoals soms door de media negatieve versen van het boek worden aangehaald en niet volledig. Bepaalde zinnen worden achterwege gelaten waardoor de mens van nu in de huidige wereld dat niet kan bevatten en niet begrijpt. Als je het volledig zou lezen, zou je er al meer van begrijpen en je dient ook geleerde te raadplegen om het echt te begrijpen doordat je meerdere bronnen bij elkaar moet leggen om t in algeheel te kunnen begrijpen.

Zo heeft de boek van ex pvver joram van klaveren genaamd”afvallige” mij heel erg geholpen om bepaalde aspecten te begrijpen die constant negatief in het nieuws wordt belicht, waardoor je haast wel niet op een gegeven moment eraan gaat geloven. Hij heeft werkelijk waar jaren lang gedaan betreft zijn zoektocht, heeft een studie betreft geloofswetenschappen gevolgd, heeft alle boeken bij elkaar gehaald en bestudeerd en met behulp van kennis van hooggeleerde. Als je werkelijk geïnteresseerd bent zou ik het boek kopen om alleen maar er een stuk wijzer van te worden. Ik probeer hiermee namelijk niet een ander te bekeren or what so ever. Maar vind het zeker wel interessant hoe hier er over wordt gedacht. Ik vind het gewoon vreemd dat zo veel mensen er zo snel voor kiezen atheïst te zijn, terwijl ze in de eerste instantie niet eens hebben geprobeerd onderzoek te verrichten. Hoe kun je dan zo zeker van iets zijn denk ik dan.
Wat houd je tegen?
De bijbel lezen is voldoende reden om atheïst te zijn.

"Aanbid mij of je wordt eeuwig gestraft". Dat is de strekking van het verhaal.

God heeft miljoenen doden veroorzaakt in die bijbel. Die van Satan zijn op een hand te tellen.
Er is geen aannemelijk bewijs om te geloven dat er wel een god bestaat. Fijn als je er wel in kan geloven, lijkt me erg berustend.
Nou hou je vast TO.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben opgegroeid als Christenen (protestants), werd atheïst als tiener en agnost sinds (door) mijn studie.

Je hebt gelijk, mensen kunnen niet alles bewijzen. Je kan stellen dat de evolutietheorie het bestaan van een god tegenspreekt, maar dat doet het niet. Je kunt er iedere metaforische draai aan geven die je wil om ze in harmonie samen te laten leven.

Daarom ben ik agnost. Acht ik het waarschijnlijk dat er een god is die er altijd al was en altijd zal zijn die beslist over levens? Nee. Maar veel zin om daarover te bekvechten heeft het niet, want het antwoord vind je toch niet.

Overigens lijkt een hemel mij best wel chill, beter dan het verdwijnen in niets.
Alle reacties Link kopieren
Wat voor onderzoek zou ik moeten verrichten als mijn gezonde verstand me luid en duidelijk vertelt dat God een verzinsel is?
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
-Lucille- schreef:
06-02-2020 17:10
De bijbel lezen is voldoende reden om atheïst te zijn.

"Aanbid mij of je wordt eeuwig gestraft". Dat is de strekking van het verhaal.

God heeft miljoenen doden veroorzaakt in die bijbel. Die van Satan zijn op een hand te tellen.
Ja ik moet eerlijk bekennen dat ik ook soms nog steeds twijfel hoor, daarom was ik ook wel benieuwd naar jullie inzicht.

Ben het zelf ook niet met alles eens, maar als ik terug kom op het feit of ik wel of niet geloof kom ik terug op allerlei dingen die wel in het boek staan beschreven waarvan toen geen kennis was.

Verder heb ik me een x bijvoorbeeld verdiept in de tekens die zijn vrijgegeven die allemaal zal gaan gebeuren. Heel veel kloppen gewoon en zoiets kan niemand voorspellen?
Ik ben protestants opgevoed en ben zelf niet gelovig. Ik vind het een onwijs mooi sprookjesboek, maar het slaat natuurlijk allemaal nergens op.
Alle reacties Link kopieren
Het is niet te doen.
Geloven en je hersens gebruiken, gaan niet samen.
MeisjeVanDeBuurt schreef:
06-02-2020 17:04
Ik probeer hiermee namelijk niet een ander te bekeren or what so ever.
:rofl: Het lijkt er alleen maar op.
Alle reacties Link kopieren
MeisjeVanDeBuurt schreef:
06-02-2020 17:17
Ja ik moet eerlijk bekennen dat ik ook soms nog steeds twijfel hoor, daarom was ik ook wel benieuwd naar jullie inzicht.

Ben het zelf ook niet met alles eens, maar als ik terug kom op het feit of ik wel of niet geloof kom ik terug op allerlei dingen die wel in het boek staan beschreven waarvan toen geen kennis was.

Verder heb ik me een x bijvoorbeeld verdiept in de tekens die zijn vrijgegeven die allemaal zal gaan gebeuren. Heel veel kloppen gewoon en zoiets kan niemand voorspellen?
Welke tekens dan?
Alle reacties Link kopieren
SilverShadow schreef:
06-02-2020 17:20
:rofl: Het lijkt er alleen maar op.
Ik geef toch zelf aan ook nog mijn twijfels te hebben doordat ik ook niet overal mee eens ben.


Alleen is hetgeen wat mij doet laten blijven geloven is dat er dingen in staan beschreven wat niet te verklaren is.

Ik kan zo wel met enkele voorbeelden komen. Wellicht dat je dan ook begrijpt waar ik het over heb.
Alle reacties Link kopieren
Ik kom uit een redelijk strikte Protestantse stroming en heb héél lang geworsteld met de vraag of god wel of niet bestaat. Na jaren zoeken, lezen, onderzoeken, vragen, vragen, vragen ben ik tot de conclusie gekomen dat god óf niet bestaat, óf he een entiteit is die niet naar de aarde omkijkt. (God is klokkemaker-theorie). Agnost dus.
Veel familieleden zijn nog wel christelijk en hebben er ook veel aan (lees: halen veel troost en steun uit hun geloof en hun mede-geloofsgenoten). Voor mij werkt dat niet. Daarbij vind ik veel kerkgenootschappen en hun leden méér dan hypocriet, en ik heb daar erg veel moeite mee.
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
MeisjeVanDeBuurt schreef:
06-02-2020 17:04
Alles wordt ook verheerlijkt terwijl het eigenlijk niet goed is voor de mens. Denk alleen al aan uitgaan, roken, drinken en op ontdekking gaan naar je zelf en experimenteren. Waarom? Tuurlijk is het leuk en spannend allemaal, en zou dit niet schadelijk te hoeven zijn als je dit met mate doet. Maar laten we eerlijk zijn, het is niet voor niets verboden volgens het geloof dat al eeuwen geleden is gekomen met alleen maar wijsheid.
Nou alleen al dat dit verboden is :whip:
Waarom zou je niet op zoek mogen gaan naar jezelf? Of uitgaan?
Kijk dat drinken en roken slecht is voor je gezondheid... sure
Experimenteren? Met haarkleur?Je eigen lichaam?Drugs? Nieuwe woninginrichting?

Iedereen mag lekker doen wat ze willen(legaal dan). En als mensen troost, houvast oid uit hun geloof halen, superfijn vr ze. Zolang mensen elkaar respecteren prima.
Alle reacties Link kopieren
Rare vraag: waarom iemand wel of niet gelooft.
Das net zoiets als vragen waarom iemand wel of geen spruitjes lust.
Maar wat mij betreft: Natuurwetenschappelijk is het vrij onwaarschijnlijk dat er zoiets als een god zou bestaan.

En het idee dat je zonder geloof geen reden hebt om een beetje normen en waarden toe te passen is natuurlijk nogal eh....... arrogant en/of dom.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Kansberekening.

Er schijnen meer dan 3000 religies op aarde te zijn. De kans dat net die ene die jij aanhangt het Ware Geloof is, is daarmee dermate klein dat ik het maar heb opgegeven.

Nu geloof ik in het vliegend spaghetti monster en dat bevalt me wel. Gehaktballen en noodles zijn lekker en bij dat hele piraten gedoe denk ik aan Jack Sparrow.
Alle reacties Link kopieren
Dat snap ik, maar wat ik dan niet snap is dat vele ook niet openstaan betreft inhoudelijk een discussie voeren. 
Jouw visie is 'God bestaat, dat kan niet anders want ik zie bewijs, dus ik heb gelijk'. Met die visie plaats je andermans visie en overtuiging automatisch onder die van jou. Daarmee houden alle open, gelijkwaardige discussies te allen tijde op en draag je er zelf aan bij dat alleen welles-nietes overblijft.
ik geloof niet in sprookjes
Ik heb je verhaal slechts ten dele gelezen. De bijbel las makkelijker weg.

Sorry, makkelijk grapje :hihi:

Nou, ik geloof niet in God. Ik geloof dat heel vroeger mensen de wereld niet begrepen en daarom verschillende verschijnselen toe schreven aan goden om het voor zichzelf behapbaar te maken, of om er zo invloed op uit te kunnen oefenen (bidden, offers brengen, rituelen uitvoeren, vereren). In vrijwel elke beschaving uit het verleden vind je even oude goden. De ene god zorgt voor donder en bliksem, de andere God bestuurt de vulkaan. En overal waar goden waren, waren er mensen die misbruik maakten van gelovigen om zelf aan de macht te komen.
Ik ben voor vrijheid van geloof, maar tegen religie. Georganiseerde religie is bewezen gevaarlijk.

Inmiddels zijn een hoop 'krachten' die men in het verleden aan een god toeschreven achterhaald door de wetenschap en ik geloof dat alles wat we nog niet snappen ooit wetenschappelijk verklaard zal worden.
Of niet, maar dan ligt het gewoon buiten onze capaciteit, niet aan een goddelijk iets.

Ik geloof wel in de verhalen uit de bijbel. Net zoals ik geloof in sprookjes, sagen en mythen. Veel van die verhalen bevatten een moraal, een kern waar we lering uit kunnen trekken en die ons normen en waarden kunnen leren (nadruk op kunnen, er zijn evenzoveel verhalen waar je vooral géén lering uit moet trekken ;-) )

Ik geloof dat geloof een fijn en troostend iets kan zijn in moeilijke tijden, maar ik zie te vaak dat geloof het eigen denk- en relativeringsvermogen beperkt. Lebbes of Janssen had daar ooit een hele mooie uitleg voor. Zal eens kijken of ik hem kan vinden.
anoniem_383378 wijzigde dit bericht op 06-02-2020 17:34
0.12% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
MeisjeVanDeBuurt schreef:
06-02-2020 17:23
Ik geef toch zelf aan ook nog mijn twijfels te hebben doordat ik ook niet overal mee eens ben.


Alleen is hetgeen wat mij doet laten blijven geloven is dat er dingen in staan beschreven wat niet te verklaren is.

Ik kan zo wel met enkele voorbeelden komen. Wellicht dat je dan ook begrijpt waar ik het over heb.
Wanneer kom je nou met de tekens en de voorbeelden?
Ik ben reuze benieuwd!
Alle reacties Link kopieren
Het is net als vroeger met sinterklaas.
Als je erin gelooft dan bestaat het echt....
Ja en?
Alle reacties Link kopieren
Interessant.
Alle reacties Link kopieren
Koffiehagedis schreef:
06-02-2020 17:28
Jouw visie is 'God bestaat, dat kan niet anders want ik zie bewijs, dus ik heb gelijk'. Met die visie plaats je andermans visie en overtuiging automatisch onder die van jou. Daarmee houden alle open, gelijkwaardige discussies te allen tijde op en draag je er zelf aan bij dat alleen welles-nietes overblijft.
Ja dat is in mijn beleving, daar hoef je toch niet achter te staan? Snap deze reactie niet zo goed hoor. Ik word toch ook niet boos als iemand vol overtuigd van iets is. Ben alleen dan wel geïnteresseerd in de waarom hoe of wat. Maar verder moet iedereen het ten alle tijden natuurlijk zelf weten of je wel of niet zin hebt om aan deze discussie mee te doen. En verder sta ik zekers wel open voor andere gedachten en meningen, anders zou ik dat niet expliciet nog benoemen. Beetje vreemd, we word nu toch ook gezegd dat voor sommigen geloof een verzinsel is, dan ga ik toch ook niet mezelf beledigd voelen doordat het iets is waar in wel mogelijk in geloof? Heel eenzijdig dit en jammer.
Alle reacties Link kopieren
Overtuigd atheïst hier. Hoe ouder ik word, hoe meer geloof me tegenstaat. Alles is zonde en het wordt alleen maar gebruikt om mensen te onderdrukken en tegen elkaar op te zetten. Een ander afknallen omdat ze niet in jouw god geloven, kom op zeg! En áls er dan toch een god zou bestaan, dan is hij harteloos dat hij dat allemaal maar toelaat en wil ik er sowieso niks mee te maken hebben. Denken ze nu echt dat, áls er een god bestaat, het hem ook maar iets kan schelen of je nu koosjer of halal eet, wel of geen vis op vrijdag, wel of geen donderdag veggiedag, of je een hoofddoek draagt of niet ...? En ondertussen anderen doden en dan nog overtuigd zijn dat ze naar de hemel zullen gaan daarvoor ook.
Ik ben het levende bewijs dat je niet moet drinken om onnozel te doen.
Alle reacties Link kopieren
MeisjeVanDeBuurt schreef:
06-02-2020 17:35
Ja dat is in mijn beleving, daar hoef je toch niet achter te staan? Snap deze reactie niet zo goed hoor. Ik word toch ook niet boos als iemand vol overtuigd van iets is. Ben alleen dan wel geïnteresseerd in de waarom hoe of wat. Maar verder moet iedereen het ten alle tijden natuurlijk zelf weten of je wel of niet zin hebt om aan deze discussie mee te doen. En verder sta ik zekers wel open voor andere gedachten en meningen, anders zou ik dat niet expliciet nog benoemen. Beetje vreemd, we word nu toch ook gezegd dat voor sommigen geloof een verzinsel is, dan ga ik toch ook niet mezelf beledigd voelen doordat het iets is waar in wel mogelijk in geloof? Heel eenzijdig dit en jammer.
Waarom geloof jij in god en niet in kaboutertjes?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven