Geld & Recht alle pijlers

Aflopen tijdelijk contract

07-02-2020 11:37 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi
Ik heb een vraagje,
Ik zit niet zo goed op mijn plek op mijn werk en mijn contract loopt volgende week af. Nu heb ik morgen een sollicitatiegesprek staan waar ik heel graag zou willen werken. Stel dat ik word aangenomen, kan ik dan gewoon over 2 weken weg? Mijn werkgever heeft aangegeven dat hij mijn contract wel gaat verlengen maar ik heb nog geen nieuw contract en dus ook niks getekend. Zou ik dan bij wijze van spreken een dag voor mijn contract afloopt kunnen zeggen dat ik niet teken en iets nieuws heb?

Mijn werkgever behandeld mij niet fijn dus het maakt me niet zo veel uit of het netjes is of niet, meer wat mijn rechten zijn.

Alvast bedankt :)
Heb jij mondelijk bevestigd dat je het contract wil verlengen? Dan is het bindend en zal je je wettelijk aan je opzegtermijn van dat contract moeten houden.
Alle reacties Link kopieren
watdachtjehiervan schreef:
07-02-2020 11:39
Heb jij mondelijk bevestigd dat je het contract wil verlengen? Dan is het bindend en zal je je wettelijk aan je opzegtermijn van dat contract moeten houden.
Nee niet echt, er is mij alleen gezegd 'ik ga je contract wel verlengen als alles zo goed blijft gaan' en ik zei 'oke'.
Zolang jij niet expliciet ergens hebt gezegd of getikt dat je het nieuwe contract ook echt aan wilde gaan of zou gaan tekenen kan je zo weg ja.
Maar dan moet je dus al weg op de laatste dag van huidige contract. Je kan niet nog een weekje of 2 langer blijven he?

en mijn contract loopt volgende week af.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
07-02-2020 11:46
Maar dan moet je dus al weg op de laatste dag van huidige contract. Je kan niet nog een weekje of 2 langer blijven he?

en mijn contract loopt volgende week af.
Bedankt voor je reactie!! Ja ik bedoel inderdaad eind volgende week, tot de laatste dag die op m'n contract staat.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
07-02-2020 11:46
Maar dan moet je dus al weg op de laatste dag van huidige contract. Je kan niet nog een weekje of 2 langer blijven he?

en mijn contract loopt volgende week af.
Bedankt voor je reactie!! Ja ik bedoel inderdaad eind volgende week, tot de laatste dag die op m'n contract staat.
Alle reacties Link kopieren
CatLady33 schreef:
07-02-2020 11:43
Nee niet echt, er is mij alleen gezegd 'ik ga je contract wel verlengen als alles zo goed blijft gaan' en ik zei 'oke'.
ehhh oke, betekent dat je instemt met een verlenging van je contract. simpel toch
Alle reacties Link kopieren
vittello69 schreef:
07-02-2020 11:50
ehhh oke, betekent dat je instemt met een verlenging van je contract. simpel toch
'als het goed blijft gaan' is toch een voorwaarde? Het gaat helemaal niet goed vind ik namelijk
Alle reacties Link kopieren
CatLady33 schreef:
07-02-2020 11:55
'als het goed blijft gaan' is toch een voorwaarde? Het gaat helemaal niet goed vind ik namelijk
Je werkgever schijnbaar wel.
¡Apagando las luces!
Ik vind 'oke' instemmen met verlenging. Bovendien heeft de werkgever het niet verlengen niet aangezegd, waartoe hij wel verplicht is uiterlijk een maand voor het einde van het contract.
Je zult in gesprek moeten gaan met je werkgever over wanneer je weg kunt, maar ik acht de kans groot dat de werkgever je aan de normale opzegtermijn gaat houden.

Heb je nog vakantiedagen over?

Overigens verwachten de meeste werkgevers niet dat een nieuwe medewerker binnen 2 weken aan het werk kan. Iedereen moet eerst opzeggen bij de vorige baan en komt dus normaal gesproken pas na een maand.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
07-02-2020 12:01
Ik vind 'oke' instemmen met verlenging. Bovendien heeft de werkgever het niet verlengen niet aangezegd, waartoe hij wel verplicht is uiterlijk een maand voor het einde van het contract.
Je zult in gesprek moeten gaan met je werkgever over wanneer je weg kunt, maar ik acht de kans groot dat de werkgever je aan de normale opzegtermijn gaat houden.

Heb je nog vakantiedagen over?

Overigens verwachten de meeste werkgevers niet dat een nieuwe medewerker binnen 2 weken aan het werk kan. Iedereen moet eerst opzeggen bij de vorige baan en komt dus normaal gesproken pas na een maand.
Mijn nieuwe werk zou per direct kunnen, maar ik heb inderdaad nog vakantieuren die ik kan gebruiken!
De reden dat ik hier weg wil is omdat ik gepest word en ik trek dat niet meer. De leidinggevende doet hier niets aan.
Je hebt in die tussenliggende perio dan geen recht op ww en ook geen dienstverband. Als morgen pas je eerste gesprek is, dan ben je zo 3 weken verder voordat het proces is afgerond en nieuwe werkgever je contract in orde heeft. Ik zou er dus niet van uit gaan dat je daar al per maart kan beginnen. Kun je financieel dat gat overbruggen als je pas 1 april kunt beginnen en dus 1,5 maand geen inkomen hebt.

Een tweede risico is dat je in de periode dat je niet werkt ook niet verzekerd bent tegen arbeidsongeschiktheid, en dus geen recht op zw of wia, mocht je iets overkomen.

Zolang je nog niet expliciet akkoord bent met de verlenging, kun je volgens mij inderdaad gewoon stoppen met werken, maar daar zit dus wel een risico aan, als zij schriftelijk of per mail hebben aangegeven het wel te willen verlengen. Misschien is het toch veiliger om wel een nieuw contract te tekenen, met een opzegbeding en een opzegtermijn van maximaal 1 maand. Een nieuwe werkgever zal alle begrip hebben voor een opzegtermijn.
Kijk, wil je netjes weg geef je het nu aan en werk je misschien nog een paar weken langer.


Maar er is blijkbaar geen contract of schriftelijke bevestiging binnen. Toch? Of begrijp ik TO verkeerd?

Alleen mondeling zeggen : 'Als het goed blijft gaan dan'... is dat niet.

Oke zeggen en verder niks.. kunnen zij ook niet veel mee.

Je kan als je wil ook niet netjes weggaan, er zal niet veel gedoe van komen anders dan misschien een boze ex werkgever.

Aan jou de keus.
Alle reacties Link kopieren
CatLady33 schreef:
07-02-2020 11:43
Nee niet echt, er is mij alleen gezegd 'ik ga je contract wel verlengen als alles zo goed blijft gaan' en ik zei 'oke'.
Dat is een mondelinge toezegging.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
07-02-2020 12:18
Dat is een mondelinge toezegging.
Mijn baas zei mondeling toe dat ik een overeenkomst voor onbepaalde tijd kreeg. Hij deed de aanzegging met die melding er in en stuurde mij een concept overeenkomst, maar tekende het nooit. Inmiddels zijn de verhoudingen zo verziekt dat ik zelf graag weg wil.

Niet helemaal vergelijkbaar, maar in TO's geval ik zou ook tabee zeggen tegen deze werkgever. Maar dat komt misschien door mijn eigen ervaring.
Met een doekkie erover zijn de meeste dingen toch beter
viva-amber schreef:
07-02-2020 12:18
Dat is een mondelinge toezegging.
Nee hoor, alleen een ome kan ook betekenen : ik heb je aanbod gehoord. Als TO had geantwoord:” wat fijn, natuurlijk wil ik graag blijven”. Dan zou dat geïnterpreteerd kunnen worden als een overeenstemming. Alleen een “ oké “ lijkt me dat niet. Overigens lees ik niet dat TO al een uitnodiging heeft tot tekenen. Wel s het zo dst als er geen nieuw contract komt, TO gaat werken op de dag nadat haar contract officieel afliep en niet wordt weggestuurd, er automatisch uit wordt gegaan van een voortzetting van huidig contract.
Alle reacties Link kopieren
Zonder nieuw contract of wat dan ook wordt jouw huidige contract stilzwijgend verlengd. En dat is al gebeurd nu. Want hij heeft ook een maand opzegtermijn in acht te nemen. Dus je kan wel gaan voor een nieuwe baan maar dan heb je alsnog een maand opzegtermijn.
forumfossiel schreef:
07-02-2020 16:43
Nee hoor, alleen een ome kan ook betekenen : ik heb je aanbod gehoord. Als TO had geantwoord:” wat fijn, natuurlijk wil ik graag blijven”. Dan zou dat geïnterpreteerd kunnen worden als een overeenstemming. Alleen een “ oké “ lijkt me dat niet. Overigens lees ik niet dat TO al een uitnodiging heeft tot tekenen. Wel s het zo dst als er geen nieuw contract komt, TO gaat werken op de dag nadat haar contract officieel afliep en niet wordt weggestuurd, er automatisch uit wordt gegaan van een voortzetting van huidig contract.


Ze heeft ook nog geen aanzegging van het niet-verlengen gehad.

De werkgever gaat hier niet netjes mee om, maar dat maakt het wel lastig voor TO nu. Ik zou als ik haar was in gesprek gaan en kijken wat er in overleg te regelen valt.
Alle reacties Link kopieren
Mijn leidinggevende heeft inderdaad alleen gezegd dat als alles goed blijft gaan mijn contract wel verlengt wordt. Dit was al 1 of 2 maanden geleden. Ik zei alleen 'oke', ik heb verder niets gezegd. Bewust niet. Hij wil mij wel spreken volgende week over het contract, hij heeft niet gezegd of dit betekent dat het wel of niet verlengt wordt. Op internet vind ik nu dat het termijn van een maand bij een tijdelijk contract alleen geldt voor de werkgever, niet voor mij dan. Ik hoop dus dat ze hier mee akkoord gaan, en anders heb ik nog wat vakantieuren in te gebruiken ☺️ in ieder geval bedankt iedereen!
Jou oké klinkt mij meer in de oren als; oké we zullen zien, of oké dat je het ff meldt. Ik zie niet echt een dubbelzijdige aanbod en aanvaarding van het onbepaalde tijd contract.
M.i. Kun je idd op je laatste dag van je contract doei zeggen.
Marana schreef:
07-02-2020 17:16
Ze heeft ook nog geen aanzegging van het niet-verlengen gehad.
Veel werkgevers hebben die aanzegging al direct in het contract opgenomen en wettelijk gezien mag dat en voldoe je daarmee aan de aanzegtermijn/aanzegverplichting.
Alle reacties Link kopieren
prinsesmaxima schreef:
07-02-2020 16:44
Zonder nieuw contract of wat dan ook wordt jouw huidige contract stilzwijgend verlengd. En dat is al gebeurd nu. Want hij heeft ook een maand opzegtermijn in acht te nemen. Dus je kan wel gaan voor een nieuwe baan maar dan heb je alsnog een maand opzegtermijn.

Nee. Gewoon echt niet. Het contract wordt stilzwijgend verlengd zodra TO daar werkt ná het aflopen van haar huidige contract. TO heeft nu ook geen opzegtermijn.

Dat haar WG (nog) niet aangezegd heeft maakt ook niet dat ze een opzegtermijn zou hebben. De WG mag volgende week gewoon een nieuw contract aanbieden en TO mag dat weigeren (niet netjes uiteraard maar mag wel). Dan is er geen aanzegging nodig en is er geen opzegtermijn.
Inderdaad zoals s-groot zegt. Je mag echt op je laatste werkdag (werkuur) melden dat je niet terug komt !

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven