Cultuur verschil Tussen Belgie en Nederland

11-02-2020 18:06 683 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu denk je: ach hoe groot kunnen die verschillen nu werkelijk zijn? Nou naar mijn ervaring dus behoorlijk. Zowel prive als zakelijk blijken er enorme verschillen te zijn.

Wij Belg/ Nederlander hebben dus een relatie en we lopen tegen veel dingen aan.
Zijn er hier meerdere mensen die dat zo ervaren? En wat is er bij jullie verschillend?
Hoe ervaren jullie de Belgische/ Nederlandse man/ vrouw?
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
11-02-2020 18:43
Oftewel: je man is een autoritair persoon die niet van tegenspraak houdt. Dat heeft maar weinig met zijn Belg-zijn te maken hoor.
Nou, dat zeker hahaha.
Dat is wel juist.

Maar ik heb er nu best wel veel over gelezen, boeken enz. en daar komt het ook naar voren. Zeker in het zakendoen is het iets om rekening mee te houden. De hiërarchie in bedrijven is ook geel anders en nog meer aanwezig denk ik.
Alle reacties Link kopieren
icequeen2000 schreef:
11-02-2020 18:48
onze frieten zijn beter dan jullie, hoe noemen jullie het? patat! :D
Nee, friet!!!! Wij gaan vaak in Belgie koffiekoeken kopen bij de bakker en verse pistoletjes. Is veel lekkerder dan in Nederland. OOk de slagerijen zijn beter.
Alle reacties Link kopieren
icequeen2000 schreef:
11-02-2020 18:42
Doe jullie s normaal, een slechte relatie en hup het ligt aan belgie in het algemeen.
Weet je wat ik nu zo hilarisch vind?
Wie heeft het hier over een slechte reputatie? Je voelt je enorm aangevallen. Nergens voor nodig
de belgen hebben meer kijk op lekker eten
Alle reacties Link kopieren
denk dat belgie een van de weinige landen is dat nog warme bakkers heeft!
Alle reacties Link kopieren
icequeen2000 schreef:
11-02-2020 18:45
ik ben belg en ben direct! voila een vooroordeel minder
Jij een Belg?! Meen je niet!
icequeen2000 schreef:
11-02-2020 18:51
denk dat belgie een van de weinige landen is dat nog warme bakkers heeft!
die van mij is hollands en zeker niet koud
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
11-02-2020 18:23
belgen zijn beleefder, minder direct maar ook vormelijk en conservatief.
Ja zo zie ik het ook.
Nederlanders zijn ook beleefd maar door het feit dat we bijna geen taboes kennen wat betreft onderwerpen komen we wel onbeleefd over denk ik.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
11-02-2020 18:51
de belgen hebben meer kijk op lekker eten
stoverij, mosselen, witloof hesp, brusselse wafels, stoemp worst,...krijg je al honger ;)
icequeen2000 schreef:
11-02-2020 18:52
stoverij, mosselen, witloof hesp, brusselse wafels, stoemp worst,...krijg je al honger ;)
zeker
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
11-02-2020 18:52
die van mij is hollands en zeker niet koud
warme bakkers noemen ze hier bakkerijen dat nog vers plaatselijk hun brood bereiden terwijl meeste winkels en bakkers dat laten doen door fabrieken
Alle reacties Link kopieren
Ambrozijn schreef:
11-02-2020 18:34
Grappig, ik (Belg) vind Nederlanders conservatiever - ik heb steeds het idee dat Nederlanders zo erg roepen heel erg progressief te zijn, maar dat dat dan vooral betekent 'binnen het typisch Nederlandse kader dan hé!'. Iets in de trant van 'doe maar normaal, dat is al gek genoeg'.

Ik vind ook dat Nederlanders heel erg van de regeltjes zijn, en een heel rigide werkethiek hebben. Protestantse erfenis misschien? Wij Belgen maken graag veel regeltjes, maar verzinnen nog veel liever manieren om die regeltjes te omzeilen :)
Ja dat laatste dus. Dat is voor mij zo moeilijk. Bedrijven doen dat ook.
icequeen2000 schreef:
11-02-2020 18:45
ik ben belg en ben direct! voila een vooroordeel minder
Jij mag dit een vooroordeel vinden, het is mijn ervaring na jaren in een Belgisch bedrijf gewerkt te hebben. En ik zeg ook niet dat alle Belgen zo zijn maar in het algemeen.
Sensu schreef:
11-02-2020 18:52
Ja zo zie ik het ook.
Nederlanders zijn ook beleefd maar door het feit dat we bijna geen taboes kennen wat betreft onderwerpen komen we wel onbeleefd over denk ik.
ik vind nederlanders niet beleefd, de Nederlandse horeca staat ook niet bekend om de hospitality. Dat doen de belgen beter. Maar in belgie is het een zootje. lelijke steden, vieze bermen etc
icequeen2000 schreef:
11-02-2020 18:54
warme bakkers noemen ze hier bakkerijen dat nog vers plaatselijk hun brood bereiden terwijl meeste winkels en bakkers dat laten doen door fabrieken

Nou nee hoor, op elke hoek een bakker hier.
icequeen2000 schreef:
11-02-2020 18:54
warme bakkers noemen ze hier bakkerijen dat nog vers plaatselijk hun brood bereiden terwijl meeste winkels en bakkers dat laten doen door fabrieken
nou mijn bakker staat echt om vier uur in de nacht zelf te bakken.
Marnamai schreef:
11-02-2020 18:49
En die idiote fritessaus is ook al niet te vreten :-).

Doe mij maar Belgische mayonaise.
Gadverdamme nee man, die smerige zure zooi
Alle reacties Link kopieren
Doubletree20 schreef:
11-02-2020 18:55
Gadverdamme nee man, die smerige zure zooi
hangt vanaf hoe je die maakt ze of welke je koopt
icequeen2000 schreef:
11-02-2020 18:51
denk dat belgie een van de weinige landen is dat nog warme bakkers heeft!
Warme bakkers weet ik niet maar aan de Belgische koffiekoeken kunnen de Nederlanders zeker niet tippen!
icequeen2000 schreef:
11-02-2020 18:54
warme bakkers noemen ze hier bakkerijen dat nog vers plaatselijk hun brood bereiden terwijl meeste winkels en bakkers dat laten doen door fabrieken
Mens, doe niet zo hysterisch. Slecht voor je Belgische hart.
In België kennen ze geen satesaus bij de friet. Daarom ga ik niet meer naar Belgische snackbars. Maar volgens mij is satesaus bij friet typisch NL?
Alle reacties Link kopieren
icequeen2000 schreef:
11-02-2020 18:45
ik ben belg en ben direct! voila een vooroordeel minder
Ja maar je hebt het net over dat jullie geen lange tenen hebben....... nou, ik vind jou dus niet meer zo representatief want ik vind het bizar hoe je tekeer gaat.
icequeen2000 schreef:
11-02-2020 18:45
ik ben belg en ben direct! voila een vooroordeel minder
Top :cat:
Doubletree20 schreef:
11-02-2020 18:59
In België kennen ze geen satesaus bij de friet. Daarom ga ik niet meer naar Belgische snackbars. Maar volgens mij is satesaus bij friet typisch NL?
Saté-saus of pinda-saus is dan ook niet te vreten en geen mens die dat vrijwillig eet in België :-).

En een "snackbar" is hier gewoon een frituur.
Alle reacties Link kopieren
Doubletree20 schreef:
11-02-2020 18:59
In België kennen ze geen satesaus bij de friet. Daarom ga ik niet meer naar Belgische snackbars. Maar volgens mij is satesaus bij friet typisch NL?
Is dat zo? Wist ik helemaal niet
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven