Schutting beitsen, welke kleur?

12-02-2020 09:35 25 berichten
Gisteren hebben we de hovenier op bezoek gehad, we gaan onze tuin opnieuw inrichten.
We hebben gesproken over een keramische tuintegel en ik ben vandaag direct gaan kijken.
Op onze tuin staat de hele dag zon en mijn voorkeur gaat dan ook uit naar een lichte tegel. Ik kwam een mooie beige tegel tegen in de mediterrane sfeer.

Nu hebben we er gewoon een hardhouten schutting omheen met van die betonnen blokken waar je die in kunt schuiven. Die is door de jaren heen grijs geworden en ik ben er absoluut geen fan van. We wilden eerder al eens de schutting beitsen, maar uitgesteld. Nu lijkt me het juiste moment het te doen.

Maar wat is dan een mooie kleur? Onze huidige tuin is gelegd voordat we introkken dus dit wordt onze eerste echte eigen gekozen tuin. Lijkt me ook een idee om eventueel het beton onder de schutting te verven met betonverf.

Wie met ervaring kan ons van wat tips voorzien?

EDIT: ter toevoeging, ook het tuinhuisje en bijbehorende overkapping willen we beitsen. :)
Kleuren genoeg tegenwoordig! Ik zou niet voor al te donker gaan, dan oogt de tuin gelijk kleiner vind ik. Ik heb gekozen om mijn tuinhuis en overkapping met ral 9010 te schilderen en de schutting in een grijstint gebeitst dit steekt mooi af en door de witte overkapping lijkt het ruimer ;)

Hier een link met kleuren;
https://static.gamma.nl/medias/sys_mast ... 918558.pdf
Alle reacties Link kopieren
Lichte kleuren zorgen ervoor dat de zon weerkaatst in plaats van de hitte vast houdt, en ook moet je donkere kleuren vaker onderhouden (door het inbranden van de zon). Ik zou dus voor licht gaan. Grijs of (gebroken) wit past mooi bij de beige tegel die je gekozen hebt.
Als je het echte mediterraanse sfeertje door wil trekken zou ik aan pasteltinten denken; wit met zand, terracotta.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Nummer*Zoveel schreef:
12-02-2020 09:54
Lichte kleuren zorgen ervoor dat de zon weerkaatst in plaats van de hitte vast houdt, en ook moet je donkere kleuren vaker onderhouden (door het inbranden van de zon). Ik zou dus voor licht gaan. Grijs of (gebroken) wit past mooi bij de beige tegel die je gekozen hebt.
Kijk, dat wist ik niet. Wij gaan voor onderhoudsvriendelijk dus deze tip past daar zeker bij. Bedankt!
RegretteRien schreef:
12-02-2020 10:11
Als je het echte mediterraanse sfeertje door wil trekken zou ik aan pasteltinten denken; wit met zand, terracotta.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Wow, sjieke plaatjes! Ik vind het prachtig mooi, maar we wonen ook maar in zo'n doodnormale jaren 60' woning tussen andere woningen in.
Ik vind dit soort plaatjes altijd mooier tot zijn recht komen als je een groot stuk grond hebt.
Komt ook nog bij dat we bewust kiezen voor ruimte voor de trampoline en schommel van de kinderen.

Wel leuke inspiratie voor onder de overkapping en met de tip voor het kleurenpalet kan ik ook wel wat mee. Ik zat te denken de deur van het schuurtje in terracotta te verven.
Vanuit zo'n sfeerbeeld kun je natuurlijk gaan kijken wat bij jouw huis/ tuin past. Een volledig nagemaakt tropische tuin inclusief palm vind ik in een rijtjeswoning inderdaad niet passen. Een minder letterlijke interpretatie is dan waarschijnlijk beter.

Maar bijvoorbeeld een witte schutting, blauw geglazuurde of juist terracotta potten met lavendel en een druivenstruik (al dan niet over een pergola) kunnen wel een sfeerplaatje oproepen zonder dat het er te dik bovenop ligt.
Alle reacties Link kopieren
tvp
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
.
tickel wijzigde dit bericht op 12-02-2020 11:09
Reden: Alsof ik voor het eerst op het forum ben.....
99.62% gewijzigd
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
12-02-2020 11:08
Hou er ook rekening mee dat grote witte oppervlakte, waar de zon de hele dag op schijnt, niet fijn kunnen zijn voor de ogen.
Ik zou groen kiezen, de 3e van boven. Of de blauwe, of een combinatie.

Afbeelding
https://www.moosefarg.nl/beitskleuren-buitenbeits/
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:Hou er ook rekening mee dat grote witte oppervlakte, waar de zon de hele dag op schijnt, niet fijn kunnen zijn voor de ogen.
Ik zou groen kiezen, de 3e van boven. Of de blauwe, of een combinatie.
Dit. Helemaal als die schutting recht tegenover het raam van je huis is zeg maar. Als je dan naar buiten kijkt en de zon staat er recht op, worden je retina's gebakken. Zou dus niet wit-wit doen.
ugli wijzigde dit bericht op 12-02-2020 11:22
Reden: Tickel sloopt dingen.
32.45% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Staan planten tegen de schutting, of komen die er? Ik zou kiezen voor een kleur die daar een mooi contrast bij maakt, met name met de zon erop. Dat heeft hier heel mooi uitgepakt. Op Pinterest genoeg inspiratie.
Driemaal scheepsrecht Tickel ;-)

We krijgen een middenpad met aan beiden kanten veel gras, dus dat breekt het wel een beetje.
Onder de overkapping hebben we 2 zijden open en 2 zijden hout. Een muur heeft horizontale latten en de andere muur verticaal. Die verticale kant hoort bij de schutting en dacht dat stuk af te dekken met een wilgenmat en de horizontale kant te voorzien van terracotta of een andere aardse kleur voor een beetje speling.

De rechterkant heeft klimop als afscheiding dus dat is ook weer wat meer groen. Maar ja, op zich is die groene kleur ook mooi en geeft het ook wat meer 1 geheel...
yukon schreef:
12-02-2020 11:24
Staan planten tegen de schutting, of komen die er? Ik zou kiezen voor een kleur die daar een mooi contrast bij maakt, met name met de zon erop. Dat heeft hier heel mooi uitgepakt. Op Pinterest genoeg inspiratie.
Daar hebben we het nog niet over gehad eigenlijk. Tot nu hebben we alleen de rechterkant bedekt met klimop (is van onze buren).
Heb je wat voorbeelden? Echte tuin-leek hier ;-)
Ugli schreef:
12-02-2020 11:21
Dit. Helemaal als die schutting recht tegenover het raam van je huis is zeg maar. Als je dan naar buiten kijkt en de zon staat er recht op, worden je retina's gebakken. Zou dus niet wit-wit doen.
Ja, we kijken vanuit de pui recht op de tuin en de schutting. We kunnen er wel overheen kijken want de tuin is laag en het huis hoog. We hebben een afdalende trap die de tuin in leidt.
Het wit moeten we dan nog even overdenken. We komen nu met een heel plan om de tuin wat onderhoudsvriendelijk te maken en te zorgen voor meer schaduw, dan zou het zonde zijn die schutting een tweede keer te moeten schilderen omdat we pijn aan de ogen hebben. :D
Alle reacties Link kopieren
laatbloeiertje schreef:
12-02-2020 11:31
Ja, we kijken vanuit de pui recht op de tuin en de schutting. We kunnen er wel overheen kijken want de tuin is laag en het huis hoog. We hebben een afdalende trap die de tuin in leidt.
Het wit moeten we dan nog even overdenken. We komen nu met een heel plan om de tuin wat onderhoudsvriendelijk te maken en te zorgen voor meer schaduw, dan zou het zonde zijn die schutting een tweede keer te moeten schilderen omdat we pijn aan de ogen hebben. :D
Dat en wit wordt heel snel viezig denk ik. Algjes en modder en zo.
Alle reacties Link kopieren
Die van mij heb ik wit geverfd. En dan een niet al te dik laagje zodat het niet zo spierwit is, want het blijft toch niet spierwit.
#doeslief
Alle reacties Link kopieren
Wit is een felle kleur die op je af komt. Als je in de schemering naar buiten kijkt dan zijn de witte bloemen en de witte auto's het langst zichtbaar. Met wit maak je van je schutting een blikvanger. De vraag is of je dat moet willen. Wil je je erfafscheiding de hoofdrol in je tuin laten spelen of toch de beplanting?

Donkere kleuren maken je tuin groter. Vooral blauw is een 'wijkende' kleur, bijvoorbeeld die grijsblauwe kleur die Tickel al postte. Zo'n donkere kleur vormt een mooie, rustige achtergrond voor klimplanten en heesters.

Vergelijk dit

Afbeelding

maar eens met dit:

Afbeelding
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een grote konijnenvilla en een pergola gebeitst in de kleur blauw van het plaatje wat Tickel postte (Bohus Blå). Overigens lijkt deze kleur blauw ook erg op het bovenste plaatje van STC.

Het is erg mooi en vrolijkt de tuin helemaal op zonder te aanwezig te zijn. Als ik een schutting zou hebben kreeg die ook deze kleur. Ben trouwens sowieso een grote fan van Moose Färg, goed voor het milieu, heel gebruiksvriendelijk en heel weinig onderhoud nodig. Dus als je nog niet weet welk merk beits je wil gebruiken, dan kan ik deze zeker aanbevelen. De kleuren van MF passen ook goed bij elkaar dus je kan bijvoorbeeld je tuinhuis en overkapping een andere kleur geven dan de schutting. Volgens mij heeft MF ook de kleur lichtblauw, die combineert heel mooi met Bohus Blå (Zweeds blauw).
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Ik wil niet beitsen. Dat gaat bladderen, moet je schuren etc. Olie is meer mijn ding. Daar kun je gewoon weer overheen oliën zonder schuren.

Ik vind houtkleuren meestal het mooist. Mediterraans sfeertje, Ik zou dan toch voor donker gaan. Beige muren, donker hout zie je het meest.
Heb je horizontale latten met betonnen palen? Kun je de palen donker schilderen en de horizontale licht.
Calamitycat schreef:
12-02-2020 18:44
Ik heb een grote konijnenvilla en een pergola gebeitst in de kleur blauw van het plaatje wat Tickel postte (Bohus Blå). Overigens lijkt deze kleur blauw ook erg op het bovenste plaatje van STC.

Het is erg mooi en vrolijkt de tuin helemaal op zonder te aanwezig te zijn. Als ik een schutting zou hebben kreeg die ook deze kleur. Ben trouwens sowieso een grote fan van Moose Färg, goed voor het milieu, heel gebruiksvriendelijk en heel weinig onderhoud nodig. Dus als je nog niet weet welk merk beits je wil gebruiken, dan kan ik deze zeker aanbevelen. De kleuren van MF passen ook goed bij elkaar dus je kan bijvoorbeeld je tuinhuis en overkapping een andere kleur geven dan de schutting. Volgens mij heeft MF ook de kleur lichtblauw, die combineert heel mooi met Bohus Blå (Zweeds blauw).
Maar jij hebt ook heel veel groen en hoekjes. Dat is toch anders dan een rechthoekig stukje grond. Jouw blauw vind ik mooi met al dat wilde groen. Maar in een tussenwoningstandaardtuin?
Alle reacties Link kopieren
strings-attached schreef:
12-02-2020 18:56
Maar jij hebt ook heel veel groen en hoekjes. Dat is toch anders dan een rechthoekig stukje grond. Jouw blauw vind ik mooi met al dat wilde groen. Maar in een tussenwoningstandaardtuin?
Waarom zou dat niet kunnen? Zo'n tussenwoning standaardtuin kan juist wat vrolijkheid gebruiken.
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Alle reacties Link kopieren
Wat je ook doet, laat de schutting niet kaal. Zonder beplanting komt elke schutting op je af, welke kleur hij ook heeft.

De konijnenvilla en pergola van CC zijn inderdaad schitterend! Het hele TTT-topic smult elke keer van de fotos :)
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
:$
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven