Bord-en kaartspellentopic voor iedereen
dinsdag 9 mei 2017 om 19:10
deel 2: entertainment/bord-en-kaartspellen-voor ... ges/470601
Dit topic is voor spelliefhebbers, van zeer verslaafd tot och wel een keertje leuk.
Van Wauw, kennen jullie dat nieuwe spel al tot ik stond in de winkel en ik wist niet wat ik moest kiezen want ik wist niet dat er zoveel waren
Van aankondigingen tot beurzen of vragen daarover of wat er maar op spelgebied is.
Je mag best zeggen dat je een bepaald spel niks vindt, want dat wil niet zeggen dat je de liefhebber van dat spel niks vindt
Hoop dat we er een leuk topic van kunnen maken, hoeft geen top 3 te worden, maar wel een dat niet helemaal verdwijnt in het grote geheel
Je top 3 spellen mogen ook genoemd worden natuurlijk
veel plezier allemaal
Dit topic is voor spelliefhebbers, van zeer verslaafd tot och wel een keertje leuk.
Van Wauw, kennen jullie dat nieuwe spel al tot ik stond in de winkel en ik wist niet wat ik moest kiezen want ik wist niet dat er zoveel waren
Van aankondigingen tot beurzen of vragen daarover of wat er maar op spelgebied is.
Je mag best zeggen dat je een bepaald spel niks vindt, want dat wil niet zeggen dat je de liefhebber van dat spel niks vindt
Hoop dat we er een leuk topic van kunnen maken, hoeft geen top 3 te worden, maar wel een dat niet helemaal verdwijnt in het grote geheel
Je top 3 spellen mogen ook genoemd worden natuurlijk
veel plezier allemaal
nlies wijzigde dit bericht op 14-11-2020 20:21
8.50% gewijzigd
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
dinsdag 4 februari 2020 om 23:55
woensdag 5 februari 2020 om 06:49
Ja claim is een slagenspel, maar wel weer heel anders dan de "standaard" slagenspellen. Is onze meest gespeelde spel van vorig jaar.. gevolgd door Lost Cities! Ik zou dus beiden aanraden. Bij ons zitten ze ook standaard in de tas naar de kroeg en op reis. De reden dat we claim vaker hebben gespeeld is dat het nauwelijks ruimte inneemt en dus eigenlijk overal kan spelen (op schoot bijvoorbeeld) voor lost cities heb je iets meer ruimte nodig en is een tafel wel fijn.
Mocht Lost Cities bevallen heb je beetje in dezelfde categorie schotten totten, spelidee redelijk hetzelde maar wel heel anders qua spel.
Mocht Lost Cities bevallen heb je beetje in dezelfde categorie schotten totten, spelidee redelijk hetzelde maar wel heel anders qua spel.
woensdag 12 februari 2020 om 20:39
Vraagje! Mijn vriend en ik wonen net samen en willen graag wat spellen in huis halen. We zijn op zoek naar spellen die niet al te lang duren (die we ook even na het eten na een drukke werkdag kunnen spelen) en redelijk makkelijk te begrijpen zijn. We hebben nu het spel Qwixx ontdekt en vinden dat allebei erg leuk. We zijn op zoek naar spellen die een vergelijkbare speelduur hebben. Het spelconcept zelf mag best wat anders zijn. Hopelijk kunnen jullie ons tips geven.
woensdag 12 februari 2020 om 21:42
Kijk eens naar Rail Road Ink, en Clever, of de iets moeilijkere variant Dobbel so clever. zijn goed met 2 te spelen, en als je bezoek hebt die mee willen doen kan dat ook. En als je een spellenwinkel in de buurt hebt, loop daar eens binnen, die hebben genoeg om je op ideeën te brengenFleecedekentje-1 schreef: ↑12-02-2020 20:39Vraagje! Mijn vriend en ik wonen net samen en willen graag wat spellen in huis halen. We zijn op zoek naar spellen die niet al te lang duren (die we ook even na het eten na een drukke werkdag kunnen spelen) en redelijk makkelijk te begrijpen zijn. We hebben nu het spel Qwixx ontdekt en vinden dat allebei erg leuk. We zijn op zoek naar spellen die een vergelijkbare speelduur hebben. Het spelconcept zelf mag best wat anders zijn. Hopelijk kunnen jullie ons tips geven.

woensdag 12 februari 2020 om 22:34
Clever inderdaad.nlies schreef: ↑12-02-2020 21:42Kijk eens naar Rail Road Ink, en Clever, of de iets moeilijkere variant Dobbel so clever. zijn goed met 2 te spelen, en als je bezoek hebt die mee willen doen kan dat ook. En als je een spellenwinkel in de buurt hebt, loop daar eens binnen, die hebben genoeg om je op ideeën te brengen
Verder een succes hier: Keer op keer, Patchwork doodle, Regenwormen, Qwinto.
donderdag 13 februari 2020 om 10:22
dat zijn ook leuke spellen maar er werd vooral naar kortere spellen gevraagd, vandaar mijn eerste invallen.
The Game is trouwens ook een leuk kort spelletje

donderdag 13 februari 2020 om 20:10
Splendor met 2 doen wij minder lang over dan clever. Maar voor wie van qwixx houdt zou ik sowieso clever wel aanraden hoor. Populair hier in die categorie is ook het dobbelspel van bonanza
vrijdag 28 februari 2020 om 14:42
zo, wordt er niet meer gespeeld?
ik heb afgelopen week Rovers van de Noordzee, met een uitbreiding gespeeld. Uitbreiding hoefde nog niet echt van me, heb het spel pas een keer of 3 gespeeld, maar is wel leuk.
Morgen een speldag van de vereniging, en volgende week van de andere vereniging. Ik kan even vooruit

ik heb afgelopen week Rovers van de Noordzee, met een uitbreiding gespeeld. Uitbreiding hoefde nog niet echt van me, heb het spel pas een keer of 3 gespeeld, maar is wel leuk.
Morgen een speldag van de vereniging, en volgende week van de andere vereniging. Ik kan even vooruit
vrijdag 28 februari 2020 om 15:22
Wij hebben Queendomino laatst weer eens uit de kast gepakt. Ik vind het echt een leuk spel maar mijn man vind het verschrikkelijk, dus spelen het zelden. Het is ongeveer het enige spel wat ik vaker win dan hem.. zou dat meespelen in zijn beoordeling?
Een andere hit de laatste weken is silver and gold, heerlijk even tussendoor of na een drukke dag.
In mei gaan we verhuizen dus komende weken even kritisch door de collectie heen om te kijken wat we willen houden en wat verkocht mag. Al wil mijn man niets verkopen ook al zijn het spellen die we nooit spelen en niet leuk vinden. In het nieuwe huis krijgen we wel een veel grotere spellenkast, dus vanwege ruimtegebrek hoeven ze niet weg. Houden jullie alles of worden er ook spellen verkocht/ weggedaan?

Een andere hit de laatste weken is silver and gold, heerlijk even tussendoor of na een drukke dag.
In mei gaan we verhuizen dus komende weken even kritisch door de collectie heen om te kijken wat we willen houden en wat verkocht mag. Al wil mijn man niets verkopen ook al zijn het spellen die we nooit spelen en niet leuk vinden. In het nieuwe huis krijgen we wel een veel grotere spellenkast, dus vanwege ruimtegebrek hoeven ze niet weg. Houden jullie alles of worden er ook spellen verkocht/ weggedaan?

vrijdag 28 februari 2020 om 15:59
ik heb nog een paar spellen staan die ik heel lang geleden op de kringloper heb gekocht, nooit gespeeld en ik denk dat dat ook niet gaat gebeuren. Denk ook dat ik ze niet verkocht ga krijgen. Dus binnenkort maar eens door de kast gaan en die spellen ontmantelen, en de onderdeeltjes bij de spellenwinkel afgeven (die heeft een grote bak met restspullen, kun je in zoeken als je onderdeeltjes kwijt bent, of nodig hebt tegen een donatie voor dierenasiel)
Tijdje geleden heb ik in Antwerpen op de beurs Mafia de Cuba gewonnen, vind dat spel niks, dus zien of ik het morgen verkocht krijg op de spellendag.
En als ik er aan denk neem ik ook wel spellen mee naar Spel Antwerpen, daar staat een stand die spellen inzamelt voor kansarme jongeren
Tijdje geleden heb ik in Antwerpen op de beurs Mafia de Cuba gewonnen, vind dat spel niks, dus zien of ik het morgen verkocht krijg op de spellendag.
En als ik er aan denk neem ik ook wel spellen mee naar Spel Antwerpen, daar staat een stand die spellen inzamelt voor kansarme jongeren
vrijdag 28 februari 2020 om 16:03
Dan wordt het toch tijd om een kast bij te kopen

zaterdag 29 februari 2020 om 18:31
Wij hebben afgelopen week nog regelmatig Azul en Patchwork Doodle gespeeld. Ook leuk voor tussendoor.
Wij hebben niet erg veel spellen die tegenvallen, maar degene die tegenvallen houden we toch nog voorlopig. Onze spellenkast kan met circa 70 stuks nog goed uitgebreid worden, dus nog geen reden om weg te doen
Laatst ook naar een spellenbeurs geweest hier in de buurt. Ik keek zo uit naar de tweedehandsstand. Was er tien minuutjes voor openingstijd (ging niet vroeger) en toch al een hele drukte. Gevolg: sowieso de goede spellen er al uitgepikt + door minder goede opstelling van de stand was het heel moeilijk rondkijken door de lange rij die aanschoof aan de kassa. Bummer!
Wij hebben niet erg veel spellen die tegenvallen, maar degene die tegenvallen houden we toch nog voorlopig. Onze spellenkast kan met circa 70 stuks nog goed uitgebreid worden, dus nog geen reden om weg te doen

Laatst ook naar een spellenbeurs geweest hier in de buurt. Ik keek zo uit naar de tweedehandsstand. Was er tien minuutjes voor openingstijd (ging niet vroeger) en toch al een hele drukte. Gevolg: sowieso de goede spellen er al uitgepikt + door minder goede opstelling van de stand was het heel moeilijk rondkijken door de lange rij die aanschoof aan de kassa. Bummer!
zondag 1 maart 2020 om 14:06
nlies schreef: ↑28-02-2020 14:42zo, wordt er niet meer gespeeld?![]()
Te weinig

Maar vrijdag een spellen-date staan! We gaan Terraforming Mars doen. Iemand hier ervaring mee?
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
zondag 1 maart 2020 om 14:26
ja, reken daar maar een uur of wat voor. Ik speel het wel mee als het op tafel komt, maar zal het niet als eerste kiezen.LunchLover schreef: ↑01-03-2020 14:06Te weinig![]()
Maar vrijdag een spellen-date staan! We gaan Terraforming Mars doen. Iemand hier ervaring mee?
Wist je trouwens dat er zaterdag in jouw stad een spellendag is? Van ISMG, niet op de gebruikelijke plek
zondag 1 maart 2020 om 16:10
We hebben op 3 uur gerekend LOL!
Ja ik had mail gehad over de spellen dag, ik kan helaas niet.

"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."

zondag 1 maart 2020 om 19:18

zondag 1 maart 2020 om 21:12
Wat leuk een spellen topic!
Hier ook een spelletjes verslaafde, lees graag met jullie mee.
Heb namelijk heel wat spellen die toch niet zo leuk zijn, erg jammer! Mijn man en ik hebben de traditie ieder jaar met oud & nieuw een nieuw spel te kopen. Onze spelletjes kast inmiddels wat uitgedund maar bestaat nog uit circa 200 spellen.
Ik heb natuurlijk niet alles terug gelezen, maar lees hier en daar over spelletjes beurzen.. Ben zelf nog nooit naar zo'n beurs geweest is het de moeite om vanuit Drenthe naar bijvoorbeeld Utrecht te gaan om naar zo'n spelletjes beurs te gaan?
Heb namelijk heel wat spellen die toch niet zo leuk zijn, erg jammer! Mijn man en ik hebben de traditie ieder jaar met oud & nieuw een nieuw spel te kopen. Onze spelletjes kast inmiddels wat uitgedund maar bestaat nog uit circa 200 spellen.
Ik heb natuurlijk niet alles terug gelezen, maar lees hier en daar over spelletjes beurzen.. Ben zelf nog nooit naar zo'n beurs geweest is het de moeite om vanuit Drenthe naar bijvoorbeeld Utrecht te gaan om naar zo'n spelletjes beurs te gaan?
zondag 1 maart 2020 om 22:36
Ik vind de beurzen altijd heel gezellig. Utrecht wordt wel erg groot en druk nu helaas. Maar ik kom er altijd wel bekenden tegen dus ik vind het altijd wel gezellig. Kom er vaak op het eind van de dag achter dat ik niet eens zoveel gespeeld heb, maar me wel heb vermaakt.Onmogelijk schreef: ↑01-03-2020 21:12Wat leuk een spellen topic!
Volgende maand Veldhoven Zuiderspel, heb al afgesproken met een vriendin.

maandag 2 maart 2020 om 08:00
Qua beurzen gaan wij ieder jaar een paar dagen naar Essen, dat is toch wel t grootste van het grootste (en bizar druk, dus het moet je lol maar zijn). Soms dan nog Zuiderspel of spellenspektakel en een enkele keer naar Spel in België. Maar Essen blijft toch mijn favoriet omdat daar zo veel nieuwe spellen uitkomen

maandag 2 maart 2020 om 08:48
Klinkt goed! Ik zal eens rond vragen of er iemand mee wil, gezien ik de enige ben van al onze vrienden en familie die zo van spelletjes houd. Ondanks iedereen altijd graag hier komt omdat er dan altijd wel een spelletje op tafel komt.nlies schreef: ↑01-03-2020 22:36Ik vind de beurzen altijd heel gezellig. Utrecht wordt wel erg groot en druk nu helaas. Maar ik kom er altijd wel bekenden tegen dus ik vind het altijd wel gezellig. Kom er vaak op het eind van de dag achter dat ik niet eens zoveel gespeeld heb, maar me wel heb vermaakt.
Volgende maand Veldhoven Zuiderspel, heb al afgesproken met een vriendin.
@loes en dat is een heel weekend? Daar overnacht je dan ook?
maandag 2 maart 2020 om 10:59
@0nmogelijk, zal alvast namens Loes spreken, Essen is van donderdag tot zondag. En ja veel mensen blijven meerdere dagen. En het is druk en groot. Heel de beurs is spel dus stel je een stuk of 4 grote zalen voor, vol spellen en spelers.
je kunt dus 2 dingen doen: tevoren uitzoeken welke spellen je wilt spelen, uitzoeken waar die staan en dan als je er bent zo snel mogelijk inschrijven voor een plekje, anders kom je bij sommige spellen niet aan de beurt.
Of het gewoon over je heen laten komen en zien wat er allemaal gebeurt.
en aan die mensen met stapels nieuw gekochte spellen maar niet vragen of ze alle spellen van de vorige beurseditie al gespeeld hebben, want dan raken ze misschien in de stress
Maar het is leuk om een keer mee te maken.
En ja er zijn wel beursaanbiedingen maar als je die afzet tegen reis- verblijf en entreekosten ben je niet goedkoper uit. Maar je bent wel bij de eersten die dat nieuwe spel hebben
je kunt dus 2 dingen doen: tevoren uitzoeken welke spellen je wilt spelen, uitzoeken waar die staan en dan als je er bent zo snel mogelijk inschrijven voor een plekje, anders kom je bij sommige spellen niet aan de beurt.
Of het gewoon over je heen laten komen en zien wat er allemaal gebeurt.
en aan die mensen met stapels nieuw gekochte spellen maar niet vragen of ze alle spellen van de vorige beurseditie al gespeeld hebben, want dan raken ze misschien in de stress

Maar het is leuk om een keer mee te maken.
En ja er zijn wel beursaanbiedingen maar als je die afzet tegen reis- verblijf en entreekosten ben je niet goedkoper uit. Maar je bent wel bij de eersten die dat nieuwe spel hebben