Verzorgpony

13-02-2020 09:48 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Kind kan misschien een pony gaan verzorgen. Kind weet dit nog niet. Voordat we dit nieuws, wat hij super leuk zal vinden, met hem delen wil ik er meer over weten. Ik heb geen idee wat dit inhoudt. Ik heb wel eens gehoord dat je er dan voor moet betalen. Wat is redelijk? Hij mag dan eens in de week een les volgen. En wat komt er nog meer bij kijken. Hoe gaat dat in een vakantie. Veel vragen dus. Wie kan mij hier meer over vertellen?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou goeie afspraken maken met de eigenaar. Vooral mbt aansprakelijkheid en wat er mis kan gaan
Alle reacties Link kopieren
Google rondje levert o.a. dit op:
Afspraken maken
Het is erg belangrijk om goede afspraken te maken. Wie betaalt het als jij iets (per ongeluk) kapot maakt? Wie is er verantwoordelijk als jij van de pony af valt en gewond raakt?
Maak daarover dus goede afspraken met je ouders erbij. Ook voor kleine dingen moet je afspraken maken. Heb je misschien vaste dagen of mag je komen wanneer je wilt? Mag je zelf spullen kopen voor de pony of mag je alleen de spullen gebruiken die er al liggen? Wat mag je wel doen en wat niet? Schrijf zoveel mogelijk dingen op waarover je afspraken moet maken.
Zet alle afspraken in een documentje en laat deze ondertekenen door eigenaar, jijzelf en je ouders. Zorg dat je voor iedereen een exemplaar hebt en bewaar deze goed. Je bent nu helemaal klaar voor je bijrijdpaard of verzorgpony!
Alle reacties Link kopieren
Het ligt er helemaal aan onder welke constructie de eigenaar dit wil gaan doen. Hier kunnen wij vanaf deze kant denk ik weinig zinnigs over zeggen. Inderdaad wel wat lilalinda zegt, dat is heel belangrijk.
Ik zou nooit betalen voor een verzorgpony! Bedoel je geen leasepony? Een pony waar je wel op gaat rijden maar waarbij de verplichtingen bij de eigenaar blijven liggen.

Ik lees deze rare trend wel vaker op bokt trouwens, dat mensen laten betalen voor 'verzorgen' en dan nog allerlei eisen stellen wat de betaalde slaaf voor hen moet doen terwijl ze weinig vrijheid hebben met rijden.
Alle reacties Link kopieren
Soms moet je betalen, vaak ook niet. Ik heb nooit betaald voor mijn verzorgpaarden. Dat is helemaal aan de eigenaar. Alles gaat via de eigenaar, daarmee sluit je kort hoe en wat:

- Hoe vaak verzorgen? 1x per week of vaker? Vaste dagen of tijden?

- Wat zijn de moetjes? (mesten, poetsen, voeren, medicijnen geven beweging geven of buiten zetten, trainen zijn voorbeelden van dingen die de eigenaar van je kan verwachten)

- Wat mag je wel, wat mag je niet? (rijden, buitenritten, lessen, wedstrijden, mennen, buiten wandelen, longeren, natural horsemanship, mee in de trailer zijn voorbeelden van dingen die je zou kunnen willen, maar niet persé mag. Soms mag je niet rijden, soms mag je niet (alleen) op buitenrit, enzovoort. Of misschien mag hij absoluut geen lekkere snacks omdat hij hoefbevangen is geweest).

- Hoe communiceer je met je eigenaar over de status van het paard (vroeger in mijn tijd waren het schriftjes bij de stal van het paard en bellen, tegenwoordig heb je waarschijnlijk gewoon een Whatsapp)? Bijvoorbeeld: Hij had zijn brokken vandaag niet op. Of: Hij is kreupel vandaag.

- Heel belangrijk: Het karakter van het paard. Laat je zoon kennis maken en stel de eigenaar veel vragen: Heeft hij stalnijd? Is hij eigenwijs? Drammerig? Happerig? Neiging tot uitbreken? Wel of niet verkeersmak? Tot hoever is hij ingereden? Kan hij voor een kar? Mag hij naar buiten? Heeft hij hoefijzers? Ik heb weleens een verzorgpaard gehad die achteraf totaal niet in mijn straatje paste. Was eigenlijk best wel bang voor haar en ben er vanaf gedonderd ook. Daar worden eigenaar én je zoon echt niet blij van.

- Welke spullen mag je gebruiken en wat mag je niet gebruiken? En waar staat alles? Veel eigenaren willen bijvoorbeeld niet hebben dat je je eigen poets spullen gebruikt in verband met overdraagbare ziektes.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
13-02-2020 09:56
Ik zou nooit betalen voor een verzorgpony! Bedoel je geen leasepony? Een pony waar je wel op gaat rijden maar waarbij de verplichtingen bij de eigenaar blijven liggen.

Ik lees deze rare trend wel vaker op bokt trouwens, dat mensen laten betalen voor 'verzorgen' en dan nog allerlei eisen stellen wat de betaalde slaaf voor hen moet doen terwijl ze weinig vrijheid hebben met rijden.
Ik heb zelf ook nooit betaald voor een verzorgpaard. Vaak mag je wel veel als je betaalt voor het paard, zoals wedstrijden rijden en op buitenrit. Maar goed, dat mocht ik met mijn gratis verzorgpony ook.
Alle reacties Link kopieren
De eigenaar van de pony blijft altijd zelf aansprakelijk voor schade die veroorzaakt wordt door de pony.

Als kind 1x in de week een les mag volgen dan is het vanzelfsprekend dat kind (jij dus) deze les zelf betaald.

Wat houdt deze les eigenlijk in?
Komt er 1x per week een lesgever naar de locatie waar de pony staat?
Wordt jij geacht kind en pony naar de locatie van de ponyclub te vervoeren?
Denkt de eigenaar van de pony zelf wel een lesje te kunnen geven?

Mag kind dan ook maar 1x per week op de pony rijden en is het de rest van de tijd vooral borstelen?

Mag kind zo vaak rijden als het wil?

Hoe vaak mag / moet je kind komen?

Is het vooral voor de leuk of moet kind ook stallen uitmesten en voeren en tuig schoonmaken.

Bij veel verplichtingen en weinig mogen zou de verzorgpony gratis moeten zijn en zou je alleen de les moeten betalen.

Is de pony een sportpony waar kind veel van kan leren en mag kind veel rijden / knuffelen en hoeft kind weinig klusjes te doen dan kan het zijn dat je er voor moet betalen.

Ook afhankelijk van de vraag en aanbod in jullie regio.

Matcht het rijniveau van je kind met de pony?
Wie kan mij hier meer over vertellen?

Ehm.. de eigenaar van de pony?
Wat wil/verwacht hij/zij? En komt dat overeen met jullie wensen/verwachtingen?
Ugli schreef:
13-02-2020 10:05
Ik heb zelf ook nooit betaald voor een verzorgpaard. Vaak mag je wel veel als je betaalt voor het paard, zoals wedstrijden rijden en op buitenrit. Maar goed, dat mocht ik met mijn gratis verzorgpony ook.
Ik werd altijd gevraagd om een paard bij te rijden, dus qua rijden had ik alle vrijheid en verder haalde ik er alleen 'n borstel over en gebruikte alleen de spullen van de eigenaar. De meeste paarden die ik bijreed stonden volpension op de manege en de paar die ik buiten de manege heb gehad, die stonden op de wei met inloopstal. Heb daar nooit gemest ofzo. Mensen waren in die tijd gewoon blij als hun paard wat extra beweging en/of training kreeg.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties. Het worst mij al een stuk duidelijker. Ik heb niets met paarden. Door de kinderen word ik deze wereld ingetrokken, vandaar dat ik geen idee heb.

We kennen de pony goed. Kind heeft er ook al vaak op gereden. De lessen zitten bij het stalgeld wat de eigenaar betaald. Hij gaat de pony verzorgen en zal er ook op mogen rijden.

Ik wilde mij eerst meer inlezen voordat ik met de eigenaar om de tafel zou gaan zitten. We kennen de eigenaar goed en ik verwacht geen problemen maar wilde toch meer weten waar we aan beginnen voordat we afspraken gaan maken.
Alle reacties Link kopieren
Ik had vroeger altijd een verzorgpony bij een man die meerdere pony's en paarden had als hobby. Dat ging heel informeel, wij mochten op het landgoed komen en hadden ieder een eigen pony om te verzorgen. Hij liep dagelijks een rondje om te kijken of het goed ging.

Ik gaf zelf wel veel zakgeld uit aan paardensnoepjes, borstels etc. Wat wij deden: paard uit de wei halen, borstelen, hoeven schoonmaken, rondje rijden, uitlopen en weer in de wei (of stal).
Verder was het vooral een groepje meiden wat samen roddelden, ruziemaakten en over paarden praatten. Wij kwamen daar zoveel mogelijk, totdat iedereen ouder werd en vriendjes interessanter werden.

Wel goed dat je afspraken maakt, je kent de eigenaar dus zo te horen komt het wel goed. Zorg wel dat er veilig gereden wordt met cap!!
Alle reacties Link kopieren
Zorg ook dat je het met vakanties regelt met de eigenaar!
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter heeft er verschillende gehad.

Bij eentje betaalde ze niks, mocht 1x per week rijden maar moest wel 3x per week de stallen uitmesten. Daar had ze binnen twee weken genoeg van.

Ze heeft er ook een tijdlang eentje gehad waar ze niks hoefde te doen, behalve in de vakanties, 2x per week vast reed en dan nog regelmatig extra. Kostte wel 100 euro per maand.

Nu heeft ze een paard waarover nog onderhandeld moet worden, maar paard staat op een verzorgde stal, ze hoeft dus niks anders te doen dan het paard knuffelen en berijden. Ze denken beiden dat 50-75 euro reeel is.

Verzorgpaard is gewoon het delen van alles, inclusief de kosten, hoewel maandelijks 50-100 euro echt maar een schijntje is.
ceylon wijzigde dit bericht op 13-02-2020 11:12
3.98% gewijzigd
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Dierenarts medicijnen harnachement en hoefsmid zijn gewoon kosten voor de eigenaar.

Zou wel meermaals per week rijden en niet dat je moet gaan mesten of andere klusjes op dagen dat je niet mag rijden.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoefde bij pony 1 en paard 2 niet te mesten. Hoefde op de afgesproken dag alleen beweging te geven op wat voor manier dan ook: Wandelen, longeren, rijden in de bak of buitenrit.

Bij paard 3 en 4 moest ik op mijn dag de stal mesten en ze buiten zetten. Daarna beweging geven (longeren of wandelen).

Het is maar net wat je verwachtingen van het verzorgpaard hebben zijn. Ik vond het bij paard 3 en 4 dus geen probleem om niet te rijden, ik wilde gewoon lekker rommelen met paarden. Soms zit ik er over te denken een oud paardje te gaan zoeken om te verzorgen en mee te wandelen.
Alle reacties Link kopieren
In mijn omgeving was betalen voor een verzorgpony heel normaal. Heb ik ook lang gedaan. Je mag dan rijden, maar moest ook uitmesten enzo. Iets van 50 euro pm.
.
Alle reacties Link kopieren
Betalen om te verzorgen? Dat heb ik nog nooit gehoord. Jij verzorgt de pony, in ruil daarvoor mag jij erop rijden. De rest doet de eigenaar, spullen aanschaffen, dierenarts e.d. In de vakanties doet de eigenaar het zelf of regelt hij/zij vervanging.
Alle reacties Link kopieren
Ghost79 schreef:
13-02-2020 12:45
Betalen om te verzorgen? Dat heb ik nog nooit gehoord.
In regio's waar stalling duur en schaars is, is dit heel normaal. Spullen en dierenarts is idd voor eigenaar.
.
Alle reacties Link kopieren
Betalen voor een verzorgpony? Wat vreemd! Vroeger had ik er ook eentje. Hoefde niks te betalen en ging er twee a drie keer per week naartoe. Eigenaar betaalde alles. We hielden het één en ander in een schriftje bij voor elkaar.
Mijn taken waren alleen borstelen, rijden en heeeeel veeeeel knuffelen.

Ik zou alles tot in de puntjes afspreken, tot de kleine dingen aan toe (borstels ed)
Het is ook belangrijk om af te spreken of het verzorgen en rijden vrijblijvend is. Daarmee bedoel ik of de eigenaar er op rekent dat de verzorger op de afgesproken dagen zeker komt, of dat het niet zo uitmaakt als de verzorger eens een keer overslaat.
Alle reacties Link kopieren
Als zoon er lessen bij krijgt zou ik zelf aanbieden om 50 tot 100 euro per maand te betalen. Zelf heb ik vroeger nooit betaald voor mijn verzorgpony's, maar dat waren ook van die pony's waar alleen een stuur, gas en rem op zat.

Ik overweeg nu zelf al 1,5 jaar om iemand te zoeken voor een van mijn paarden, maar weet niet of ik er geld voor ga vragen. Enerzijds wel, want je kunt er heel veel van leren, anderzijds is het al lastig genoeg om uberhaupt iemand te vinden die niet dat beest in elkaar zit te trekken en hem wel aan het werk zet.
Ik heb zelf een paard en er ook een bijrijdster bij. Het is belangrijk dat je met de eigenaar duidelijk afspraken maakt, en hieraan houdt.

Wat de kosten betreft kan het heel erg verschillen. Ga je alleen verzorgen (dus borstelen, wandelen en niet rijden) wordt er meestal geen bijdrage gevraagd.
Ga je ook rijden wordt er vaak wel een bijdrage gevraagd. Dit kan erg verschillen van maandelijks een zakje snoep, verplicht lessen volgen of tot de helft van de stallingskosten) De mogelijkheden, hoeveel dagen, type paard, leeftijd, klusjes ja of nee speelt meestal mee. De kosten worden meestal gevraagd omdat je toch van alle faciliteiten gebruik kunt maken en het paard in principe least. Blijft stukken goedkoper dan een eigen paard.

Op dit moment vraag ik €25 per maand aan mijn bijrijdster. Ze kan 1-3 dagen per week heen, en dat ze wel meedraait met de klusjes. Dit is ongeveer een dag in de week, uurtje werk max. We staan wel op loopafstand van duin, strand en die dagen mag ze ook zelf weten wat ze doet mits verantwoord.
Maar heb ook wel tijden gehad dat we op een luxe, al in stalling stonden en dat ik meer vroeg.
Het gemiddelde is denk ik zo’n €75,- per maand (1-3 x in de week) denkend aan een goed paard, geen bijkomende klusjes, simpele stal dus niet alles erop en eraan. En dat heb ik zelf ook betaald voor mijn verzorgpony’s. Tot ik mijn eigen paard kocht.

Verder is het belangrijk dat je aan elkaars verwachtingen voldoet. Wat verwacht de eigenaar, moet er altijd gereden worden of mag je ook longeren/ losgooien. Matchen de pony en verzorger ook met elkaar?
Misschien kunnen jullie het een maandje even proberen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf een paard gehad, en zou echt niks vragen voor een bijrijder.
Degene helpt je juist met verzorgen.

Ik wilde ook weer gaan rijden, maar hier vragen ze 100 euro in de maand en je moet meehelpen op stal.
Dat is een beetje dubbelop, ben niet te beroerd om mee te helpen op stal, maar betalen en stalwerk ga ik niet doen.
Alle reacties Link kopieren
Het hangt er natuurlijk ook enorm vanaf hoe serieus het rijden is. Als je een pony bij de boer verzorgt en daar op wat kan rond hobbelen dan wordt er vaak geen bijdrage gevraagd. Als je een pony verzorgt waar je mee op les gaat, wedstrijden kan rijden etc. dan is het toch een andere situatie en kan ik me voorstellen dat er wel een bijdrage wordt gevraagd.
En natuurlijk speelt ook mee hoeveel klusjes je precies moet doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven