Geld & Recht alle pijlers

Geld, pensioen, enzo...

14-02-2020 08:06 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na jaren trouwe dienst ga ik van baan wisselen en daar horen ook ander voorwaarden bij. Eerst even wat achtergrond info. Ik kom uit een familie met een nogal angstige achtergrond mbt geld dus ik vermoed ook wel een klap van de molen te hebben meegekregen. Sparen doe je in een kussensloop of kluis want banken kun je niet vertrouwen. Je huurt een huis, werkt minimaal 40 jaar bij de overheid of dezelfde baas en je blijft zo veel mogelijk van de radar van vooral de belastingdienst....maar goed tijden veranderen en mijn oma is er al niet meer. Mijn ouders hebben ook nooit een huis gekocht want lenen is eng en een belastingaangifte ook... Beleggen doen alleen rijke mensen en dat zijn wij niet. Kortom toen ik ooit het anders ging doen was ik een totale financiële nitwit.

Vandaar dat ik mijn situatie eens wil voorleggen om te bezien of ik iets vergeet. En om te vragen hoe jullie het hebben geregeld, tips e.d. Inmiddels ben ik halverwege de 40, woon ik in mijn 2de koopwoning, los ik binnen 20 jaar volledig de hypotheek af en met lage rente. Ik heb vrij hoge servicekosten waar ook een voorschot warmte, energie en water in zit (€ 250 - 280 per maand). Bij kopen van mijn tweede huis kwam ik erachter dat ik al mijn hele carrière keurig pensioenpremie betaal en dat wanneer ik dat blijf doen mijn inkomen op mijn pensioengerechtigde leeftijd nagenoeg gelijk is aan nu. Maar dan heb ik dus geen hypotheek meer tegen die tijd.

Bij mijn nieuwe commerciële werkgever zijn de arbeidsvoorwaarden prima op orde alleen er is geen collectieve pensioenregeling. Dat uitgestelde loon van 300 - 350 euro per maand krijg ik dan uitbetaald. Ik ben daardoor gaan nadenken over wat ik wil en bedacht dat ik na mijn pensioen om comfortabel te kunnen leven ongeveer 2000 netto per maand nodig heb. Dus ik heb mijn pensioenoverzicht erbij gepakt en nu blijkt dat wanneer ik nu niet meer inleg ik nu al aan dat bedrag kom op mijn pensioengerechtigde leeftijd (aow plus huidige opbouw). Kortom een dikke meevaller, zo lijkt het.

Ik vind namelijk banksparen of pensioenbeleggen niet flexibel genoeg omdat je niet aan je eigen geld mag komen en omdat ik de uitkering die je ermee kunt kopen niet gunstig vind. Ik blijf liever zelf beleggen en ook na mijn pensioenvermogen opbouwen. Ik wil mij niet blind staren op het belastingvoordeel.

Nu hink ik op twee gedachten.
De ene is wat extra geld gebruiken om de hypotheek sneller af te lossen ongeveer 3000 per jaar.
Of mijn beleggingsportefeuille uitbreiden a la Giro met het bedrag.
Of 50/50: wat extra aflossen en wat extra beleggen.

Wat zou jij doen? En waarom?
Ben ik nog iets vergeten?
viva-amber wijzigde dit bericht op 14-02-2020 08:17
0.23% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik zou spreiden. Ik doe 30% pensioensparen en 20% beleggen op een beleggersrekening en 50% aflossen.
- Pensioensparen vanwege het belastingvoordeel.
- Beleggen vanwege het rendement en het feit dat áls ik wil, er gewoon bij kan.
- Aflossen omdat het geleend geld is en de kosten dus structureel lager worden.
Alle reacties Link kopieren
ik zou een pensioenrekening openen en daar maandelijks op storten. Wel even in de gaten houden wat je maximale lijfrenteruimte is.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eerst de hypotheek versneld aflossen en op het moment dat ik hypotheekvrij ben pas gaan beleggen. Dat is zeker niet omdat ik tegen beleggen ben, maar je haalt het geld er niet zomaar weer uit (of het is niet altijd gunstig om op dat moment het geld er uit te halen).

Voor mij zou meespelen dat ik mij beter beschermd zou voelen tegen onvoorziene omstandigheden (ziekte, minder uren kunnen/willen werken, mantelzorg etc.) wanneer ik geen hypotheek meer heb. Een teruggang in inkomen is dan een minder groot probleem.
Alle reacties Link kopieren
Je hypotheek heeft een lage rente en los je al snel af. Wat is het rendement op je beleggingsportefeuille? Als dat meer is dan de hypotheekrente na aftrek dan zou ik het daar in doen.
Maar je hebt bij je pensioen goed gekeken naar wat je krijgt als je vanaf nu niet meer inlegt?

Enige dat ik me afvraag is krijg je straks niet teveel vermogen waardoor je daar belastinf over moet betalen? Dat hoef je niet als je het echt weg zet voor je pensioen, maar dan kan je er idd niet bij.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 1,5 jaar geleden begonnen met beleggen en had vorig jaar een rendement van 11% maar dat geeft natuurlijk geen garanties.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Wat je in elk geval mee moet nemen, is dat de 2000 van nu over 20 jaar natuurlijk niet meer genoeg gaat zijn. En veel pensioenen worden nauwelijks meer geïndexeerd, dus dan zit daar een tekort.
Alle reacties Link kopieren
diedietje schreef:
14-02-2020 08:16

Maar je hebt bij je pensioen goed gekeken naar wat je krijgt als je vanaf nu niet meer inlegt?

Ja.

Wat ik het nadeel vindt van pensioenbeleggen is dat je er een uitkering mee koopt. Kortom pak hem beet een ton geef je aan een onderneming die jou dan 300-400 per maand uitbetaald als pensioen. Terwijl wanneer ik die ton laat staan op een gewone beleggingsrekening en ik houd een conservatief rendement aan van 6% dan kan ik al bijna 500 per maand laten uitbetalen na mijn pensioen. Waarom zou ik het dan via een dure lijfrente doen die weinig flexibiliteit biedt? En waardoor ik mijn eigen vermogen kwijt ben? Terwijl wanneer ik voor mezelf opbouw blijft het geld over voor mijn nabestaanden.
viva-amber wijzigde dit bericht op 14-02-2020 08:25
1.18% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
14-02-2020 08:21
Wat je in elk geval mee moet nemen, is dat de 2000 van nu over 20 jaar natuurlijk niet meer genoeg gaat zijn. En veel pensioenen worden nauwelijks meer geïndexeerd, dus dan zit daar een tekort.
Kan maar dat kan ik mogelijk ondervangen door zelf vermogen op te bouwen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Wij lossen versneld af en willen daarna misschien een 2e pand/huis kopen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben sinds een jaar of wat wel aan het beleggen via robeco one, hoef ik zelf niks mee te doen, maar afgelopen jaren al flink wat redement

Maar je hebt echt wel super goed pensioen op gebouwd als je nu al op die 2000 euro zit. Ik ben zelf ook 40, heb een goed betaalde baan en draag voor mijn gevoel ook veel pensioen premie af, maar als ik nu stop met betalen heb ik inclusief aow slechts 1300 per maand, ben samenwonend🤨
Alle reacties Link kopieren
Ik werk al sinds mijn 18de en heb blijkbaar al die tijd afgedragen volgens mijn hypotheekadviseur en dat haal ik dus ook uit dat overzicht.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
14-02-2020 08:23
Ja.

Wat ik het nadeel vindt van pensioenbeleggen is dat je er een uitkering mee koopt. Kortom pak hem beet een ton geef je aan een onderneming die jou dan 300-400 per maand uitbetaald als pensioen. Terwijl wanneer ik die ton laat staan op een gewone beleggingsrekening en ik houd een conservatief rendement aan van 6% dan kan ik al bijna 500 per maand laten uitbetalen na mijn pensioen. Waarom zou ik het dan via een dure lijfrente doen die weinig flexibiliteit biedt? En waardoor ik mijn eigen vermogen kwijt ben? Terwijl wanneer ik voor mezelf opbouw blijft het geld over voor mijn nabestaanden.
Op deze vraag zou ik ook wel graag antwoord willen! Het enige voordeel wat ik op voorhand kan bedenken, is dat die 300-400 per maand die je als uitkering krijgt, door blijft lopen tot je dood, ook als je 100 wordt. 500 euro per maand van je eigen gespaarde ton, is na zo'n 15 jaar wel op...
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
14-02-2020 08:24
Kan maar dat kan ik mogelijk ondervangen door zelf vermogen op te bouwen.
Natuurlijk, en daar ben je ook naar aan het kijken. Maar als kleine waarschuwing, niet alleen aan jou, maar ook aan anderen.
Alle reacties Link kopieren
Felidaes schreef:
14-02-2020 08:26
Wij lossen versneld af en willen daarna misschien een 2e pand/huis kopen.
Dat zou ik ook doen.
Alle reacties Link kopieren
Wat is voor jullie de reden om een tweede pand te kopen?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Kastanjez schreef:
14-02-2020 08:57
Op deze vraag zou ik ook wel graag antwoord willen! Het enige voordeel wat ik op voorhand kan bedenken, is dat die 300-400 per maand die je als uitkering krijgt, door blijft lopen tot je dood, ook als je 100 wordt. 500 euro per maand van je eigen gespaarde ton, is na zo'n 15 jaar wel op...
Nee hoor want die 500 is alleen al het rendement en je komt niet eens aan die ton. Wanneer je 100.000 op een beleggingrekening hebt staan en ik heb daar nu 11% rendement over en ik zou uitgaan van een conservatief gemiddeld rendement van 6%. Rendement van 6000 per jaar, kun je jezelf bijna 500 bruto per maand uitkeren zonder aan de hoofdsom te komen. Waarschijnlijk groeit je vermogen zelfs nog voor het geval het rendement boven de 6% per jaar zit.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Kastanjez schreef:
14-02-2020 08:57
Op deze vraag zou ik ook wel graag antwoord willen! Het enige voordeel wat ik op voorhand kan bedenken, is dat die 300-400 per maand die je als uitkering krijgt, door blijft lopen tot je dood, ook als je 100 wordt. 500 euro per maand van je eigen gespaarde ton, is na zo'n 15 jaar wel op...
Ander voordeel is dat het nu aftrekbaar is dus met hetzelfde NETTO bedrag kan je meer opbouwen. Later is het bij de uitkering dan belast maar als je nu in de hoogste schijf zit dan is het later tegen een lager tarief belast. Daarom zou ik het allebei doen.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
14-02-2020 08:18
Ik ben 1,5 jaar geleden begonnen met beleggen en had vorig jaar een rendement van 11% maar dat geeft natuurlijk geen garanties.
Klinkt goed, doe je dit zelf of beleg je via een bank? Ik heb al heel lang ergens aandelen staan (vanaf midden jaren 90), die doen het goed. Maar daar kom ik niet aan. Nu wil ik graag extra gaan beleggen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
EHV1981 schreef:
14-02-2020 09:13
Ander voordeel is dat het nu aftrekbaar is dus met hetzelfde NETTO bedrag kan je meer opbouwen. Later is het bij de uitkering dan belast maar als je nu in de hoogste schijf zit dan is het later tegen een lager tarief belast. Daarom zou ik het allebei doen.
Dat is ook waar. Daarom overweeg ik pensioen beleggen wel maar wanneer je je uitkering koopt dat is de gehele som niet meer van jezelf en ook het rendement daarop niet.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
14-02-2020 09:15
Klinkt goed, doe je dit zelf of beleg je via een bank? Ik heb al heel lang ergens aandelen staan (vanaf midden jaren 90), die doen het goed. Maar daar kom ik niet aan. Nu wil ik graag extra gaan beleggen.
Binck forward dus niet zelf.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
14-02-2020 09:10
Wat is voor jullie de reden om een tweede pand te kopen?
Stenen zijn de beste investering.

We weten nog niet precies hoe en wat. Misschien voor onze kids, misschien verhuren, maar steen wordt met de jaren altijd meer waard, dus het is gewoon een goede investering waar je uiteindelijk winst uit haalt.
Alle reacties Link kopieren
Het zit dan wel vast en je hebt onderhoud e.d.

In mijn portefeuille zit ook vastgoed. Wat mij tegenhoud mbt stenen zijn de praktische verantwoordelijkheden die erbij horen en ik ben alleen.
Maar ik sluit het niet uit.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
14-02-2020 09:10
Wat is voor jullie de reden om een tweede pand te kopen?
Omdat het rendement goed is en stenen hun waarde behouden.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
14-02-2020 09:16
Binck forward dus niet zelf.
Bedankt, daar ga ik eens naar kijken
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven