Schermtijd

14-02-2020 14:59 104 berichten
Alle reacties Link kopieren
We hebben sinds kort een ipad met wat spelletjes. Kinderen (6 en 8) willen iedere dag wel op dat ding. Wil ik eigenlijk niet. Nu dus een ipad vrije dag per week ingelast. Op die dag weten de waar ze aan toe zijn en spelen leuk. Helpen mee etc. Andere dagen willen / mogen ze op de ipad. Plus nog jeugdjournaal en wat andere tv programma's daarvoor. Vind het gewoon veel. Ander speelgoed wordt niet meer aangekeken. Op de dagen dat ze dus mogen zullen ze zelf nooit kiezen om heg ding te laten liggen. Dit komt, denk ik, omdat ik die ipad vrije dag heb ik gelast.
Ik vraag me af wat voor regels jullie hebben over ipad en tv tijd. Heel gereguleerd, heel vrij. Voor en nadelen. Ik wordt gek van t gezeur. Tv de hele dag zomaar aan hebben vind ik niks.
Niet. Geen vaste regels.
Zo zitten ze uren op schermen en zo uren/dagen niet.

Als ik vind dat het te veel is, dan roep ik ook dat ze de tablet/tv ect uit moeten doen en gaan we/ze wat anders doen.


Kan me wel voorstellen als dat niet kan omdat ze echt de hele dag, elke dag buiten school erop zitten dat je dan misschien duidelijke regels bedenkt.

Maar op voorhand een max per dag bedenken vind ik niet zo nodig.
Luci_Morgenster schreef:
14-02-2020 15:04
Niet. Geen vaste regels.
Zo zitten ze uren op schermen en zo uren/dagen niet.

Als ik vind dat het te veel is, dan roep ik ook dat ze de tablet/tv ect uit moeten doen en gaan we/ze wat anders doen.


Kan me wel voorstellen als dat niet kan omdat ze echt de hele dag, elke dag buiten school erop zitten dat je dan misschien duidelijke regels bedenkt.

Maar op voorhand een max per dag bedenken vind ik niet zo nodig.
Precies dit. In het begin vonden ze het geweldig, maar nu zitten ze nog maar heel af en toe met een tablet. Dat regelt zichzelf hier wel.
Alle reacties Link kopieren
Hier kijken ze geen tv, dus zitten ze wat meer achter de laptop of telefoon.
Als ik het vrij zou laten zou vooral de middelste alleen nog maar op een scherm zitten denk ik. Hier mogen ze overdag niet op een schermpje. Voor het slapen gaan een uur. We hebben dan ook nooit gezeur hierover. En ik ben er van overtuigd dat de jongste 2 daardoor nog volop spelen.
De oudste zit nu op de middelbare. Zij bepaalt zelf wanneer ze achter een scherm zit. Huiswerk moet op de laptop dus hebben wij sowieso weinig tot geen controle meer. Maar ook zij speelde in groep 8 nog veel en nu ook nog zo nu en dan.
Alle reacties Link kopieren
Heb jij die dag ook een schermvrije dag?
Hier mogen ze dagelijks kijken. TV en soms spelletjes op mijn telefoon. Straks is het weer mooi weer, dan is het buiten spelen weer meer in trek hier. In de winter zit je meer binnen en kom je automatisch ook uit bij de mogelijkheid voor een scherm.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Ik laat het gaan. Soms is de hele dag schermloos omdat andere dingen leuker zijn, soms zit ze eraan vastgeplakt en dan is een scherm weer handig omdat het tijdens het spel gebruikt wordt. Verstoppertje met een scherm is hilarisch, tiktok is superleuk, en telefoons zijn ook hard nodig tijdens het spelen van jachtseizoen.
Geen regels dus, het reguleert zichzelf, en zo niet, dan roep ik dat het NU tijd is voor wat anders.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Een kookwekkertje en dan mogen ze elk 20 minuten.
En dan uit.
Wees zelf ook een goed voorbeeld.
Laatste zag ik een moeder achter een buggy lopen, die alleen met haar gsm bezig was.
Ook thuis op de bank zelf de schermtijd ( van jezelf) in de gaten houden
Sommigen hebben liever gelijk, dan dat ze gelukkig worden.
@TO: waarom kocht jij die ipad met spelletjes dan? Oprechte vraag hoor.
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
14-02-2020 15:14
Heb jij die dag ook een schermvrije dag?
Hier mogen ze dagelijks kijken. TV en soms spelletjes op mijn telefoon. Straks is het weer mooi weer, dan is het buiten spelen weer meer in trek hier. In de winter zit je meer binnen en kom je automatisch ook uit bij de mogelijkheid voor een scherm.
Hiermee eens.
Alle reacties Link kopieren
Je moet deze generatie (onze kinderen) niet op willen voeden naar onze maatstaven.
Voor hen is 'Het scherm' een heel normaal en significant deel van hun leven. Vasthouden aan schermtijd is vasthouden aan het verleden.

Als het probleem is, dat je kind niet buitenspeelt (bijvoorbeeld pak dan het juiste probleem aan.
lilalinda schreef:
14-02-2020 15:26

Als het probleem is, dat je kind niet buitenspeelt (bijvoorbeeld pak dan het juiste probleem aan.
Dit kan natuurlijk samen hangen met het schermpje. Als een kind alleen maar op de ipad gaat zal hij niet buiten spelen.
Alle reacties Link kopieren
Oblio schreef:
14-02-2020 15:20
Een kookwekkertje en dan mogen ze elk 20 minuten.
En dan uit.
Wees zelf ook een goed voorbeeld.
Laatste zag ik een moeder achter een buggy lopen, die alleen met haar gsm bezig was.
Ook thuis op de bank zelf de schermtijd ( van jezelf) in de gaten houden
Je weet toch niet of ze 'dus' de hele dag op een scherm kijkt? Ik vind dat moeders in dat opzicht zo op elkaar letten en snel oordelen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Nu zijn mijn kinderen nog jong (3 en 8 maanden), maar wij hebben geen regels mbt tablet of tv. De tv staat ook altijd wel aan (ofwel op tv of op radio), maar dat is meer voor op de achtergrond. Er wordt gewoon volop gespeeld hier en ook dagelijks buiten gespeeld, weer of geen weer.
En als ze elke dag, de hele dag schermen zijn ze niet aan het bewegen, is het aantoonbaar slecht voor de ogen en de rugboggeltjes zijn niet van de lucht bij de kinderen/jongvolwassenen van nu.

Dus hangt heus wel samen maar ik ben zelf echt niet van elke dag max zoveel minuten/half uur/ uren.

Ik grijp in als ik denk, nu is het zat. En dat kan na een uur of 2 uur hersenloos staren zijn maar soms ook zomaar pas na een hele dag bankhangen en tv en telefoon kijken zijn. Dan gaan we de dag erna maar even wat buiten doen of samen een spelletje spelen en niet weer de hele dag voor het scherm hangen. Ik ook niet.
Laat jij je telefoon/tablet ook de hele dag liggen die schermvrije dag per week?

En als ze al zo weinig schermtijd hebben waarom moeten ze dan naar het jeugdjournaal kijken ipv een leuke (teken)film/serie?
redbulletje schreef:
14-02-2020 15:33
Laat jij je telefoon/tablet ook de hele dag liggen die schermvrije dag per week?

En als ze al zo weinig schermtijd hebben waarom moeten ze dan naar het jeugdjournaal kijken ipv een leuke (teken)film/serie?
Klokhuis en jeugdjournaal worden hier helemaal vrijwillig bekeken. Sommige (lees veel) kinderen vinden dat gewoon leuk.
Alle reacties Link kopieren
watdachtjehiervan schreef:
14-02-2020 15:28
Dit kan natuurlijk samen hangen met het schermpje. Als een kind alleen maar op de ipad gaat zal hij niet buiten spelen.
Dan vindt kind het buiten blijkbaar geen hol aan, maak het leuker
Of leg je erbij neer, dat je een binnenkind hebt
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
14-02-2020 15:34
Klokhuis en jeugdjournaal worden hier helemaal vrijwillig bekeken. Sommige (lees veel) kinderen vinden dat gewoon leuk.
En dat is de enige normale manier, ze 'dwingen ' klokhuis te kijken, slaat nergens op
Moemoe64 schreef:
14-02-2020 15:21
@TO: waarom kocht jij die ipad met spelletjes dan? Oprechte vraag hoor.
Ik quote mezelf nog even. Hopelijk krijg ik hier een antwoord op.
lilalinda schreef:
14-02-2020 15:37
En dat is de enige normale manier, ze 'dwingen ' klokhuis te kijken, slaat nergens op


Oke. ?
Over m’n zoontje van 6; 3 vrije iPad dagen ; maandag, donderdag en zondag. Na school uurtje op iPad
lilalinda schreef:
14-02-2020 15:35
Dan vindt kind het buiten blijkbaar geen hol aan, maak het leuker
Of leg je erbij neer, dat je een binnenkind hebt
Jij snapt niet dat het voor veel kinderen leuker is om op een schermpje te zitten dan om wat anders te gaan doen? Dat wil dus niet zeggen dat buiten spelen niet leuk is.
Alle reacties Link kopieren
watdachtjehiervan schreef:
14-02-2020 15:46
Jij snapt niet dat het voor veel kinderen leuker is om op een schermpje te zitten dan om wat anders te gaan doen? Dat wil dus niet zeggen dat buiten spelen niet leuk is.
Dat verschilt per kind denk ik. Mijn kind speelt veel liever buiten dan op een schermpje.
CHL schreef:
14-02-2020 15:49
Dat verschilt per kind denk ik. Mijn kind speelt veel liever buiten dan op een schermpje.
Daarom staat er ook voor veel kinderen en niet voor alle kinderen. Natuurlijk verschilt dat per kind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven