Geen Carnaval maar verkleedfeest...

14-02-2020 17:31 230 berichten
Kan het nog gekker?

Op een openbare school in Zevenaar wordt Carnaval voortaan verkleedfeest genoemd. Carnaval is katholiek dus dat past niet op een openbare school volgens de oudervereniging.

https://www.ad.nl/binnenland/carnaval-m ... ad0c941eb/


Slaan we nu niet een beetje heel erg door?
ik snap het wel, kinderen snappen niks van de term carnaval. Maar verkleden snappen ze wel. Ik snap de hysterie niet om een school die een feestje viert.
VivaYfke schreef:
14-02-2020 18:35
En ja, Nederland is een zielig land aan het worden. Ik ben zo benieuwd of dat in andere landen ook speelt dat sommige woorden veranderd worden doordat er tere zieltjes zijn die er na al die jaren niet meer tegen kunnen dat er blanke vla, negerzoenen en Jodenkoeken bestaan. Ik vergeet bijna carnaval te benoemen
Wanneer is dat eigenlijk begonnen en waarom?
Niet dat ik weet. Allebei je eigen drankje betalen heet nog steeds "dutch" Misschien moeten we daar toch maar eens over gaan vallen.
S-Meds schreef:
14-02-2020 18:55
ik snap het wel, kinderen snappen niks van de term carnaval. Maar verkleden snappen ze wel. Ik snap de hysterie niet om een school die een feestje viert.
Woorden zijn meestal arbitrair. Dus de term carnaval is voor een kind niet wezenlijk moeilijker dan kerst of appelflap. Mij kan het verder ook aan me reet roesten hoe ze dat kudtfeest noemen zolang ik maar niet mee hoef te doen
Alle reacties Link kopieren
hier noemen ze kersmarkt al wintermarkt, dus ge ziet maar zelfs dat gaan ze willen veranderen!
STRAKS MAG BLANKE VLA OOK NIET MEER :rofl: :rofl: :rofl:
Murrmurr schreef:
14-02-2020 18:57
Woorden zijn meestal arbitrair. Dus de term carnaval is voor een kind niet wezenlijk moeilijker dan kerst of appelflap. Mij kan het verder ook aan me reet roesten hoe ze dat kudtfeest noemen zolang ik maar niet mee hoef te doen
carnaval doe je 1 keer per jaar en verkleden doe je elke dag. Je zegt ook niet tegen een kind: moet je je faecaliën deponeren als je eigenlijk bedoelt: moet je poepen?
icequeen2000 schreef:
14-02-2020 18:59
hier noemen ze kersmarkt al wintermarkt, dus ge ziet maar zelfs dat gaan ze willen veranderen!
hier is die hele kersmarkt afgeschaft vorig jaar toen de vorst zo laat inviel. alles kapot gevroren.
S-Meds schreef:
14-02-2020 19:01
carnaval doe je 1 keer per jaar en verkleden doe je elke dag. Je zegt ook niet tegen een kind: moet je je faecaliën deponeren als je eigenlijk bedoelt: moet je poepen?
:) Elk Brabants kind kent die term, is helemaal niet zo'n moeilijk woord. Plus verkleden doe je idd vaker dan 1x per jaar
Murrmurr schreef:
14-02-2020 19:08
:) Elk Brabants kind kent die term, is helemaal niet zo'n moeilijk woord. Plus verkleden doe je idd vaker dan 1x per jaar
fecaliën?
S-Meds schreef:
14-02-2020 19:09
fecaliën?
Fecaliën ja. Dat was mijn eerste woordje.
Murrmurr schreef:
14-02-2020 19:10
Fecaliën ja. Dat was mijn eerste woordje.

Sjiek! Ik zei gewoon heel hard POEP als peutertje.
Murrmurr schreef:
14-02-2020 18:54
Nope. Kerk heeft het vasten juist toegevoegd. Bij de heidenen ging het er veel heftiger aan toe met carnaval. In sommige dorpen werd de koning carnaval zelfs in de fik gezet. Maar die traditie hebben ze dus ook alweer afgeschaft zoals alle tradities van ons heidenen worden afgepakt.

:rofl:

Schande!! Tradities zijn er om in ere te houden.
Alle reacties Link kopieren
Mijn hele leven is carnaval. Alleen trek ik die dagen een leuk pekske aan.
Het is gewoon feitelijk onjuist om carnaval een verkleedfeest te noemen. Carnaval is geen verkleedfeest. Verkleden is maar een onderdeel ervan.

Carnaval is een tijdelijke omkering van de sociale orde. Vandaar dat prins Carnaval de sleutel van de stad overneemt en tijdelijk de baas is. Verder komt de naam waarschijnlijk voort uit het Latijnse ‘Carne levare’, een verwijzing naar de vastentijd waarin er geen vlees is.

Als je een zeer diepgewortelde traditie afdoet als een ‘verkleedfeest’, dan heb je er echt gewoon niets van begrepen. In Limburg zouden ouders hun kinderen van school halen om zoveel domheid.
Ik dacht dat car navale narrenschip betekende
Alle reacties Link kopieren
icequeen2000 schreef:
14-02-2020 18:47
niks gevaarlijker dan de linkse blanke die denkt van te spreken in naam van allochtonen die er niet om vragen en dat is waarom er haat is naar allochtonen toe en diegene die haat spreiden zijn niet de rechtsen maar de linksen. ipv tollerant te zijn voor ieders gebruiken.

:rofl:

Katholieken allochtoon? Hou je het allemaal nog wel een beetje bij? Pas maar op dat je je niet verslikt in je vooroordelen.
Magoe de take home message is dus dat het van oorsprong helemaal geen Gristelijk feest was dus hun moeten niet zeiken en met hullie apenpoten van onze tradities afblijven daar in Zevenaar.
Alle reacties Link kopieren
Foechoer schreef:
14-02-2020 19:33
:rofl:

Katholieken allochtoon? Hou je het allemaal nog wel een beetje bij? Pas maar op dat je je niet verslikt in je vooroordelen.
versta je het echt niet of doe je dom???
Alle reacties Link kopieren
ManOpHetPrikbord schreef:
14-02-2020 19:27
Het is gewoon feitelijk onjuist om carnaval een verkleedfeest te noemen. Carnaval is geen verkleedfeest. Verkleden is maar een onderdeel ervan.

Carnaval is een tijdelijke omkering van de sociale orde. Vandaar dat prins Carnaval de sleutel van de stad overneemt en tijdelijk de baas is. Verder komt de naam waarschijnlijk voort uit het Latijnse ‘Carne levare’, een verwijzing naar de vastentijd waarin er geen vlees is.

Als je een zeer diepgewortelde traditie afdoet als een ‘verkleedfeest’, dan heb je er echt gewoon niets van begrepen. In Limburg zouden ouders hun kinderen van school halen om zoveel domheid.

Maar de limburgers zijn dan ook katholiek :lightbulb:
Foechoer schreef:
14-02-2020 19:33
:rofl:

Katholieken allochtoon? Hou je het allemaal nog wel een beetje bij? Pas maar op dat je je niet verslikt in je vooroordelen.
De implicatie is hier dat die school dat doet voor mensen met een andere cultuur die aanstoot nemen aan het Gristelijke erfgoed AKA onze tradities.

Ik ben zelf wel links maar haske trollerant
Murrmurr schreef:
14-02-2020 18:59
STRAKS MAG BLANKE VLA OOK NIET MEER :rofl: :rofl: :rofl:
SUIKERFEEST IS BELEDIGEND VOOR DIABETICI ZEGGEN WE OOK NIKS VAN
Alle reacties Link kopieren
Foechoer schreef:
14-02-2020 19:33
:rofl:

Katholieken allochtoon? Hou je het allemaal nog wel een beetje bij? Pas maar op dat je je niet verslikt in je vooroordelen.
en waarom zou een allochtoon geen katholiek kunnen zijn? in afrika zijn er bv ook katholieken ze.. wie is hier de domme!
Overigens ligt de gemiddelde Oeteldonker, Kruikenzeiker of Lampegatter niet echt wakker van het feit dat hullie in een inteeltdorp ergens in de Achterhoek denken dat Carnaval een verkleedfeest is. Als ze maar niet naar het zuiden afzakken.
Alle reacties Link kopieren
parbleumondieu schreef:
14-02-2020 17:58
Wat gek. Volgens mij is er weinig katholieks aan het feest. Behalve dan het askruisje als je uitgesprongen bent en aan het vasten moet beginnen. Althans, vroeger deden mensen dat nog wel.

Precies. Carnavallen doe je niet in de kerk. Askruisjes kun je nog steeds halen op Aswoensdag, maar lang niet alle feestvierders doen dat, of houden zich aan de vasten. Aan carnaval kun je als atheist/agnost niet echt een buil vallen, lijkt me. Pasen overslaan is dan veel logischer. Of het omdopen tot eierfeest, lentefeest of hazenfestival.
Alle reacties Link kopieren
icequeen2000 schreef:
14-02-2020 19:37
en waarom zou een allochtoon geen katholiek kunnen zijn? in afrika zijn er bv ook katholieken ze.. wie is hier de domme!

Nou, je impliceerde wel vrij duidelijk dat hier allochtonen achter zaten, terwijl de school in kwestie zich vooral niet wil inlaten met de katholieke tradities in zuidelijk Nederland. Je komt niet echt helder over in deze discussie, hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven