Gezondheid alle pijlers

Wuhan Coronavirus

23-01-2020 19:10 3036 berichten
Ik heb er nog geen topic over gezien.

Maar mij lijkt het redelijk zorgelijk. Er zijn maar twee provincies in China waar het virus niet is gesignaleerd.

Qua verspreiding lijkt het toch snel te gaan.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
14-02-2020 16:18




Waarom zouden ze een mondkapje moeten dragen? Er is geen enkele aanwijzing dat ze het virus aan boord hebben.

Omdat dat allemaal niet zo duidelijk is, 'geen enkele aanwijzing'. In Phuket, Thailand, waar een cruiseschip, de Seaborn Ovation, mocht aanmeren nadat de Westerdam is geweigerd, droegen officials op de kade wél een mondkapje, zoals te zien in de video van CNA.
Dat, volgens de NOS, functionarissen en journalisten geen mondkapjes mogen dragen van de Cambodjaanse premier vind ik vrij verontrustend. Dat is dus geen rationele, op wetenschappelijke basis genomen besluit maar een order op ideologische gronden, uitgevaardigd door een autocratische premier die nauwe banden heeft met de Chinese regering.
nounou
kadanz schreef:
14-02-2020 16:23
Hier dragen we toch ook geen mondkapjes? Ook niet op Schiphol waar er elke dag nog vluchten landen uit China.
En daar maakt het personeel zich best zorgen om.
doornroosje9 schreef:
14-02-2020 16:23
Ik ben meestal heel rustig met zulke dingen, maar ik heb hier een slecht gevoel over. Het censureren, het verdwijnen van video's op Youtube, filmpjes die opduiken over de echte situatie. :-?
Hier idem. Het sars kon me niet boeien. Het uitbreken van tbc toen bij mij in de buurt (en ik ben astma patiënt) maakte me niet ongerust. Maar vanaf het begin ben ik hier onrustig over.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
14-02-2020 16:32
Ok, het schip is niet helemaal vol, 1455 passagiers en 800 bemanning. 2255 of 3000 maakt het uit? Waar het om gaat is dat er sowieso tientallen mensen aan boord zijn met koorts, met keelpijn, met buikpijn, met een geslachtsziekte, kortom, met van alles en nog wat. Dat is helemaal niet bijzonder.

Dus een paar hebben koorts. Dat is nog geen indicatie voor corona. Dus ze worden getest en dan zien we wel verder. De overige 2255 man behandelen alsof het melaatsen zijn is over the top.
je vergeet diabetes. Cruiseschip publiek heeft een sterk verhoogde kans diabetes te hebben (echt waar)

Maar waar het om gaat: je hebt dus zo'n schip, met zeg 2200 mensen. Als er corona op het schip was, dan zou zich dat, gezien de incubatie tijd, verspreid hebben. Er zouden dan dus meer mensen ziek moeten zijn. Het feit dat dat niet zo is, maakt eigenlijk al dat de test onzinnig is. Natuurlijk moet je hem toch doen bij mensen met verschijnselen, just to be sure, maar de kans dat die mensen corona hebben, is niet heel groot.
Alle reacties Link kopieren
strings-attached schreef:
14-02-2020 16:44
Hier idem. Het sars kon me niet boeien. Het uitbreken van tbc toen bij mij in de buurt (en ik ben astma patiënt) maakte me niet ongerust. Maar vanaf het begin ben ik hier onrustig over.
ik zou me echt veel meer zorgen maken om een tbc uitbraak in je omgeving dan om corona.
strings-attached schreef:
14-02-2020 16:42
En daar maakt het personeel zich best zorgen om.
Dat kan best, maar ik vraag me alleen af waarom sommigen paniekerig ('oei!') doen over Cambodianen die geen mondkapjes dragen op een schip waar vooralsnog geen Corona-virus aanwezig is als wij zelf ook geen mondkapjes dragen!
Marloesjuh51 schreef:
14-02-2020 16:33
Wat voor medicatie zou je inslaan ? En met welke reden?
Ibu en pcm iig. En de reden? Dat de grondstoffen uit China komen. En China ligt plat. En ja als ik koppijn krijg slik ik toch graag een handje tabletten zodat ik nog enigszins kan functioneren.
Ook speciale pcm 1000, alleen op doktersrecept, word gemaakt van diezelfde grondstoffen.

Baat het niet schaad het niet. Het blijft lang goed dus als het meevalt hoef ik voorlopig niet te halen. Mochten we zonder komen te zitten heb ik iig wat in huis.
Oma zou zeggen, beter mee verlegen dan om verlegen :D
anoniem_6376ce86e1bde wijzigde dit bericht op 14-02-2020 16:50
0.08% gewijzigd
florence13 schreef:
14-02-2020 16:45
je vergeet diabetes. Cruiseschip publiek heeft een sterk verhoogde kans diabetes te hebben (echt waar)

Maar waar het om gaat: je hebt dus zo'n schip, met zeg 2200 mensen. Als er corona op het schip was, dan zou zich dat, gezien de incubatie tijd, verspreid hebben. Er zouden dan dus meer mensen ziek moeten zijn. Het feit dat dat niet zo is, maakt eigenlijk al dat de test onzinnig is. Natuurlijk moet je hem toch doen bij mensen met verschijnselen, just to be sure, maar de kans dat die mensen corona hebben, is niet heel groot.
Precies, ik snap de ophef dus echt niet. Ik kom net van Schiphol, ik heb er honderden Chinezen met mondkapjes gezien, net aangekomen uit China. En dan maken wij ons druk om een schip dat al dagen rond dobbert zonder ook maar één aangetoond geval van corona?
Paniekerig? Wie?
kadanz schreef:
14-02-2020 16:46
Dat kan best, maar ik vraag me alleen af waarom sommigen paniekerig ('oei!') doen over Cambodianen die geen mondkapjes dragen op een schip waar vooralsnog geen Corona-virus aanwezig is als wij zelf ook geen mondkapjes dragen!
Ik denk als het aangeboden werd er wel mondkapjes gedragen zouden worden. Iig zou men dat stiekem wel willen.
Maar ja, Nederlanders hé. Stoer doen, nuchter en alles wat maar bezorgdheid lijkt is paniek.
strings-attached schreef:
14-02-2020 16:47
Ibu en pcm iig. En de reden? Dat de grondstoffen uit China komen. En China ligt plat. En ja als ik koppijn krijg slik ik toch graag een handje tabletten zodat ik nog enigszins kan functioneren.
Ook special pcm 1000, alleen op doktersrecept, word gemaakt van diezelfde grondstoffen.

Baat het niet schaad het niet. Het blijft lang goed dus als het meevalt hoef ik voorlopig niet te halen. Mochten we zonder komen te zitten heb ik iig wat in huis.
Oma zou zeggen, beter mee verlegen dan om verlegen :D
Ik speelde met de gedachte om toch maar snel een nieuwe iPhone te kopen voordat de voorraad op is. Komt ook uit China. ;)
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
14-02-2020 16:46
Dat kan best, maar ik vraag me alleen af waarom sommigen paniekerig ('oei!') doen over Cambodianen die geen mondkapjes dragen op een schip waar vooralsnog geen Corona-virus aanwezig is als wij zelf ook geen mondkapjes dragen!

Houd alsjeblieft eens op alles wat anders is dan jouw eigen ideeën hierover als 'paniekerig' af te doen. Als je leest wat de overwegingen zijn in Cambodja om dit zo aan te pakken, in strijd met wat andere landen in die regio doen, is er reden voor zorg.

Humanitaire overwegingen of is er meer?
Cambodja liet de Westerdam aanmeren uit "humanitaire overwegingen". Premier Hun Sen heeft een sterke band met China. Als een van de weinige Aziatische landen legde Cambodja het vliegverkeer met China niet stil. Het kleine Cambodja is economisch erg afhankelijk van China en Hun Sen voert een erg pro-Chinese koers, ook binnen de ASEAN, de regionale organisatie van Zuidoost-Azië. Van angst wil de premier niets weten: hij heeft gedreigd om journalisten en functionarissen die gezichtsmaskers dragen het land uit te zetten.

Mogelijk niet toevallig heeft de Europese Unie echter onlangs gedreigd met het intrekken van de handelsvoordelen voor Cambodja als sanctie voor de schendingen van de mensenrechten en onderdrukking van vakbonden in het land.

Dat kan zware gevolgen hebben: de EU is de belangrijkste handelspartner van Cambodja, goed voor 85 procent van de uitvoer. Dat gaat dan voornamelijk om textiel en kleding met een waarde van 5,4 miljard euro. De voorbije jaren zijn onafhankelijke media en de politieke oppositie zo goed als mondddood gemaakt en de partij van Hun Sen heeft nu alle zetels in het parlement in handen.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/02/14 ... westerdam/
nounou
Zazamaenade schreef:
14-02-2020 16:52
Houd alsjeblieft eens op alles wat anders is dan jouw eigen visie als 'paniekerig' af te doen. Als je leest wat de overwegingen zijn in Cambodja om dit zo aan te pakken, in strijd met wat andere landen in die regio doen, is er reden voor zorg.

Humanitaire overwegingen of is er meer?
Cambodja liet de Westerdam aanmeren uit "humanitaire overwegingen". Premier Hun Sen heeft een sterke band met China. Als een van de weinige Aziatische landen legde Cambodja het vliegverkeer met China niet stil. Het kleine Cambodja is economisch erg afhankelijk van China en Hun Sen voert een erg pro-Chinese koers, ook binnen de ASEAN, de regionale organisatie van Zuidoost-Azië. Van angst wil de premier niets weten: hij heeft gedreigd om journalisten en functionarissen die gezichtsmaskers dragen het land uit te zetten.

Mogelijk niet toevallig heeft de Europese Unie echter onlangs gedreigd met het intrekken van de handelsvoordelen voor Cambodja als sanctie voor de schendingen van de mensenrechten en onderdrukking van vakbonden in het land.

Dat kan zware gevolgen hebben: de EU is de belangrijkste handelspartner van Cambodja, goed voor 85 procent van de uitvoer. Dat gaat dan voornamelijk om textiel en kleding met een waarde van 5,4 miljard euro. De voorbije jaren zijn onafhankelijke media en de politieke oppositie zo goed als mondddood gemaakt en de partij van Hun Sen heeft nu alle zetels in het parlement in handen.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/02/14 ... westerdam/
Ik ben in ieder geval blij dat 'common mensen' regeert en het schip niet doelloos rond hoeft te dobberen. Bekijk de zaak nou eens heel nuchter. Als wij in Nederland toestaan dat elke dag honderden mensen uit China landen op Schiphol, wat is dan in nog de reden om de passagiers en crew van de Westerdam als zieken te behandelen?

Dit is een retorische vraag.
kadanz schreef:
14-02-2020 17:01
Ik ben in ieder geval blij dat 'common mensen' regeert en het schip niet doelloos rond hoeft te dobberen. Bekijk de zaak nou eens heel nuchter. Als wij in Nederland toestaan dat elke dag honderden mensen uit China landen op Schiphol, wat is dan in nog de reden om de passagiers en crew van de Westerdam als zieken te behandelen?
Vind het zorgelijker dat er dagelijks nog mensen vanuit China naar Europa mogen reizen eerlijk gezegd. Hoeveel zullen het virus niet met zich meedragen ook al zijn ze zelf (nog) niet ziek?
Alle reacties Link kopieren
Mijn oei betrof trouwens niet zozeer de mondkapjes, maar de beschrijving van het Cambodja regime als totalitair en vooral als china pleaser.
impala wijzigde dit bericht op 14-02-2020 17:29
12.31% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
14-02-2020 17:01
Ik ben in ieder geval blij dat 'common mensen' regeert en het schip niet doelloos rond hoeft te dobberen. Bekijk de zaak nou eens heel nuchter. Als wij in Nederland toestaan dat elke dag honderden mensen uit China landen op Schiphol, wat is dan in nog de reden om de passagiers en crew van de Westerdam als zieken te behandelen?

Dit is een retorische vraag.

Het niveau van de gezondheidszorg in Nederland of andere westerse landen is niet te vergelijken met dat in Cambodja. Dat schijnt vrij beroerd te zijn.
De middelen om een epidemie in de kiem te smoren zijn hier ook meer voor handen.

Dit is een algemene beschouwing hierover in Nature, gisteren gepubliceerd.
https://www.nature.com/articles/d41586-020-00405-w
zazamaenade wijzigde dit bericht op 14-02-2020 17:13
15.24% gewijzigd
nounou
Alle reacties Link kopieren
Er wonen 1.4 miljard mensen in China. De kans dat iemand niet besmet is is groot, kleiner dan 0.1%. Moeten wij dan alle Chinezen tegenhouden? China is groot, een gebied is relatief zwaar getroffen. Er dienen wel goede risico afwegingen gemaakt te worden.
Alle reacties Link kopieren
strings-attached schreef:
14-02-2020 16:27
Nee.
Maar ja, omdat ik medicatie en andere dingen ben gaan inslaan vorige week verklaren sommige mensen me ook voor gek :)
Heb ik ook gedaan hoor. Niks geks aan.
strings-attached schreef:
14-02-2020 16:47
Ibu en pcm iig. En de reden? Dat de grondstoffen uit China komen. En China ligt plat. En ja als ik koppijn krijg slik ik toch graag een handje tabletten zodat ik nog enigszins kan functioneren.
Ook speciale pcm 1000, alleen op doktersrecept, word gemaakt van diezelfde grondstoffen.

Baat het niet schaad het niet. Het blijft lang goed dus als het meevalt hoef ik voorlopig niet te halen. Mochten we zonder komen te zitten heb ik iig wat in huis.
Oma zou zeggen, beter mee verlegen dan om verlegen :D
Ik wist helemaal niet dat de grondstoffen uit China komen. Mijn PCM is op, dus misschien toch maar even halen dan :P
Ik weet niet zeker of dit al gedeeld is maar dit is ook wel interessant. Een jongen uit UK die in Quarantaine zit in Wuhan: https://www.youtube.com/watch?v=Y-GB9EYqAGM
Ik vind de medici hier best laconiek. Ik heb net de hap gebeld voor de zekerheid en advies ( zoon sinds gisteren flink ziek, verhoging, spierpijn en hoesten, wsl griep maar wel via zijn bedrijf een dag of 8 geleden in contact geweest met een Nederlandse vrouw die net uit China kwam) en werd nog net niet uitgelachen en doorverwezen naar thuisarts.nl. Uit het gesprekje van 5 minuten bleek dat ik als leek beter op de hoogte was van de laatste ontwikkelingen dan de doktersassistente.

Al met al best een absurde ervaring. Mw zei letterlijk; je hebt meer kans om de loterij te winnen. Toen ik zei dat er inmiddels in 27 landen oplopende besmettingen waren die ook met 1 "winnaar" begonnen zijn reageerde ze zo ongeveer of ik niet goed snik was. Tsja.

Zoon weet niet dat ik gebeld heb en zou het zeker met haar eens zijn, maar ik ben toch extra op mijn hoede en voorkomen is beter dan genezen. Verder ook geen adviezen oid. Kans is 98.99% dat het idd gewoon griep is, maar toch. De laconieke houding tav griepverschijnselen icm contact met iemand die uit China kwam verbaasde mij. Het zal mijn moederlijke bezorgdheid wel zijn dan.
nospe schreef:
14-02-2020 19:31
Ik vind de medici hier best laconiek. Ik heb net de hap gebeld voor de zekerheid en advies ( zoon sinds gisteren flink ziek, verhoging, spierpijn en hoesten, wsl griep maar wel via zijn bedrijf een dag of 8 geleden in contact geweest met een Nederlandse vrouw die net uit China kwam) en werd nog net niet uitgelachen en doorverwezen naar thuisarts.nl. Uit het gesprekje van 5 minuten bleek dat ik als leek beter op de hoogte was van de laatste ontwikkelingen dan de doktersassistente.

Al met al best een absurde ervaring. Mw zei letterlijk; je hebt meer kans om de loterij te winnen. Toen ik zei dat er inmiddels in 27 landen oplopende besmettingen waren die ook met 1 "winnaar" begonnen zijn reageerde ze zo ongeveer of ik niet goed snik was. Tsja.

Zoon weet niet dat ik gebeld heb en zou het zeker met haar eens zijn, maar ik ben toch extra op mijn hoede en voorkomen is beter dan genezen. Verder ook geen adviezen oid. Kans is 98.99% dat het idd gewoon griep is, maar toch. De laconieke houding tav griepverschijnselen icm contact met iemand die uit China kwam verbaasde mij. Het zal mijn moederlijke bezorgdheid wel zijn dan.
Is die vrouw met wie je zoon contact heeft gehad ziek?
Uitlachen vind ik echt niet kunnen, ze hadden je zorgen op z'n minst serieus kunnen nemen. Er is wel een griep epidemie nu maar om nu zo om te gaan met mensen die zich zorgen maken om Corona?! Misschien kwam die collega wel helemaal niet in de buurt van het Corona gebied maar een beetje alertheid kan geen kwaad.

Kan zijn dat je de zoveelste bent die belde en dat ze er daardoor een beetje simpel van worden maar dat is naar mijn idee geen excuus.
Dit kwam gisteren nog mij een vandaag: https://eenvandaag.avrotros.nl/panels/o ... ch-zorgen/
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
14-02-2020 18:37
Ik weet niet zeker of dit al gedeeld is maar dit is ook wel interessant. Een jongen uit UK die in Quarantaine zit in Wuhan: https://www.youtube.com/watch?v=Y-GB9EYqAGM

Interessant om te zien hoe het verder ging met deze man (het eerste deel met boodschappen doen in Wuhan had ik hier gepost).
Hij is dus toch meegegaan met een evacuatievlucht.

Nog even over de Westerdam, dit is een videoreportage van het Canadese Global News.
De premier van Cambodja zegt tijdens de eerste ontvangst van een aantal passagiers: "The real problem for Cambodia is not news of the coronavirus outbreak (...). But that is the sickness of fear. People asked if there are people on this ship that have coronavirus. Does Cambodia allow them to dock? I can respond very clearly that if there are people with this virus on this ship I would allow them to dock as soon as possible."
Dit klinkt erg menslievend, maar sleutel lijkt me hier 'I would allow them'. Dit klinkt niet als een weloverwogen besluit in overleg met artsen en experts maar als een publiciteitsstunt.
https://www.youtube.com/watch?v=o6KXh-OfqlE
nounou
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
14-02-2020 17:10
Er wonen 1.4 miljard mensen in China. De kans dat iemand niet besmet is is groot, kleiner dan 0.1%. Moeten wij dan alle Chinezen tegenhouden? China is groot, een gebied is relatief zwaar getroffen. Er dienen wel goede risico afwegingen gemaakt te worden.
Vanwege Chinees nieuwjaar is er een ware volksverhuizing geweest (die vindt elk jaar plaats), wat betekent dat het virus zich makkelijk heeft kunnen verspreiden en inmiddels in grote delen van China is. Daarom zou het niet handig zijn als mensen uit China naar andere landen reizen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven