Van schrik huilen?

14-02-2020 18:19 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik ben net enorm geschrokken van de hond van mijn vriend en mijn eerste reactie daarop was: huilen.

Hier het verhaal:
Mijn vriend heeft een Mechelse herder (ofzoiets), is niet te vertrouwen en best wel vals.
De hond heeft hij als hij thuis is achter een hek in een slaapkamertje die ook vast zit a/h balkon. Hond kan dus naar binnen en naar buiten. Vaak als ik bij mijn vriend ben, geef ik de hond een dentastix. Tot vandaag ging dat goed. Maar zei mijn vriend, de volgende keer ik dat zou doen, Moest ik de hond niet meteen de dentastix laten pakken, maar zeggen: rustig, rustig, zodat de hond rustig de dentastix uit mijn handen zou gaan pakken.
dus vandaag dacht ik, laat ik dat eens proberen! Ik dus op de manier hoe mijn vriend dit zou doen, de dentastix geven. Mijn hand was dus erg dichrbij de hond.
Ik hield de dentastix voor zijn bekje, en zei: rustig, rustig,
Het leek heel even goed te gaan... maar opeens werd de hond helemaal wild. Ik schrok me te pletter, liet de stix van schrik vallen en rende zsm weg.
Mijn punt: mijn eerste reactie was: huilen.
Maar dacht ik, waarom zou ik huilen, ik ben alleen maar geschrokken. Ik probeerde het weg te drukken, maar na 5 min had ik er nog zo’n moeite mee.. ik heb mijn spullen gepakt en ben naar huis gegaan. (Ik woon naast mijn vriend)
Ik heb het thuis er maar even uit gejankt. Ik voel me een enorme huilebalk maar kon het niet tegen houden.
Iemand die hier misschien ervaring mee heeft? Iemand een soortgelijke situatie gehad?

Ik hoop op jullie reactie.
Groetjes
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
14-02-2020 19:12
Dit hoeft natuurlijk helemaal niet te spelen. Misschien is de hond wel hartstikke onzeker, dat kan zich ook uiten in onaangepast gedrag. Of gewoon te energiek of nerveus omdat hij zijn energie of spanning nergens kwijt kan.

Kortom, er moet eerst door een deskundige onderzocht worden wat het probleem is, voordat het opgelost wordt. Want als je bijvoorbeeld heel streng doet tegen een angstige of onzekere hond, dan versterk je dat probleem alleen maar.
Ja dat is waar. Als het zich uit in agressie moet daar sowieso wat mee gebeuren, anders krijg je gevaarlijke situaties
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
14-02-2020 18:54
dit is gewoon dierenmishandeling en je kan er natuurlijk wel wat van zeggen. Als hij niet naar je luistert maak je het gewoon uit want het is duidelijk dat die vriend niet goed bij zijn hoofd is.
Dit.

En wat betreft jouw vraag: ik ken mensen die huilen van schrik als er een zielig spinnetje in de badkuip zit. Zijn gewoon panisch voor spinnen. Als ik erg schrik (en dat heb ik twee keer meegemaakt in het verkeer na een ongeluk) dan moet ik van de consternatie overgeven. Ook niet handig. Maar wat maakt het uit dat je thuis even het eruit huilt? Ziet toch niemand?
Nee heb je, ja kun je krijgen
Gek zijn op je hond en hem dan zo behandelen kan ik niet zo goed combineren.
Dat je huilt van schrik vind ik dan weer niet gek.
Alle reacties Link kopieren
Arme hond...
Blind van liefde. Of wanhopig graag een vriendje willen hebben dat niet uitmaakt dat het een pannenkoek is.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
14-02-2020 18:54
dit is gewoon dierenmishandeling en je kan er natuurlijk wel wat van zeggen. Als hij niet naar je luistert maak je het gewoon uit want het is duidelijk dat die vriend niet goed bij zijn hoofd is.
Nou, precies dit!
Je vriend is niet lekker. Een herder in een kamertje op een flat. Ik vind het dierenmishandeling. Echt ziek. Ik heb niets met honden en met herders nog het minst. Maar dit is echt zielig. Hij geeft om dat beest zeg je? Dan had hij het nooit zover laten komen. Herder opvoeden is een serieuze aangelegenheid. Familie van mij had ook een Mechelse. Die beet de kat dood! Ook niet opgevoed en vals.
Alle reacties Link kopieren
Ik schrik ervan om te lezen hoe jouw vriend zijn zogenaamde "beste maatje" behandeld. Dat is eerder om te huilen. Bah!
Alle reacties Link kopieren
Astromeria schreef:
14-02-2020 22:02
Gek zijn op je hond en hem dan zo behandelen kan ik niet zo goed combineren.
Dat je huilt van schrik vind ik dan weer niet gek.
Dit! Wanne gek zeg
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties, ik heb ze allemaal gelezen.
Ik snap jullie zorg wat betreft de hond heel erg,
En wat ik eerder zei over ‘iets niet kunnen zeggen’ klopt niet, dat heb ik verkeerd gezegd. Ik heb hem in het begin van onze relatie (dat is 6 maand geleden) ook aangegeven dat zo’n leefomgeving en het gedrag van de hond niet kan. Hij is zich bewust van trainers etc, heeft hij volgens hem ook al wat mee gedaan zonder resultaat, hij is stront eigenwijs dus zoiets aan zijn kop praten is denk ik lastig. Kan het evt proberen met hem te helpen bijv.

Het liefst wil mijn vriend verhuizen naar een plek met een tuin, zodat hij de hond ook vrij kan laten in de tuin en evt spelen etc.
Ik denk persoonlijk hij zich niet goed ingelezen heeft voor het nemen van deze hond, ik heb het nooit gevraagd maar idd opvoeding zoals jullie aangeven noodzakelijk is, verraad dat natuurlijk...

Tuurlijk twijfel ik over zijn keuzes wat betreft dit, tuurlijk twijfel ik over de toekomst. Maar onze relatie is nog pril. En ik wil hem wat dit betreft ook de kans geven. Mijn vriend is iemand met een hart van goud die veel (misschien te veel) heeft mee gemaakt. Zoals het nemen van zo’n hond was misschien een impulsieve keus.. Geen excuus natuurlijk. Maar we zijn allemaal mensen.
Alle reacties Link kopieren
Ken meerdere mechelaars met dit gedrag, één baas en naar de rest agressief.
Hem op dat flatje houden is dierenmishandeling, zoekt hij naar een huis met tuin?
Een gedragstherapeut gaat uiteraard niets veranderen aan de slechte basis: te veel alleen op een te krappe oppervlakte.

Ik zou me ook rot schrikken.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap dat het iets genuanceerder zal liggen dan dit... maar iemand die zijn hond zo behandelt, is voor mij per definitie geen relatiemateriaal, ongeacht de omstandigheden.

Succes, TO!
Alle reacties Link kopieren
Een onopgevoede Mechelse herder in een tuin blijft net zo gevaarlijk. Je kunt erop wachten dat hij iemand serieus bijt.
Kokosnootaap schreef:
14-02-2020 18:48
Ja, altijd. Behalve als hij de hond uitlaat.
Het is een best lang verhaal. Om het kort te maken: hij is gek op die hond, die hond luistert wel naar hém. Andere ziet hij als bedreiging. Mijn vriend had niet verwacht dat de hond zo zou worden. Hij daxht(toen hij de hond nam) dat hij hem bijv mee kan nemen in de auto voor bijv zn werk (bezorgingen) maw: maatje voor het leven. Ik kan hier wel met jullie over gaan praten, maar dat is niet waar ik naar vroeg in het topic. Ik snap dat jullie wel vragen kunnen hebben betreft leefomgeving en zorg van de hond.

Ik vind zo’n leefomgeving ook niet goed voor zo’n beestje, in een flat, (ik vind) veel te vaak alleen.
En voor mijn vriend ook niet. Ik vind soms dat hij door de hond word geleefd (altijd maar blaffen bijv )
Maar ik kan er weinig van zeggen (tot nu). Het is zijn hond, hij is gek op die hond.

Ik kan er in principe pas wat over zeggen als ik samen zou gaan wonen en IK word geleefd door de hond of evt toekomstige kinderen.....
Krijgt de hond wel genoeg beweging? Herdershonden zijn werkhonden en moeten geprikkeld worden en hun energie kwijt kunnen, anders worden ze gefrustreerd met het bijbehorende gedrag. Hij moet meer met de hond doen of beter nog jij ook (dan krijgt de hond respect voor je), fietsen, lange wandelingen, speurspelletjes. En als je hem iets wil geven wacht dan net zo lang tot dat de hond kalm is en dan pas geven dan beloon je ook gelijk zijn gedrag.

En het is echt niet gek dat je geschrokken bent TO.
Alle reacties Link kopieren
Attraverso schreef:
15-02-2020 06:24
Ken meerdere mechelaars met dit gedrag, één baas en naar de rest agressief.

Dat zijn dan echt niet goed opgevoedde honden die vermoedelijk ook veel te weinig uitdaging krijgen. Mechelse herders zijn zo’n beetje de best trainbare honden die er zijn. Ze worden niet voor niks veel ingezet voor politiewerk ed. Maar het zijn wel honden die bezig gehouden moeten worden.

Hem op dat flatje houden is dierenmishandeling, zoekt hij naar een huis met tuin?

En inderdaad, ook in een tuin hoort vals gedrag niet thuis. Bovendien wordt een MH niet blijer van een huis met een tuin dan van een flatje. Ze hebben veel meer beweging en uitdaging nodig en een stukje tuin bewaken verveelt ze al heel snel.

Een gedragstherapeut gaat uiteraard niets veranderen aan de slechte basis: te veel alleen op een te krappe oppervlakte.

Een gedragstherapeut kan de vriend van TO leren om beter met zijn hond om te gaan, waardoor de hond met hem mee op pad kan, en dat is precies wat zo’n hond (naast minimaal 15.000 stappen per dag) nodig heeft. De hele dag op pad met de baas met onderweg van alles te zien en te doen.

Ik zou me ook rot schrikken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven