Kind en logopedie, geen goede combi

17-02-2020 15:54 68 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ga met mijn dochter van 5 op aanraden van haar juf naar de logopedist. Haar mondspieren zijn niet sterk genoeg en ze steekt haar tong te ver uit bij het praten.

Een aantal afspraken hebben we achter de rug en ze moet ook oefeningen doen thuis. En de oefeningen zijn een groot probleem. Elke dag moet ze 6 verschillende oefeningen doen (elke week komen er meer bij!) en ik kan haar er echt niet toe zetten om de oefeningen naar behoren uit te voeren, wat leidt naar frustraties tussen beide kanten. Regelmatig eindigt het met een woede/huilbui van haar kant. Ondertussen ben ik het ontzettend zat aan het worden, dat het logopedie gebeuren helemaal wil afbreken. Uiteraard heb ik dit ook met de logopediste zelf besproken en zei heeft ook gezegd dat het geen enkele zin heeft als dochter er niet achter staat.

Ik vraag me alleen af hoe dit verder zal gaan als ik ermee stop. Haar juf heeft gezegd dat ze dit nodig heeft, wil ze in groep 3 goed kunnen lezen. Dus ja, als ik daaraan denk wil ik toch weer proberen door te zetten. Heeft iemand ook zoiets als dit voor gehad met hun kind? Tips hoe ik de oefeningen een beetje leuk kan maken?
Alle reacties Link kopieren
Door er niet een project van te maken. Maar spelenderwijs tussendoor .
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Kan het spelenderwijs? Heeft de logopediste er evt een tip voor? Mijn zoon wilde een tijd ook niet oefenen, maar toch konden we hem stimuleren om het wel te doen. We wisselden het af, even oefenen, dan een spelletje doen (waarbij we ook oefenden, maar de nadruk er voor hem niet op lag)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb eindeloos veel mond motoriek spelletjes gedaan. Politiefluitjes, bellenblaas, ballonnen, gekke bekken wedstrijdjes.
Met rietjes in de melk blazen, fluiten met je mond vol.

Heeft je logopediste geen tips?
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
ik zou een ander proberen
Alle reacties Link kopieren
Eten zonder handen, chocopasta van je neus/kin/wang proberen te likken met je tong, wedstrijdje scheetgeluiden maken.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Voor je dochters toekomst zou ik het wel proberen vol te houden, hoe vervelend het ook is voor jullie allebei. Misschien kan je de logopedist vragen om tips en ook melden dat de oefeningen doen niet makkelijk gaat.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dagelijks 6 oefeningen erg veel. Onze logopediste gaf er 1 of 2 mee die we goed konden combineren met het avondeten of tandenpoetsen.

En met de fles met knoop deden we vaak een wedstrijdje. Tegen elkaar, tegen de stopwatch etc.

Is het wel een kinderlogopediste? Ze klinkt nogal rigide.
Alle reacties Link kopieren
Voor één opdracht hebben we een tip gekregen, een leuk kleurtje lipgloss op doen. Voor de rest niet. Dochter moet elke dag de gehele weg naar school klakken, 20 minuten haar tong tegen haar gehemelte houden, verschillende oefeningen dat ze haar tong plat tegen haar gehemelte moet houden, etc. Eigenlijk vind ik het ook best wat voor een kind van 5 als ik eerlijk ben.

Ik zal morgen eens de logopedist bellen of ze nog meer tips heeft.
Alle reacties Link kopieren
lolapaloeza schreef:
17-02-2020 16:07
Eten zonder handen, chocopasta van je neus/kin/wang proberen te likken met je tong, wedstrijdje scheetgeluiden maken.
Dit. Zie mijn zus nog met nichtje dit soort wedstrijdjes doen. Mijn zoon vond het als grote neef ook heel leuk: welke ranzige geluiden kun jij allemaal met je mond maken? Of wedstrijdje racen (blazen door een rietje wie het eerste zijn M&M over de streep heeft).
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Sommige dingen zijn niet leuk maar die moeten toch.
Je kind voelt jouw twijfel dus jij moet standvastig zijn.
En inderdaad, doe ze tussen de bedrijven door, of doe het steeds 2 minuten. Kookwekker erbij en bij goed oefenen een paar dagen achter elkaar een cadeautje.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
17-02-2020 16:10
Dit. Zie mijn zus nog met nichtje dit soort wedstrijdjes doen. Mijn zoon vond het als grote neef ook heel leuk: welke ranzige geluiden kun jij allemaal met je mond maken? Of wedstrijdje racen (blazen door een rietje wie het eerste zijn M&M over de streep heeft).
Zijn inderdaad leuke opdrachten, maar komen niet in de buurt bij de opdrachten die we hebben opgekregen.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt alsof het geen match met de logopedist is. Die van ons heeft elke week een ander spel klaarliggen voor zoon, voor tijdens de afspraak en voor thuis.
Alle reacties Link kopieren
ontbijtkoekje schreef:
17-02-2020 16:14
Zijn inderdaad leuke opdrachten, maar komen niet in de buurt bij de opdrachten die we hebben opgekregen.
Klak een liedje en kijk hoe snel de ander kan raden. Tong tegen gehemelte: wie kan het langste doorgaan met een ‘tsssssss’. Dat zou ik voorleggen aan de logopediste.
Nee heb je, ja kun je krijgen
je moet doorzetten maar haar niet dwingen. Een kind van vijf kan niet zelfstandig opdrachtjes doen waar ze het nut niet van inziet, je moet dus meedoen en werken met stickers, zonnetjes, weet ik veel
ontbijtkoekje schreef:
17-02-2020 16:09
Voor één opdracht hebben we een tip gekregen, een leuk kleurtje lipgloss op doen. Voor de rest niet. Dochter moet elke dag de gehele weg naar school klakken, 20 minuten haar tong tegen haar gehemelte houden, verschillende oefeningen dat ze haar tong plat tegen haar gehemelte moet houden, etc. Eigenlijk vind ik het ook best wat voor een kind van 5 als ik eerlijk ben.

Ik zal morgen eens de logopedist bellen of ze nog meer tips heeft.
liever nu oefenen dan later een spraakgebrek he?
Wat een onzin dat iemand met een afwijkende mondmotoriek niet goed zou kunnen leren lezen. Leren lezen doe je met je hersens, niet met je mond.
ontbijtkoekje schreef:
17-02-2020 16:09
Voor één opdracht hebben we een tip gekregen, een leuk kleurtje lipgloss op doen. Voor de rest niet. Dochter moet elke dag de gehele weg naar school klakken, 20 minuten haar tong tegen haar gehemelte houden, verschillende oefeningen dat ze haar tong plat tegen haar gehemelte moet houden, etc. Eigenlijk vind ik het ook best wat voor een kind van 5 als ik eerlijk ben.

Ik zal morgen eens de logopedist bellen of ze nog meer tips heeft.
Ik vind dat ook veel. Ik ben zelf nogal laks met die dingen, wij hadden ook logopedie en een gemotiveerd kind van 3, en wij hadden wel wat leukere oefeningen maar die deed ik ook niet altijd.
En hij had er zin in en daarbovenop deden we nog belonen ook, dus iedere goede oefening een sticker en na zoveel stickers een kado.
Lady*Voldemort schreef:
17-02-2020 16:30
Wat een onzin dat iemand met een afwijkende mondmotoriek niet goed zou kunnen leren lezen. Leren lezen doe je met je hersens, niet met je mond.
slecht spreken kan duiden op een taalontwikkelingsachterstand. Het helpt om te oefenen
Alle reacties Link kopieren
Ik zou heel snel een andere logopediste zoeken. Hier met 1 kind vanaf 3,5 bij de logopedie gelopen. Zij had allerlei tips en deed de dingen spelenderwijs.
Alle reacties Link kopieren
Klak je zelf ook mee? Misschien kan je dan een melodietje klakken om het leuk te maken.

En misschien een zuigsnoepje tussen tong en gehemelte bij de andere oefening? Dan zit je nog niet aan 20 minuten, maar dan ben je wel al een stukje onderweg.

Ik vind het lange tijden trouwens. Ik weet niet hoe lang je onderweg naar school bent, maar ik had er hier zelf na 3 minuten al genoeg en een droge mond van. En 20 minuten je tong tegen je gehemelte doe je zelf ook niet even voor de lol :$

Welke regio zit je? Anders wil ik de gegevens van onse logopedist wel pben.
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring met logopedie, wel met kinderen die moeite hebben met leren lezen. Oefenen, oefenen, oefenen kregen we van school te horen, maar dat gaat uiteraard tegenstaan (vooral als het moeilijk is). Ik probeer er echt een momentje van te maken dat erbij hoort. Na het eten kopje thee en koekje en dan oefenen. Kan ook op ander moment, maar hier werkt een vast stramien erin wel. En inderdaad na een X aantal weken belonen (hier mogen ze iets leuks kiezen om te doen, bioscooop ofzo) omdat ze zo hard werken en goed oefenen. En prijzen als ze goed hun best doen natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ja en mijn jongste was nog jonger dus best begrijpelijk dat hij er op een gegeven moment klaar mee was. Wat bij ons nog het beste geholpen heeft was de mondtrainer om mee te slapen die hij later van de orthodontist kreeg.
Alle reacties Link kopieren
Maartje2016 schreef:
17-02-2020 16:36
Klak je zelf ook mee? Misschien kan je dan een melodietje klakken om het leuk te maken.

En misschien een zuigsnoepje tussen tong en gehemelte bij de andere oefening? Dan zit je nog niet aan 20 minuten, maar dan ben je wel al een stukje onderweg.

Ik vind het lange tijden trouwens. Ik weet niet hoe lang je onderweg naar school bent, maar ik had er hier zelf na 3 minuten al genoeg en een droge mond van. En 20 minuten je tong tegen je gehemelte doe je zelf ook niet even voor de lol :$

Welke regio zit je? Anders wil ik de gegevens van onse logopedist wel pben.
Wij wonen zelf in Rotterdam.

Ik ben een beetje aan het rondneuzen naar kinderlogopedie. Ik heb zojuist eentje gemaild en gevraagd welke behandelwijzen ze hanteren.

Reguliere logopedie heb je genoeg, maar kinderlogopedie is andere koek zie ik :)
Hoe zit het met je dochters taalvaardigheden? Taalbegrip, woordenschat en dat soort dingen? Dat lijkt me een stuk belangrijker als het om leren lezen gaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven