Manisch depressief

18-02-2020 11:46 16 berichten
Zijn hier mensen met een bipolaire stoornis?
Ik ben benieuwd hoe jullie hiermee omgaan en of jullie medicijnen slikken.


Tien jaar geleden kreeg ik de eerste lange en diepe depressie.
Had al vrij snel en zonder dat er een duidelijke test was geweest de diagnose manisch-depressief. Jaren therapie, medicatie etc. Heb altijd getwijfeld of het manisch depressiviteit was.

Vijf jaar later verhuist naar andere stad, gestopt met medicatie en therapie. Ik had/heb een stabiel leven (kleine depressie, maar niks ernstigs) en alles ging goed.
Mijn leven was ook rustig. Ik was de diagnose manisch depressiviteit zelfs alweer vergeten.
Tot vorig jaar.

Heb maanden cognitieve therapie gehad als voorbereiding om weer aan het werk te gaan.
In augustus begonnen, volgehouden tot januari en zit sindsdien weer thuis.
De reden dat ik nu thuis zit is waarschijnlijk overspannen of een burn out (nog niet vastgesteld maar vermoeden van huisarts omdat ik verder lichamelijk gezond ben)

Goed..werkgever not amused en stuurt op arbeidsconflict om mij te ontslaan, bedrijfsarts lijkt burnout geen reden te vinden om uit te rusten. En ik voel hetzelfde ellendige gevoel weer bovenkomen als 10 jaar geleden.

Maandag een afspraak bij de praktijk begeleidster die me vast zal doorverwijzen naar een psycholoog. heb mijn dossier van toen al opgevraagd bij oude behandelaar.

Weer de mallemolen in. Ik weet niet of het een bipolaire stoornis is omdat ik zo lang zonder medicatie ben geweest en ook geen manie heb gehad. Ik wil er eigenlijk ook helemaal niet mee dealen.


Ben benieuwd naar ervaringen van anderen, hoe jullie ermee omgaan. Of jullie ook lange periodes zonder medicatie en manien zijn .
Alle reacties Link kopieren
Het is mij niet duidelijk of je ooit een diagnose hebt gehad anders dan recidiverende depressies? Maar goed, geef het beestje een naam. Ik zou sowieso direct behandeling zoeken want dat is de manier om aan te tonen dat je ziek bent.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik heb 10 jaar terug de diagnose bipolaire stoornis 1 gehad. Niet lang daarna overgegeven aan een andere ggz instelling en daar is vermoeden geuit dat het type 2 was. Ik twijfel omdat ik me niet kan herinneren dat er een test of iets dergelijks is geweest. Dossier heb ik wel opgevraagd en ik hoop het daar te kunnen vinden.

Aan de andere kan ze zullen het toentertijd ook niet zomaar geroepen hebben, dus ben benieuwd hoe anderen hiermee omgaan.
Ik snap niet helemaal. Denk je dat de diagnose verkeerd is?
Of lees ik dat verkeerd.


Daarnaast zegt zo'n diagnose ( even ervan uit gaan dat correcte diagnose is) niet in welke mate je het hebt, hoe vaak je episodes hebt, wat voor restschade je hebt na elke episode.
Wat wel en niet werkt. Enz enz.

Is echt per persoon verschillend en zegt verder niks voor jouw diagnose/aandoening/beperkingen in het leven.
Ik twijfel over de diagnose.De gedachten gaan flink heen en weer tussen wel en niet.
Het is niet zozeer dat ik uit de verhalen van anderen een antwoord wil halen maar misschien wel herkenning.
Ik zou die twijfel gewoon uitspreken tegen praktijkbegeleidster. Niet tegen de arbodienst van je werk btw. ;-)

Het maakt daar namelijk niets uit welk naampje het beestje heeft maar welke beperking je nu hebt mbt werken. Dat kan onder verschillende naampjes best hetzelfde zijn.

Voor therapie of andere hulp is een naam of indicatie handig om juiste zorg te krijgen ( vergoed) maar voor je werk en arbo is dat echt niet per se nodig.

Zie deze 2 dingen los van elkaar.
Bij een bipolaire stoornis kan je jaren stabiel zijn en dan opeens weer keihard in de manie of in de depressie vallen.

Als je de diagnose hebt dan zal dat ook op de informatie van de oude behandelaar staan.

Ik zou even die informatie afwachten.
Alle reacties Link kopieren
Augustus begonnen en nu alweer een burn out?
Dewereld schreef:
18-02-2020 13:42
Bij een bipolaire stoornis kan je jaren stabiel zijn en dan opeens weer keihard in de manie of in de depressie vallen.

Als je de diagnose hebt dan zal dat ook op de informatie van de oude behandelaar staan.

Ik zou even die informatie afwachten.
waar is haar manie ?
en waarom ben je gestopt met medicatie
en wat voor medicatie , een stemming stabilisator ???
en niet willen dealen?
je zal wel moeten , het is iets om rekening mee te houden :-)
chrys schreef:
18-02-2020 14:31
waar is haar manie ?
Een manie kan zich bijvoorbeeld ook uit door geen grenzen te hebben of niet te slapen. Je hoeft niet perse te stuiteren. Een ook dat kan natuurlijk wegblijven als je stabiel bent.

Het is voor iedereen anders, iedereen ervaart het ook anders. Daarom zou ik dus ook het dossier van de eerdere behandelaar afwachten.
En ja natuurlijk kan ook de diagnose niet kloppen. Wij zijn geen dokters natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Het is wel mogelijk om deze aandoening te hebben met voornamelijk pieken naar beneden. Je blijft altijd kwetsbaar en je zal werken moeten zoeken binnen je grenzen dus weinig stress/deadlines, geen/weinig conflicten of conflicterende belangen en vooral geen nachtdiensten of onregelmatig werk, maar wellicht heb je nog andere triggers.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
"Had al vrij snel en zonder dat er een duidelijke test was geweest de diagnose manisch-depressief."

Wel heel bijzonder dit; een bipolaire stoornis is uiterst complex. De medicijnen die hier doorgaans voor worden voorgeschreven zijn dit ook. Waarom is dit zo makkelijk en snel vastgesteld? Een test is hiervoor overigens niet. Dit moet door veel gesprekken over een langere periode, met jou, maar ook met mensen uit je omgeving worden beoordeeld. Heb je destijds, naast de medicatie ook een VERS-training gevolgd o.i.d?

Dat oude dossier moet eigenlijk in de prullenbak. Hopelijk gaat je toekomstige psycholoog een nieuw dossier openen, en gaat-ie af op zijn eigen oordeel. Als je omgeving zich niet herkent in het manische, dan ben je nooit manisch geweest. Ik gun je dit keer de juiste diagnose en behandeling, en hopelijk voel je jezelf snel beter en loopt het arbeidsconflict af met een sisser.
And if I fly, or if I fall
Least I can say I gave it all
Alle reacties Link kopieren
Vers bij een bipolaire stoornis?
niks moet en alles mag
chrys schreef:
18-02-2020 14:31
waar is haar manie ?
Je hoeft geen heftige manieën te hebben voor een bipolaire stoornis. Je kan ook zogenaamde hypomanieën hebben, die zijn veel milder en hoeven niet heel erg op te vallen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven