Wat doe jij 's avonds (mijn leven is saai)

18-02-2020 12:35 100 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als het donker wordt, word ik moe. Mijn melatonine begint dan te stromen, ik doe de gordijnen dicht, lampjes aan en kruip op de bank. Heel saai. Heb nooit de puf om 's avonds iets spannends te doen als afspreken, sporten, een concert, de bioscoop, een spel, noem maar op. Ik ben vanaf na het avondeten moe. Dan begint het begin van de einde van de dag voor mij. In de zomer heb ik veel meer energie en ga ik 's avonds graag nog het terras op of de stad in en een bandje kijken. Maar van september tot april zit ik opgesloten in mijn huis.
Mijn kinderen klagen dat het saai is thuis en ik snap het wel. Soms doen we een spel, zet ik overal kaarsjes aan en doe gezellige muziek aan, maar uiteindelijk verdwijnt iedereen naar zijn kamer met zijn beeldscherm en ik zelf eigenlijk ook. Hoe zien jullie avonden eruit? Ben ik de enige saaie piet?
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan na het eten douchen en dan trekken we onze joggingpak aan aan gaan we series kijken. Soms samen en soms apart. 1 avond per week werk ik tot 20:15 dus ben ik 20:30 thuis, en dan is de avond kort. Gaan meestal rond een uur of 23:00 slapen.
Heel af en toe doordeweeks eens naar een pubquiz, theater of naar vrienden maar in de winter is dat maar af en toe. Als het weer licht is gaan we s’avonds een eindje wandelen maar daar vind ik nu niks aan.
Ik vind het niet erg zo lekker rustig. Heb daar behoefte aan.
Vroeger waren mijn ouders ook gewoon thuis en moest ik volgens mij voor 21:00 naar boven.
Enne...die pubers moeten zichzelf maar vermaken hoor. En liefst ook nog zonder veel herrie.
Hoort er bij in de donkere tijd van het jaar. Bij mij gaat dat in als de wintertijd in gaat (eind oktober) en pas als de zomertijd eind maart weer in gaat heb ik meer zin om buiten te zijn 's avonds. Dan kan een wandeling nog zomaar een optie zijn.
Winter is om lekker te cocoonen op de bank met 'n goeie serie.
Alle reacties Link kopieren
In de zomer zitten we veel buiten met de buren met hun kinderen, wijntje, kopje koffie na het eten en werk. Even bijkletsen. In de winter zit iedereen opgesloten in hun eigen huis. Je ziet elkaar alleen incidenteel op de parkeerplaats. Ik kak elke avond helemaal in na het avondeten. En ik neem me steeds weer voor om wat te ondernemen maar ik heb er echt geen puf voor. Maar ik ben een beetje bang dat ik het verkeerde voorbeeld geef. Mijn oudste gaf gisteren aan dat ze helemaal apatisch wordt van mijn gehang. Dat ze mijn hangeritis van mij aan het overnemen was. Ik heb zelfs kaartjes voor concerten last minute verkocht omdat ik het echt niet zag zitten om de deur 's avonds nog uit te gaan. Helemaal in de kleren, haren doen: laat maar.
Zelfde geldt voor wandelen: leuk hoor in het donker in de regen: not.
Mijn pubers zijn 14 en 16 en gaan inderdaad pas na 22 uur aan. Dan ineens komen de gesprekken los en de levensvragen. Overdag zijn wij ook aan het werk, na het eten maken ze huiswerk, daarna willen ze aandacht van ons, maar tegen die tijd ben ik er wel klaar mee. Hier hebben we nachtuilen, die gaan niet voor 00:00 naar bed. Is altijd al zo geweest. Ik heb dat wel los gelaten: als je maar op tijd je nest uit bent en je ding doet op school en ik er geen last van heb dan ga je je gang maar.
Maar goed: ik ben dus saai. In de zomer niet trouwens. Maar in de winter doe ik echt he-le-maal niks. Ik zie geen eens vriendinnen. Staat gewoon allemaal op totale pauze.
Ik vind dat wel stom van mezelf maar blijkbaar niet stom genoeg om er echt wat aan te doen. Meh.
Elmasunshine_ schreef:
18-02-2020 13:52
Mijn kids zijn pubers. Ik ben inderdaad een zomermens. Ik heb echt last van het donker. Nu bruis ik van de energie. Kan de wereld wel aan (hier schijnt de zon) en bij blauwe luchten en temperaturen boven de 20 graden word ik letterlijk wakker. Ik heb lichttherapie en dat gaat zo-zo. Alleen die avonden he? Het liefste lig ik om 9 uur in bed. Heerlijk. Maar ja mijn pubers worden meestal pas wakker na 22 uur en willen dan ineens actie in de taxi.
Wat verwachten die pubers dan van jou?

Mijn avonden zijn kort en ik doe meestal niet meer dan een beetje bankhangen, forummen of met man een serie kijken.
Ik sport twee keer per week vroeg op de avond en spreek af en toe met een vriendin af. Eigenlijk verschilt dat niet veel met in de zomer.
In het weekend zijn we overdag wel een stuk actiever en meer buiten dan in de winter.
Alle reacties Link kopieren
Nou ja, ik vind dat dus best wel apart, dat je als zestienjarige je moeder daarvoor verantwoordelijk houdt. Mijn moeder is echt niet streng, maar ik denk dat ik best de wind van voren had gekregen als ik vroeger tegen haar had gezegd dat ik apathisch werd van haar gehang, als ze gewoon 's avonds in de kamer zat en op tijd naar bed wilde.
susan wijzigde dit bericht op 18-02-2020 14:17
1.18% gewijzigd
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Elmasunshine_ schreef:
18-02-2020 14:13
In de zomer zitten we veel buiten met de buren met hun kinderen, wijntje, kopje koffie na het eten en werk. Even bijkletsen. In de winter zit iedereen opgesloten in hun eigen huis. Je ziet elkaar alleen incidenteel op de parkeerplaats. Ik kak elke avond helemaal in na het avondeten. En ik neem me steeds weer voor om wat te ondernemen maar ik heb er echt geen puf voor. Maar ik ben een beetje bang dat ik het verkeerde voorbeeld geef. Mijn oudste gaf gisteren aan dat ze helemaal apatisch wordt van mijn gehang. Dat ze mijn hangeritis van mij aan het overnemen was. Ik heb zelfs kaartjes voor concerten last minute verkocht omdat ik het echt niet zag zitten om de deur 's avonds nog uit te gaan. Helemaal in de kleren, haren doen: laat maar.
Zelfde geldt voor wandelen: leuk hoor in het donker in de regen: not.
Mijn pubers zijn 14 en 16 en gaan inderdaad pas na 22 uur aan. Dan ineens komen de gesprekken los en de levensvragen. Overdag zijn wij ook aan het werk, na het eten maken ze huiswerk, daarna willen ze aandacht van ons, maar tegen die tijd ben ik er wel klaar mee. Hier hebben we nachtuilen, die gaan niet voor 00:00 naar bed. Is altijd al zo geweest. Ik heb dat wel los gelaten: als je maar op tijd je nest uit bent en je ding doet op school en ik er geen last van heb dan ga je je gang maar.
Maar goed: ik ben dus saai. In de zomer niet trouwens. Maar in de winter doe ik echt he-le-maal niks. Ik zie geen eens vriendinnen. Staat gewoon allemaal op totale pauze.
Ik vind dat wel stom van mezelf maar blijkbaar niet stom genoeg om er echt wat aan te doen. Meh.

Ik krijg de indruk dat je oudste een excuus aan het verzinnen is voor haar eigen hanggedrag.
Laat je niks aanpraten joh.
Alle reacties Link kopieren
Pubers horen om 22.00 uur op hun bed te liggen. Je bent niet hun activiteitenbegeleider hoor. Ze vermaken zichzelf maar, en dat zonder lawaai.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Ik ga 1 avond sporten. En soms spreek ik wat af met een vriendin. Avonden dat man er ook is kijken we series en soms doen we een spel. Ook doe ik regelmatig vrijwilligerswerk voor mijn sportclub, mails versturen, facebook updates en de afgelopen weken heb ik via strato een nieuwe websie gebouwd. Dat is wel leuk om te doen. En om de zoveel tijd maak ik eens een fotoboek van onze eigen foto’s. Dus ik wissel af tussen op de bank hangen en activiteiten.
Elmasunshine_ schreef:
18-02-2020 14:13
Mijn pubers zijn 14 en 16 en gaan inderdaad pas na 22 uur aan. Dan ineens komen de gesprekken los en de levensvragen. Overdag zijn wij ook aan het werk, na het eten maken ze huiswerk, daarna willen ze aandacht van ons, maar tegen die tijd ben ik er wel klaar mee. Hier hebben we nachtuilen, die gaan niet voor 00:00 naar bed. Is altijd al zo geweest. Ik heb dat wel los gelaten: als je maar op tijd je nest uit bent en je ding doet op school en ik er geen last van heb dan ga je je gang maar.
Kunnen ze niet voor het eten aan hun huiswerk beginnen zodat jullie rustig kunnen praten tijdens het (na) tafelen?
Alle reacties Link kopieren
Wel fijn om te lezen dat veel mensen hun avonden er zo ongeveer hetzelfde uitzien.
Wel valt me op dat jullie vinden dat jullie pubers zichzelf maar moeten vermaken en dat jullie ook moe zijn van werk overdag. Wanneer hebben jullie dan family-time of 1 op 1? Ik ben heel erg close met mijn kinderen en we zijn veel samen en gaan ook regelmatig samen weg. En in de avond ligt de jongste vaak nog eerst bij ons in bed, even kletsen over de dag. Wij praten heel veel met elkaar. Mijn man en ik zijn niet heel vaak samen-samen zonder kinderen om ons heen. Ik vind dat ook soms lastig maar tegelijk belangrijk voor de band. Maar het is een geruststelling dat ik niet de enige saaie huismus ben in ieder geval.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
18-02-2020 14:19
Pubers horen om 22.00 uur op hun bed te liggen. Je bent niet hun activiteitenbegeleider hoor. Ze vermaken zichzelf maar, en dat zonder lawaai.
Ja dat vind ik eigenlijk ook.

Ik heb geen kinderen maar moet er niet aan denken dat ik s’avonds perse moet opblijven om sociaal te doen.
Ik kan me van vroeger niet anders herinneren dan dat je na het avondeten op ging ruimen/huiswerk maken. om 20.00 uur thee bij het journaal (op vrijdag met een koekje) en daarna naar bed. Als de bedtijd verschoof werd de tv tijd langer. Je kon naar je kamer, boek lezen, muziek luisteren, brief schrijven. Soms waren wij beneden tv aan het kijken terwijl mam op haar kamer me-time had.

Mijn dochter is 2.5, ik ga met haar mee naar boven en lig ook om 20.30 in bed meeste avonden
Alle reacties Link kopieren
Oh maar mijn pubers maken ook geen lawaai hoor. Ik heb in die zin geen last van ze. Er komen alleen 's avonds vaak verhalen los. Dan ineens moet er gepraat worden over vriendjes, school, cijfers, wereldproblemen, ruzietjes, niet-goed-in-het-vel-zitten, wat wil ik later worden, en zo meer. Ik wil dat niet afkappen (doe ik soms wel hoor) maar het kan best zomaar ineens heel laat worden op een doordeweekse dag.
Voor de rest zijn wij overdag aan het werk en zitten zij op school. In het weekend hebben ze ook hun activiteiten en liggen ze tot in de middag op hun nest te stinken. We doen in het weekend wel vaak samen dingen zoals lunchen of de stad in of naar de bios of wandelen en kletsen. Ik ben een echte mutsmoeder geloof ik. Behalve in de avonden na het eten, dan wil ik gestrekt op de bank series kijken. Maar ik vroeg me ineens af: ben ik de enige die om 9 uur het lampje uit heeft en nergens zin in heeft. Maar dat ben ik gelukkig niet. Dat doet me goed. Want vorige week wilde een vriendin 's avonds op de thee komen. Ik schrok ervan. Ze zou om half 9 komen. Ik dacht echt: hoe dan? Dan is het donker en lig ik in mijn huispak te wachten tot ik naar bed kan. Wie wil er dan nog op bezoek komen? Ze is wel geweest omdat ik me erover heen moest zetten van mezelf. Maar het was toch niet echt een groot succes.
anoniem_395810 wijzigde dit bericht op 18-02-2020 14:26
15.55% gewijzigd
Wauw, zijn er echt mensen die tijd hebben om 's avonds niks anders te doen dan bankhangen? (niet vervelend bedoeld, maar ik ken echt niemand die geen volle avonden heeft)

Mijn avonden bestaan doordeweeks (nadat ik thuiskom van werk) uit koken, huishouden, sporten (2x pw) en bijna elke avond naar mijn paard. 1x pw hebben we een vaste avond dat vrienden langs kunnen komen, maar op andere dagen staat er ook nog wel eens iemand voor de deur. Heel soms hebben we doordeweeks ook wel eens een etentje. Ik lig vrijwel nooit voor half 12 in bed.
De weekenden zitten 's avonds bijna altijd vol met vrienden/familie, uit eten, concert/bios/iets in die trend.
Astoria schreef:
18-02-2020 14:26
Wauw, zijn er echt mensen die tijd hebben om 's avonds niks anders te doen dan bankhangen? (niet vervelend bedoeld, maar ik ken echt niemand die geen volle avonden heeft)

Mijn avonden bestaan doordeweeks (nadat ik thuiskom van werk) uit koken, huishouden, sporten (2x pw) en bijna elke avond naar mijn paard. 1x pw hebben we een vaste avond dat vrienden langs kunnen komen, maar op andere dagen staat er ook nog wel eens iemand voor de deur. Heel soms hebben we doordeweeks ook wel eens een etentje. Ik lig vrijwel nooit voor half 12 in bed.
De weekenden zitten 's avonds bijna altijd vol met vrienden/familie, uit eten, concert/bios/iets in die trend.

Ik word al moe als ik het lees.
Alle reacties Link kopieren
Astoria schreef:
18-02-2020 14:26
Wauw, zijn er echt mensen die tijd hebben om 's avonds niks anders te doen dan bankhangen? (niet vervelend bedoeld, maar ik ken echt niemand die geen volle avonden heeft)

Mijn avonden bestaan doordeweeks (nadat ik thuiskom van werk) uit koken, huishouden, sporten (2x pw) en bijna elke avond naar mijn paard. 1x pw hebben we een vaste avond dat vrienden langs kunnen komen, maar op andere dagen staat er ook nog wel eens iemand voor de deur. Heel soms hebben we doordeweeks ook wel eens een etentje. Ik lig vrijwel nooit voor half 12 in bed.
De weekenden zitten 's avonds bijna altijd vol met vrienden/familie, uit eten, concert/bios/iets in die trend.
Maar ik denk dat jij dan geen kinderen hebt?
rosings schreef:
18-02-2020 14:25

Mijn dochter is 2.5, ik ga met haar mee naar boven en lig ook om 20.30 in bed meeste avonden
ik WIL trouwens: Series kijken, werk studie doen, achter de naaimachine, boek lezen, met een vriendin bellen, huishouden. Maar nee. Klaar en moe.
Alle reacties Link kopieren
Family time is tijdens t avondeten, en 1-1 aandacht? Tja, zo tussendoor?
Niet zo moeilijk denken, als mama moe is gaat ze gewoon om 22.00 uur naar bed, of ze dat nu leuk vinden of niet. Ze zijn vrij om naar een vriend/vriendin te gaan.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Zelfde hier, ik heb weinig energie dus mijn avonden zijn er om bij te tanken. Daarom houd ik van de winter, dan kan de avond al lekker vroeg beginnen. Saai en heerlijk tegelijk. Heb het nodig en tegelijkertijd zie ik voor me hoeveel plezier ik zou beleven aan een veel actiever leven, meer erop uit, meer meemaken.
Maar in de praktijk klopt dat helaas vaak niet, het kost vooral veel energie en ik geniet er lang niet zo van als dat ik voor me zie.

Ben heel dubbel. Ik wil:
- thuis zijn en de hele wereld zien
- alleen zijn en gezelligheid opzoeken
- gewoon rustig een boek lezen en adrenaline opdoen...
dagdromer1986 wijzigde dit bericht op 18-02-2020 14:33
15.57% gewijzigd
Elmasunshine_ schreef:
18-02-2020 14:25
Oh maar mijn pubers maken ook geen lawaai hoor. Ik heb in die zin geen last van ze. Er komen alleen 's avonds vaak verhalen los. Dan ineens moet er gepraat worden over vriendjes, school, cijfers, wereldproblemen, ruzietjes, niet-goed-in-het-vel-zitten, wat wil ik later worden, en zo meer. Ik wil dat niet afkappen (doe ik soms wel hoor) maar het kan best zomaar ineens heel laat worden op een doordeweekse dag.
Voor de rest zijn wij overdag aan het werk en zitten zij op school. In het weekend hebben ze ook hun activiteiten en liggen ze tot in de middag op hun nest te stinken. We doen in het weekend wel vaak samen dingen zoals lunchen of de stad in of naar de bios of wandelen en kletsen. Ik ben een echte mutsmoeder geloof ik. Behalve in de avonden na het eten, dan wil ik gestrekt op de bank series kijken.
Op zich wel herkenbaar, mijn kinderen (jonge tieners) willen voor bedtijd ook ineens dingen bespreken. Dat doen we dan ook maar wel we houden het vrij kort. Ze gaan al niet vroeg naar bed, hebben hun slaap nodig en ik mijn rust.
De rest komt in het weekend wel. Dat is family time: samen bankhangen, uit lunchen, naar de bios etc.
Alle reacties Link kopieren
Elmasunshine_ schreef:
18-02-2020 14:20
Wel fijn om te lezen dat veel mensen hun avonden er zo ongeveer hetzelfde uitzien.
Wel valt me op dat jullie vinden dat jullie pubers zichzelf maar moeten vermaken en dat jullie ook moe zijn van werk overdag. Wanneer hebben jullie dan family-time of 1 op 1?
Mijn kinderen zijn nog jonger, dus die liggen om tien uur sowieso allang in bed, dus vroeger op de dag en daar heb je dus niks aan, maar vroeger, toen ik zo oud was, dan waarschijnlijk tijdens en net na het eten en verder in het weekend, en ik kon er ook wel bij komen zitten als mijn ouders in de kamer zaten, maar ik hoefde niet met commentaar aan te komen dat ze saai aan het hangen waren of zoiets dergelijks. Of dat ze saai waren dat ze op een bepaald tijdstip naar bed gingen als ik degene was die pas laat op gang kwam.

Misschien kun je afspreken om op zondag tussen de middag ergens te gaan lunchen of zo? En toch wat meer focussen op het avondeten?
Of vragen of ze hun huiswerk anders kunnen plannen zodat je vroeger op de avond nog wat tijd door kan brengen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Astoria schreef:
18-02-2020 14:26
Wauw, zijn er echt mensen die tijd hebben om 's avonds niks anders te doen dan bankhangen? (niet vervelend bedoeld, maar ik ken echt niemand die geen volle avonden heeft)

Mijn avonden bestaan doordeweeks (nadat ik thuiskom van werk) uit koken, huishouden, sporten (2x pw) en bijna elke avond naar mijn paard. 1x pw hebben we een vaste avond dat vrienden langs kunnen komen, maar op andere dagen staat er ook nog wel eens iemand voor de deur. Heel soms hebben we doordeweeks ook wel eens een etentje. Ik lig vrijwel nooit voor half 12 in bed.
De weekenden zitten 's avonds bijna altijd vol met vrienden/familie, uit eten, concert/bios/iets in die trend.
Pfffff. Moet er niet aan denken. 5 avonden per week weg. Ik heb heerlijk lege avonden.
ik geef mn bek ook maar een douw
Ik herken het ook hoor. Kwakkel al een tijd met mijn gezondheid en 's avonds heb ik de pijp leeg. Ook mijn pubers leven op als ik naar bed wil en toch vind ik het belangrijk dat ze hun verhalen kwijt kunnen.

Tegenwoordig stuur ik om 22.00 uur een appje :P of ze nog even komen kletsen.
Kan ik om half 11 plat en zij hebben even kunnen leuteren.
Hier ook saaie avonden hoor.
Man werkt fulltime, als hij thuis is gaan we eten.
Daarna ga ik afwassen en brood smeren.
Bankhangen, spelen met onze dochter, dochter naar bed en zodra zij slaapt kijken wij serie in bed.
Ik word er soms een beetje triest van, dan denk ik : ziet de rest van mijn leven er zo uit?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven