Hoe kom ik van de dromen over deze man af?

19-02-2020 11:07 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Even getwijfeld over de juiste pijler, maar omdat dit echt iets is wat tussen mijn oren zit, en niks met mijn relatie te maken heeft, hier geplaatst.

De situatie. Een aantal jaar geleden heb ik zo'n 2 jaar een knipperlicht-gedoe met een man gehad. Een relatie kan ik het niet eens noemen. Er was veel chemie tussen ons, maar ook vooral veel aantrekken en afstoten en het heeft me al met al een hoop energie gekost. Een paar jaar geleden na een etentje, wat weer helemaal niet fijn verliep, besloot ik er voorgoed een punt achter te zetten. Ik heb er sindsdien geen traan om gelaten en was vooral opgelucht dat het echt klaar was. Alle contact verbroken sindsdien.

Een paar maanden later ontmoette ik mijn huidige partner en daarmee ging het vanaf het begin ontzettend soepel. We zijn heel erg gek op elkaar, onze levens hebben zich makkelijk met elkaar vervlochten en ik ben ontzettend blij met hem. Ik zou hem ook voor geen goud meer willen missen.

Als die andere man voor mijn neus zou staan en me terug zou willen, zou ik geen seconde hoeven te twijfelen en bij mijn vriend blijven.

En toch blijf ik last houden van een ding. Namelijk dat ik regelmatig over die andere man droom! En het kan er heet aan toe gaan in die dromen. Ik wil daar vanaf! Ik snap totaal niet waar dat vandaan komt en waarom ik die dromen heb. De seks was zeker niet beter met hem, integendeel, dus daar kan het niet aan liggen..

Deze week zag ik toevallig de naam van die andere man staan, onder een linkedin bericht van een gezamenlijke kennis, en prompt die nacht weer zo'n droom.

Iemand een idee hoe ik daar vanaf kom?
je hebt geen invloed op je dromen
S-Meds schreef:
19-02-2020 11:11
je hebt geen invloed op je dromen
Dat is niet helemaal waar. Indirect is dat toch mogelijk, is mijn ervaring. Al moet ik daar wel bij zeggen dat er niet direct een antwoord is dat voor iedereen geldt of voor elke situatie.

Hoe heb je de vorige relatie verwerkt TO? Ik weet dat het nogal een brede vraag is, excuses daarvoor. Het kan zijn dat je (onbewust?) misschien die 'spanning' van het wegduwen en aantrekken spannend vond (begrijp me niet verkeerd). Zelf heb ik een relatie gehad waarin in nooit kibbelde met mijn vriendin, beslist nooit, het was erg stabiel, nooit problemen eigenlijk. Hoe stom het ook klinkt, ik vond het vreselijk. Kwam ik alleen veels te laat achter. Er zat eigenlijk nergens 'spanning' in, heel flat-line.

Nogmaals, begrijp me niet verekeerd, ik weet amper hoe je huidige vriend en ex van elkaar verschillen, dus nem het alsjeblieft met een korrel zout. Ik probeer alleen wat dingen op te werpen waarvan ik vermoed (op dit kleine stukje tekst) waar het aan zou kunnen liggen natuurlijk. De psyche is ingewikkeld en niet altijd logisch of parallel aan wat 'het verstandigst' voor ons is. :)
lekker toch een hete seks droom
Alle reacties Link kopieren
Wellicht een soort verwerking.. Ik heb dat ook lang over mijn ex gehad zelfs nog dat ik jaren samen en getrouwd was met mijn huidige partner.
Ik wilde absoluut niets meer te maken hebben met mijn ex.. maarja zoals meds zegt over je dromen heb je geen invloed.
Alle reacties Link kopieren
Thlubbe schreef:
19-02-2020 11:21
Dat is niet helemaal waar. Indirect is dat toch mogelijk, is mijn ervaring. Al moet ik daar wel bij zeggen dat er niet direct een antwoord is dat voor iedereen geldt of voor elke situatie.

Hoe heb je de vorige relatie verwerkt TO? Ik weet dat het nogal een brede vraag is, excuses daarvoor. Het kan zijn dat je (onbewust?) misschien die 'spanning' van het wegduwen en aantrekken spannend vond (begrijp me niet verkeerd). Zelf heb ik een relatie gehad waarin in nooit kibbelde met mijn vriendin, beslist nooit, het was erg stabiel, nooit problemen eigenlijk. Hoe stom het ook klinkt, ik vond het vreselijk. Kwam ik alleen veels te laat achter. Er zat eigenlijk nergens 'spanning' in, heel flat-line.

Nogmaals, begrijp me niet verekeerd, ik weet amper hoe je huidige vriend en ex van elkaar verschillen, dus nem het alsjeblieft met een korrel zout. Ik probeer alleen wat dingen op te werpen waarvan ik vermoed (op dit kleine stukje tekst) waar het aan zou kunnen liggen natuurlijk. De psyche is ingewikkeld en niet altijd logisch of parallel aan wat 'het verstandigst' voor ons is. :)
Ik denk dat ik de spanning van het aantrekken en afstoten een hele tijd heb verward met verliefde/leuke spanning. Maar op een gegeven moment kwam ik er achter dat het helemaal geen positieve spanning was, maar juist een hele negatieve. Naar mijn idee heb ik die "relatie" prima verwerkt, ik denk eigenlijk nooit aan hem. Behalve in mijn dromen dus..

In mijn huidige relatie zit genoeg spanning, maar voor mij op een positieve manier. We kunnen bijvoorbeeld heel erg naar elkaar verlangen, maar elkaar niet altijd zien ivm de afstand/kinderen etc. En dat geeft een voor mij een leuke spanning :-)
Alle reacties Link kopieren
K79 schreef:
19-02-2020 11:23
Wellicht een soort verwerking.. Ik heb dat ook lang over mijn ex gehad zelfs nog dat ik jaren samen en getrouwd was met mijn huidige partner.
Ik wilde absoluut niets meer te maken hebben met mijn ex.. maarja zoals meds zegt over je dromen heb je geen invloed.
Komt dus vaker voor? Gek toch? Ik word dan echt met een raar gevoel wakker. En zeker als mijn vriend dan gewoon naast me ligt. :-?
Thlubbe schreef:
19-02-2020 11:21
Dat is niet helemaal waar. Indirect is dat toch mogelijk, is mijn ervaring. Al moet ik daar wel bij zeggen dat er niet direct een antwoord is dat voor iedereen geldt of voor elke situatie.

Hoe heb je de vorige relatie verwerkt TO? Ik weet dat het nogal een brede vraag is, excuses daarvoor. Het kan zijn dat je (onbewust?) misschien die 'spanning' van het wegduwen en aantrekken spannend vond (begrijp me niet verkeerd). Zelf heb ik een relatie gehad waarin in nooit kibbelde met mijn vriendin, beslist nooit, het was erg stabiel, nooit problemen eigenlijk. Hoe stom het ook klinkt, ik vond het vreselijk. Kwam ik alleen veels te laat achter. Er zat eigenlijk nergens 'spanning' in, heel flat-line.

Nogmaals, begrijp me niet verekeerd, ik weet amper hoe je huidige vriend en ex van elkaar verschillen, dus nem het alsjeblieft met een korrel zout. Ik probeer alleen wat dingen op te werpen waarvan ik vermoed (op dit kleine stukje tekst) waar het aan zou kunnen liggen natuurlijk. De psyche is ingewikkeld en niet altijd logisch of parallel aan wat 'het verstandigst' voor ons is. :)
Dromen zijn projecties van je onbewustzijn, je hebt er echt geen invloed op, als doet de Happinez je soms anders geloven.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
19-02-2020 11:39
Dromen zijn projecties van je onbewustzijn, je hebt er echt geen invloed op, als doet de Happinez je soms anders geloven.
Dus in mijn onderbewustzijn ben ik blijkbaar nog wel met hem bezig? Ik kan dat zo slecht plaatsen..
Alle reacties Link kopieren
Ik zie dit soort dromen juist maar als een manier van mijn brein om dingen te verwerken die ik overdag niet kan gebruiken. En dan ben ik dus blij dat dat soort dingen 's nachts tijdens mijn dromen langskomen, en niet overdag als ik me op andere zaken wil concentreren. Dus ik heb het gevoel dat het wel soort van nuttig voor me is, die dromen.
Fridaynight2020 schreef:
19-02-2020 11:40
Dus in mijn onderbewustzijn ben ik blijkbaar nog wel met hem bezig? Ik kan dat zo slecht plaatsen..
nee hoor, je moet er niet meer van maken wat het is. je hersenen zijn een enorme harde schijf met (stel je bent 40) 40 jaar aan informatie, emoties, beelden, indrukken, geluiden, geuren alles.... Je dromen zijn een opschoningsprogramma waarbij je hele harde schijf wordt doorgelopen. Je hebt ongetwijfeld ook regelmatig dromen over andere belangrijke gebeurtenissen in je leven.
Alle reacties Link kopieren
opschoningsprogramma, dat vind ik een mooie vergelijking.

Mijn ervaring met dromen is dat herinneringen heel selectief zijn: ik kan een familielid tegenkomen, en helemaal vergeten zijn dat hij al overleden is.
Zo kun je ook over een ex dromen, zonder eraan te denken dat het uitging (denk ik).
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
Ik wilde dat ik vaker van dat soort dromen had! Waarom zou je er vanaf willen?
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
19-02-2020 12:24
Ik wilde dat ik vaker van dat soort dromen had! Waarom zou je er vanaf willen?
Dat snap ik ook niet.
Ik droom met enige regelmaat over een andere man. Soms een onbekende, soms iemand van vroeger, maar ook wel over vrienden van nu. Ik voel me er nooit schuldig over. Heerlijk juist!
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
19-02-2020 11:49
nee hoor, je moet er niet meer van maken wat het is. je hersenen zijn een enorme harde schijf met (stel je bent 40) 40 jaar aan informatie, emoties, beelden, indrukken, geluiden, geuren alles.... Je dromen zijn een opschoningsprogramma waarbij je hele harde schijf wordt doorgelopen. Je hebt ongetwijfeld ook regelmatig dromen over andere belangrijke gebeurtenissen in je leven.
Mooie vergelijking, mooi om er zo naar te kijken. Dank :)
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
19-02-2020 12:24
Ik wilde dat ik vaker van dat soort dromen had! Waarom zou je er vanaf willen?
Niks mis met een goeie seksdroom, maar niet met hem! In mijn dromen is hij wel beduidend beter in bed dan in werkelijkheid overigens :-D

Stiekem ben ik ook bang dat ik zijn naam zou zeggen in mijn droom. Ik schijn nogal te praten in mijn slaap. Zou ik toch vervelend vinden ten opzichte van mijn vriend.
Alle reacties Link kopieren
Fridaynight2020 schreef:
19-02-2020 13:11
Niks mis met een goeie seksdroom, maar niet met hem! In mijn dromen is hij wel beduidend beter in bed dan in werkelijkheid overigens :-D

Stiekem ben ik ook bang dat ik zijn naam zou zeggen in mijn droom. Ik schijn nogal te praten in mijn slaap. Zou ik toch vervelend vinden ten opzichte van mijn vriend.
Mensen die dromen praten misschien wel, maar het is zelden te verstaan, want dromen gaan sneller dan de werkelijkheid.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
wakker blijven
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Ik ben gestopt met roken maar vannacht had ik een droom dat ik de een na de ander aan het roken was.
Dat zal met jouw ex zo ongeveer hetzelfde zijn. Je lichaam heeft hem al een tijd niet meer aangeraakt maar jouw onderbewustzijn heeft ´ m nog steeds in de "kaartenbak" staan en komt daarom nog voor in je dromen.
Zal wel een stukje verwerking zijn.
.
Alle reacties Link kopieren
Wat misschien scheelt in je gevoel is weten dat dingen die we dromen vaak meer zeggen over onszelf dan over een ander.
Dus die dromen representeren iets over jezelf. Het kan zijn dat een vurig stukje in jou is aangesproken en dan hoeft het helemaal niet over sex te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vannacht over Joaquin Phoenix gedroomd, waarschijnlijk omdat ie de laatste tijd veel voorbij kwam op internet en ook op dit forum. Van mij mag hij de komende maanden ook wel elke nacht in mijn dromen verschijnen hoor, hoeft mijn man niet te weten :yes:
Alle reacties Link kopieren
Fridaynight2020 schreef:
19-02-2020 11:40
Dus in mijn onderbewustzijn ben ik blijkbaar nog wel met hem bezig? Ik kan dat zo slecht plaatsen..
Ik denk eerder dat die man ergens symbool voor staat, waar jij je af en toe mee bezig houdt.

Ik heb het ook. Heb af en toe een droom over m'n eerste serieuze vriend en/of over een andere ex. Geen van beiden zou ik ze terug willen. Soms vraag ik me 's morgens af waarom ik nu weer over deze ex gedroomd heb, meestal vergeet ik het gewoon weer. De dromen zijn ook altijd in een bepaalde setting uit de tijd dat ik met deze exen wat had. Misschien wil ik af en toe gewoon even terug naar m'n jongere ik :-]
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Blijkbaar ben ik niet de enige die hier last van heeft 😊. Vannacht was het weer raak.. Ik zal proberen er minder zwaar aan te tillen..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven