Cavia's te logeren (en mogelijk houden)

19-02-2020 11:59 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Volgende week logeren de twee 'klassencavia's' van de school van een van mijn zoons bij ons, tijdens de vakantie. Nu is het zo dat de cavia's eigenlijk ook een ander thuis moeten krijgen, omdat ze na school en de avonden en nachten geen aandacht krijgen en het in de vakanties ook lastig is. Op zich wil ik de beestjes wel overnemen. Maar wij hebben ook twee katten, die zijn niet agressief en ik verwacht daar niet heel veel problemen mee, we zullen we uiteraard niet zonder toezicht gezamenlijk laten rondlopen.

Maar, waar moeten we vooral op letten? Kunnen cavia's goed buiten leven (uiteraard in een ook van boven afgesloten ren tegen roofdieren en een winddicht hok met veel hooi etc) en dan ook regelmatig naar binnen komen? Kunnen ze die temperatuurwisselingen aan? Ik weet dat ze slecht tegen hitte kunnen, wat als het van de zomer over de 30 graden is en het ook binnen die richting op gaat?

Alvast dank voor de tips.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Temperatuur wisselingen worden afgeraden. Cavia’s kunnen daar niet tegen. Wij hebben er 2 binnen. Onbeperkt hooi, vitamine C pil per dag en veel verse groenten (en evt wat fruit) is noodzakelijk. Kijk ook wat voor voer je koopt, speciaal voor cavia’s met toegevoegde vitamine C.
Alle reacties Link kopieren
Dat lees ik hier inderdaad ook: https://www.zooplus.nl/magazine/knaagdi ... -de-winter
Buiten houden geen probleem (maar wel met meerdere), maar niet steeds naar binnen toe.
Alle reacties Link kopieren
Een hittegolf is inderdaad wel een ding. Wat ik vaak deed was een groot diepvries element op de kooi leggen, de kou zakt naar beneden, de cavia's gingen er dan onder liggen. Verder zorgen voor vers water, wat vaker verschonen dan normaal.
Verder liet ik ze dan maar met rust, dat leek me het prettigste voor ze.
Alle reacties Link kopieren
Cavia's knuffelen liever met elkaar dan met mensen. Ze staan nu binnen en hebben dus geen wintervacht, nu naar buiten mikken is dus geen optie. Dat kan wel in het voorjaar en dan kunnen ze eventueel ook buiten blijven, mits ze genoeg hooi en stro hebben om lekker in te kunnen duiken.

Leuke beestjes die best goed tam te krijgen zijn. Die van ons zaten altijd in de keuken en wisten precies waar lekker groenvoer lag: in de koelkast. Dus als iemand die openmaakte werd er net zolang gefloten tot ze ook iets lekkers kregen.
We lieten ze regelmatig door de keuken lopen. Helaas worden ze niet zindelijk, dus daarna moest er meestal even geveegd worden. Maar ach, in een keuken moet je dat toch al vaak zat.

Wel uitkijken met losliggende kabels, die vinden ze helaas ook erg interessant.
En houd er rekening mee dat je kinderen er binnen twee weken niet meer naar omkijken. Je moet het dus alleen doen als je dat zelf leuk vindt.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ik ben behoorlijk druk met mijn cavia's, het is best bewerkelijk en het kost echt wel wat tijd (en geld). Zeker als je ze gezellig tam wil krijgen of houden. Maar goed, dan heb je ook wat, ik vind het geweldige beestjes ♥️. Maar dat is dus wel iets om rekening mee te houden.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dit altijd een fijne site: https://www.licg.nl/konijnen-en-knaagdieren/cavia/
Cavia’s zijn leuk!

De wisselingen van buiten naar binnen en andersom zou ik niet doen. Wel kunnen ze in de zomer overdag lekker op het gras (in een ren met beschutting) om te eten.

Groente en fruit vinden ze erg lekker. Onbeperkt hooi en voer met vitamine C.

Los in huis lopen vinden ze vaak ook leuk. Onze katten deden er nooit wat op. Lieten ze gewoon met rust.

Ze zullen het vast beter hebben dan op school.
Alle reacties Link kopieren
Cavia's zijn supergevoelig, oa voor tocht en temperatuurswisselingen dus naar buiten kan niet zo makkelijk. Ik zou het zelf niet aandurven om permanent naar buiten gaan met cavia's, al helemaal als ze dat niet gewend zijn. Wij zetten onze cavia's alleen af en toe overdag buiten in de schaduw als het daar ook zo'n 20/21 graden was.

Het is in elk geval goed dat ze al samen gewend zijn, cavia's alleen houden is namelijk niet aan te raden aangezien het groepsdieren zijn. Ze hebben een aardig grote leefruimte nodig, dus als je ze veel in het hok zullen zijn ivm de katten moet je er misschien aan denken om een wat groter hok aan te schaffen (ik weet niet waar ze nu in zitten natuurlijk).

Als kind heb ik meerdere cavia's gehad en ik vond ze geweldig, raakte er dan ook zeker niet op uitgekeken en verzorgde ze trouw. Dat zal per kind verschillen natuurlijk. Het leukste aan cavia's vind ik alle geluidjes die ze maken. Het gezellige gepruttel als je ze op schoot aait, fluiten van enthousiasme, brommen als ze het niet leuk vinden. Véle malen leuker dan bv konijnen.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik zelf heel grappig vond: onze cavia's mochten in de zomer in een buitenren op het gras. Onze katten waren er zo aan gewend dat ze beestjes in kooi met rust moesten laten, dat ze op een dag een jonge mus, die uit het nest was gevallen, ook met rust lieten. Zaten ze daar met z'n vijven rond de ren te kijken naar dat vogeltje.

Hamsters waren, wat dat aangaat, wel een grotere uitdaging.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Cavia's binnen laten rondlopen is echt smerig want ze poepen en piesen overal.
Nu is het er natuurlijk niet de tijd voor maar ik heb mijn cavia's al jarenlang in een heel goed buitenhok. Ze moeten echt heel goed wennen aan buiten zijn.
En in de winter extra stro erin, kleedje voor extra warmte en een binnenhok in het hok zelf etc en dat gaat heel goed. En ze hebben buiten veel meer ruimte om rond te rennen dan binnen in zo'n kleine plastic bak, maar dat is mijn mening..
Ja en?
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de reacties.
Ik houd er niet van om dieren in kooien te houden, maar bij cavia's ontkom je daar nauwelijks aan denk ik. Mijn punt is vooral, als ik ze dus in het voorjaar naar buiten zou verhuizen en ze hebben daar een fijne ruimte met ren en zo, en ze wennen langzaam aan de temperatuur als het weer richting winter gaat en ze blijven buiten wonen, kunnen ze dan als ze willen ook af en toe even naar binnen? Anders krijgen ze in de winter wel erg weinig aandacht, omdat wij dan natuurlijk zelf weinig buiten zijn. Als dat echt niet kan, bijvoorbeeld van 0 graden buiten even naar binnen waar het 19 of 20 graden, vind ik dat wel een punt. Dan zouden ze vooral in onze huiskamer moeten wonen en dat betekent dan weer dat ze veel in een kleiner hok zitten.
De twee betreffende cavia's (beertjes) kunnen niet bij elkaar. Voorheen zaten ze samen, maar in de zomervakantie zijn ze naar een andere plek geweest en daar waren ook vrouwtjes. Sindsdien botert het niet meer en hebben ze elk een eigen kooi. Iemand daar een idee over?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Hè wat leuk, cavia's! Die van mij staan binnen. Afhankelijk van het weer zet ik ze overdag ook wel eens een aantal uur buiten (da's dus doorgaans alleen in de zomer); we hebben een buitenhok dat af te sluiten is, een ren en als ik zelf in de tuin zit kunnen ze in de hele tuin vrij rondlopen; erg leuk gezicht. Bij flinke hitte leg ik een vrieselement gewikkeld in een theedoek in het hok. Binnen laten rondlopen is geen optie ivm de eerder genoemde poep en pies.
Alle reacties Link kopieren
Oh, 2 cavia's elk in een apart kooitje vind ik wel heel zielig. Dan zou ik bijna zeggen castreer ze, haal er 2 vrouwtjes bij, hou 1 setje en zoek voor het andere setje een nieuwe eigenaar.
Alle reacties Link kopieren
In de klas van mijn zoon staan ze nu wel in hun eigen kooien naast elkaar. Ze zien en horen elkaar dus wel steeds.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Cavia's zijn zo ontzettend leuk! Er bestaan boeken over met leuke weetjes. Cavia's vind ik de leukste knaagdieren die er op deze aarde rondlopen!
Ceylon schreef:
19-02-2020 12:29
Cavia's knuffelen liever met elkaar dan met mensen. Ze staan nu binnen en hebben dus geen wintervacht, nu naar buiten mikken is dus geen optie. Dat kan wel in het voorjaar en dan kunnen ze eventueel ook buiten blijven, mits ze genoeg hooi en stro hebben om lekker in te kunnen duiken.

Leuke beestjes die best goed tam te krijgen zijn. Die van ons zaten altijd in de keuken en wisten precies waar lekker groenvoer lag: in de koelkast. Dus als iemand die openmaakte werd er net zolang gefloten tot ze ook iets lekkers kregen.
We lieten ze regelmatig door de keuken lopen. Helaas worden ze niet zindelijk, dus daarna moest er meestal even geveegd worden. Maar ach, in een keuken moet je dat toch al vaak zat.

Wel uitkijken met losliggende kabels, die vinden ze helaas ook erg interessant.
En houd er rekening mee dat je kinderen er binnen twee weken niet meer naar omkijken. Je moet het dus alleen doen als je dat zelf leuk vindt.
Een tip tegen de warmte, Tempexplaten (liefst meer dan 5cm dik) op het dak en koelelementen in het hok werkt super. Tempex is wit weerkaatst de zon en isoleert (houdt de ergste warmte buiten) en in het hok blijft het langer koel door eventueel koel elementen neer te leggen. Werkt ook goed in de winter maar dan omgekeerd ;)
Alle reacties Link kopieren
Als het nou volgende week zeg 10, 12 graden is buiten. Dan zouden ze toch wel even in een ren op het gras kunnen en na een uurtje of zo weer naar binnen? Of zou dat temperatuurverschil al te groot zijn?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Yella78 schreef:
19-02-2020 16:23
Als het nou volgende week zeg 10, 12 graden is buiten. Dan zouden ze toch wel even in een ren op het gras kunnen en na een uurtje of zo weer naar binnen? Of zou dat temperatuurverschil al te groot zijn?
Nee dat wordt echt afgeraden. Als ze op de tocht staan kan dat gevaarlijk zijn.
Alle reacties Link kopieren
Dat is toch apart. De temperatuur 's nachts en overdag scheelt toch ook vele graden, soms wel 20. Daar kan een buitencavia toch ook tegen? Hij zit dan weliswaar 's nachts in zijn nachtverblijf, maar daar zal het geen 20 graden zijn en dan is er dus ook veel verschil tussen de nacht en de dag?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Yella78 schreef:
19-02-2020 16:56
Dat is toch apart. De temperatuur 's nachts en overdag scheelt toch ook vele graden, soms wel 20. Daar kan een buitencavia toch ook tegen? Hij zit dan weliswaar 's nachts in zijn nachtverblijf, maar daar zal het geen 20 graden zijn en dan is er dus ook veel verschil tussen de nacht en de dag?
Het zijn binnen cavia’s. Die hebben een hele andere vacht dan buiten cavia’s. Dat is toch best logisch? Je zet ook geen naakthond 24/7 buiten ipv een hond met dikke vacht. ;) Cavia’s zijn hele gevoelige dieren qua gezondheid en veel dingen kunnen snel fataal zijn.
Alle reacties Link kopieren
Dus als een cavia buiten leeft en een wintervacht heeft, kan hij wel temperatuurswisselingen hebben, begrijp ik? Gaat het dan dus om de wisselingen, waar ze veelal niet tegen kunnen, of om het feit dat het voor een cavia zonder wintervacht buiten te koud kan zijn? En geldt dat dan ook voor een verschil van pakweg 5 tot 7 graden tussen binnen buiten? En wanneer kan een cavia dan gaan wennen aan buiten? Pas wanneer het buiten precies even warm is als binnen? Ik vraag hier zo op door omdat ik de cavia's niet permanent wil overnemen als hun hokken altijd in onze huiskamer zullen moeten blijven staan.

Moet je cavia's ook ontvlooien of ontwormen etc?
Is het beter om beertjes die geen vrouwtjes zullen gaan ontmoeten, te castreren?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Vanmiddag komen de beestjes. Ik ben heel benieuwd. Ik heb zo'n vermoeden dat onze kater het allemaal niet zo'n punt zal vinden, maar dat onze poes er niets van moet hebben. Ik hoop niet dat ze zich boven gaat terugtrekken.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ze zijn er inmiddels een paar dagen. Er staan twee grote kooien tegen elkaar aan in de woonkamer. De katten vinden het maar super enge beestjes, de kater is wat minder bang dan de poes; zij loopt met een grote boog om de kooi en blaast tegen die rare snuitertjes. Ik neem aan dat het wel zal wennen, de eerste dag meed ze de woonkamer helemaal, maar gisteravond lag ze gewoon bij ons op de bank.

Het staat me wel tegen dat de beestjes dus eigenlijk niet los kunnen lopen. Mijn zoon zegt dat ze overal plassen. In het klaslokaal op school liet de leerkracht ze na schooltijd rondlopen, maar die vloer is natuurlijk gemakkelijk schoon te maken. Wij hebben planken met vrij brede kieren ertussen. In de keuken tegels, daar zou het kunnen als ik een plank voor de opening onder het fornuis zet (want daar lopen ook snoeren etc).
De cavia's houden erg van aandacht, dat is goed te merken. Daar maak ik me dan ook weer wat zorgen om; als ze straks in het voorjaar een buitenhok krijgen, is de aandacht dan wel genoeg? Wij zitten toch veel meer binnen dan buiten. Aan de andere kant gedijen ze nu al duidelijk veel beter dan op school, we gaan komende week proberen of ze weer bij elkaar kunnen. Ze zoeken elkaar nu ook wel duidelijk op aan de wanden van de kooien waar die tegen elkaar staan. Komende week haal ik een mooi houten hok van drie verdiepingen op, het beste zou zijn als ze daar samen in kunnen en we er een soort ren aan de voorkant aan kunnen maken. Alleen, hoe dat qua ondergrond moet, weet ik nog niet. Misschien is een soort terrarium wel wat, bedenk ik me nu. Iemand ideeën om cavia's dus in huis wat meer leefruimte te geven dan puur de kooi?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Er zijn speciale rennen voor knaagdieren met zeil doek als ondergrond. Makkelijk af te nemen en dus ideaal voor plassende cavia’s.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven