Werk & Studie alle pijlers

Omscholen lerares

20-02-2020 09:01 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Vraagje....
ik zit eraan te denken om mij om te laten scholen (via zijspoor) naar lerares basisschool.
Graag zou ik wat ervaringen willen lezen van wie deze stap gezet heeft.
- Ben je blij met deze stap?
- Hoe heb je die stap gemaakt? (Via een school of opleiding?)
- hoe ziet de opleiding eruit? Kan je ook werken en leren bv als onderwijsassistent.
- Hoeveel tijd ben je eraan kwijt?
- Is het te combineren met kinderen?
- Hoe zit het financieel? In die zin.... je zegt je baan op. Krijg je betaald of een vergoeding als je het traject in gaat? (Ik hoef geen bedragen te weten dat vind ik privé).

Wellicht schieten er later nog wat vragen te binnen.

Ik hoop dat er wat ervaringen binnenkomen.

Alvast bedankt.
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk dat je dit wil doen. Het is handig wanneer je een zijinstromers vacature vindt bij een schoolbestuur. Dan wordt er veel vergoed. Je gaat dan vaak wel een strenge sollicitatie inc. assessment door.
Zelf werk ik al jaren in het basisonderwijs.
Met kinderen is dat geweldig. Je bent altijd vrij in de vakanties. Alleen als je op dezelfde school werkt als je kinderen zijn studiedagen wel eens lastig. (Die neemt Snouthman dus altijd voor zijn rekening)
Alle reacties Link kopieren
Hier staan alle antwoorden op je vragen:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -onderwijs
Alle reacties Link kopieren
Snouth schreef:
20-02-2020 09:14
Wat leuk dat je dit wil doen. Het is handig wanneer je een zijinstromers vacature vindt bij een schoolbestuur. Dan wordt er veel vergoed. Je gaat dan vaak wel een strenge sollicitatie inc. assessment door.
Zelf werk ik al jaren in het basisonderwijs.
Met kinderen is dat geweldig. Je bent altijd vrij in de vakanties. Alleen als je op dezelfde school werkt als je kinderen zijn studiedagen wel eens lastig. (Die neemt Snouthman dus altijd voor zijn rekening)
Vacature vinden bij het schoolbestuur? Stomme vraag van mij, maar vind ik dat op de vacature websites? Of rondvragen?

Ik werk nu zeer onregelmatig dus die studiedag zou dan goedkomen.
Alle reacties Link kopieren
nansie schreef:
20-02-2020 09:16
Hier staan alle antwoorden op je vragen:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -onderwijs
Dank je. Deze heb ik inderdaad al doorgelezen, maar vind persoonlijke ervaringen fijn, want daar komen soms goede tips in voor. En ben benieuwd hoe een ander het ervaart
Alle reacties Link kopieren
Ik ben geen zij-instromer, maar wel moeder met een groot gezin en druk bezig met de pabo in deeltijd.
Een deel van mijn mede-studenten werkt al in het onderwijs. Daar dan via stage blijven hangen. Ook zijn er die als onderwijsassistent werken en de pabo doen. Vaak zijn zij dan vanuit hun baan als onderwijsassistent gevraagd om toch de pabo te doen.
Dan worden de kosten vaak betaald.
Waak er wel voor dat je niet te snel alleen aan het werk gaat. Scholen hebben tekorten en vinden dat wel handig en goedkoop. Maar ik zie er zeker ook mensen op stuk lopen.
Je bent niet voor niets nog aan het leren, die tijd moet je jezelf ook geven.

Ik vind het best pittig veel naast mijn gezin. Niet perse moeilijk, maar echt veel.
Ik ontvang geen vergoeding, en over het algemeen is dat met stage in het onderwijs ook niet gebruikelijk.

Ik ben wel heel blij dat ik het gedaan heb, maar het is echt even doorbijten en het doel in zicht houden zeg maar.

Wat is je achtergrond kwa opleiding? Dat scheelt natuurlijk ook nogal.
Alle reacties Link kopieren
Sunny81 schreef:
20-02-2020 09:25
Vacature vinden bij het schoolbestuur? Stomme vraag van mij, maar vind ik dat op de vacature websites? Of rondvragen?

Ik werk nu zeer onregelmatig dus die studiedag zou dan goedkomen.
Misschien weet je al welke schoolbesturen er in jouw buurt zitten. Anders zul je even goed moeten googlen. Er is een lijst met complete schoolbesturen per provincie.

Het zou ideaal zijn als er op de sites van deze schoolbesturen gezocht wordt naar zij-instromers. Dan kun je daar op reageren.
De selectie procedure is inderdaad streng. Ook meld ik even, om teleurstelling tijdens het zoeken te voorkomen, dat veel scholen (nog) niet zitten te wachten op zij-instromers.
Als je in de buurt van de grote steden woont, dan zul je vast iets kunnen vinden waar ze met je willen praten. Als je in een hoekje van ons land woont, zul je helaas vaak 'nee' horen.
Alle reacties Link kopieren
Taartje34 schreef:
20-02-2020 10:00
Ik ben geen zij-instromer, maar wel moeder met een groot gezin en druk bezig met de pabo in deeltijd.
Een deel van mijn mede-studenten werkt al in het onderwijs. Daar dan via stage blijven hangen. Ook zijn er die als onderwijsassistent werken en de pabo doen. Vaak zijn zij dan vanuit hun baan als onderwijsassistent gevraagd om toch de pabo te doen.
Dan worden de kosten vaak betaald.
Waak er wel voor dat je niet te snel alleen aan het werk gaat. Scholen hebben tekorten en vinden dat wel handig en goedkoop. Maar ik zie er zeker ook mensen op stuk lopen.
Je bent niet voor niets nog aan het leren, die tijd moet je jezelf ook geven.

Ik vind het best pittig veel naast mijn gezin. Niet perse moeilijk, maar echt veel.
Ik ontvang geen vergoeding, en over het algemeen is dat met stage in het onderwijs ook niet gebruikelijk.

Ik ben wel heel blij dat ik het gedaan heb, maar het is echt even doorbijten en het doel in zicht houden zeg maar.

Wat is je achtergrond kwa opleiding? Dat scheelt natuurlijk ook nogal.
Ja dacht ik al dat het pittig is. Ben niet vies van studeren of werken, maar wil via reacties ook beetje weten of het te combineren is met mijn zoontje.

Ik heb wel MBO4 maar heel andere richting. Zit nu in de luchtvaart.

Bedankt voor je reactie
Alle reacties Link kopieren
Yor2 schreef:
20-02-2020 10:05
Misschien weet je al welke schoolbesturen er in jouw buurt zitten. Anders zul je even goed moeten googlen. Er is een lijst met complete schoolbesturen per provincie.

Het zou ideaal zijn als er op de sites van deze schoolbesturen gezocht wordt naar zij-instromers. Dan kun je daar op reageren.
De selectie procedure is inderdaad streng. Ook meld ik even, om teleurstelling tijdens het zoeken te voorkomen, dat veel scholen (nog) niet zitten te wachten op zij-instromers.
Als je in de buurt van de grote steden woont, dan zul je vast iets kunnen vinden waar ze met je willen praten. Als je in een hoekje van ons land woont, zul je helaas vaak 'nee' horen.
Ik woon niet in de grote stad, maar ook niet in een gehucht. Ik weet wel dat ze op de school van mijn zoontje ook af en toe tekort komen.
Alle reacties Link kopieren
Sunny81 schreef:
20-02-2020 10:19
Ik woon niet in de grote stad, maar ook niet in een gehucht. Ik weet wel dat ze op de school van mijn zoontje ook af en toe tekort komen.
De directie van een school weet meestal wel of het bestuur open staat voor zij-instromers (ook als er geen vacatures zijn).
Misschien kun je bij hem/haar eens om advies vragen. Soms weten ze het zelfs over andere scholen in de buurt.
Als het lukt, probeer dan bij meerdere scholen op gesprek te komen (rondleiding). Je wilt natuurlijk slagen en dat is sterk afhankelijk van de school waar je gaat staan.
Alle reacties Link kopieren
Sunny81 schreef:
20-02-2020 10:17
Ja dacht ik al dat het pittig is. Ben niet vies van studeren of werken, maar wil via reacties ook beetje weten of het te combineren is met mijn zoontje.

Ik heb wel MBO4 maar heel andere richting. Zit nu in de luchtvaart.

Bedankt voor je reactie
Met MBO4 kun je niet omscholen via een zij-instroom. Dan zul je de gewone PABO moeten doen (vol of deeltijd).
Alle reacties Link kopieren
Voor zij-instroom kom je in aanmerking als je al een HBO diploma hebt.

En ik zal het je ook niet adviseren om dan zo voor de klas te gaan staan. Doe het echt middels stage. Het zou zo jammer zijn als je meteen je neus stoot. Het is leuk werk om te doen, en dan ben je misschien direct je plezier al kwijt als het niet helemaal lukt.
Later in de opleiding is dat dan wel een mogelijkheid misschien, maar direct zou ik niet doen.
Alle reacties Link kopieren
Taartje34 schreef:
20-02-2020 10:50
Voor zij-instroom kom je in aanmerking als je al een HBO diploma hebt.

En ik zal het je ook niet adviseren om dan zo voor de klas te gaan staan. Doe het echt middels stage. Het zou zo jammer zijn als je meteen je neus stoot. Het is leuk werk om te doen, en dan ben je misschien direct je plezier al kwijt als het niet helemaal lukt.
Later in de opleiding is dat dan wel een mogelijkheid misschien, maar direct zou ik niet doen.
Nee ik wil niet direct voor de klas staan. Wil goed opgeleid worden.
Alle reacties Link kopieren
Irish_Wasser_Woman schreef:
20-02-2020 10:34
Met MBO4 kun je niet omscholen via een zij-instroom. Dan zul je de gewone PABO moeten doen (vol of deeltijd).
Had het inderdaad gelezen.
Ga mij erin verdiepen.
Met je propedeuse op zak kun je werken als onderwijsassistent. Dus eventueel kun je na een jaar daarmee beginnen en dan dus toch alvast een betaalde baan hebben ipv stage.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
20-02-2020 17:51
Met je propedeuse op zak kun je werken als onderwijsassistent. Dus eventueel kun je na een jaar daarmee beginnen en dan dus toch alvast een betaalde baan hebben ipv stage.
Ik las dat je ook een opleiding kan doen voor onderwijsassistent (is een jaar) en als je dan werk hebt gevonden je via school (als zij vragen of je de lerarenopleiding wilt doen school hiervoor subsidie krijgt.

Wat zouden jullie adviseren? Via OA (1 jaar) of direct HBO (2 jaar) doen?

En hoe zit het met salaris? Heb natuurlijk ook mijn rekeningen
Alle reacties Link kopieren
Je hebt een MBO opleiding, dus hoe dan ook moet je de 4 jarige PABO doen. Met onderwijsassistent bouw je relevante ervaring op, maar je kunt de PABO niet sneller doen. Je krijgt geen vrijstellingen.

Ik zou in jouw geval gewoon gelijk de PABO gaan doen :)

Je krijgt, in principe, pas betaald als je een relevant diploma hebt.
Sunny81 schreef:
20-02-2020 19:29
Ik las dat je ook een opleiding kan doen voor onderwijsassistent (is een jaar) en als je dan werk hebt gevonden je via school (als zij vragen of je de lerarenopleiding wilt doen school hiervoor subsidie krijgt.

Wat zouden jullie adviseren? Via OA (1 jaar) of direct HBO (2 jaar) doen?

En hoe zit het met salaris? Heb natuurlijk ook mijn rekeningen

Dat kan, maar met een propedeuse pabo, heb je hetzelfde salaris maar al wel het eerste jaar in de pocket.
Alle reacties Link kopieren
Sunny81 schreef:
20-02-2020 19:29
Ik las dat je ook een opleiding kan doen voor onderwijsassistent (is een jaar) en als je dan werk hebt gevonden je via school (als zij vragen of je de lerarenopleiding wilt doen school hiervoor subsidie krijgt.

Wat zouden jullie adviseren? Via OA (1 jaar) of direct HBO (2 jaar) doen?

En hoe zit het met salaris? Heb natuurlijk ook mijn rekeningen
Waar kun jij de pabo in twee jaar doen zonder relevante vooropleiding?
Ik denk gewoon vier jaar eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
Daar je niet eens zelf kunt bedenken waar je vacatures vindt...is dit een onderzoekje?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
21-02-2020 17:37
Daar je niet eens zelf kunt bedenken waar je vacatures vindt...is dit een onderzoekje?
Pardon????? Nee.....is geen onderzoek en in eerste instantie was mijn vraag of er iemand deze stap gezet heeft en wat de ervaring is.
Voor mijzelf ben ik dingen aan het uitzoeken want wil graag het onderwijs in.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven