Gezondheid alle pijlers

Airco en overlast

21-02-2020 21:30 70 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het is nog geen zomer maar toch al overlast. De buren hebben een airco die precies onder ons slaapkamerraam staat... als die aan staat, kunnen wij het raam niet open hebben door de herrie. Zucht......

Hoe kunnen we dit aanpakken zonder ruzie te krijgen? Bij een eerdere woning iets dusdanigs ook bij de hand gehad en dat vergalde echt wel mijn woonplezier :-( Ik slaap al heel erg licht en slecht en schiet al in de stress bij de gedachte aan het voorjaar en de zomer. Verhuizen is geen optie, wat kan ik hier aan doen? En dan liefst natuurlijk zonder gedoe 😉
Huurder of eigenaar?
Alle reacties Link kopieren
Eigenaar, van beide huizen. Oftewel, ook bij de buren is er sprake van een koopwoning. Een woningbouwvereniging is dus geen optie.

Bij gemeente kan ik niets vinden over eisen en richtlijnen anders dan de politie te bellen. Maar dat is wat mij betreft echt de laatste optie en zal hoogstwaarschijnlijk voor escalatie zorgen. De buren zijn nou niet bepaald mensen die rekening houden met anderen.
Politie heeft geen zin. Misschien een meting hoeveel decibel geluid het maakt?
Als het binnen de Grenzen valt kan je niks.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer is de airco geplaatst?
https://www.installatie.nl/artikelen/ge ... op-scherp/
Alle reacties Link kopieren
Heb je het al eens besproken met ze?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk niet dat je er veel aan kunt doen, behalve je slaapkamerraam dichthouden. Het zal vast binnen de geluidsnormen passen.

Als het echt veel kabaal zou geven, zouden ze er zelf toch ook last van moeten hebben?
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Kun je er een soort van afdak boven maken, als geluidsscherm?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb even zitten googelen, voor zover ik kan zien zijn er geen regels omtrent het geluid dat een airco mag afgeven. Er wordt wel aan regelgeving gewerkt, maar daar heb je nu niets aan.

Blijft dus over dat je met de buren in gesprek gaat. Er zijn wel geluidsdempende maatregelen die ze kunnen treffen. Maar goed iedere optie kost geld en als je aangeeft dat ze weinig rekening houden met anderen dan weet ik niet of ze daar voor open staan.

Lastige situatie. Ik neem aan dat de airco geplaatst is nadat jullie er zijn komen wonen?
Alle reacties Link kopieren
Maar heb je het al geprobeerd te bespreken?
Alle reacties Link kopieren
Raam dicht en zelf ook een mobiele airco in de slaapkamer.
Heerlijk dat monotone geluid, slaap je lekker op hoor.
Of je gaat in een andere slaapkamer liggen.
ik geef mn bek ook maar een douw
https://www.npostart.nl/de-rijdende-rec ... KN_1705135

Dit is een andere situatie dan die van jou, maar gaat wel over geluidsoverlast e.d. van een airco bij de buren. Misschien heb je toch iets aan sommige informatie.
Alle reacties Link kopieren
Kan je niet in een andere kamer gaan slapen dan?

Dit pas nadat de buren niet mee willen werken natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
ff de rijdende rechter gekeken, en je zeurt dus. Onder de 40 db hoor je het nauwelijks. Het mag gewoon. Als je hierover bij mij zou komen klagen zou ik je keihard uitlachen. En ja, wij hebben een airco.
madeliefjees wijzigde dit bericht op 21-02-2020 22:28
32.46% gewijzigd
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Klagen bij de verhuurder
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
21-02-2020 22:27
Klagen bij de verhuurder
Het zijn woning eigenaren.
ik geef mn bek ook maar een douw
Madeliefjees schreef:
21-02-2020 22:26
ff de rijdende rechter gekeken, en je zeurt dus. Onder de 40 db hoor je het nauwelijks. Het mag gewoon. Als je hierover bij mij zou komen klagen zou ik je keihard uitlachen. En ja, wij hebben een airco.
Je weet toch niet hoe hard deze gaat?
Alle reacties Link kopieren
Huh hun airco onder jullie raam? Dan zit dat ding dus op jullie woning? Of begrijp ik het nou verkeerd?

Ik denk dat je dan best wel een punt kan hebben hoor.
Zou ze in ieder geval vriendelijk verzoeken om de airco op hun eigen woning te monteren!
:bonk:
retrostar schreef:
21-02-2020 22:27
Klagen bij de verhuurder
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
21-02-2020 22:28
Het zijn woning eigenaren.
Ja, zag ik later. Misschien bij van vereniging van eigenaren bespreken, of, misschien aankaarten bij de voorzitter alvast zodat die je kan vertellen of dat zinvol zal zijn.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
NM1717 schreef:
21-02-2020 22:31
Huh hun airco onder jullie raam? Dan zit dat ding dus op jullie woning? Of begrijp ik het nou verkeerd?

Ik denk dat je dan best wel een punt kan hebben hoor.
Zou ze in ieder geval vriendelijk verzoeken om de airco op hun eigen woning te monteren!

Flat misschien?
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
21-02-2020 22:32
Ja, zag ik later. Misschien bij van vereniging van eigenaren bespreken, of, misschien aankaarten bij de voorzitter alvast zodat die je kan vertellen of dat zinvol zal zijn.
Rijtjeshuizen hebben geen vve.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
21-02-2020 22:37
Rijtjeshuizen hebben geen vve.
Meestal niet, maar ons rijtjeshuis dan weer wel, want wij hebben een gedeeld achterterrein en daarvoor dus een vve. En in onze buurt is dat behoorlijk veelvoorkomend, dus zo stellig zou ik dat niet beweren.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
21-02-2020 22:32
Flat misschien?
Dan zou hij onder hun benedenverdieping zitten. En anders zou het alsnog raar zijn dat de airco op hun woning zit, vind ik tenminste. Of het moet een appartementencomplex zijn waar alles gelijkvloers is. Dan zou het nog kunnen.
Ik zou er in ieder geval niet mee akkoort gaan als mijn buren zo’n ding op mijn huis onder mijn raam bevestigen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven