Nationale week zonder vlees

23-02-2020 05:42 174 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!
9 t/m 15 maart is de 3e Nationale week zonder vlees! Als echte vleesliefhebber vind ik het een mooi initiatief om toch eens bewuster om te gaan met mijn vleesconsumptie. Ik eet nu af en toe wel een vleesvervanger bij het avondeten, maar dan heb ik wel al 2 broodjes filet americain op, bijvoorbeeld.
Ik vind het nog best een uitdaging, maar wel een leuke. Ik heb me aangemeld en ontvang tzt mails met vegetarische gerechten ed, met het plan om ook na die week vaker vleesvrij te eten.
Wie doet er mee? Heb je vorige jaren al meegedaan, ben ik ook heel benieuwd naar je ervaringen!

Ps: ik verwacht dat er tal van vegetariers/veganisten zullen moeten grinniken, danwel huilen bij het lezen van dit topic. :-] Maar wie weten hebben jullie tips. The struggle is real ;-) :-)-)
frantic wijzigde dit bericht op 23-02-2020 05:44
Reden: Voutje
3.15% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Goed dat je mee gaat doen! Lust je veel of ben je een lastige eter? In het eerste geval gaat het vast makkelijk lukken, succes!
Alle reacties Link kopieren
Top dat je mee gaat doen!

Kijk eens op het ‘Wat eten we vandaag vegetarisch’ topic voor tips!

Ik ben geen vegetariër maar eet weinig vlees. Menu zou kunnen zijn:
- moussaka met linzen
- pasta pesto met veel (groene) groenten en zelfgemaakte pesto
- paksoi stamppotje met kaas en cashewnoten
- zelfgemaakte foe yong hai, met roergebakken rijst en groenten
- frittata met aardappel en ui, goedgevulde salade erbij.
- kikkererwten stoofpotje met groenten en couscous.
- champignonburger met broccoli en aardappelgratin.

Maar een voorbeeld hoor, er is zoveel te kiezen!

Voor op brood,
-huttenkase met plakjes radijs/komkommer/tomaat, aromat of herbamare
- er zijn best veel vegetarische paté’s en zelfs vegetarische filet americain (nooit uitgeprobeerd)
- gewoon een broodje kaas nemen! Al dan niet vega kaas.
- hummus is ook altijd lekker
- moutabal, heerlijk!

Genoeg opties dus! Bij al deze opties mis ik vlees echt niet.

Succes!
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Leuk dat je mee gaat doen! Ik denk dat ik dit jaar ook weer mee doe. Normaal gesproken eet ik 3 keer vlees/vis bij het diner, daarnaast eet ik geen vlees of vis.
In de delicious staan vaak ook heerlijke recepten zonder vlees/vis.
Alle reacties Link kopieren
Ik laat me niet allerlei onzin weken en maanden opdragen.
Ik bepaal wel voor mezelf wat ik wel en niet eet.
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Lopervanhiernaardaar schreef:
23-02-2020 07:50
Ik laat me niet allerlei onzin weken en maanden opdragen.
Ik bepaal wel voor mezelf wat ik wel en niet eet.
Moet je zeker doen, maar hiermee draag je niks bij aan dit topic.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
Lopervanhiernaardaar schreef:
23-02-2020 07:50
Ik laat me niet allerlei onzin weken en maanden opdragen.
Ik bepaal wel voor mezelf wat ik wel en niet eet.
TO bepaalt ook zelf dat ze dit gaat doen. Niets aan de hand dus.
Alle reacties Link kopieren
-Bladora- schreef:
23-02-2020 08:04
Moet je zeker doen, maar hiermee draag je niks bij aan dit topic.
TO vraagt, wie doet er mee?
Nou ik dus niet.
Lijkt me toch wel degelijk een antwoord op de vraag. Oké misschien niet het gewenste antwoord, dat zou kunnen.
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Lopervanhiernaardaar schreef:
23-02-2020 07:50
Ik laat me niet allerlei onzin weken en maanden opdragen.
Ik bepaal wel voor mezelf wat ik wel en niet eet.
Dat mag je vinden. Maar er is niks mis met bewustwording. De massale vleesconsumptie is echt een enorm probleem durf zelfs ik als vleesvreter te erkennen. Op werk hebben we meatless monday en die zet ik thuis dan door en probeer elke week nog 2 dagen erbij zonder vlees of in ieder geval weinig vlees. Lastig want geniet er enorm van. Maar beter 2-3 dagen geen vlees ipv 7 dagen wel vlees. Je moet ergens beginnen.
Alle reacties Link kopieren
Lopervanhiernaardaar schreef:
23-02-2020 08:12
TO vraagt, wie doet er mee?
Nou ik dus niet.
Lijkt me toch wel degelijk een antwoord op de vraag. Oké misschien niet het gewenste antwoord, dat zou kunnen.
Je snapt zelf ook wel dat ze met die vraag medestanders wil. Dit is gewoon irritant doen.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
Het helpt in het begin heel goed om te eten wat je altijd al at, maar dan zonder vlees. Dan kost het je niet meteen een grote cognitieve inspanning. Echt makkelijke gerechten zijn pasta en rijst, met gebakken paddestoelen in de saus (saus op basis van groentebouillon) in plaats van vlees. Je kunt bij de rijst ook tofu of nepkip maken. Nepkip is wat laagdrempeliger (uit pakje in de pan en klaar), maar tofu is ook niet ingewikkeld: marineren, bakken, klaar. Of zelfs alleen bakken en klaar.

Bij AVG kun je de V simpelweg vervangen door nep-V, maar je kunt ook een ei koken of zelf iets knutselen van noten en paddestoelen, maar dat laatste vergt weer wat meer nadenkwerk. Mijn kinderen vinden jus bij stamppot een goede vervanger van het hartige van vlees. Maggi heeft vegetarische juspoeder die erg makkelijk is (nadeel: die in glazen pot heeft palmolie, die in plastic bak niet, maar die zit in plastic, je kunt het dus niet goed doen in deze ;-D).

Veel plezier alvast!
Alle reacties Link kopieren
De filet americain van Smaeck (iig te koop bij Plus) is overigens heel overtuigend. In het kader van: eten wat je altijd al at, maar dan zonder vlees.
Alle reacties Link kopieren
Nee, doe ik nooit. Ik hoef mezelf geen examen af te nemen in mooi gewenst gedrag. Dat veroorzaakt nodeloze problemen zoals overcompensatie als de tijd van restricties voorbij is want dan ga je weer los op alles wat je jezelf hebt verboden.

Mijn vleesconsumptie is gemiddeld heel matig. Ligt aan het gerecht. Bij bami vind ik het niet erg om van het ene stukje vlees naar het andere te fietsen en af en toe een champignon ipv van vlees te vinden, maar een halve karbonade op je bord is heel onbevredigend.
retrostar wijzigde dit bericht op 23-02-2020 08:44
0.79% gewijzigd
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
23-02-2020 08:30
Het helpt in het begin heel goed om te eten wat je altijd al at, maar dan zonder vlees.
Dat doe ik sowieso vaak, omdat de anderen in mijn gezin wel vlees eten. Eten we rijst, dan gooi ik voor mezelf een hele zooi van dezelfde groenten in een pannetje met hetzelfde sausje, maar dan zonder de kip. Nog wat paddenstoelen/linzen/kikkererwten/cashewnoten erdoor erdoor en dan ben ik heel snel klaar.
Bij agv neem ik een vleesvervanger.
Bij taco’s gooi ik een mengseltje van groente en bonen in een schaaltje (rode kool, lente ui en zwarte bonen) met geraspte kaas, in 1 minuut gepiept en veel lekkerder dan gehakt met saus vind ik.
Ik heb echt gemerkt dat een vegetarische versie van een vleesgerecht in superweinig tijd gepiept is.
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik doe niet mee, wij eten elke dag vlees. Ik zou niet weten wat ik dan moest eten en ik wil ook niet met honger van tafel gaan. Vleesvervangers vind ik niet lekker en dingen zoals hummus, kikkererwten, linzen of falafel vind ik ronduit smerig. Van vlees lust ik bijna alles behalve orgaanvlees. Ik hou ook van afwisseling en vind lekker eten heel belangrijk. Witte en bruine bonen eten wij af en toe maar dan wel in combinatie met vlees en aardappelen. Ik lees hier vaak vegetarische recepten maar die kunnen mij echt niet bekoren want daar gaan vaak grote porties groenten doorheen. Nu zijn er veel groenten die ik niet lekker vind en hetgeen ik wel lekker vind daar hoef ik niet een grote portie van. Mijn man eet wel eens vis maar dat lust ik niet, ook geen vissticks of lekkerbek of kibbeling.
Alle reacties Link kopieren
vrijenblij20220 schreef:
23-02-2020 08:46
Nee, ik doe niet mee, wij eten elke dag vlees. Ik zou niet weten wat ik dan moest eten en ik wil ook niet met honger van tafel gaan. Vleesvervangers vind ik niet lekker en dingen zoals hummus, kikkererwten, linzen of falafel vind ik ronduit smerig. Van vlees lust ik bijna alles behalve orgaanvlees. Ik hou ook van afwisseling en vind lekker eten heel belangrijk. Witte en bruine bonen eten wij af en toe maar dan wel in combinatie met vlees en aardappelen. Ik lees hier vaak vegetarische recepten maar die kunnen mij echt niet bekoren want daar gaan vaak grote porties groenten doorheen. Nu zijn er veel groenten die ik niet lekker vind en hetgeen ik wel lekker vind daar hoef ik niet een grote portie van. Mijn man eet wel eens vis maar dat lust ik niet, ook geen vissticks of lekkerbek of kibbeling.
Fijn dat je even komt melden dat je niks lust.
Mensen die angstaanjagend slecht kunnen koken en dat compenseren met vlees in 1,2,3...

O, ze zijn er al!
Wij eten vaak geen vlees, denk zo’n 3/4 keer per week. Doe met deze week niet mee, maar wegens omstandigheden kook ik momenteel voor mijn ouders veel en dus eten zij ook meer vega. Dat is mijn bijdrage.

Veel plezier, het is niet per sé een inspanning meer zodra je wat vega gerechten goed beheerst in je vaste repertoire wat je nu al met vlees hebt. En de makkelijkste weg, die ook top is, zijn idd vervangers.

Wat wij ook doen is kleine porties vlees als smaakmaker in plaats van groot maaltijdcomponent. Bijv wel spek in de stamppot maar geen worst erbij.
Alle reacties Link kopieren
Pluk89 schreef:
23-02-2020 08:50
Mensen die angstaanjagend slecht kunnen koken en dat compenseren met vlees in 1,2,3...

O, ze zijn er al!
Nee hoor. Ik kan juist heel goed koken. Koken is mijn grote hobby en ik heb er ook de tijd voor en steek er ook veel tijd in. Ik maak gerust een rijsttafel met verschillende gerechten op een doordeweekse dag.
Alle reacties Link kopieren
Hoi To en de rest,

Leuk dat je mee gaat doen! Ik ben veganist en heb wel een paar tips voor je! Ik ken de struggle van mijn overgang, ik wist in het begin ook echt niet wat te eten. Maar heb een paar onmisbare dingen voor in de keuken:
- mijn held wat ik veel gebruik: Edelgistvlokken. Dit heeft een kaasachtige smaak, en maak ik kaassaus van (met margarine, havermelk en bloem). Hier thuis word letterlijk dr pan uitgelikt. Is ook nog rete gezond.
- scabbed egg van tofu met Kala Namak (dit is een zout met ei smaak). Gewoon tofu in de hakmolen met dit zout en dan opbakken.

Oke dit zijn natuurlijk vervangers van vegetarische opties. Nu iets anders:

-pulled Jackfruit! Is heerlijk! Met de kruiden die je gebruikt voor pulled pork, maar dan met jackfruit (te krijgen bij Albert Heijn uit blik, goed spoelen en drogen voor je gaat bereiden).
- champignon shoarma. Gewoon ui met champignon opbakken met shoarma kruiden.
- dingen zoals Dahl of couscous met Turks brood en zjaziki.
- curry met veel groenten.

Als je heel experimenteel wil kan je zelf Seitan maken. Ben ik nu mee bezig, dit is echt fantastisch lekker 🤩.

Anyway voor meer vragen hoor ik wel! Succes!
Alle reacties Link kopieren
vrijenblij20220 schreef:
23-02-2020 08:54
Nee hoor. Ik kan juist heel goed koken. Koken is mijn grote hobby en ik heb er ook de tijd voor en steek er ook veel tijd in. Ik maak gerust een rijsttafel met verschillende gerechten op een doordeweekse dag.
Als je alleen maar kunt koken wat je zelf lust met vlees, vlees en nog eens vlees en je verder nauwelijks wat lust, vind ik je geen goede kok. Als je goed kon koken, zou je juist een lekkere vegetarische maaltijd op tafel kunnen zetten.
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
23-02-2020 08:59
Als je alleen maar kunt koken wat je zelf lust met vlees, vlees en nog eens vlees en je verder nauwelijks wat lust, vind ik je geen goede kok. Als je goed kon koken, zou je juist een lekkere vegetarische maaltijd op tafel kunnen zetten.
Ik maak er vaak ook sajoer boontjes bij en altijd atjar. Daar zit ook geen vlees in. Verder valt er natuurlijk over smaak niet te twisten als ik zeg dat ik de vegetarische recepten die hier geplaatst worden niet lekker vind.
pamelacourson schreef:
23-02-2020 08:59
Als je alleen maar kunt koken wat je zelf lust met vlees, vlees en nog eens vlees en je verder nauwelijks wat lust, vind ik je geen goede kok. Als je goed kon koken, zou je juist een lekkere vegetarische maaltijd op tafel kunnen zetten.
Dus dat.
Week zonder vlees of zonder vlees en vis?
Niet dat ik mee doe, maar als het alleen zonder vlees is kun je dus ook nog los op seafood.
pamelacourson schreef:
23-02-2020 08:59
Als je alleen maar kunt koken wat je zelf lust met vlees, vlees en nog eens vlees en je verder nauwelijks wat lust, vind ik je geen goede kok. Als je goed kon koken, zou je juist een lekkere vegetarische maaltijd op tafel kunnen zetten.
Enige vegetarische gerecht wat ik zelf kan maken en ook lekker vind is een quiche met pecannoten en gegrillde paprika. Hierbij gebruik ik wel roomboter, griekse yoghurt en uiteraard veel kaas.

Als je niet echt een groentenliefhebber bent en ook niet van pasta, rijst of peulvruchten houdt, dan is de vegankeuken niet geschikt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven