Nationale week zonder vlees

23-02-2020 05:42 174 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!
9 t/m 15 maart is de 3e Nationale week zonder vlees! Als echte vleesliefhebber vind ik het een mooi initiatief om toch eens bewuster om te gaan met mijn vleesconsumptie. Ik eet nu af en toe wel een vleesvervanger bij het avondeten, maar dan heb ik wel al 2 broodjes filet americain op, bijvoorbeeld.
Ik vind het nog best een uitdaging, maar wel een leuke. Ik heb me aangemeld en ontvang tzt mails met vegetarische gerechten ed, met het plan om ook na die week vaker vleesvrij te eten.
Wie doet er mee? Heb je vorige jaren al meegedaan, ben ik ook heel benieuwd naar je ervaringen!

Ps: ik verwacht dat er tal van vegetariers/veganisten zullen moeten grinniken, danwel huilen bij het lezen van dit topic. :-] Maar wie weten hebben jullie tips. The struggle is real ;-) :-)-)
frantic wijzigde dit bericht op 23-02-2020 05:44
Reden: Voutje
3.15% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
vrijenblij20220 schreef:
23-02-2020 10:27
Sinds ik het ouderlijk huis heb verlaten heb ik geen dingen meer gegeten die ik niet lekker vind. Ja, ik zat vroeger bij mijn ouders vaak kokhalzend aan tafel als ik bv spruiten of spinazie moest eten of vis. Ik heb dezelfde opvoeding gehad als mijn 2 oudere broers en die lusten bijna alles. Ik vind lekker eten belangrijk en doe daar ook elke dag veel moeite voor. Waarom zou ik dingen eten die ik niet lekker vind? Er blijven zo veel dingen over die ik wel lekker vind.
Kokhalzend aan tafel zitten? En je ouders grepen niet in?
Waarom zou je iets eten wat je niet lekker vindt? Moet je ook niet doen, maar ik vind het zoveel niet lekker vinden een teken van een slechte opvoeding en onaangepast gedrag. Hoe gedraag je je bij etentjes als je zoveel niet eet? Ga je dan ook kokhalzen? Of bestel je een bord frites, net als de meeste kinderen? Je kunt je hopelijk wel aanpassen?
Alle reacties Link kopieren
Ammiedammie schreef:
23-02-2020 10:31
Kokhalzend aan tafel zitten? En je ouders grepen niet in?
Waarom zou je iets eten wat je niet lekker vindt? Moet je ook niet doen, maar ik vind het zoveel niet lekker vinden een teken van een slechte opvoeding en onaangepast gedrag. Hoe gedraag je je bij etentjes als je zoveel niet eet? Ga je dan ook kokhalzen? Of bestel je een bord frites, net als de meeste kinderen? Je kunt je hopelijk wel aanpassen?
Laat maar, Ammiedammie, hier zijn al hele topics over gevuld en je schiet er toch niks mee op.
Alle reacties Link kopieren
Toch denk ik dat je smaak veranderd. Ik vond als kind veel eten ook echt smerig, als mijn moeder linzen maakte voelde dat ook als straf. Maar nu ik volwassen ben merk ik dat ik bijna alles wel lust en eet ik veel dingen die ik toen niet lekker vond.

Overigens heb ik een vriendin die ook weinig lust. Kookt weinig avontuurlijk en bestelt inderdaad de standaard dingen in een restaurant. Haar gezin vind het prima, zolang er wat op tafel komt, dus geen enkel probleem. Ik moet er alleen niet aan denken dat mijn partner ook zo zou zijn...
~ Whatever it is you're seeking won't come in the form you're expecting ~
Alle reacties Link kopieren
Ammiedammie schreef:
23-02-2020 10:31
Kokhalzend aan tafel zitten? En je ouders grepen niet in?
Waarom zou je iets eten wat je niet lekker vindt? Moet je ook niet doen, maar ik vind het zoveel niet lekker vinden een teken van een slechte opvoeding en onaangepast gedrag. Hoe gedraag je je bij etentjes als je zoveel niet eet? Ga je dan ook kokhalzen? Of bestel je een bord frites, net als de meeste kinderen? Je kunt je hopelijk wel aanpassen?
Je overdrijft wel heel erg hoor. Wij gaan vaak uit eten en dan is er zat op de kaart wat ik lekker vind. Wij gaan natuurlijk niet naar een vegetarisch of visrestaurant. Ik krijg ook vaak mensen te eten en wij eten ook vaak bij vrienden maar hier is er niemand vegetarier.
Ik wil ook mee doen!
Onze oudste dochter eet geen vlees en daardoor eten wij ook minder vlees. De meeste vleesvervangers vind ik niet lekker. Pasta of rijst eten wij dan ook zonder vlees. Dat is prima om te doen.

Waar kan ik me aanmelden? Zodat ik ook recepten zonder vlees krijg?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind zo’n week overigens wel leuk. Wij eten altijd vega, maar we kunnen die week wel vegan doen, dan doen we toch een beetje mee :)

Ik probeer nu trouwens plastic te vermijden. Ook boeiend om te doen. Veel is heel makkelijk te vermijden door je eigen katoenen zakken en eigen bakjes mee te nemen, maar andere dingen vergen een hoop nadenkwerk. Dus mocht je nog een keer zin hebben in een puzzel, ik kan het aanbevelen :)
Alle reacties Link kopieren
vrijenblij20220 schreef:
23-02-2020 10:36
Je overdrijft wel heel erg hoor. Wij gaan vaak uit eten en dan is er zat op de kaart wat ik lekker vind. Wij gaan natuurlijk niet naar een vegetarisch of visrestaurant. Ik krijg ook vaak mensen te eten en wij eten ook vaak bij vrienden maar hier is er niemand vegetarier.
Ik vind dat jij je juist aanstelt, maar dat terzijde. Maar ja, ik laat het inderdaad maar zitten. Zolang je mij niet lastig valt met je eetgedrag dan vind ik het best :)
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
23-02-2020 08:38
Nee, doe ik nooit. Ik hoef mezelf geen examen af te nemen in mooi gewenst gedrag. Dat veroorzaakt nodeloze problemen zoals overcompensatie als de tijd van restricties voorbij is want dan ga je weer los op alles wat je jezelf hebt verboden.

Mijn vleesconsumptie is gemiddeld heel matig. Ligt aan het gerecht. Bij bami vind ik het niet erg om van het ene stukje vlees naar het andere te fietsen en af en toe een champignon ipv van vlees te vinden, maar een halve karbonade op je bord is heel onbevredigend.
Met je eens. En nu gaat het nog over vlees, maar binnenkort kunnen we verse groente ook vaarwel zeggen. Kost te veel om die te telen: te veel ruimte die voor woningbouw nodig is, te veel energie als het in kassen gebeurt, enz. De overheid heeft het begerige oog al laten vallen op veel boerenland, want er moeten honderdduizenden woningen verrijzen, en boeren moeten worden uitgekocht of opgedoekt. Moeten we dan over 10 jaar allemaal een pilletje met bloemkoolsmaak slikken als we zin hebben in bloemkool?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Ha, superveel reacties al, leuk! Ik ben aan het werk, dus ga vanavond alles rustig lezen en reageren. Zag al veel goeie tips voorbij komen! :)
Alle reacties Link kopieren
Even on topic: ik eet om de dag vegetarisch. En soms zelfs vaker. Ik voel me fitter wanneer ik geen vlees eet.
Ik ben me gaan verdiepen in de vleesloze wereld en dan kom je erachter hoeveel heerlijke recepten er bestaan zonder vlees.
Ook sterrententen koken vaker zonder vlees. De keuze in vegetarisch wordt meer.
Alle reacties Link kopieren
Kleinezon schreef:
23-02-2020 10:00
Helemaal vega ben ik nog niet. Ik koop geen vlees in de supermarkt meer en ga niet naar de slager. Maar vriend haalt nog wel eens wat vleeswaren en ook bij anderen of in de kantine gaat er nog wel eens wat vlees naar binnen.

Misschien toch maar eens een weekje wat strenger en ook kaas laten staan.

Succes iedereen!

Broodbeleg vond in het lastigste. Houmous en kaas op brood vind ik namelijk vreselijk. Maar muhammara en yazzara zijn fantastisch. En in het weekend een omelet of gebakken champignons :kwijl:
Omelet maak je toch van ei, als de kip is uitgelegd kun je die opeten. En die champignons groeien op paardemenst dacht ik, ook die paarden worden oud, kun je dan weer een heerlijk stoofpot paardevlees mee maken. Vroeger thuis hadden wij aardig wat dieren, kipjes voor de ei, ganzen, konijnen, nou ja eigenlijk alles opgegeten. Enige wat er is als vlees van eenouder dier komt lekker stoven.

Maar goed misschien vergis ik mij in jou eten, vega ei mix voor de omelet, vega champignons op veen ofzo. Kan allemaal natuurlijk.
fietsen varen vrouwelijk doen
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
23-02-2020 10:37
Ik vind zo’n week overigens wel leuk. Wij eten altijd vega, maar we kunnen die week wel vegan doen, dan doen we toch een beetje mee :)

Ik probeer nu trouwens plastic te vermijden. Ook boeiend om te doen. Veel is heel makkelijk te vermijden door je eigen katoenen zakken en eigen bakjes mee te nemen, maar andere dingen vergen een hoop nadenkwerk. Dus mocht je nog een keer zin hebben in een puzzel, ik kan het aanbevelen :)
Wat ik wonderlijk vind is dat bij mijn appie de biologische paprika’s en komkomkommers etc in plastic verpakt zitten, en de ‘normale’ niet. Daar word ik best pissig van. Kies ik biologisch, krijg ik plastic. De jumbo heeft een soort van brandmerk voor biologische producten, dat vind ik stukken beter!
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
zeefietser1 schreef:
23-02-2020 10:57
Omelet maak je toch van ei, als de kip is uitgelegd kun je die opeten. En die champignons groeien op paardemenst dacht ik, ook die paarden worden oud, kun je dan weer een heerlijk stoofpot paardevlees mee maken. Vroeger thuis hadden wij aardig wat dieren, kipjes voor de ei, ganzen, konijnen, nou ja eigenlijk alles opgegeten. Enige wat er is als vlees van eenouder dier komt lekker stoven.

Maar goed misschien vergis ik mij in jou eten, vega ei mix voor de omelet, vega champignons op veen ofzo. Kan allemaal natuurlijk.
En als de melkkoeien te oud zijn voor het geven van melk, dan moet je ze gewoon cremeren in plaats van slachten. Want stel je voor dat je er stoofpot van maakt.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
-Bladora- schreef:
23-02-2020 10:58
Wat ik wonderlijk vind is dat bij mijn appie de biologische paprika’s en komkomkommers etc in plastic verpakt zitten, en de ‘normale’ niet. Daar word ik best pissig van. Kies ik biologisch, krijg ik plastic. De jumbo heeft een soort van brandmerk voor biologische producten, dat vind ik stukken beter!

Ja, stom hè? Ik koop ze dus niet, maar nu fiets ik ieder weekend langs de natuurwinkel en de markt om bio-groente zonder plastic te krijgen. Nodeloos gedoe, maar biologisch eten en dan bijdragen aan de plasticberg kan ik niet aan mezelf verkopen.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
23-02-2020 10:59
En als de melkkoeien te oud zijn voor het geven van melk, dan moet je ze gewoon cremeren in plaats van slachten. Want stel je voor dat je er stoofpot van maakt.
Op zich is daar niks mis mee in mijn ogen wanneer daar een balans in zou zijn. En die balans is er niet meer
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
23-02-2020 11:02
Ja, stom hè? Ik koop ze dus niet, maar nu fiets ik ieder weekend langs de natuurwinkel en de markt om bio-groente zonder plastic te krijgen. Nodeloos gedoe, maar biologisch eten en dan bijdragen aan de plasticberg kan ik niet aan mezelf verkopen.
Maar... álle groenten zijn toch biologisch? Want alle planten behoren tot de biologie en groeien en bloeien op grond van hun biologische eigenschappen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Nee ik ook niet! Ik haal m’n groenten tegenwoordig op de markt. Gevoelsmatig beter, maar discutabel hoeveel beter het echt is.

Sorry voor de off topic.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
-Bladora- schreef:
23-02-2020 11:10
Nee ik ook niet! Ik haal m’n groenten tegenwoordig op de markt. Gevoelsmatig beter, maar discutabel hoeveel beter het echt is.

Sorry voor de off topic.

Heeft jouw markt geen biokraam? Of een lokale productenkraam? Hier zijn die er gelukkig, dus dat scheelt een beetje gedoe. Nog steeds is het een afweging natuurlijk, want die lokale producten zijn niet altijd biologisch geteeld (wel zonder verwarmde kassen gelukkig), maar het scheelt in ieder geval vervoersuitstoot.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
23-02-2020 11:09
Maar... álle groenten zijn toch biologisch? Want alle planten behoren tot de biologie en groeien en bloeien op grond van hun biologische eigenschappen.
Kom op Pjk, je weet best het verschil
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het vooral jammer dat biologisch nodig is. 'Vroeger', had het eten meer in zich. Doordat we met zijn allen steeds meer consumeren gaat de kwaliteit achteruit. Ik weet nog dat mijn oma vroeger een eigen moestuin had. Niets lekkerder dat een net gedopte knapperige erwt! Mooie herinneringen aan en alle groenten smaakten daar echt heerlijk!

Ik eet nu alleen biologisch als er leed achter zit (vlees, vis, zuivel en eieren) en als het een beetje betaalbaar is. Kijk, voor een doos biologische eieren betaal ik met liefde meer, geen probleem. Gehakt is ook maar een beetje duurder, maar kip voor drie is dan echt onbetaalbaar. Qua smaak maakt het niet veel uit vaak.
Met mijn eigen meeneemzakjes in de weer, nog meer winkels af... Ik ben denk ik zoals het grootste deel van de mensen: het moet geen groot iets worden. Ik wil er niet heel druk mee zijn, mijn leven is al druk genoeg. Ik maak dus kleine keuzes. Alle beetjes helpen, toch?
~ Whatever it is you're seeking won't come in the form you're expecting ~
Alle reacties Link kopieren
Ik weet nog niet of ik mee ga doen, maar is wel een goede manier om er wat meer op te letten. Al eet ik al niet zover vlees.

Mijn grootste probleem is dat ik vaak geen energie heb om te koken en af te wassen, dus dan haal ik iets kant en klaars. Helaas is bijna alle vega dan weer met veel calorieën, terwijl ik juist probeer wat kilo's kwijt te raken. En dan ook nog al dat plastic. Ik stoor me aan mijzelf, weet ook niet echt hoe dit te veranderen nu.

Ik kook wel vaak voorraad en dat is altijd vega. Maar dat zijn altijd lichte maaltijden voor 's avonds.
Kant en klaar heb ik vaak als lunch, dan wil ik wel een max aan calorieën, maar meer dan 's avonds en wat zwaarder.
En allerlei diverse bakjes in mijn vriezer zou ik ingewikkeld vinden.
Plus dat ik nu met max2 x in de week koken, ik mijn vriezer genoeg gevuld hou voor de avond. Voor de lunch zou ik dan nog meer moeten koken.


Nouja, ingewikkeld dus. Maar 's avonds eet ik dus in elk geval bijna altijd vega of vegan :)
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Nog even een reactie op de falafelvraaf:
Wij eten het ook regelmatig in een pitabroodje of wrap
Eunice90 schreef:
23-02-2020 12:57
Nog even een reactie op de falafelvraaf:
Wij eten het ook regelmatig in een pitabroodje of wrap
Hier ook, maar ik vind de acceptgyros van DVS of de shoarma van Vivera eigenlijk wel lekkerder...
Ik doe niet mee, maar probeer wel de vleesconsumptie van mijn gezin te verminderen door te experimenteren met vegetarische maaltijden. De succesnummers nemen we op in roulatie. Verder verminder in de hoeveelheid vlees in niet-vegetarische gerechten en vul dan aan met hartige smaken.

Ik zou als ik jou was in aanloop naar vega-week elke week al 1 of 2 vega-maaltijden op het menu zetten om te kijken wat iedereen lekker vind, zo heb je vast al een aantal succesnummers tegen die tijd.

Laatste met algemene stemmen goedgekeurde vega-maal hier is zelfgemaakte champignonsoep. Ook populair; quesadilla's (wraps met pittige tomatensaus, plakjes courgette en kaas in een droge pan gebakken) met tomaat-avocado salade en een stuk maiskolf ernaast.

Deze week ga ik dahl proberen; Indiase rode linzensaus met rijst, gebakken paprika en paksoi erbij.
Alle reacties Link kopieren
Ik eet ook regelmatig vega, maar verder wel gewoon zuivelproducten als yoghurt en kaas, vooral omdat ik niet echt fan ben van linzen en andere peulvruchten. Ook kant en klare vleesvervangers vind ik niet lekker, dus ik eet ook regelmatig een gewoon gebakken aardappelen met groente, zonder verder iets erbij qua vlees of vervanger. Volgens mij hoeft dat geen probleem te zijn, zolang je 't niet elke dag doet en verder genoeg eiwitten binnenkrijgt, toch? Ik merk de laatste tijd zelfs dat sommige gerechten met vlees die ik eerst graag at, me nu juist een beetje tegenstaan. Zo had ik gisteren fusilli met bolognesesaus, maar ik denk dat ik dat voorlopig maar weer even laat, rundergehakt door de saus. En ik geef mijn geld ook liever uit aan lekkere verse groente dan aan vlees.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven