Carnaval en discriminatie

24-02-2020 10:30 466 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het is weer carnaval! Zelf ben ik van boven de rivieren en ben sinds kort in ‘het zuiden’ komen wonen. Ik verbaas me over de (online?) discussies die er nu plaatsvinden over carnaval: Kick Out Zwarte Piet heeft zich laten horen en vindt kostuums met Indianentooien en mondkapjes niet meer kunnen en racistisch. Dit jaar beginnen ze dan ook met het ‘monitoren’ van racistische kostuums.

https://www.google.com/amp/s/amp.nos.nl ... naval.html

Zelf ben ik er wel verbaasd over. Persoonlijk vind ik Zwarte Piet ook niet meer van deze tijd, maar het zo ver laten gaan dat verkleden als bijv Indiaan of Geisha ook al niet meer mag? Of zie ik iets over het hoofd? Verder kijkt nu iedereen naar Aalst (België) ivm de Joodse karikaturen. Is carnaval nu dan ook onder vuur?

Ik merk dat het een topic is die me bezighoudt. Zelf stuit het me wel erg tegen de borst dat alles onder een vergrootglas komt te liggen, maar ik ben ook geïnteresseerd in andere (onderbouwde) meningen.
Hakuna Matata
ik kan mij drukker maken om de ggz zorg of het onderwijs
Alle reacties Link kopieren
Man, dochter en ik waren alle drie als indiaan. Gewoon omdat dochter dat leuk vond. Niet omdat we racistische klootzakken zijn.
Anders kun je ook geen Hollandse jurk aan, geen andere traditionele klederdracht uit welk land dan ook. Want oei er zal maar iemand dat erg vinden. We leven in een lange tenen wereld op dit moment.
En ik snap echt wel dat de grens soms dun is maar je kan ook overal moeilijk over doen.

Maar KOZP wil gewoon weer zijn negatieve schreeuw om aandacht en dat heeft het nu gehad.
Eigenlijk moeten we die niet voeren maar negeren
-Wit beyond measure is man's greatest treasure.-
Rowena Ravenclaw
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het allemaal zwaar overdreven. Ik ben al vanaf vrijdag Carnaval aan het vieren en hier zie je nog steeds van alles. Schotse rokken. indianen , Joden. Zelf had ik gisteren een Spaanse jurk aan en heb mijn blonde haren zwart gespoten met een grote rode roos erin. Zoals verwacht zijn er ook veel mensen als Chinees verkleed met mondkapje.
Alle reacties Link kopieren
Onderbouwde meningen zul je op dit forum bij een topic over racisme niet tegenkomen.

Zolang de indianen en geishas hier geen bezwaar over maken moet je die zielige actievoerders links laten liggen. Het is nu een mooie gelegenheid om wat aandacht te trekken waar ze dan ook dankbaar gebruik van maken.
Let’s Go Brandon!
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 24-02-2020 12:17
Reden: pietendiscussie
98.62% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het prachtig, het ongeloof en afgrijzen van de lui die vinden dat alles hen maar wordt afgepakt. Die woedende rooie koppen.
Damned if I don’t
Ik ga altijd als boze witte man.
Alle reacties Link kopieren
Goh zelfs indiaan mag niet.
Alle reacties Link kopieren
Die groepen negeren daar ligt nou juist het probleem. Die mensen willen je iets vertellen en je wilt niet eens luisteren. KOZP is raar maar als er een liedje over chinezen is of karikaturen over joden begrijpt iedereen het ineens dat het niet kan. Typisch hoor. Donkere mensen zijn het gewoon zat om als karikatuur neergezet te worden en te horen te krijgen dat we het gewoon moeten accepteren omdat het een traditie is of die ander het is maar een "grapje". Begrijp niet dat je tradities in eren wil houden van voorouders die zo racistisch waren. We gaat toch ook geen tradities in eren houden van de tijd toe mannen nog grotere klootzakken waren. Bijv, Vrouwenstemrecht, vrouwen slaan, vrouwen moetsen ontslag nemen als ze zwanger raken etc. Gelukkig bestaan die tradities niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Ik zat het toevallig nog te denken met de optocht. Zullen ze dit niet ook racistisch gaan vinden met Ali baba liedjes en alles?
Persoonlijk vind ik het allemaal een beetje ver gaan. Er zijn veel sprookjes pakken. Indianen horen daar ook een beetje bij, kijk bijvoorbeeld naar Pocahontas.
Maar in Nederland mag straks niks meer want in alles kunnen ze wel iets discriminerends zien.
Alle reacties Link kopieren
Sjulia schreef:
24-02-2020 10:47
Goh zelfs indiaan mag niet.
Wel mooi dat iemand die verder niks met indianen te maken heeft gewoon even beslist dat het niet mag onder mom van racisme. Misschien zijn de indianen wel vereerd dat iemand zichzelf als indiaan verkleed.
Let’s Go Brandon!
Alle reacties Link kopieren
vrijenblij20220 schreef:
24-02-2020 10:38
Ik vind het allemaal zwaar overdreven. Ik ben al vanaf vrijdag Carnaval aan het vieren en hier zie je nog steeds van alles. Schotse rokken. indianen , Joden. Zelf had ik gisteren een Spaanse jurk aan en heb mijn blonde haren zwart gespoten met een grote rode roos erin. Zoals verwacht zijn er ook veel mensen als Chinees verkleed met mondkapje.
Vertel... Hoe ziet een Jood eruit? Leuke haakneus, of toch als rat of kakkerlak? o_o
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren
Als je dat zegt heb je werkelijk geen idee wat de indianen is aangedaan.
Alle reacties Link kopieren
DG2015 schreef:
24-02-2020 10:54
Vertel... Hoe ziet een Jood eruit? Leuke haakneus, of toch als rat of kakkerlak? o_o
Een zwarte jas met witte sjaal en een hoed met pijpekrullen.
Alle reacties Link kopieren
vrijenblij20220 schreef:
24-02-2020 10:55
Een zwarte jas met witte sjaal en een hoed met pijpekrullen.
En waarom is het grappig om je in kleding uit iemand anders traditie te hullen?
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren
MijnmeesteIk schreef:
24-02-2020 10:49
Die groepen negeren daar ligt nou juist het probleem. Die mensen willen je iets vertellen en je wilt niet eens luisteren. KOZP is raar maar als er een liedje over chinezen is of karikaturen over joden begrijpt iedereen het ineens dat het niet kan. Typisch hoor. Donkere mensen zijn het gewoon zat om als karikatuur neergezet te worden en te horen te krijgen dat we het gewoon moeten accepteren omdat het een traditie is of die ander het is maar een "grapje". Begrijp niet dat je tradities in eren wil houden van voorouders die zo racistisch waren. We gaat toch ook geen tradities in eren houden van de tijd toe mannen nog grotere klootzakken waren. Bijv, Vrouwenstemrecht, vrouwen slaan, vrouwen moetsen ontslag nemen als ze zwanger raken etc. Gelukkig bestaan die tradities niet meer.
Verkleden als indiaan heeft niks met traditie te maken. Daar gaat het ook niet om. Wel dat er nu van alles een probleem wordt gemaakt. Je moet op je tenen lopen omdat wat je ook aan hebt of zegt er altijd wel iemand is die er aanstoot aan heeft.

Zoals ik zei: de grens is dun. Die liedjes gingen ook behoorlijk ver. Maar een kind dat graag een indiaan wil zijn? Of een mooie Spaanse? Is dat dan nu opeens, volgens kozp wel, een racistische rotaap?
Dan spoor je niet hoor.


Ik ben het overigens ook zat dat ik al blanke maar weg gezet wordt als boze blanke trut die niet begrijpt hoe het is om gediscrimineerd te worden.
-Wit beyond measure is man's greatest treasure.-
Rowena Ravenclaw
Alle reacties Link kopieren
MijnmeesteIk schreef:
24-02-2020 10:54
Als je dat zegt heb je werkelijk geen idee wat de indianen is aangedaan.
Mag je wel als heks gaan dan? Weet je wel wat die allemaal hebben meegemaakt in de geschiedenis?
Alle reacties Link kopieren
DG2015 schreef:
24-02-2020 10:57
En waarom is het grappig om je in kleding uit iemand anders traditie te hullen?
Dat moet je aan degene vragen die dat aan heeft. Ik vertel alleen maar wat ik gezien heb deze Carnaval.
Alle reacties Link kopieren
Sorry blanke dat je wordt weggezet als boze blanke, vervelend hé zo een stigmatisering.
Alle reacties Link kopieren
MijnmeesteIk schreef:
24-02-2020 10:54
Als je dat zegt heb je werkelijk geen idee wat de indianen is aangedaan.
Ooh hou op zeg!!!
Ieder volk is wel wat ergs aan gedaan.

Weet je ik zal mijn 4 jarige, blijkbaar volgens jou racistische snotaap want indianenpak hoe durf je!, vertellen wat die arme indianen is aangedaan en ze daarom niet meer haar mooie indianen pak aan mag waar ze zo blij van wordt.


Voortaan nooit meer verkleden, iedereen in blote reet kun je ook niet per ongeluk wat aan trekken dat een ander aanstoot geeft.
-Wit beyond measure is man's greatest treasure.-
Rowena Ravenclaw
Alle reacties Link kopieren
En bij welke etniciteit horen heksen?
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
24-02-2020 10:40
[...]
Ik ook.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 24-02-2020 12:17
Reden: quote verwijderd
45.11% gewijzigd
If you don,t like whats,s being said,change the conversation
Alle reacties Link kopieren
vrijenblij20220 schreef:
24-02-2020 11:00
Dat moet je aan degene vragen die dat aan heeft. Ik vertel alleen maar wat ik gezien heb deze Carnaval.
Jij vindt de ophef erom overdreven, zeg je. Vandaar dat ik het aan jou vraag.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren
De mensen die lekker aan het feesten zijn trekken zich er echt niks van aan hoor wat een stel sneuneuzen van KOZP ervan vinden. Gelukkig niet!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven