Psychische klachten en afstuderen

25-02-2020 10:03 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste Viva'ers,

Sinds begin februari ben ik begonnen met afstuderen door middel van een afstudeerstage. Deze afstudeerstage is fulltime (40u) en het doel is ervan om samen met het bedrijf een probleem op te lossen.

In januari was ik vrij (van augustus t/m december in Noorwegen gezeten voor een exchange), dit was mijn eerste rustperiode in zo'n 2 jaar. Ik begon rare psychische klachten te krijgen die ook lichamelijk invloed op mij hadden, vandaar dat ik naar een dokter ben gestapt die concludeerde dat ik mogelijk iets te veel heb gedaan de afgelopen 2 jaar en niet de tijd voor mezelf had genomen. Ik ben vervolgens doorverwezen naar een psycholoog, alleen omdat de wachtrij daar enorm is kon ik pas een maand later er terecht voor mijn intakegesprek.

In januari heb ik getwijfeld of het slim was dat ik begon aan de stage, maar iedereen zei "Het is maar 5 maand, nog heel eventjes" dus ben ik begonnen met de stage. Ik merkte best wel gauw dat de psychische klachten veel impact hadden; erg moe, weinig motivatie, geen concentratie, gekke gedachten, constant piekeren. Het liefst lag ik dag in dag uit in m'n bed onder m'n dekens.

Na het intakegesprek werd duidelijk dat ik hoogstwaarschijnlijk met een gegeneraliseerde angststoornis te maken heb en een burn-out. De diagnose is nog niet officieel gesteld, dus het is lastig om nu met mensen te praten want ik ga niet mijn klachten met bv. mijn baas van stage bespreken (het is veel makkelijker om te zeggen dat ik een burn-out heb, maar dat kan ik nog niet zeggen).

Ik zit nu dus heel erg te twijfelen wat het beste voor mij is; thuis rust nemen of gewoon doorgaan en pas de eerstvolgende afspraak (die op 30 maart is!) wanneer de diagnose wordt gesteld de keuze overleggen met m'n psycholoog.

Ik hoop dat iemand mij kan adviseren wat ik nu het beste kan doen. Ik ben erg slecht in op m'n eigen gevoel afgaan, want als ik thuis zit terwijl ik die keus zelf heb gemaakt krijg ik het idee dat ik me aanstel en als ik op stage zit vraag ik me af wat ik daar in vredesnaam doe.

Bedankt alvast.

Robert
Hoi Robert,

Wat zegt jouw huisarts ervan? Die kan ook wel beoordelen of je een burn out hebt. Als dat echt zo is, dan is het wel verstandig snel maatregelen te nemen, anders wordt het alleen maar erger.
Mijn advies zou zijn om z.s.m. te overleggen met je huisarts. En dan, als het echt niet gaat, direct contact op te nemen met je stagebegeleider van het werk en van je opleiding om te overleggen hoe je e.e.a. kunt aanpassen. Misschien kun je de stage iets verschuiven of tijdelijk minder uren draaien en dan langer doorgaan.
Alle reacties Link kopieren
Maud*de*Braose schreef:
25-02-2020 10:08
Hoi Robert,

Wat zegt jouw huisarts ervan? Die kan ook wel beoordelen of je een burn out hebt. Als dat echt zo is, dan is het wel verstandig snel maatregelen te nemen, anders wordt het alleen maar erger.
Mijn advies zou zijn om z.s.m. te overleggen met je huisarts. En dan, als het echt niet gaat, direct contact op te nemen met je stagebegeleider van het werk en van je opleiding om te overleggen hoe je e.e.a. kunt aanpassen. Misschien kun je de stage iets verschuiven of tijdelijk minder uren draaien en dan langer doorgaan.
Ik heb nog niet met mijn huisarts overlegd, ik twijfel namelijk of ik het met de psycholoog of m'n huisarts moet overleggen. Mag de huisarts zo'n diagnose stellen?
Robertjeeeee schreef:
25-02-2020 10:13
Ik heb nog niet met mijn huisarts overlegd, ik twijfel namelijk of ik het met de psycholoog of m'n huisarts moet overleggen. Mag de huisarts zo'n diagnose stellen?
Ja, burn out kan je huisarts prima bepalen. Angststoornis niet.
Dus ik zou gelijk even (vandaag nog!) een afspraak maken. Hij of zij kan je verder helpen.
Alle reacties Link kopieren
Maak een afspraak met de huisarts, daar is deze voor.

De huisarts kan echt wel beoordelen of dat jij nu hulp nodig hebt, en zo ja wat, of dat je kunt wachten tot eind maart.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
heb je op stage ook een begeleider ?
dan deze alvast op de hoogte brengen.

ik begeleid ook mensen en zou willen weten als dit speelt en je ook belemmert .
Huisarts
Maar ook op studie contact zoeken met studentenbegeleiding, studentenpsycholoog of decaan. Soms kun je snel terecht voor diagnose en behandeling bij studentenpsychologen (wel een echte afgestudeerde psucholoog maar die zich richt op studenten van jouw instelling en daar werkt). Ligt aan je onderwijsinstelling. Sowieso handig om de studiebegeleider op de hoogte te stellen, mocht het je afstuderen in gebaar brengen, zijn er vaak nog een hoop oplossingen te bedenken.
Alle reacties Link kopieren
Even een update:
Heb de huisarts gebeld en die verwijst me toch door naar de psycholoog. Ook heb ik een gesprek met mijn begeleider vanuit school en die zei dat veel mogelijk is. Een afspraak bij de decaan staat ook, maar dat duurt ook nog 3 week...

Vanmiddag zal ik contact opnemen met m'n psycholoog.

Iedereen heel erg bedankt voor de goede tips, ik houd jullie op de hoogte!
Wat knap dat je zoveel actie hebt ondernomen in een ochtend!
Robertjeeeee schreef:
25-02-2020 13:10
Even een update:
Heb de huisarts gebeld en die verwijst me toch door naar de psycholoog. Ook heb ik een gesprek met mijn begeleider vanuit school en die zei dat veel mogelijk is. Een afspraak bij de decaan staat ook, maar dat duurt ook nog 3 week...

Vanmiddag zal ik contact opnemen met m'n psycholoog.

Iedereen heel erg bedankt voor de goede tips, ik houd jullie op de hoogte!
Goed zo! Soms lijkt het alsof er geen oplossingen zijn, maar je zult zien dat er veel kan, zolang je zelf maar met mensen in gesprek gaat.
Alle reacties Link kopieren
En als de stage echt niet goed gaat, kun je beter nu stoppen en het over een half jaar weer proberen.
Dan krijg je een betere beoordeling dan als je 5 maanden slecht werkt.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
Net contact gehad met de psycholoog, ik heb komende donderdag een extra afspraak om het een en ander te bespreken.
Alle reacties Link kopieren
Vanmiddag mijn gesprek gehad, hij vond het heel goed dat ik aan de bel heb getrokken. Ik word doorverwezen naar een GZ Psycholoog, in de overbruggende tijd heb ik nog gewoon afspraken staan bij de praktijkondersteuner. Voor nu zei hij 1 ding; rust. Nu vind ik "rust" nog een lastig begrip, dat kan een paar dagen zijn, een week maar ook een maand. Dus daar zal nog wel even tijd in zitten om dat uit te vogelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven