molton onderlaken

27-02-2020 13:45 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
wij hadden voorheen ikea matrassen (met al snel een flinke kuil) en daarop deed ik molton lakens van de hema die nu zeker meer dan 20 jaar oud zijn. Het matras heeft van die zweetranden er in, ondanks elke dag luchten enzo.

We hebben nu nieuwe matrassen en hebben gekozen voor een vrij duur merk (M line). ligt heerlijk, door mijn fysio aangeraden enzovoort. Nu twijfel ik over de molton. Ik kan van het merk ook een bijpassende molton kopen voor 145 euro per matras. dat gaat wel heel ver voor zo'n dun lapje stof. Een gewone molton kost tussen de 10 en 30 euro per matras. maar wat is nu verstandig, ik wil graag dat mijn dure matras lang mee gaat, goed beschermd wordt en comfort geeft. Wat hebben jullie er op liggen en wat raden jullie aan?
The past may be in tatters
But today is all that matters
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gewoon voor goedkopere molton lakens gaan en de oude wegdoen. Dat mag wel eens na 20 jaar. Maar ik zou er geen 135 euro voor neerleggen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Een matrasbeschermer van IKEA. Dat is een dunne, gewatteerde deken met op elke hoek een elastiek die je onder de matras kunt stoppen. Deze was ik ongeveer 2x per jaar.
Daar bovenop een elastische molton, die was ik elke 4 weken.
Alle reacties Link kopieren
€ 145,= voor een molton :facepalm:

Koop gewoon een goede molton. Merk maakt niet uit, het gaat erom dat de molton dik genoeg is om vocht op te nemen.
Merel7 schreef:
27-02-2020 13:51
€ 145,= voor een molton :facepalm:

Koop gewoon een goede molton. Merk maakt niet uit, het gaat erom dat de molton dik genoeg is om vocht op te nemen.

Ik vind vooral een elastische molton fijn. Ik doe ze in de droger (dus ietsjes krimp) en de niet-elastische krijg ik bijna niet rond de matras.
herfstappeltaart schreef:
27-02-2020 13:51
Een matrasbeschermer van IKEA. Dat is een dunne, gewatteerde deken met op elke hoek een elastiek die je onder de matras kunt stoppen. Deze was ik ongeveer 2x per jaar.
Daar bovenop een elastische molton, die was ik elke 4 weken.

Deze heb ik ook ooit gekocht en ik dreef eraf van het zweet. Wat een synthetische ondingen.
MarvelousMrsMaisel schreef:
27-02-2020 14:00
Deze heb ik ook ooit gekocht en ik dreef eraf van het zweet. Wat een synthetische ondingen.

Serieus? Daar hebben wij nooit last van...Ik heb hem al een jaar of vijf denk ik.
herfstappeltaart schreef:
27-02-2020 14:01
Serieus? Daar hebben wij nooit last van...Ik heb hem al een jaar of vijf denk ik.

Ik heb daar nogal snel last van. Kan ook niet onder een synthetisch dekbed slapen of onder een dekbedovertrek als er ook maar 5 procent polyester in zit.
Hier gewoon een molton van de Ikea, oude matrassen zagen er na 10jaar nog als nieuw uit.
Alle reacties Link kopieren
Ikea gaat 'm sowieso niet worden. we hebben 220cm lange matrassen en die heeft Ikea sinds een paar jaar niet meer. en dus ook niet meer overtrekken/moltons in die lengte. een aparte beslissing gezien de lengte van de mensen in dit land maar oke.

145 euro is voor 1 molton, dus 290 voor twee matrassen. dat gaat hem ook echt niet worden, tenzij iemand mij kan overtuigen dat het echt veel beter is (maar dat zie ik niet gebeuren).

wat is dan voor jullie een goede molton? ik ben niet anders gewend dan hema-spul, waar moet je op letten? Elastisch lijkt me dan handig want ik gooi net als herfstappeltaart, beddengoed ook in de droger. maar waar verder op te letten? bij een beddenzaak kopen of gewoon bij de hema?
The past may be in tatters
But today is all that matters
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ook M line. Let er op dat het hele hoge matrassen zijn, dus neem een molton (en hoeslakens) met hoekhoogte 30 cm. Die zijn niet altijd makkelijk te vinden. Daarnaast laten wij het bed altijd open liggen, de hele dag, en bij het verschonen (iedere week alles verschonen) blijven de matrassen de hele dag zonder beddengoed, om de week zelfs op de kant. Ook heb ben we speciale lattenbodem die extra luchtdoorlatend is.
Wij zijn ontzettend warmbloedig en zweten dus best veel. Zo hopen we de levensduur van deze dure matrassen zo lang mogelijk goed te houden :)

Oh, en alles altijd 100% katoen en wassen op 60 graden.
Alle reacties Link kopieren
een gewone molton werkt prima
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn vorige bed had ik een matrasbeschermer gevuld met wol en een katoenen tijk eromheen, dat werkte prima.
Hier ook nieuwe matrassen, en dat van mij heeft nu akelige zweetkringen van het nachtzweten door de overgang.
Als ik verstandiger was geweest had ik nieuwe matrasbeschermers erbij gekocht (oude pasten niet).
nounou
Alle reacties Link kopieren
matrasbeschermers heb er 2 zodat als er 1 in de was moet de andere erop kan
Alle reacties Link kopieren
Een goede molton is het geld dubbel en dwars waard en moeilijk te vinden. Een die niet elastisch is en van echte stevige katoen hoef je zelden te wassen en gaat jaren mee. In het najaar, november of zo, hebben ze de echt ouderwets goede moltons trouwens altijd tijdelijk bij de Aldi voor een paar tientjes.

Als je er juist wel graag een met stretch wilt, zijn er genoeg te vinden die veel goedkoper zijn dan 145, deze van de Bijenkorf is bijvoorbeeld 59,95: https://www.debijenkorf.nl/de-bijenkorf ... 9000711001
Alle reacties Link kopieren
Ik had mline matrassen (en nu Swiss-Sense )en ik heb ook gewoon moltons van Hema. Ik zweet ook behoorlijk sinds een tijdje s’nachts en zie er niks van op de toppers.
Alle reacties Link kopieren
SNOOZING KATOEN MOLTON HOESLAKEN EXTRA HOOG
Artikelnr: SMUL102131306 Snoozing 28,95
Bij mulderstextiel.
Ik heb nooit zweetplekken gehad in mijn matras en gebruik een molton van de Zeeman. Laatst een nieuwe bij gekocht want ze beginnen na jaren te verslijten en blijven niet altijd meer goed zitten. Vind 145 wel erg veel geld voor een wat dikker hoeslaken. Of is het van een heel speciale stof gemaakt?
Ik heb ook wel eens een molton gehad waar aan de onderkant een laagje plastic bleek te zitten. Misschien is dat een idee? Ook jaren mee gedaan tot het plastic begon los te laten. Het voelde niet raar of zweterig aan ofzo.

Weet niet meer waar ik die heb gekocht maar ik weet wel dat die zeker niet meer dan 15-20 euro was.
Ik heb een topper met wasbare hoes op ons bed.
Alle reacties Link kopieren
Haalt een topper niet de functie weg van het goede ondersteunende matras? of zie ik dat verkeerd? je zakt dan toch weer meer/anders weg in plaats van dat je de goede ondersteuning krijgt?

het hoeslaken van 145 euro lijkt juist erg licht en dun. past natuurlijk perfect om het hele matras maar het is zeker geen dikke stof. er staat bij dat het veel beter ventileert dan een gewone molton.

die van de bijenkorf ziet er wel erg mooi uit, daar ga ik eens langs lopen om te kijken/voelen. en daarna even langs de zeeman en hema :-)

irish wasser woman, zoveel luchten wij de matrassen ook maar dat heeft bij het vorige matras helaas niet goed geholpen.
The past may be in tatters
But today is all that matters

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven