Mijn binnenkat happy houden

27-02-2020 14:22 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik heb sinds kort een katje van 7 maanden in huis. Echt een enorm schatje, ben er ook heel blij mee. Ik woon in een vrij ruim 3 kamerappartement in Amsterdam met twee balkons. Het katje gaat dus niet echt naar buiten. Ik heb veel op katten gepast maar dit is van mijzelf mijn eerste huisdier, dus ik vraag me nog een beetje af of ik het wel goed doe allemaal o_o

Hij heeft voor kattenbak, eten en drinken allemaal een eigen hoekje. Verder heb ik wat hoekjes gemaakt, in bijvoorbeeld een oude rieten koffer met dekentje, of dekentje bij de vensterbanken. Hij kijkt graag naar buiten :) Af en toe laat ik hem op het balkon als ik in de keuken bezig ben en toezicht heb. Binnenkort komt hier gaas en een kattenluikje, dan kan hij er gewoon op.

Ik heb qua speeltjes o.a. een hengel, muis, kartonnen dozen (met gaten, verzin ik dan spelletjes mee), propjes papier, stok, etc. Soms doet hij heel enthousiast mee, op sommige dagen krijg ik hem niet aan het spelen. Vaak zie ik wel dat hij 's nachts heeft gespeeld, aan het vloerkleed ;) Wel komt hij vaak knuffelen, kan het gewoon aan zijn karakter liggen dat hij niet super speels is?

Weet ook niet zo goed wat ik kan kopen voor te krabben, krabpaal laat hij links liggen, maar mijn rotan meubels vind 'ie wel fijn, en karton.

Mijn vraag na dit hele verhaal: hoe weet/zorg ik dat mijn kat het fijn heeft in mijn appartement? Het is al een leuk, knuffelig en fijn beestje maar wil ook graag dat hij genoeg stimulatie en heeft (en niet te dik wordt). Heeft iemand eventueel ervaring met een kattentuigje? Er is namelijk wel wat natuur om me heen waar hij eventueel een beetje zou kunnen lopen. Dat het er belachelijk uitziet maakt me niet zoveel uit :P
Alle reacties Link kopieren
Neem er 1 bij

Tuigje vondeb onze katten wel oké in de tuin, maar uitwandelen.... no way
Tuigje vond mijn oude kat echt een kwelling.

Als hij de krabpaal links laat liggen is een kartonnen krabplank misschien wel iets?
Mijne laat de paal ook links liggen maar vind het krabplankje aan de muur geweldig (niet van karton trouwens) Dat hij je meubels met rust moet laten moet hij leren. Elke keer als hij dit wilt doen naar de krabpaal/plank brengen.

Kan hoor dat hij niet zoveel interesse heeft in speeltjes. Misschien wilt hij andere speeltjes? Soort van bezigheids dingen staat het internet vol mee.
Mijne is nu 3 en kijkt er ook niet meer naar om (maar die is veel buiten)

En trouwens: Je doet het goed hoor. Hij klinkt als een blije tevreden kat! :flirting:
Alle reacties Link kopieren
Die van ons zijn dol op de kokosmat voor de deur, lekker krabben!
En verder doe je het volgens mij prima hoor. Maar een kat erbij, ja, dat zou super zijn.
Laten klimmen in huis. Wij hebben in een trappenhuis allemaal plankjes en bakjes waar ze kunnen sluipen. Zo kunnen ze toch genoeg bewegen zonder dat de meubels steeds lijdend voorwerp zijn.

Dat kan natuurlijk ook in de gang of langs het plafond in je woonkamer.

Afbeelding

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Thanks! Ja eentje erbij heb ik ook wel aan gedacht...

Kartonnen krabplank en mat klinken interessant, ga ik even achteraan!

En bedankt, hopelijk word ik snel een wat minder onzekere 'catmom' :)
Alle reacties Link kopieren
Verplaats de krabpaal eens. Zodat hij hem kan gebruiken om bv boven op een kast te komen. Lokatie is erg belangrijk bij vastgoed en katten.
En als je een luikje naar het balkon hebt kan ik je een buitenkattenbak aanraden. Grote kans dat hij dan alleen die nog gebruikt en je geen vervelende luchtjes meer in huis hebt.
Alle reacties Link kopieren
Google eens op 'voedselverrijking kat'. Katten zijn jagers. Niks saaier dan brokjes in een bakje.

Als een kat moet werken om zijn eten te pakken te krijgen, kan hij ook lekker zijn energie kwijt.

Je kunt speciale dingen daarvoor kopen, maar je kunt ze ook zelf knutselen.

Hier werd elke lege eierdoos gevuld met brokjes, dichtgebonden, paar gaatjes erin en succes ermee. Bij thuiskomst wel ff de troep aanvegen. Overal stukjes eierdoos :-D
Alle reacties Link kopieren
En smeer eens wat catnip op de krabpaal, kan best dat hij die dan ineens een stuk interessanter vindt.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook paar jaar geleden een binnenkat genomen en na een tijdje ook eentje erbij gedaan, dat was een heel goede keuze! Ze vervelen zich nooit meer, laten elkaar met rust indien nodig en spelen regelmatig. Ik hoor ze vaak genoeg 's avonds als ik op bed lig beneden lekker rennen. Toen mijn eerste kat nog alleen was, maakte hij wel eens dingen stuk. Dat is nu ook helemaal niet meer zo. Ik vind twee katten dus zelfs minder werk dan een, omdat ze elkaar vaak vermaken.
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
27-02-2020 14:37
Laten klimmen in huis. Wij hebben in een trappenhuis allemaal plankjes en bakjes waar ze kunnen sluipen. Zo kunnen ze toch genoeg bewegen zonder dat de meubels steeds lijdend voorwerp zijn.

Dat kan natuurlijk ook in de gang of langs het plafond in je woonkamer.

Afbeelding

Afbeelding
Wat een leuke uitvoeringen!
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
27-02-2020 14:24
Neem er 1 bij

Tuigje vondeb onze katten wel oké in de tuin, maar uitwandelen.... no way
Dit!!
Alle reacties Link kopieren
En wat ik nooit zo goed begrijp waarom iedereen een jong beestje wil. Had een kat op leeftijd uit het asiel gehaald. Die hebben ook niet zoveel energie!
Alle reacties Link kopieren
Tenzij ze uit hetzelfde nest komen, doe je de meeste katten geen plezier met een kat erbij. Katten zijn overwegend solitair.

Mijn katers leken ook vriendjes tot mijn ene kat doodging en die andere helemaal opfleurde. Dierenarts zei dat hij heel vaak ziet dat ze liever alleen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Dropdrop schreef:
27-02-2020 15:37
Tenzij ze uit hetzelfde nest komen, doe je de meeste katten geen plezier met een kat erbij. Katten zijn overwegend solitair.

Mijn katers leken ook vriendjes tot mijn ene kat doodging en die andere helemaal opfleurde. Dierenarts zei dat hij heel vaak ziet dat ze liever alleen zijn.
Ik heb dezelfde ervaring met mijn oude katten. Toen eentje overbleef had ik plots een kat vol zelfvertrouwen. Nu heb ik twee broertjes en die hebben samen echt naar hun zin.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
Dropdrop schreef:
27-02-2020 15:37
Tenzij ze uit hetzelfde nest komen, doe je de meeste katten geen plezier met een kat erbij. Katten zijn overwegend solitair.
Kasten zijn individuen, de 1 houdt van gezelschap, de ander niet
Mijn ervaring tot nu toe, is dat ik ze uiteindelijk altijd tot vriendjes maakte.
Lekker op 1 berg slapen enzo

Kost wel tijd!
Alle reacties Link kopieren
Dropdrop schreef:
27-02-2020 15:37
Tenzij ze uit hetzelfde nest komen, doe je de meeste katten geen plezier met een kat erbij. Katten zijn overwegend solitair.

Mijn katers leken ook vriendjes tot mijn ene kat doodging en die andere helemaal opfleurde. Dierenarts zei dat hij heel vaak ziet dat ze liever alleen zijn.
Klopt helemaal. Kat is echt niet blij als er een indringer bij komt. Meestal niet tenminste. Ook gehad. Ze gedoogden elkaar. Dat was het.
Alle reacties Link kopieren
Je bespaart hem plat te worden gereden door auto's om vervolgens als voetbal te worden gebruikt door kinderen.

Zolang hij niet weet wat hij mist mist hij ook niks of hij moet zich continu vervelen omdat baasje niks met hem doet.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
retrostar schreef:
27-02-2020 17:17
Je bespaart hem plat te worden gereden door auto's om vervolgens als voetbal te worden gebruikt door kinderen.

Zolang hij niet weet wat hij mist mist hij ook niks of hij moet zich continu vervelen omdat baasje niks met hem doet.
HUh?!?!
Alle reacties Link kopieren
Ik woon ook ik een appartement met 2 katten. Ze hebben veel aan elkaar. Je doet het echt al heel goed. Mijn advies zou wel zijn om een tweede erbij te nemen (asiel!). Leg uit wat voor karakter je katje heeft en laat hen bekijken of er een kat in het asiel zit die evt. zou matchen.
Alle reacties Link kopieren
Zoek op youtube even Jackson Galaxy op als je een 2e kat overweegt. Goede introductie is erg belangrijk!
Tiana76, wat geweldig! Helemaal in lijn met JG, katten willen verticaal! Prachtig uitgevoerd, dank voor de inspiratie!
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
27-02-2020 17:17
Je bespaart hem plat te worden gereden door auto's om vervolgens als voetbal te worden gebruikt door kinderen.

ook voor ons DE reden ze binnen te houden en omdat ik niet wil, dat ze andere tot overlast zijn (=schijten)
Alle reacties Link kopieren
Dropdrop schreef:
27-02-2020 15:07
Google eens op 'voedselverrijking kat'. Katten zijn jagers. Niks saaier dan brokjes in een bakje.

Als een kat moet werken om zijn eten te pakken te krijgen, kan hij ook lekker zijn energie kwijt.

Je kunt speciale dingen daarvoor kopen, maar je kunt ze ook zelf knutselen.

Hier werd elke lege eierdoos gevuld met brokjes, dichtgebonden, paar gaatjes erin en succes ermee. Bij thuiskomst wel ff de troep aanvegen. Overal stukjes eierdoos :-D
Oh wat een leuk idee! Ik ga t uittesten! Hoe groot maak je de gaten? Alleen voor de geur en verder moeten ze slopen??
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
27-02-2020 18:52
ook voor ons DE reden ze binnen te houden en omdat ik niet wil, dat ze andere tot overlast zijn (=schijten)
Hier net zo! 2 katten binnen (wel veel ruimte). Heb een afgeschermde tuin maar 1 kat is een schijtlijster, de deur moet wagenwijd openstaan. Dus voorjaar/zomer buiten en als ik t te koud vind maar binnen.
Ik wil niet dat anderen last hebben van mijn katten;
Ik wil niet dat mensen mijn katten pijn doen om welke reden dan ook;
Ik wil dat ze veilig zijn zodat ik (en zij ook) rust hebben.

Mijn katten zijn nooit buitenkatten geweest. Ik heb 3 etages, speel met ze en er staan krabpalen.
Ik ben geïnspireerd door Talia haar trap opgang en ga morgen voer in een eierdoos doen🤣.
Katten kunnen zich vervelen, dat heeft eentje mij een paar keer erg duidelijk gemaakt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven